Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Όχι» στο νομοσχέδιο για το προσφυγικό από την ΚΕΕΡΦΑ
AP Photo/Boris Grdanoski

«Όχι» στο νομοσχέδιο για το προσφυγικό από την ΚΕΕΡΦΑ

  • A-
  • A+

Την αντίθεσή της στην ψήφιση του σχεδίου νόμου για την επικύρωση της συμφωνίας Ευρωπαϊκής Ένωσης – Τουρκίας για το προσφυγικό δηλώνει κατηγορηματικά η ΚΕΕΡΦΑ (Κίνηση Ενωμένοι Ενάντια Στον Ρατσισμό και τη Φασιστική Απειλή). Υποστηρίζει ότι αντί να οδηγεί σε προστασία των προσφύγων, ουσιαστικά μεθοδεύεται η επαναπροοώθηση όλων στην Τουρκία.

Προς επίρρωσιν των θέσεών της, αναλύει ένα ένα τα άρθρα του σχεδίου νόμου, που ψηφίζεται σήμερα από την ελληνική Βουλή.

Το κείμενο της Κίνησης Ενωμένοι Ενάντια Στον Ρατσισμό και τη Φασιστική Απειλή

KEEΡΦΑ- ΚΙΝΗΣΗ ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ ΚΑΙ ΤΗ ΦΑΣΙΣΤΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ

Ενάντια στις προπαγανδιστικές διαρροές του Μαξίμου και του ΣΥΡΙΖΑ για το αντι-προσφυγικό νομοσχέδιο.

Με το κατεπείγον νομοσχέδιο, νομοθετούνται:

- η πλήρης καταρράκωση του δικαιώματος στο άσυλο,

- η δυνατότητα μαζικής απόρριψης αιτήσεων ασύλου ως «απαράδεκτων» (άρθρα 54, 55 και 56 του σ/ν),

- η ταχύρρυθμη διεκπεραίωση αιτήσεων ασύλου και στους δύο βαθμούς εντός 14 ημερών (άρθρο 60 παρ. 4 του σ/ν),

- η «κατ' εξαίρεση» δυνατότητα κράτησης εν όσω διαρκεί η εξέταση του αιτήματος ασύλου (άρθρο 46 του σ/ν),

- η διαιώνιση της πολιτικής της κράτησης (άρθρο 16 παρ. 6) και των απελάσεων (άρθρο 14 παρ. 10) για τους μετανάστες χωρίς χαρτιά,

- η εν λευκώ εξουσιοδότηση των αρμόδιων Υπουργών για τους κανονισμούς λειτουργίας των κέντρων ταυτοποίησης-συγκέντρωσης προσφυγων και μεταναστών (άρθρο 17 του σ/ν).

Η προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στην Οδηγία 2013/32/ΕΕ δεν διευρύνει την προστασία για τους αιτούντες άσυλο, όπως διαρρέουν ΣΥΡΙΖΑ και Μαξίμου.

Τουναντίον, σε συνδυασμό με την αλλαγή της νομοθεσίας που μεθοδεύεται ταυτόχρονα από το τουρκικό κράτος τα αμέσως επόμενα 24ωρα, η μαζική διεκπεραίωση και απόρριψη των αιτημάτων ασύλου και η επιστροφή χιλιάδων προσφύγων από την Ελλάδα στην Τουρκία θα είναι πλέον νομότυπες και σύμφωνες με το «ευρωπαϊκό δίκαιο».

Κανείς βουλευτής και καμία βουλευτίνα που εξακολουθεί να υπερασπίζεται τα δικαιώματα των προσφύγων δεν πρέπει να ψηφίσει το αντιπροσφυγικό σχέδιο νόμου/μνημόνιο που κατέθεσε η κυβέρνηση.

Βασικά σημεία του αντι-προσφυγικού νομοσχεδίου

Με το σχέδιο νόμου που κατέθεσε στις 30/3/2016 η κυβέρνηση με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, προτείνονται οι ακόλουθες διατάξεις:

Στο πρώτο μέρος του σ/ν:

Στο Α' ΚΕΦΑΛΑΙΟ, καθορίζονται τα σχετικά με την Υπηρεσία ασύλου (πρώτος βαθμός) και την Αρχή προσφυγών (δεύτερος βαθμός αιτήσεων ασύλου).

Στα άρθρα 1-3 ορίζονται τα σχετικά με την Υπηρεσία ασύλου.

Η διεκπεραίωση επιμέρους αρμοδιοτήτων της μπορεί να ανατεθεί σε «φορείς της κοινωνίας των πολιτών» (άρθρο 2 παρ. 7).

Στα άρθρα 4-6 ορίζονται τα σχετικά με την Αρχή προσφυγών.

Στο άρθρο 7 προβλέπονται Γενικές και εξουσιοδοτικές διατάξεις. Πλήθος κρίσιμων ζητημάτων παραπέμπονται σε προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν δυνάμει του ψηφισμένου νόμου.

Στο Β' ΚΕΦΑΛΑΙΟ, καθορίζονται τα σχετικά με την «Υπηρεσία Υποδοχής και Ταυτοποίησης», δηλαδή τα γνωστά ως hot-spots («Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης») και τις συνδεόμενες με αυτά «Δομές Προσωρινής Υποδοχής» και «Δομές Προσωρινής Φιλοξενίας».

Στα άρθρα 8-13, προβλέπεται η διοικητική διάρθρωση της Υπηρεσίας και των Δομών.

Στο άρθρο 14, ορίζεται η διαδικασία ταυτοποίησης: με την είσοδο στα «Κέντρα Υποδοχής και Ταυτοποίησης» οι «εισερχόμενοι χωρίς νόμιμες διατυπώσεις στη χώρα» τελούν σε καθεστώς περιορισμού της ελευθερίας τους για χρονικό διάστημα που μπορεί να επεκταθεί μέχρι και τις 25 μέρες από την είσοδό τους στο Κέντρο, ενώ μπορούν να μετακινηθούν και σε άλλο hot-spot «στην ενδοχώρα» αναλόγως διαθεσιμοτήτων.

Στο Κέντρο, έχουν το δικαίωμα να αιτηθούν άσυλο, για το οποίο πλέον προβλέπονται ταχύρρυθμες διαδικασίες εξέτασής του και στους δύο βαθμούς εντός 14 ημερών (βλ. παρακάτω).

Μετά την παρέλευση 25 ημερών, οι πολίτες τρίτων χωρών προωθούνται στις «Δομές Προσωρινής Υποδοχής» (όσοι έχουν αιτηθεί άσυλο) και στις «Δομές Προσωρινής Φιλοξενίας» (όσοι βρίσκονται σε διαδικασία επιστροφής, απέλασης, επανεισδοχής ή αναβολής απομάκρυνσης) που περιγράφονται ως «ανοιχτές».

Σύμφωνα με την παράγραφο 10, με την ολοκλήρωση των διαδικασιών υποδοχής και ταυτοποίησης, όσοι δεν εμπίπτουν στο καθεστώς του πρόσφυγα παραπέμπονται στην αρμόδια αστυνομική αρχή για απέλαση, επιστροφή ή επανεισδοχή.

Στο άρθρο 15, ορίζεται το καθεστώς παραμονής στις Δομές Προσωρινής Υποδοχής και Προσωρινής Φιλοξενίας: η είσοδος και η έξοδος στις δομές είναι ελεύθερη με την προϋπόθεση τήρησης του Κανονισμού, ο οποίος θα καταρτιστεί με υπουργική απόφαση.

Στο άρθρο 16, προβλέπονται τα σχετικά με τη φύλαξη και τις εγκαταστάσεις των «Κέντρων» και των «Δομών».

Για τις «δομές» προβλέπεται ρητά η δυνατότητα ανάθεσης της φύλαξης σε ιδιώτες.

Κατ' εξαίρεση (παρ. 6), με υπουργική απόφαση, εντός των «Κέντρων Υποδοχής και Ταυτοποίησης» ιδρύονται και λειτουργούν «Ειδικοί Χώροι Παράνομων Αλλοδαπών» ή «ειδικοί χώροι κράτησης» (παραπομπή σε άρθρο 81 ν. 3386/2005 και άρθρο 31 ν. 3907/2011 αντίστοιχα).

Στο άρθρο 17, προβλέπονται Γενικές και εξουσιοδοτικές διατάξεις.

Πλήθος κρίσιμων ζητημάτων παραπέμπονται σε προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις που θα εκδοθούν δυνάμει του ψηφισμένου νόμου.

Στο Γ' ΚΕΦΑΛΑΙΟ (άρθρα 18-24), προβλέπονται διάφορες τροποποιήσεις του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου για άσυλο, υποδοχή, κλπ.

Στο δεύτερο μέρος του σ/ν:

Στα άρθρα 25-32, προβλέπονται σχετικά με τη διοικητική διάρθρωση και τον «εξορθολογισμό», και ιδίως τη σύσταση «Γενικής Γραμματείας Υποδοχής» και «Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών Μεταναστευτικής Πολιτικής» στο Υπουργείο Εσωτερικών.

Στο τρίτο μέρος του σ/ν:

Προσαρμόζεται η ελληνική νομοθεσία στην Οδηγία 2013/32/ΕΕ του Ευρωπ. Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Ιουνίου 2013. Αξίζουν ιδιαίτερη μνεία:

Το άρθρο 46 (άρθρο 26 της Οδηγίας) που προβλέπει την κατ' εξαίρεση κράτηση των αιτούντων άσυλο και τους όρους που τη διέπουν.

Το άρθρο 54 (άρθρο 33 της Οδηγίας) που προβλέπει τη δυνατότητα απόρριψης αιτήσεων ασύλου ως «απαράδεκτων», αν «ο αιτών απολαμβάνει επαρκούς προστασίας από χώρα που θεωρείται ως πρώτη χώρα ασύλου του ή όταν ο αιτών προέρχεται από ασφαλή τρίτη χώρα».

Το άρθρο 55 (άρθρο 35 της Οδηγίας) που ορίζει την «πρώτη χώρα ασύλου».

Το άρθρο 56 (άρθρο 38 της Οδηγίας) που ορίζει την «ασφαλή τρίτη χώρα».

Το άρθρο 57 (άρθρο 36 και 37 της Οδηγίας) που ορίζει την «ασφαλή χώρα καταγωγής».

Το άρθρο 60 (άρθρο 43 της Οδηγίας) που ορίζει την ταχύρρυθμη διαδικασία αίτησης ασύλου «στα σύνορα», με την παράγραφο 4 να προβλέπει διεκπεραίωση και των δύο βαθμών εντός 14 ημερών.

Η μη ρητή αναφορά της Τουρκίας ως «ασφαλούς τρίτης χώρας» δεν αποτρέπει τη δυνατότητα απέλασης αιτούντων άσυλο των οποίων η αίτηση έχει απορριφθεί ως απαράδεκτη.

Κι αυτό γιατί αφενός η Τουρκία μπορεί να θεωρηθεί «πρώτη χώρα ασύλου», αφετέρου γίνεται συγχρονισμένη προσπάθεια αλλαγής του νομικού πλαισίου που διέπει το άσυλο στην Τουρκία εντός των ημερών, προκειμένου αυτή να πληροί «τυπικά» τους όρους της «ασφαλούς τρίτης χώρας» (δλδ. «επαρκής προστασία», «μη επαναπροώθηση», κλπ). Σε κάθε περίπτωση, η κρίση της Τουρκίας ως «πρώτης χώρας ασύλου» ή ως «ασφαλούς τρίτης χώρας» μπορεί να γίνεται εξατομικευμένα και κατά περίπτωση.

Στο τέταρτο μέρος του σ/ν:

Στα άρθρα 68-71, προβλέπονται οι προϋποθέσεις πρόσβασης στην απασχόληση των προσφύγων, αιτούντων άσυλο και όσων έχουν άδεια παραμονής για ανθρωπιστικούς λόγους.

Στο πέμπτο μέρος του σ/ν:

Στα άρθρα 72-85, προβλέπονται όλες οι απαραίτητες διοικητικές, οικονομικές και πολιτικές διευκολύνσεις για τη «διαχείριση των αναγκών λόγω αυξημένων μικτών μεταναστευτικών ροών», δηλαδή: σύναψη δημόσιων συμβάσεων κατά παρέκκλιση του νόμου (άρθρα 72-74), στελέχωση των υπηρεσιών με αποσπάσεις και προσλήψεις συμβασιούχων ορισμένου χρόνου-8μηνα (άρθρα 75-77), «κίνητρα στις ελληνικές επιχειρήσεις» που υποβοηθούν στην αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, όπως απαλλαγή από καταβολή ΦΠΑ (άρθρο 78), δαπάνες για μεταφορικά (άρθρα 79-80).

Στο έκτο μέρος του σ/ν:

Στα άρθρα 81-85, προβλέπονται τα σχετικά με τις αρχές «Συντονισμού» και τη χρηματοδότηση του έργου.

Στο έβδομο μέρος του σ/ν:

Στα άρθρα 86-89, προβλέπονται μεταβατικές διατάξεις, κατάργηση άρθρων, έναρξη ισχύος των προβλεπομένων στο σ/ν, με ρητή πρόβλεψη ότι η επίμαχη διάταξη του άρθρου 60 παρ. 4 (ταχύρρυθμη διαδικασία εξέτασης αιτήσεων ασύλου στα σύνορα εντός 14 ημερών και για τους δύο βαθμούς) ισχύει από τη δημοσίευση του νόμου.

Το πλήρες κείμενο του σχεδίου νόμου υπάρχει εδώ:

http://www.parliament.gr/UserFiles/2f026f42-950c-4efc-b950-340c4fb76a24/o-prosf-eis-olo.pdf


ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Αδειασαν τη Human Rights Watch
Καταγγελία της διεθνούς οργάνωσης ότι το υπουργείο δεν εγκρίνει αίτημα επίσκεψης στα κέντρα προσωρινής φιλοξενίας.
Αδειασαν τη Human Rights Watch
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Τέλος στην ποινικοποίηση της μεταφοράς μεταναστών
Τροπολογία που κατέθεσε η αναπληρώτρια υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής Τασία Χριστοδουλοπούλου βάζει τέλος στην ποινικοποίηση της αλληλεγγύης προς τους πρόσφυγες.
Τέλος στην ποινικοποίηση της μεταφοράς μεταναστών
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Υπό αμφισβήτηση η νομική βάση της αποστολής της Frontex στα σύνορα
Ρεπορτάζ του δικτύου Euronews αναδεικνύει τον προβληματικό ρόλο της Frontex σε συνδυασμό με την απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να μη δέχεται αιτήματα ασύλου για ένα μήνα.
Υπό αμφισβήτηση η νομική βάση της αποστολής της Frontex στα σύνορα
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Γκρίζες ζώνες για παραβίαση δικαιωμάτων
Κορυφαίες ανθρωπιστικές οργανώσεις πραγματοποιούν σήμερα κοινή συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο της εκστρατείας ενημέρωσης για το νομοσχέδιο για το προσφυγικό, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί εντός της εβδομάδος.
Γκρίζες ζώνες για παραβίαση δικαιωμάτων
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Αρον άρον προς μαζικές απελάσεις
Δίχως επαρκή χρόνο για διαβούλευση και συζήτηση στη Βουλή, η κυβέρνηση εισάγει σήμερα το νομοσχέδιο για το προσφυγικό, το οποίο, όπως καταγγέλλουν οργανώσεις υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, βρίθει...
Αρον άρον προς μαζικές απελάσεις
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
ΚΕΕΡΦΑ: Νέες Μόριες φέρνει το ν/σ για το άσυλο
Απέναντι στο νομοσχέδιο που προωθεί η κυβέρνηση για το άσυλο στέκεται η ΚΕΕΡΦΑ, κάνοντας λόγο για ένα βήμα κλιμάκωσης της ρατσιστικής πολιτικής της καταστολής των προσφύγων.
ΚΕΕΡΦΑ: Νέες Μόριες φέρνει το ν/σ για το άσυλο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας