Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η διάτρητη επιχειρηματολογία και οι αντιφάσεις του Μιχ. Χρυσοχοΐδη
EUROKINISSI/ ΣΩΤΗΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η διάτρητη επιχειρηματολογία και οι αντιφάσεις του Μιχ. Χρυσοχοΐδη

  • A-
  • A+

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης αποφεύγει, όσο μπορεί, να μιλά δημοσίως για τα ζητήματα προσφυγικής και μεταναστευτικής πολιτικής. Οι δηλώσεις του είναι λιγοστές και επιγραμματικές, χωρίς να διακρίνονται πάντα για την ευστοχία τους. Στη Μόρια μίλησε για τη θετική εντύπωση που αποκόμισε από την πληρότητα της διαχείρισης των υπηρεσιών, δήλωση την οποία σήμερα αποδίδει σε «γενναιοφροσύνη» και «εθνική ευθύνη».

Δεν έχει δώσει συνέντευξη τύπου και αποφεύγει τις πολλές εμφανίσεις και συνεντεύξεις στα μέσα ενημέρωσης, αφήνοντας το ρόλο αυτό στον αναπληρωτή υπουργό Γιώργο Κουμουτσάκο, ο οποίος βέβαια δεν έχει καμιά αρμοδιότητα στη χάραξη πολιτικής.

Η απόσταση του κυρίου Χρυσοχοΐδη από την υπερβολική έκθεση στο δημόσιο λόγο ίσως δημιουργεί την εντύπωση ενός πολιτικού μετρημένου και σοβαρού, ενός τεχνοκράτη, που επιχειρεί να γνωρίσει ένα πρόβλημα για να δώσει πρακτικές λύσεις.

Ωστόσο οι τοποθετήσεις του τις τελευταίες μέρες στην Επιτροπή της Βουλής, όπου συζητείται με την επείγουσα διαδικασία το νομοσχέδιο του υπουργείου του για τη διεθνή προστασία, αποκάλυψαν μια διαφορετική εικόνα.

Κινδυνολογίες και υπερβολές

Οπως δείχνουν τα αποσπάσματα από τις τοποθετήσεις του, που παραθέτει η “Εφ.Συν.”, ο υπουργός έδειξε ότι αγνοεί στοιχειώδη ζητήματα του χαρτοφυλακίου του, ενώ απέφυγε να τεκμηριώσει με σοβαρά στοιχεία και επιχειρήματα τις ανάγκες που υποτίθεται ότι επιχειρεί να καλύψει το νομοσχέδιο. Προτίμησε να παραθέσει κινδυνολογίες και υπερβολές, αναμενόμενες ίσως σε μια τηλεοπτική αντιπαράθεση με όρους συζήτησης καφενείου, όχι όμως σε τοποθέτηση του αρμόδιου υπουργού στη Βουλή.

Η λειψή επιχειρηματολογία του κυρίου Χρυσοχοΐδη προδίδει ότι δεν έχει προηγηθεί σοβαρή μελέτη της κατάστασης και ενισχύει την πεποίθηση ότι το νομοσχέδιο δεν επιχειρεί να δώσει πραγματικές λύσεις, αλλά υπακούει σε μικροπολιτικές και επικοινωνιακές ανάγκες της κυβέρνησης και άλλων ευρωπαϊκών κρατών, που επιδίωκαν από καιρό να υπαγορεύσουν στην Ελλάδα την πολιτική τους.

Ο κύριος Χρυσοχοΐδης επαναλαμβάνει συνεχώς ότι το νομοσχέδιο θεσπίζει ένα δίκαιο και αποτελεσματικό σύστημα ασύλου, αποφεύγει όμως να απαντήσει τεκμηριωμένα στα επιχειρήματα των φορέων ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της αντιπολίτευσης ότι το νομοσχέδιο περιορίζει δικαιώματα και παραβιάζει κανόνες δικαίου, εμποδίζει την πρόσβαση στη διαδικασία ασύλου, επιβαρύνει τη διοίκηση και τους δικαιούχους με υπέρογκες γραφειοκρατικές απαιτήσεις, και αναμένεται να πολλαπλασιάσει τα προβλήματα.

Σε κινητοποίηση καλούν σήμερα το μεσημέρι στη 1 το ΠΑΜΕ και το απόγευμα στις 6 έξω από τη Βουλή η ΛΑΕ, η ΚΕΕΡΦΑ και η Αλληλεγγύη για Ολους, με αίτημα να αποσυρθεί το νομοσχέδιο, το οποίο συζητείται και ψηφίζεται σήμερα στην Ολομέλεια. Κινητοποίηση είχαν χτες έξω από τη Βουλή προσφυγικές και μεταναστευτικές κοινότητες, ενώσεις προσφύγων και συλλογικότητες από τον αντιρατσιστικό και αντιφασιστικό χώρο, την εξωκοινοβουλευτική Αριστερά και τον αντιεξουσιαστικό και αναρχικό χώρο.

Ναι στο νομοσχέδιο ψηφίζει η Ν.Δ. και επί της αρχής το ΚΙΝ.ΑΛΛ., που επιφυλάσσεται για διατάξεις. Οχι επί της αρχής ψηφίζει ο ΣΥΡΙΖΑ, που επιφυλάσσεται να υπερψηφίσει ορισμένες διατάξεις. Οχι ψηφίζουν ΚΚΕ, Μέρα25 και Ελληνική Λύση. Νομοτεχνικές βελτιώσεις έχει καταθέσει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, ενώ σε τροπολογία θεσπίζει την κατά παρέκκλιση σύναψη συμβάσεων για τις έκτακτες ανάγκες του προσφυγικού, πρακτική που καταδίκαζε σε πολύ υψηλούς τόνους όταν ήταν στην αντιπολίτευση. Σε τροπολογία θεσπίζει επίσης εσωτερικό κανονισμό των δομών υποδοχής και φιλοξενίας.

Οι αντιφάσεις του κ. Χρυσοχοΐδη

Τι είπε: «Συμβαίνει όμως το εξής: Οι αφγανικής προέλευσης πρόσφυγες- μετανάστες στην Ευρώπη, το ποσοστό αποδοχής από τις υπηρεσίες ασύλου είναι 46%, σε εμάς είναι 76%. Γιατί; Έχουμε τόσο μεγάλη διαφορά μεταξύ των Αφγανών που έρχονται εδώ και κάποιων άλλων Αφγανών που πάνε στην Ευρώπη; Προφανώς, εδώ οι υπηρεσίες λειτουργούν με κάποια άλλα κριτήρια».

Τι ισχύει: Με εμφανή πρόθεση να χαρακτηρίσει μετανάστες και όχι πρόσφυγες την πλειονότητα των Αφγανών, που αποτελούν σήμερα την πολυπληθέστερη ομάδα νεοεισερχόμενων, ο υπουργός δεν διστάζει να αμφισβητήσει το έργο και το κύρος της υπηρεσίας Ασύλου, όπως και να ανοίξει παράθυρο πολιτικής παρέμβασης στη διαδικασία. Το ποσοστό αναγνώρισης των Αφγανών στη χώρα μας βρίσκεται στο 71%. Στην Ευρώπη κυμαίνεται από 24% στη Βουλγαρία έως 98,4% στην Ιταλία. Η Ελλάδα βρίσκεται σε παρόμοια επίπεδα με τη Σλοβενία και τη Φινλανδία.

Τι είπε: «[Η Κοινή Δήλωση Ευρώπης Τουρκίας]προέβλεπε ότι έρχονται κάποιοι, γίνεται αμέσως διαλογή- γιατί αυτή ήταν η λογική της- γίνεται αμέσως προτεραιοποίηση, όσοι είναι χαμηλού προφίλ εξετάζονται γρήγορα και όσοι από αυτούς δεν είναι πρόσφυγες επιστρέφονται στην Τουρκία= έτσι λέει η Δήλωση- όσοι είναι πρόσφυγες, δικαιώνονται και μεταφέρονται στο εσωτερικό της χώρας και ενδεχομένως αύριο, μεθαύριο μπορεί αυτοί οι άνθρωποι να ενσωματωθούν στην ελληνική κοινωνία ή μπορεί να ταξιδέψουν στην Ευρώπη για ένα χρονικό διάστημα, έτσι λένε οι νόμοι του Δουβλίνου, οι νόμοι της Ευρώπης».

Τι ισχύει: Η Κοινή Δήλωση Ευρώπης Τουρκίας δεν προβλέπει εξέταση των αιτημάτων ασύλου επί της ουσίας με κριτήριο την εθνικότητα. Προβλέπει μια χωριστή διαδικασία που αποφασίζει αν για κάθε Σύρο πρόσφυγα η Τουρκία αποτελεί ασφαλή χώρα. Στην περίπτωση αυτή, το αίτημα θεωρείται απαράδεκτο να υποβληθεί στην Ελλάδα και παραπέμπεται να εξεταστεί στην Τουρκία. Εξαιρούνται οι ευάλωτες κατηγορίες, οι οποίες δεν απελαύνονται στην Τουρκία με βάση αυτή τη διαδικασία, αλλά μένουν στην Ελλάδα μέχρι να ολοκληρωθεί η εξέταση του αιτήματός τους εδώ.

Τι είπε: «Δυστυχώς, εδώ λειτούργησαν λογικές, συστήματα- και δεν θέλω να πω τίποτα παραπέρα- ότι οι ιδιώτες γιατροί έδιναν έγγραφα τα οποία αποδέχονταν οι υπηρεσίες του Ασύλου της Ελληνικής Δημοκρατίας, ότι όλοι αυτοί ήταν ευάλωτοι, ότι είχαν το λεγόμενο μετατραυματικό στρες, με αποτέλεσμα χιλιάδες άνθρωποι να μεταφέροναι τους εσωτερικό λόγω της ευαλοτώτητας αυτής, του μετατραυματικού στρες- θα πάτε μια μέρα να ερευνήσετε, εγώ δεν έχω σχέση με αυτές τις λογικές, δεν είμαι τέτοιος πολιτικός- αλλά πάτε να ερευνήσετε ποιοι έδιναν χαρτιά. Πηγαίνετε να ερευνήσετε! Δίνανε, λοιπόν, για μετατραυματικό στρες δικαιολογητικά, με αποτέλεσμα όλοι να κηρύσσονται ευάλωτοι, όλοι να μεταφέρονται στο εσωτερικό και κανένας να μην επιστρέφεται».

Τι ισχύει: Ο υπουργός θίγει το σύνολο του ιατρικού κόσμου, προσβάλλει με κυνισμό τους ευάλωτους πρόσφυγες και υπονομεύει τη διαδικασία υποδοχής και ασύλου στα νησιά. Το κυριότερο, βασισμένος σε καταγγελίες ή ευρήματα για την ύπαρξη κυκλωμάτων πλαστών πιστοπιητικών, χωρίς όμως οποιοδήποτε συγκεκριμένη αναφορά, γενικεύει, παραγνωρίζοντας τις συχνά οδυνηρές επιπτώσεις που έχει στην υγεία των προσφύγων ο πόλεμος, το επικίνδυνο ταξίδι και οι απελπιστικές συνθήκες υποδοχής. Φυσικά ο υπουργός δεν αμφισβητεί μόνο τα πλαστά πιστοποιητικά, αλλά καταργεί το μετατραυματικό στρες από τα κριτήρια για τους ευάλωτους πρόσφυγες, προκειμένου να αυξήσει τις απελάσεις.

Τι είπε: «Σύμφωνα και με την δήλωση Ε.Ε. – Τουρκία, η Τουρκία είναι ασφαλής χώρα για τους Σύριους πολίτες. Για τους Σύριους. Ξέρετε κανένα Σύριο να επέστρεψε στην Τουρκία; Ξέρετε καμιά υπηρεσία στο Ελληνικό Δίκαιο, στην Ελληνική Υπηρεσία Ασύλου να προσήλθε κάποιος Σύριος στη Λέσβο ή στη Σάμο και να του είπε: Αυτή η αίτηση εισόδου είναι απαράδεκτη, διότι σύμφωνα με τη δήλωση, προέρχεσαι από ασφαλή χώρα και πρέπει να γυρίσεις πίσω».

Τι ισχύει: Η παρατήρηση προδίδει πρωτοφανή άγνοια ή σκόπιμη διαστρέβλωση του κειμένου που καθορίζει την ευρωπαϊκή και ελληνική πολιτική υποδοχής και ασύλου μετά το 2016. Η Κοινή Δήλωση ΕΕ – Τουρκίας δεν χαρακτηρίζει σε κανένα σημείο την Τουρκία ασφαλή χώρα για τους Σύρους. Κάτι τέτοιο κρίθηκε ότι εγκυμονεί σοβαρούς νομικούς κινδύνους που έθεταν σε αμφισβήτηση την Κοινή Δήλωση. Είχαν πράγματι εκδηλωθεί έντονες παρασκηνιακές πιέσεις από ευρωπαϊκά κράτη και την Ευρωπαϊκή Επιτροπη να αναλάβει την ευθύνη του χαρακτηρισμού η Ελλάδα, αλλά δεν ενέδωσε η τότε κυβέρνηση, συναισθανόμενη τους κινδύνους και το έωλο της διαδικασίας. Φυσικά υπάρχουν χιλιάδες αποφάσεις της υπηρεσίας Ασύλου που χαρακτηρίζουν απαράδεκτο το αίτημα ασύλου στην Ελλάδα, με το σκεπτικό ότι είναι ασφαλής τρίτη χώρα η Τουρκία. Τα στοιχεία είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα της υπηρεσίας.

Τι είπε: «Και ερωτώ: Από το 2016 μέχρι σήμερα, κατατέθηκαν 156.529 αιτήσεις ασύλου. Εξετάστηκαν και έγιναν δεκτές οι 39.336, περίπου 40.000. Έχουμε ένα υπόλοιπο 115.000. Που είναι αυτοί οι άνθρωποι; Πού βρίσκονται 115.000 άνθρωποι, τους οποίους το σύστημα δεν τους δικαίωσε; Το δικό σας σύστημα. Πού βρίσκονται; Υπάρχει κανείς να γνωρίζει, ότι κυκλοφορούν εδώ 115.000 άνθρωποι, οι οποίοι δεν διαθέτουν ντοκουμέντα, έγγραφα ταξιδιωτικά νόμιμα; Υπάρχει κάποιος να μας το απαντήσει αυτό; Πού είναι αυτοί οι άνθρωποι;»

Τι ισχύει: Ο κύριος Χρυσοχοίδης διαπράτει το γνωστό σφάλμα αριθμητικής να προσθέτει μήλα και πορτοκάλια. Δεν έχουν φυσικά εξεταστεί όλες οι αιτήσεις ασύλου από το 2016 μέχρι σήμερα. Ο ίδιος άλλωστε αναφέρεται σε περίπου 75.000 εκκρεμείς υποθέσεις. Άρα, από τους 115.000 ένα σημαντικό μέρος υποθέτει κανείς ότι περιμένει να έρθει η σειρά του για να εξεταστεί το αίτημα και να ολοκληρωθεί η διαδικασία σε όλους τους βαθμούς. Φυσικά όσοι ζητούν άσυλο είναι εφοδιασμένοι με ειδικό δελτίο, που αποτελεί επίσημο αναγνωριστικό έγγραφο, και το οποίο ανανεώνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Είναι λοιπόν γνωστό στις αρχές πού βρίσκονται. Ο μόνος που δείχνει να μην το γνωρίζει είναι ο κύριος Χρυσοχοΐδης, ο όποιος φαίνεται ότι δεν μπήκε στον κόπο να ρωτήσει τις υπηρεσίες του υπουργείου του πριν βομβαρδίσει τη Βουλή με τέτοια ερωτήματα ή, το σημαντικότερο, πριν καταπιαστεί με τη σύνταξη ενός τόσο κρίσιμου νομοσχεδίου.

Τι είπε: «Εγώ δεν θα δεχόμουν ποτέ τέτοια πράγματα να πω και δεν θα δεχόμουν, όχι μόνο να πω τέτοια πράγματα, αλλά θα υπερασπιστώ την ελληνική μεταναστευτική πολιτική και όχι να αφήνω υπόνοιες ότι αυτή τη στιγμή κάποιοι στο Αιγαίο ή οπουδήποτε αλλού προβαίνουν σε ενέργειες διαφορετικές, δήθεν, από την προηγούμενη περίοδο, οι οποίες προσβάλλουν τα ανθρωπιστικά μας καθήκοντα. Προς Θεού, ας μην ανοίξουμε τέτοια συζήτηση, δεν είναι σωστό. Μιλάω και στον κ. Μουζάλα και στον κ. Βίτσα. Ειλικρινά δεν είναι καλή κουβέντα αυτή, γιατί εμείς είμαστε αυτοί οι οποίοι είμαστε το υπόδειγμα στην Ευρώπη και στην υποδοχή και στην φιλοξενία των προσφύγων και των μεταναστών».

Τι ισχύει: Προκειμένου να αποφύγει το ερώτημα των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ για ενδεχόμενη πολιτική αποτροπών του Λιμενικού, με αφορμή τη δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα ότι η ενίσχυση της φύλαξης των συνόρων αυξάνει στατιστικά την πιθανότητα ναυαγίων με νεκρούς πρόσφυγες, ο κύριος Χρυσοχοΐδης επιχειρεί να εμφανίσει τους βουλευτές ότι αναπαράγουν τους ισχυρισμούς της Τουρκίας για ελληνικές μυστικές επιχειρήσεις βίαιης επαναπροώθησης. Το ενδιαφέρον είναι η ευκολία με την οποία εμφανίζεται ανυποχώρητος υπερασπιστής της ελληνικής μεταναστευτικής πολιτικής, χαρακτηρίζοντας υπόδειγμα της Ευρώπης το ελληνικό σύστημα υποδοχής και φιλοξενίας. Ο ίδιος λίγες στιγμές πριν και λίγο μετά μιλούσε με όρους Αποκάλυψης για το “αδόμητο σύστημα ασύλου” και την τεράστια αναποτελεσματικότητα της υποδοχής και φιλοξενίας, χρησιμοποιώντας τα μελανότερα χρώματα.

ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Γκρίζες ζώνες για παραβίαση δικαιωμάτων
Κορυφαίες ανθρωπιστικές οργανώσεις πραγματοποιούν σήμερα κοινή συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο της εκστρατείας ενημέρωσης για το νομοσχέδιο για το προσφυγικό, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί εντός της εβδομάδος.
Γκρίζες ζώνες για παραβίαση δικαιωμάτων
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
«Λάθος ο περιορισμός των δικαιωμάτων στο όνομα ενός γρήγορου ξεκαθαρίσματος»
H Μαρία Παπαμηνά, διευθύντρια της Νομικής Υπηρεσίας του Ελληνικού Συμβουλίου για τους Πρόσφυγες, μιλά στην «Εφ.Συν.» σχετικά με το νομοσχέδιο του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για τη διεθνή προστασία.
«Λάθος ο περιορισμός των δικαιωμάτων στο όνομα ενός γρήγορου ξεκαθαρίσματος»
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Πρόχειρες απαντήσεις στα σοβαρά επιχειρήματα για το άσυλο
Πυρ ομαδόν κατά του νομοσχεδίου του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη «περί Διεθνούς Προστασίας» εξαπέλυσε χτες σχεδόν το σύνολο των φορέων που κατέθεσαν στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή
Πρόχειρες απαντήσεις στα σοβαρά επιχειρήματα για το άσυλο
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Επιτάχυνση με θύμα το προσφυγικό δίκαιο
Την έννοια του «προσφυγικού προφίλ» φαίνεται ότι εξετάζει να εισαγάγει στη διαδικασία ασύλου η κυβέρνηση, ανατρέποντας τη θεμελιώδη αρχή της εξατομικευμένης εξέτασης των αιτημάτων ασύλου.
Επιτάχυνση με θύμα το προσφυγικό δίκαιο
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Κινητοποιήσεις για σύστημα ασύλου και συνθήκες διαβίωσης
Αλλη μία κινητοποίηση διαμαρτυρίας για την πολύ προβληματική πρόσβαση των νεοεισερχόμενων προσφύγων στο σύστημα ασύλου έκαναν, έξω από την Υπηρεσία Ασύλου στην Κατεχάκη, περίπου 50 Ιρανοί, ζητώντας να αλλάξει...
Κινητοποιήσεις για σύστημα ασύλου και συνθήκες διαβίωσης
ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ
Περιμένοντας απεγνωσμένα τη βοήθεια
Περίπου πενήντα οικογένειες προσφύγων οι οποίες εδώ και μήνες δεν έχουν λάβει οικονομική βοήθεια που δικαιούνται προχώρησαν σε κατάληψη των γραφείων της Catholic Relief Services (CRS), που είναι επιχειρησιακός...
Περιμένοντας απεγνωσμένα τη βοήθεια

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας