Ευθύνες στην ηγεσία της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας καθώς ουδέποτε εισηγήθηκε την απομάκρυνση των κατοίκων κατά την φονική πυρκαγιά στο Μάτι καταλογίζουν τόσο με τις απολογίες τους κατηγορούμενοι από το χώρο της ΕΛΑΣ και της Τροχαίας, όσο και μάρτυρες, οι οποίοι εξετάστηκαν ενώπιον του ανακριτή Αθανάσιου Μαρνέρη, ο οποίος διενεργεί την κύρια ανάκριση.
«Είχαμε απόλυτη ετοιμότητα και δυνάμεις για την απομάκρυνση πολιτών από το φλεγόμενο Μάτι όμως ποτέ δεν εισηγήθηκε κάτι τέτοιο η Πυροσβεστική» αναφέρουν στις απολογίες τους στελέχη της ΕΛ.ΑΣ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, απολογούμενοι στον κ. Μαρνέρη στελέχη της Τροχαίας και της ΕΛΑΣ, είπαν πως εφόσον τους δινόταν εντολή να απομακρύνουν πολίτες από τον οικισμό θα μπορούσαν να το κάνουν και για τον Νέο Βουτζά και για το Μάτι.
Σε ερώτηση του ανακριτή αν είχαν δυνατότητα να συνδράμουν σε μία τέτοια επιχείρηση αν τους δινόταν εντολή κατηγορούμενος από την Τροχαία απάντησε : «Βεβαίως και μπορούσαμε γιατί είχαμε και τη δυνατότητα και επαρκείς δυνάμεις και τα μέσα προκειμένου να ενημερώσουμε και να απομακρύνουμε τους πολίτες σε ασφαλές μέρος. Πιο συγκεκριμένα, εάν το αργότερο μέχρι τις 17.45 δινόταν η εισήγηση από την πυροσβεστική προς τον αρμόδιο φορέα και εν συνεχεία ενημερωνόταν η ΕΛΑΣ και η Τροχαία, ακολούθως δε, δινόταν εντολή από το Κέντρο Επιχειρήσεων προς εμάς να συνδράμουμε σε μία τέτοια επιχείρηση απομάκρυνσης των πολιτών, είναι βέβαιο ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί επιτυχώς και αυτό το λέω με βεβαιότητα και με βάση τα 30 χρόνια που υπηρετώ στο Σώμα.
Προς ενίσχυση θα σας πω και ένα παράδειγμα: Όταν άκουσα στον ασύρματο ότι η φωτιά διήλθε τη Λ. Μαραθώνος, περί 18.20 -18.25 πήγα αμέσως στο ξενοδοχείο ΜΥΡΤΩ και την ταβέρνα ΒΑΣΙΛΗΣ όπου βοηθήσαμε από εκεί να εξέλθουν όλα τα οχήματα στο αντίθετο ρεύμα της Μαραθώνος με κατεύθυνση από Μάτι προς Αθήνα. Αυτό συνέβη γύρω στις 18.30. Συνεπώς εφόσον μπορούσαμε να προβούμε σε διάσωση ακόμα και στις 18.30, πόσο μάλλον αν μας είχε δοθεί η εντολή, να προβούμε στην απομάκρυνση πολιτών 45 λεπτά με 1 ώρα πριν.
Σκεφτείτε ότι από τη Λ. Μαραθώνος μέχρι τη θάλασσα είναι 500-600 μέτρα, που σημαίνει ότι ο μέσος κάτοικος της περιοχής θα μπορούσε το αργότερο μέσα σε 15 λεπτά να βρίσκεται σε ασφαλές σημείο κοντά στη θάλασσα. Συνεπώς υπήρχε και χρόνος και επαρκείς δυνάμεις προκειμένου να γινόταν η εκκένωση και μάλιστα με ασφαλή τρόπο. Εμείς ήμασταν πανέτοιμοι, ωστόσο δεν δόθηκε εισήγηση από την Πυροσβεστική».
Κληθείς να απαντήσει στο πώς κατά το χρόνο της πυρκαγιάς υπήρξε μποτιλιάρισμα, με αποτέλεσμα πολλοί άνθρωποι να χάσουν τη ζωή τους, ο κατηγορούμενος φέρεται να τόνισε πως ενεργούσαν χωρίς κατεύθυνση ή συνδρομή από την Πυροσβεστική.
Είπε επίσης πως οι κάτοικοι στο Μάτι αιφνιδιάστηκαν και πανικοβλήθηκαν όταν είδαν την φωτιά μέσα στα σπίτια τους και κινήθηκαν όλοι μαζικά προς τα αυτοκίνητά τους προς την θάλασσα όπου δεν είχαν δυνατότητα να γυρίσουν προς τα πάνω ώστε να βγουν την Λεωφόρο Μαραθώνος καθώς «τους κυνηγούσε η φωτιά και ... επέλεξαν υποχρεωτικά να κατευθυνθούν προς τη θάλασσα. Αυτό είχε συνέπεια να δημιουργηθεί μεγάλο μποτιλιάρισμα, να τους προλάβει η φωτιά και άλλοι να αφήνουν τα αυτοκίνητά τους και να κατευθύνονται πεζοί προς τη θάλασσα και άλλοι να εγκλωβίζονται από τη φωτιά».
Και άλλος κατηγορούμενος, στέλεχος της ΕΛΑΣ, που απολογήθηκε στον Ανακριτή τόνισε πως οι δυνάμεις της Αστυνομίας ήταν από τις 17.30 και μετά υπέρ επαρκείς ώστε να φέρουν εις πέρας επιχείρηση απομάκρυνσης πολιτών στο Βουτζά και το Μάτι, επισημαίνοντας πως για να προβούν σε μία τέτοια ενέργεια, σύμφωνα με το νόμο, έπρεπε να γίνει εισήγηση από τον επικεφαλής της Πυροσβεστικής προς το Δήμο ή την Περιφέρεια και εν συνεχεία να λάβει εντολή η Αστυνομία. «Έτσι ακριβώς έγινε επιτυχώς και στην Κινέτα με πολύ λιγότερες δυνάμεις...»
Τους ισχυρισμούς των αστυνομικών φαίνεται να επιβεβαιώνουν και μάρτυρες από τον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
«Ο Δήμος Μαραθώνα έχει στη διάθεσή του πυροσβεστικά οχήματα. Γνωρίζω ότι δύο από αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην κατάσβεση και τα άλλα δύο είναι ανοιχτά με καρότσα. Τα δύο τα είχαν στην κατοχή τους οι εθελοντές δασοπυροσβέστες. Επίσης, έχουμε τουλάχιστον άλλα τέσσερα αστικά οχήματα τα οποία και αυτά μπορούν να συνδράμουν τόσο σε μία επιχείρηση διάσωσης, όσο και την απομάκρυνση των πολιτών μας. Εμείς είμασταν σε ετοιμότητα, ωστόσο δεν μας δόθηκε ποτέ εντολή ή εισήγηση από την πυροσβεστική προκειμένου να προβούμε σε απομάκρυνση των πολιτών. Εμείς είμασταν έτοιμοι να το κάνουμε αφού είχαμε όλο το έμψυχο και άψυχο δυναμικό για την υλοποίηση μίας τέτοιας επιχείρησης και μάλιστα από την πρώτη στιγμή, ήτοι από τις 16.41 και μετά. Μάλιστα τέτοια επιχείρηση απομάκρυνσης πολιτών θα μπορούσαμε να την είχαμε κάνει, αφού σε κάτι τέτοιο προβήκαμε περίπου στις 20.00, κατόπιν του ΣΟΠΠ αφού στείλαμε λεωφορείο μας στην Αγία Μαρίνα προκειμένου να περισυλλέξουμε συμπολίτες μας. Χωρίς εισήγηση, δεν μπορούσαμε σύμφωνα με τη νομοθεσία να προβούμε σε τέτοια επιχείρηση. Άλλωστε για την υλοποίηση της χρειάζεται να παίρνουμε κατευθύνσεις από την πυροσβεστική διότι αυτή είναι που γνωρίζει την κατεύθυνση της πυρκαγιάς», ήταν μια απ' τις μαρτυρίες.
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας