Αθήνα, 12°C
Αθήνα
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
14.1° 7.5°
2 BF
88%
Θεσσαλονίκη
Αίθριος καιρός
10°C
12.4° 7.5°
1 BF
80%
Πάτρα
Αραιές νεφώσεις
12°C
12.1° 10.9°
1 BF
83%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
5°C
4.9° 4.9°
0 BF
100%
Αλεξανδρούπολη
Αραιές νεφώσεις
10°C
10.2° 9.9°
0 BF
93%
Βέροια
Αίθριος καιρός
9°C
9.4° 7.0°
1 BF
76%
Κοζάνη
Αίθριος καιρός
3°C
5.6° 3.4°
1 BF
81%
Αγρίνιο
Αραιές νεφώσεις
9°C
9.1° 9.1°
1 BF
92%
Ηράκλειο
Ελαφρές νεφώσεις
12°C
11.8° 11.1°
3 BF
82%
Μυτιλήνη
Αίθριος καιρός
12°C
11.8° 11.8°
1 BF
81%
Ερμούπολη
Αίθριος καιρός
13°C
13.4° 12.7°
1 BF
82%
Σκόπελος
Αίθριος καιρός
13°C
12.9° 12.9°
2 BF
66%
Κεφαλονιά
Αραιές νεφώσεις
11°C
10.9° 10.9°
1 BF
68%
Λάρισα
Ομίχλη
4°C
6.9° 3.9°
0 BF
100%
Λαμία
Αίθριος καιρός
11°C
11.6° 7.5°
0 BF
80%
Ρόδος
Σποραδικές νεφώσεις
14°C
14.3° 13.8°
2 BF
82%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
8°C
12.7° 6.8°
2 BF
88%
Καβάλα
Σποραδικές νεφώσεις
10°C
10.5° 10.5°
1 BF
93%
Κατερίνη
Αίθριος καιρός
8°C
10.0° 6.7°
2 BF
99%
Καστοριά
Αίθριος καιρός
5°C
5.3° 5.3°
1 BF
86%
ΜΕΝΟΥ
Κυριακή, 03 Μαρτίου, 2024
pasxalidis-kotsiras
ΦΩΤ.: ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Μίλτος Πασχαλίδης & Γιάννης Κότσιρας

Η θέση της τέχνης είναι αντίπαλη στην εξουσία

Ο Μίλτος Πασχαλίδης και ο Γιάννης Κότσιρας έπαιζαν μαζί το καλοκαίρι και θα συνεχίσουν για κάποια Σαββατοκύριακα στο VOX με ένα τρίωρο πρόγραμμα που θα ξεκινά νωρίς, στις 9 το Σάββατο και στις 8 την Κυριακή. «Είμαστε το ορντέβρ, το ορεκτικό» μου είπαν γελώντας. «Η δική μας συνομοταξία πάντα το προσπαθούσε, πάντα θέλαμε να το τραβήξουμε πιο νωρίς, με προεξάρχουσα τη Γαλάνη».

Το ραντεβού μας στο στούντιο του Μίλτου Πασχαλίδη είχε οριστεί για την περασμένη Πέμπτη, στις 11 το πρωί. Εκεί, στον πρώτο όροφο, με περίμενε μαζί με τον Γιάννη Κότσιρα. Τους πέτυχα να προσθαφαιρούν τραγούδια για το κοινό τους πρόγραμμα που ξεκινάει αύριο στο VOX.

Μίλτος Πασχαλίδης: Το ωραίο με το νωρίς είναι ότι όποιος θέλει να ακούσει σκυλάδικα πάει μετά δίπλα και συνεχίζει. (γέλια)

Γιάννης Κότσιρας: Είμαστε το ορντέβρ, το ορεκτικό. Η δική μας συνομοταξία πάντα το προσπαθούσε, πάντα θέλαμε να το τραβήξουμε πιο νωρίς, με προεξάρχουσα τη Γαλάνη. Οι «Κακές συνήθειες» δεν είναι ένα τραγούδι για τις 2 τα ξημερώματα.

Μ.Π.: Και τα λαϊκά που παίζουμε δεν είναι της εκτόνωσης.

Γ.Κ.: Η μεγαλύτερη επιτυχία που έχω κάνει ποτέ ήταν στο REX τα μεσημέρια της Κυριακής. Γινόταν της κολάσεως. Αλλά ήταν κουραστικό, ειδικά αν έπαιζες και Σάββατο βράδυ. Θυμάμαι ένα μεσημέρι τον Μητροπάνο που είχε έρθει μπροστά και του ζητήσαμε να τραγουδήσει ένα κομμάτι. Δεν μπορούσε να βγάλει φωνή στις τρεις το μεσημέρι.

● Είναι καλύτερα σε συναυλία ή σε μαγαζί, σε κλειστό χώρο;

Γ.Κ.: Σε ανοιχτό χώρο υπάρχει μεγαλύτερο πάθος από όλους. Υπάρχει και ελευθερία.

Μ.Π.: Αλλο να τραγουδούν 8 χιλιάδες φωνές και άλλο πεντακόσιες. Είναι και ποσοτικό το θέμα. Παλιά όμως προτιμούσα το μέσα. Γιατί στο μέσα μπορείς να κάνεις και λίγο ησυχία να παίξεις μια μπαλάντα ή ένα τραγούδι σου παγκοσμίως άγνωστο, που όμως το αγαπάς εσύ και θέλεις να του δώσεις μια δεύτερη ευκαιρία.

● Πόσο διαφορετικό θα είναι το πρόγραμμα από τη μία βραδιά στην άλλη; Πόσο περιθώριο δίνετε να αλλάζετε τραγούδια;

Μ.Π.: Αυτά τα κάνω εγώ συνήθως. Ο Γιάννης, επειδή είναι τραγουδιστής και δεν έχει όργανο στα χέρια, ακόμα και να ονειρευτεί να πει ένα τραγούδι εκείνη την ώρα πρέπει να γυρίσει στην ορχήστρα να συνεννοηθεί. Εγώ μπορώ πιο αυθόρμητα να βάλω ένα τραγούδι που θεωρώ ότι ταιριάζει στο κλίμα.

Γ.Κ.: Ο Μίλτος είναι και καλός κιθαρίστας. Μπορεί εύκολα με μια κιθάρα να πει τα πάντα. Κάποια στιγμή το καλοκαίρι είδα κάτω, και συγκινήθηκα, ότι του γράφανε «Φύλακας άγγελος» και ξεκίνησε να το λέει μόνος του. Χωρίς να υπάρχει στο πρόγραμμα.

Πώς επιλέξατε τα τραγούδια για τις κοινές σας εμφανίσεις;

Μ.Π.: Ξεκίνησα από τα τραγούδια μας που δεν μπορούμε να μην παίξουμε. Δεν μπορεί να έρθει ο κόσμος και να μην ακούσει τραγούδια που τα έχει αγαπήσει είκοσι χρόνια τώρα. Αυτά τα «σίγουρα» δεν ήταν λιγότερα από είκοσι. Οπότε για τα υπόλοιπα δέκα στις καλοκαιρινές συναυλίες μας σκεφτήκαμε τους φίλους μας, παίξαμε του Θάνου, του Λαυρέντη, του Μητροπάνου.

Γ.Κ.: Είμαι άνθρωπος τελειομανής και όλα αυτά τα χρόνια έπεφτε στη δική μου πλάτη να φτιάχνω εγώ το πρόγραμμα. Είναι η πρώτη φορά που δεν ασχολήθηκα. Ενα τυχαίο πρόγραμμα δικής μου συναυλίας παλιότερης μου ζήτησε ο Μίλτος και μετά από δύο μέρες έβγαλε το πρόγραμμα που παίξαμε το καλοκαίρι. Γιατί είναι και δίκαιος, δεν ενδιαφέρεται να καπελώσει κανέναν.

● Αναρωτιέμαι αν τα μεγάλα αυτά τραγούδια σας, που τα λέτε χρόνια και χρόνια, τα βαριέστε ποτέ.

Γ.Κ.: Εγώ ναι, γι’ αυτό και προσπαθώ κάθε χρόνο να τα αλλάζω. Οταν όμως έχεις μια συνεργασία με έναν άνθρωπο που αγαπάει τα τραγούδια σου, τότε φωτίζει αλλιώς το πράγμα. Είναι αλλιώς να ακούς τον Μίλτο να λέει το «Τσιγάρο». Ή το «Κάθε φορά».

Μ.Π.: Εγώ δεν τα βαριέμαι ποτέ. Υπάρχει μια φράση που αποδίδεται στον Σέξπιρ (που ήταν και ηθοποιός) όταν τον ρώτησαν αν βαριούνται οι ηθοποιοί να παίζουν κάθε βράδυ τον ίδιο ρόλο. Απάντησε πως ένα θεατρικό έργο αποτελείται από τρία μέρη, είναι το κείμενο, είναι ο ηθοποιός, είναι και το κοινό. Οταν ένα από τα τρία αλλάζει, είναι άλλο έργο. Κάθε βράδυ αλλάζει το κοινό.

pasxalidis
ΦΩΤ.: ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
giannis kotsiras
ΦΩΤ.: ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

● Εχουμε σήμερα μεγάλους συνθέτες σαν τον Μικρούτσικο; (σ.σ.: η ερώτηση έγινε γιατί αμέσως πριν, την ώρα που μιλάγαμε, ο Μίλτος σηκώθηκε και μου χάρισε ένα βινύλιο του «Εμπάργκο»).

Γ.Κ.: Οταν ο Θάνος ήταν στην ηλικία των 40 ετών δεν νομίζω ότι τον έλεγε κανείς μεγάλο συνθέτη. Το «μεγάλος συνθέτης» έρχεται με τα χρόνια και όταν το έργο σου αναγνωριστεί από ένα μεγάλο μέρος του κοινού. Εγώ ως ταπεινός τραγουδιστής και λαμβάνοντας τα μηνύματα πιστεύω πως ναι, έχουμε μεγάλους συνθέτες. Πιστεύω ότι ο Μίλτος για παράδειγμα σε καμιά δεκαριά χρόνια θα θεωρηθεί μεγάλος συνθέτης.

Μ.Π.: Η διαφορά είναι η εξής (συμπτωματικά την ανέφερε ο Μικρούτσικος): όταν σταμάτησε να βγαίνει το καλούπι του μεγάλου συνθέτη, ανέλαβαν να κουβαλήσουν το τραγούδι στην πλάτη τους οι τραγουδοποιοί. Εμείς οι τραγουδοποιοί είμαστε και συνθέτες αλλά επειδή γράφουμε και λόγια έχουμε μια πιο ολιστική θεώρηση ενός τραγουδιού. Οι συνθέτες έγραφαν έργα, εμείς γράφουμε τραγούδια. Ο τραγουδοποιός, επειδή έχει μια ανεκτή φωνή, γράφει για να τραγουδήσει ο ίδιος. Τους συνθέτες δεν τους ενδιέφερε να τραγουδούν οπότε επέλεγαν τις καλύτερες φωνές.

Γ.Κ.: Να πω και κάτι παραπάνω, επειδή εγώ δεν έχω την ενοχή να γράφω μουσική...

Μ.Π.: Τι ενοχή, μωρέ μαλάκα;

Γ.Κ.: Ασε με να πω. Επειδή εγώ δεν έχω την ενοχή να γράφω μουσική μπορώ να πω ότι συνθέτες-τραγουδοποιοί όπως είναι ο Σωκράτης, ο Μίλτος, ο Παντελής Θαλασσινός, ο Ορφέας Περίδης, αυτή η γκάμα και η γενιά συνάμα - εύκολα σε μερικά χρόνια θα τους λέμε οι μεγάλοι δημιουργοί της νεότερης γενιάς.

Πόσο κοινό είναι το κοινό σας, πόσο τοις εκατό;

Μ.Π.: Η τομή τους είναι 30%.

● Τόσο λίγο;

Γ.Κ.: Υπάρχει κάτι ενδιαφέρον ωστόσο. Το κοινό το δικό μου ξέρει τα τραγούδια του Μίλτου. Και το αντίστροφο.

Μ.Π.: Είδαμε το καλοκαίρι ότι το δικό μου κοινό δεν κλοτσάει με τον Γιάννη. Το λέω επειδή είναι πιο φανατικό.

● Είναι με τα καπνογόνα...

Γ.Κ.: Οταν είδα κάποιον να ανάβει καπνογόνο σε ένα τραγούδι του Μίλτου, αναρωτήθηκα πώς θα τον πείσω μετά με το δικό μου ρεπερτόριο. Οχι μόνο τον έπεισα αλλά τον είδα να χτυπιέται.

Μ.Π.: Ηταν η μόνη μου αγωνία. Φυσικά το κοινό δεν το έχει αγοράσει κανείς, απλά ένα αίσθημα το νιώθεις. Αναρωτιόμουν λοιπόν αν θα είναι καλά, όπως αναρωτιέμαι σε όλες τις συνεργασίες, αλλά πήγε μια χαρά. Η συνεργασία μου με τον Γιάννη είναι σαν να πηγαίνω σε παιδική χαρά. Πρώτη φορά αισθάνομαι ανακουφισμένος που παίζω παρέα με κάποιον.

Γ.Κ.: Δεν είναι πάντα έτσι. Εχω ζήσει μια συνεργασία με τεράστιο πρόβλημα, όταν κατέβαινα από τη σκηνή έτρεμα. Δεν ήλεγχε τον εαυτό του αυτός. Και επίσης δεν τον ενδιέφερε ο συνάδελφός του. Δεν θα σας πω ποιος είναι.

Μ.Π.: Δανείζομαι μία φράση που είπε ο Μικρούτσικος και νομίζω ότι είναι ακριβής: Μια συνεργασία ευοδώνεται αν αυτό που παράγεται είναι μεγαλύτερο από το άθροισμα των δύο. Στη δικιά μας περίπτωση το πετυχαίνει.

pasxalidis-kotsiras
ΦΩΤ.: ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

● Πάντως, Μίλτο, είδα φέτος στις συναυλίες σου να υπάρχουν πολλοί πιτσιρικάδες.

Μ.Π.: Μπροστά και πίσω και παντού ήταν 18χρονα. Μεγάλο κέρδος και παράσημο.

Γ.Κ.: Εγώ είχα πάντα ένα μεγάλο κενό, από τότε που ξεκίνησα, στις ηλικίες μεταξύ 25 και 35. Το γιατί μη με ρωτάτε, δεν ξέρω. Είναι θέμα ρεπερτορίου, ίσως είναι πιο ευαίσθητο, πιο ρομαντικό; Αυτό τα τελευταία τρία χρόνια έχει τελειώσει. Ισως παίζουν ρόλο οι επιλογές μου.

● Λοιπόν, για να αλλάξω κουβέντα, είστε δύο ΑΕΚτζήδες, έτσι;

Μ.Π.: Εγώ σοβαρός, ο Γιάννης ερασιτέχνης. Εξ αγχιστείας.

● Είστε και κομμουνιστές;

Μ.Π.: Κοίταξε...

Γ.Κ.: Κοίταξε...

Μ.Π.: Κομμουνιστής δεν είναι κανείς. Θα έλεγα τον αδόκιμο όρο πως είμαι ανθυπο-κομμουνιστής. Θέλω δύο προαγωγές ακόμα για να γίνω.

Γ.Κ.: Θεωρητικά και ιδεολογικά τιμάμε κάποιες αρχές της Αριστεράς. Αλλά δεν μπορώ να χαρακτηριστώ κομμουνιστής, θα ήταν υπερβολή.

● Γιατί στηρίζετε το ΚΚΕ;

Γ.Κ.: Γιατί είναι ο μοναδικός σύμμαχος σε αυτή τη λαίλαπα...

Μ.Π.: Γιατί βάζει πλάτη στα εργασιακά.

● Η άλλη Αριστερά δεν βάζει πλάτη;

Γ.Κ.: Οχι. Το υπόλοιπο κομμάτι της ευρωπαϊκής Αριστεράς, όπως θέλει να λέγεται, απέδειξε στην πράξη ότι τα κατακρεούργησε.

Μ.Π.: Δεν κάνουμε δίκη προθέσεων αλλά δεν πήγε καλά. Γι’ αυτό έκανε τη Δεξιά να παίζει χωρίς αντίπαλο. Για την εξουσία.

Γ.Κ.: Ο όρος Αριστερά απέκτησε μια πολύ αντιπαθητική, για τον πολύ κόσμο, χροιά. Και δεν θα έπρεπε να συμβεί γιατί φυσικά δεν είναι έτσι. Ξαφνικά η Αριστερά ταυτίστηκε με μνημόνια, πράγμα τραγικό.

pasxalidis-kotsiras
ΦΩΤ.: ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Η σημερινή κυβέρνηση είναι η πιο εχθρική κυβέρνηση απέναντι στον πολιτισμό συνολικά. Δεν έχει να κάνει μόνο με τη μουσική αλλά γενικά. Στην καλύτερη περίπτωση δεν ξέρει για ποιο πράγμα μιλάμε. Στη χειρότερη, είναι εκδικητική

● Εκανε καλά το ΚΚΕ που απείχε από τον δεύτερο γύρο των δημοτικών εκλογών όταν δεν είχε δικό του υποψήφιο;

Γ.Κ.: Το θεωρώ πολύ φυσιολογικό γιατί στην πραγματικότητα τους χωρίζει χάος. Ο,τι ακριβώς συνέβη και στην Πάτρα που ήταν όλοι εναντίον του Πελετίδη.

Μ.Π.: Πιθανόν σε κάποιες περιπτώσεις να ήταν λίγο άκομψο. Πιθανόν. Παρ’ όλα αυτά σε γενικές γραμμές η τακτική του ΚΚΕ και αυτά που έλεγε δικαιώθηκαν στις δημοτικές εκλογές, οπότε δεν μπορείς να τους κακίσεις.

● Εσείς νιώθετε ότι η κυβέρνηση αυτή έχει μια έχθρα για τις τέχνες;

Μ.Π.: Βέβαια.

Γ.Κ.: Είναι η πιο εχθρική κυβέρνηση απέναντι στον πολιτισμό συνολικά. Δεν έχει να κάνει μόνο με τη μουσική αλλά γενικά.

Μ.Π.: Σας υπενθυμίζω πως μόλις ξεκίνησε η πανδημία συμπεριφέρθηκε στους καλλιτέχνες σαν να είναι αόρατοι. Και αν δεν συνασπιζόμασταν για κοινές διαμαρτυρίες, οι τεχνικοί μας ακόμα θα έψαχναν για επίδομα. Η έκπληξη είναι ότι καταφέραμε να συνεννοηθούμε. Και μάλλον σε αυτό πόνταραν, επειδή ο καθένας μας είναι στον κόσμο του, ότι δεν θα βρίσκαμε κοινό τόπο.

Γ.Κ.: Υπάρχει εκδίκηση.

● Εκδίκηση; Γιατί;

Γ.Κ.: Επειδή έχει κολλήσει στο μυαλό αυτών ότι οι καλλιτέχνες είναι όλοι αριστεροί. Και λένε, πάμε να τους χτυπήσουμε. Ενώ δεν ισχύει, είναι ένας μεγάλος μύθος.

Μ.Π.: Οι περισσότεροι είναι (αριστεροί) γιατί η τέχνη από μόνη της είναι απέναντι από την εξουσία. Και δεξιός να είσαι, πάλι απέναντι είσαι, γιατί αν είσαι μαζί της, δεν κάνεις τέχνη αλλά δημόσιες σχέσεις. Η θέση της τέχνης είναι αντίπαλη στην εξουσία. Και για να επανέλθω, ναι, αυτή η κυβέρνηση δεν συμπαθεί τον πολιτισμό. Στην καλύτερη περίπτωση δεν ξέρει για ποιο πράγμα μιλάμε. Στη χειρότερη, είναι εκδικητική.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
Η θέση της τέχνης είναι αντίπαλη στην εξουσία

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας