• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.2°C / 30.8°C
    1 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.4°C / 29.4°C
    2 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 28.2°C
    2 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 26.4°C
    2 BF
    56%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    3 BF
    50%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 25.4°C
    1 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.4°C / 21.8°C
    0 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    2 BF
    45%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 20.4°C / 28.8°C
    2 BF
    49%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 25.1°C
    1 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.8°C / 26.4°C
    0 BF
    44%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 27.7°C
    2 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Ομίχλη
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    2 BF
    94%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.2°C
    0 BF
    53%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    29°C 23.5°C / 29.4°C
    1 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.1°C / 23.8°C
    4 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.5°C / 31.0°C
    1 BF
    29%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.3°C / 23.3°C
    2 BF
    56%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.7°C / 26.1°C
    2 BF
    60%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    74%

Electric Litany: Μόνο οι εξεγέρσεις φέρνουν αποτελέσματα όταν δεν πάει άλλο

  • A-
  • A+
«Και τα δυο κατεστημένα μας τα παίρνουν κανονικά, υπάρχει όμως μια ενδιαφέρουσα πολιτιστική διαφορά. Οι μεν Άγγλοι Τόρις και αστοί το κάνουν “με το γάντι”, ίσως λόγω εμπειρίας αιώνων στο αντικείμενο, ενώ οι δικοί μας εδώ όχι μόνο μας τα παίρνουν ξεδιάντροπα και με νταηλίκι, αλλά τώρα βρίζουν και τον κόσμο από πάνω!

Είναι ένα από τα πιο «αγαπημένα» μουσικά παιδιά της χώρας μας και η κάθε επιστροφή τους στην Ελλάδα για ζωντανές εμφανίσεις αποτελεί χαρμόσυνο γεγονός.

Οι Electric Litany ακροβατούν μεταξύ Βρετανίας και Ελλάδας, αποτελούν ένα από τα πιο επιτυχημένα ελληνικά σχήματα των τελευταίων (πολλών) ετών και η επανεμφάνισή τους στη χώρα μας για δύο μοναδικές συναυλίες ήταν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον Αλέξανδρο Μίαρη.

Η ατζέντα... γεμάτη και οι απαντήσεις γεμάτες προβληματισμό και οργή, αλλά με ξεχωριστό ενδιαφέρον.

Από το Λονδίνο στην Κέρκυρα και από εκεί σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα για τρία μοναδικά live. Τι σημαίνει λοιπόν η συναυλιακή επάνοδος στη χώρα
σας, αλλά και στην Κέρκυρα με την οποία έχετε ξεχωριστούς δεσμούς;

Ζήσαμε το πρώτο lockdown εδώ στην Αγγλα σαν ένα μακάβριο όνειρο. Υπήρχαν στιγμές που λέγαμε μεταξύ μας “Ρε θα ξαναπαίξουμε στην Ελλάδα ποτέ έτσι όπως πάνε τα πράγματα;” Αμφισβητήσαμε πολύ βασικά πράγματα τότε. Δεν έχουμε βλαστημήσει τους Τόρις τόσο πολύ όπως τότε. Η συναυλιακή επάνοδος λοιπόν μετά από 3 χρόνια είναι γεμάτη με μια μια παιδική ανυπομονησία και βαθεά εκρηκτικότητα για αυτά που θα συμβούν. Δεν ξέρω αν επιτρέπεται η λέξη «κάβλα» αλλά πιο ταιριαστή δεν υπάρχει. Η Κέρκυρα ως αφετηρία είναι η είσοδος στο οικείο, και η Θεσσαλονίκη, Αθήνα το κύριο μέρος του δράματος.

Υ.Γ Η πιο σημαντική τελετουργία των περιοδειών των Electric Litany είναι η πρώτη μέρα στο χωριό στην Κέρκυρα όπου η μάνα μου ετοιμάζει την πιο συγκλονιστική παστιτσάδα της γης για την μπάντα και το crew. Μεταφυσικές στιγμές.

Είστε, πλέον, παρόντες εδώ και αρκετά χρόνια στα μουσικά πράγματα. Πώς είναι η αντιμετώπιση μιας όχι αμιγώς βρετανικής μπάντας στη Βρετανία; Επίσης, αν και μιλάμε για μια χώρα «μητέρα» της μουσικής, υπάρχει ενδιαφέρον για άλλες ελληνικές μπάντες που κάνουν το δικό τους άνοιγμα στο εξωτερικό;

Πάντα υπάρχει ενδιαφέρον για μπάντες που θέλουν να κάνουν άνοιγμα, εξαρτάται όμως από αρκετούς παράγοντες όπως και από την ίδια την συγκυρία. Αν ο πρώτος παράγοντας δυσκολίας είναι πως η Αγγλία ήδη παράγει μπόλικη εγχώρια μουσική άρα και πιο δύσκολα θα προμοτάρει μπάντες από έξω, ο δεύτερος παράγοντας είναι το ύφος της μουσικής.

Η μουσική που εμείς κάνουμε φερ' ειπείν, ταιριάζει περισσότερο π.χ στην Σκωτία και στην Γερμανία παρά στην Αγγλία. Παρόλα αυτά ζούμε και δραστηριοποιο'υμαστε στο Λονδίνο έχοντας το ως βάση και εκμεταλλευόμενοι πολλά από αυτά που παρέχει ως μητρόπολη. Μέχρι να μας φάει την ψυχή βέβαια…

Παραμένετε ένα σχήμα πολυσυλλεκτικό. Είναι αυτή η ευελιξία στη μουσική σας κατεύθυνση κινητήριος δύναμη στη διαδικασία της δημιουργίας;

Πάντα ήμασταν μια παρέα που άλλαζε και αλλάζει συνεχώς με φυσικό τρόπο αλλά έχει ταυτόχρονα έναν πολύ βασικό πυρήνα. Νέοι φίλοι/ες έμπαιναν στην ομάδα σε πολλά και διαφορετικά πόστα. Γραφίστες, φωτογράφοι, μάγειρες, μουσικοί, οδηγοί,, ζωγράφοι. Πρώτα διαπροσωπικά ζούσαμε μαζί και μετά συνεργατικά και καλλιτεχνικά.

Σχεδόν ό,τι έχουμε κάνει ως τώρα με συνεργάτες έγινε δίχως την έννοια της «πρόσληψης» και της πληρωμής, είτε μας προσφέρουν είτε τους προσφέρουμε. Το πλαίσιο μας ήταν και είναι πάντα συνεργατικό ακόμα και οικονομικά.

Οι Electric Litany είναι, πάντως, ένα σχήμα που έχει πολιτική θέση και ματιά. Πατάτε σε δύο βάρκες. Ανάμεσα σε Βρετανία και Ελλάδα, δύο χώρες με τρομερές πολιτικές και κοινωνικές εξελίξεις τα τελευταία χρόνια. Πως βλέπετε την κατάσταση

Η κατάσταση στις δυο χώρες οδηγείται από μια βασική ομοιότητα, την διακυβέρνηση από έναν ανεξέλεγκτο νεοφιλελευθερισμό. Όπως στην Ελλάδα κυβερνά αυτός που όλοι αποκαλούμε "κάθαρμα", έτσι και εδώ έχουμε το δικό μας "κάθαρμα". Κοίτα, και τα δυο κατεστημένα μας τα παίρνουν κανονικά, υπάρχει όμως μια ενδιαφέρουσα πολιτιστική διαφορά. Οι μεν Άγγλοι Τόρις και αστοί το κάνουν “με το γάντι”, ίσως λόγω εμπειρίας αιώνων στο αντικείμενο, ενώ οι δικοί μας εδώ όχι μόνο μας τα παίρνουν ξεδιάντροπα και με νταηλίκι, αλλά τώρα βρίζουν και τον κόσμο από πάνω!

Δηλαδή να είσαι άνεργος ή εργαζόμενος με τρεις κι εξήντα, να μην έχεις να πληρώσεις το ρεύμα, και να σου κουνάει επιδεικτικά το δάχτυλο ένας σαν τον Χατζηδάκη που δεν ξέρει να πιάνει ούτε σκούπα.

Παραληρούν ασυνάρτητα και πατερναλιστικά ως ημιμαθείς άριστοι «ηλίθιοι» που διψάνε για δημόσιο χρήμα. Ε λοιπόν νομίζω αυτή η ειδοποιός διαφορά είναι που θα τους ρίξει κάτω με έναν δυνατό κρότο συντομότερα. Τόσες πρωτιές σε λίστες έχει πλέον η χώρα τελευταία, γιατί όχι λοιπόν και μια πρωτιά σε μια σαρωτική εξέγερση. Είναι καιρός.

Οι εμπειρίες των τελευταίων ετών με την πανδημία, τον πόλεμο και τη νέα μεγάλη κρίση δείχνουν ότι είμαστε αρκετά μακριά από το “Under A Common Sky”; Μήπως ο διχασμός, ο διαχωρισμός, η ανισότητα είναι ακόμη πιο αγεφύρωτα; 

Οι άνθρωποι από μόνοι τους δεν είναι μόνο καλοί η κακοί, γίνονται όμως καλοί με την πρόοδο των κοινωνιών μέσα στους αιώνες. Αυτό όμως που σαμποτάρει αυτή την γραμμική πρόοδο δεν είναι κάτι άλλο από την έννοια της ιδιοκτησίας και του κέρδους. Είμαι πιο αισιόδοξος από όσο θα έπρεπε για το “Under a common sky”. Κυρίως επειδή βλέπω ότι παρ' όλο που παίζουμε στην πιο δύσκολη πίστα, βομβαρδισμένοι από πανίσχυρες δυνάμεις δεν έχουμε πεθάνει. Μια κάποια σπίθα υπάρχει ακόμα στα μάτια του κόσμου που παραμονεύει. Και ας ακούγεται πολύ οπτιμιστικο αυτό.

Καλό είναι να επιρρίπτουμε τις ευθύνες εκεί που πρέπει στο γιατί είναι αγεφύρωτα αυτά που ανέφερες στην ερώτηση σου..

Αφού επιτρέπεται και επιβραβεύεται η ανισότητα στον καπιταλισμό γιατί να την αρνηθούν οι καπιταλιστές; Την δουλειά τους κάνουν. Γιατί ας πούμε να δώσουν πίσω τα υπερκέρδη των παροχών ρεύματος στην Ελλάδα οι ίδιοι οι πάροχοι; Τρελοί είναι; Αφού τους αβαντάρει ο ίδιος ο πρωθυπουργός της χώρας. 

Η πανδημία έδειξε πολλά. Δεν νομίζεις πως υπάρχει έστω µια µεγαλύτερη οργή για την γύμνια του βασιλιά; Το πως ξεγυμνωθήκαν τα πιο νεοφιλελεύθερα συστήματά διακυβέρνησης όσον αφορά το ποσό γραμμένους κανονικά μας έχουν όλους σε μια πανδημία. Η αξία της ανθρώπινης ζωής έπεσε στο μισό μπροστά στις κωλοαγορές τους. Όλα αυτά τα αναφέρω σε αντιδιαστολή με το αρχικό σου ερώτημα. Είναι ακριβώς η ίδια η αξιοπρέπεια του κόσμου που έκανε πλάτη και έσωσε την ανυπαρξία του συστήματος υγείας. Εδώ αυτοί βάλανε μπασκετομπολίστα για υπουργό υγείας και τώρα ένα ναζί. Τι να λέμε?

Όλα αυτά δεν μπορούν παρά να λειτουργούν αθροιστικά στις συνειδήσεις μας και η τάση προς ένα κοινό ουρανό πάντα θα υπάρχει όσο οξύνονται κ άλλο οι αντιθέσεις.

Πάντως εδώ που τα λέμε, μόνο οι εξεγέρσεις φέρνουν αποτελέσματα όταν δεν πάει άλλο (όπως τώρα). Και την ανισότητα και τον διαχωρισμό γεφυρώνουν μια χαρά.

Τελικά τι απέγινε το «παιδί που θα κέρδιζε τον πόλεμο»;

Το παιδί είναι εκεί και παραμονεύει. Το παιδί είναι η ροπή για την αταξία μέσα μας, που αν πάψει αυτή, τότε τίποτε δεν έχει πια νόημα.

Μπορεί να ακούγομαι υπεραισιόδοξος και πως δεν πατάω στη γη. "«ι λες ρε φίλε τώρα, που τα βλέπεις όλα αυτά» Αλλά δεν μπορώ να μην πιστεύω στην εξής εικόνα: Άγνωστοι άνθρωποι που προσπερνούν καθημερινά ο ένας τον άλλον. Άγνωστοι, που όταν τα βλέμματα τους τυχαία συναντιούνται, καταλαβαίνουν καλά ότι παραμονεύουν από την ίδια μεριά. Δεν έχει σβήσει η σπίθα στα μάτια και ας φαίνονται νωχελικά τα τελευταία χρόνια.

Αν δεν πιστεύω σε αυτό δεν έχει και νόημα να ξυπνάω το πρωί. Παραμονεύουμε κουρασμένοι αλλά όχι ηττημένοι. Το παιδί λοιπόν είναι όλοι αυτοί, οι ανήσυχοι, οι τολμηροί οι διψασμένοι που συνομοτούν για να κατεδαφίσουν το ανέραστο και άδικο του κόσμου.

Μέχρι πιο σημείο μπορεί η μουσική να αποτελέσει όχημα κοινωνικής αλλαγής ή μετασχηματισμού;

Κάποιες σκόρπιες σκέψεις πάνω σε αυτό. Η μουσική μπορεί στην καλύτερη περίπτωση να συμπορευθεί με οποία ριζοσπαστικά κινήματα. Μπορεί να γίνει αισθητική ταυτότητα σε ρεύματα κοινωνικής αλλαγής. Αλλά πάνω κάτω ως εκεί… Μουσική είναι.. Λειτουργεί βέβαια και από την ανάποδη. Δηλαδή η μουσική μπορεί να είναι και ένας «καταδότης» για το που βρισκόμαστε σήμερα.

Η προμοταρισμενη (popular) μουσική για παράδειγμα που φτάνει στα αυτιά μας πιο εύκολα, καταδίδει επακριβώς το ίδιο το σύστημα που την παράγει και του μοιάζει φτυστά ως ένας βόθρος. Όπως εγώ καταλαβαίνω την αληθινή μουσική ως μια αναγκαστική καταγραφή της ζωής, που αν δεν μιλήσεις για αυτό που σε τρώει θα σκάσεις. Τότε αυτή η μουσική έχει τα χαρακτηριστικά να μην ζητά διαχωρισμούς ανάμεσα στον καλλιτέχνη και στους ακροατές.

Έτσι που οι ακροατές να μπορούν να την πάρουν μαζί τους και να την κάνουν ότι θέλουν, και γιατί όχι μουσική στο κασετόφωνο στο όχημα της κοινωνικής αλλαγής.

Και πότε να αναμένουμε τα επόμενα δισκογραφικά βήματα για τους Electric Litany;

Ηχογραφήσαμε ένα EP που θα βγει σύντομα από την innerear στην Ελλάδα. Αποτελείται από 5 κομμάτια τα οποία πραγματεύονται 5 συναισθήματα για τα οποία δεν έχουμε ακόμη φτιάξει λέξη για αυτά.

Ένα από αυτά είναι το Sonder, που είναι και ο τίτλος του EP. (Η στιγμιαία συνειδητοποίηση ότι κάθε τυχαίος περαστικός ζει μια ζωή τόσο ζωντανή και πολύπλοκη όσο η δική σου). Συνεργαστήκαμε στα βίντεο με την ανερχόμενη Κινέζα σκηνοθέτη Serin Chou και στα φωνητικά με την συγκλονιστική Louisa Jones. Παράλληλα ετοιμάζουμε τον 4ο μας δίσκο που είναι ότι πιο βαρύ έχουμε κάνει ως τώρα.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Δεν τα παρατάμε, αγκαλιάζουμε την εξέλιξη, αυτό είναι το σύνθημά μας»
Επιστροφή στο στούντιο, επιστροφή στη συναυλιακή δράση, επιστροφή στην καλλιτεχνική δημιουργία. Οι Mother of Millions μπαίνουν ξανά σε τροχιά και ξετυλίγουν το δικό τους μουσικό και συναισθηματικό κουβάρι με...
Mother of Millions: Δεν τα παρατάμε, αγκαλιάζουμε την εξέλιξη, αυτό είναι το σύνθημά μας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Ziria Music Festival: Με πολλή βοήθεια από τους φίλους μας
Η Ζήρεια, το όμορφο βουνό της Κορινθίας, εδώ και αρκετά χρόνια αποτελεί τον επιβεβλημένο τελευταίο σταθμό του καλοκαιριού. Ο λόγος; Το Ziria Music Festival, μια πραγματική γιορτή της μουσικής στα 1.500...
Ziria Music Festival: Με πολλή βοήθεια από τους φίλους μας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Είμαστε στο στάδιο της απενοχοποίησης μας από την παράδοση»
Ένας δίσκος κάθε πέντε χρόνια, ο οποίος αποσπά πάντα εξαιρετικές κριτικές, live εμφανίσεις που αποτελούν συναυλιακό γεγονός και μια πολύπλοκη, πειραματική, αλλά και άμεση μουσική πρόταση συνθέτουν το παζλ των...
«Είμαστε στο στάδιο της απενοχοποίησης μας από την παράδοση»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Η μουσική μας εμπεριέχει υπόσχεση πτήσης, παραλήρημα και ελευθερία»
Ο δίσκος τους υπήρξε μάλλον η κορυφαία στιγμή του 2016 για την αγγλόφωνη ελληνική δισκογραφία, απέσπασε εξαιρετικές κριτικές και τους ανέδειξε σε ένα από τα κορυφαία σχήματα της σκηνής. Οι ίδιοι, πάντως,...
«Η μουσική μας εμπεριέχει υπόσχεση πτήσης, παραλήρημα και ελευθερία»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Μουσικός πειραματισμός και… ηλεκτρονικός διαλογισμός
Ο Γιάννης Αναστασάκης είναι μια ξεχωριστή περίπτωση μουσικού. Αναζητώντας πάντα το κάτι διαφορετικό περιπλανάται συνεχώς σε πειραματικά μονοπάτια, κατασκευάζει τα παγκοσμίου φήμης JAM pedals και, όταν το έχει...
Μουσικός πειραματισμός και… ηλεκτρονικός διαλογισμός
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Μεγαλύτερη κατάκτηση η ειλικρινής σχέση με το κοινό»
Υπάρχουν εδώ και τέσσερα περίπου χρόνια, όλοι τους μουσικοί με σημαντική προηγούμενη εμπειρία στον αγγλόφωνο χώρο, και έχουν βουτήξει βαθιά στην 60'ς ψυχεδέλεια, το rock και τους garage ήχους. Ταυτόχρονα είναι...
«Μεγαλύτερη κατάκτηση η ειλικρινής σχέση με το κοινό»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας