• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.6°C / 12.3°C
    4 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.1°C / 11.0°C
    2 BF
    61%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 13.0°C
    5 BF
    67%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.9°C
    1 BF
    58%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    3 BF
    61%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 5.0°C / 7.9°C
    1 BF
    86%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 1.4°C
    3 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 8.6°C
    2 BF
    79%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 13.8°C
    2 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.7°C / 12.9°C
    2 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.4°C
    5 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.0°C / 9.0°C
    5 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    2 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 10.6°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.5°C / 10.5°C
    0 BF
    81%
  • Ρόδος
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    19°C 15.8°C / 19.3°C
    2 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 12.5°C
    2 BF
    56%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 9.9°C
    3 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.6°C / 9.5°C
    1 BF
    74%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.6°C / 3.6°C
    1 BF
    98%

Νίκος Γρηγοριάδης: «Επέλεξα να μελοποιήσω ποιήματα με λιτή γραφή και βαθιά νοήματα»

  • A-
  • A+

Είκοσι ένα χρόνια μετά το τελευταίο προσωπικό του άλμπουμ «Αλφάδι» και έξι μετά τη «Λάρβα», τον δίσκο της Κατερίνας Κυρμιζή στον οποίο υπέγραφε τη μουσική και τους στίχους, ο Νίκος Γρηγοριάδης παρουσίασε τη νέα δισκογραφική -πολύ αξιόλογη- δουλειά του «Ο βασιλιάς της λύπης», που κυκλοφόρησε από τη Formiggart, η οποία περιλαμβάνει κυρίως μελοποιημένα ποιήματα που ερμηνεύουν οι Γιώργος Νταλάρας, Μίλτος Πασχαλίδης, Κατερίνα Κυρμιζή και ο συνθέτης. 

Σε μια εντελώς «αντιποιητική» εποχή αποφάσισες να καταπιαστείς για πρώτη φορά με τη μελοποίηση, ίσως ένα από τα πιο δύσκολα κομμάτια της δουλειάς ενός συνθέτη. Τι σε οδήγησε σε αυτήν την απόφαση και με ποια λογική επέλεξες τα συγκεκριμένα ποιήματα;

Μάλλον ωρίμασε η ιδέα που χρόνια είχα στο μυαλό μου για τη μελοποίηση. Επέλεξα ποιήματα που με συγκίνησαν το καθένα για διαφορετικούς λόγους κυρίως όμως γιατί είχαν απλή, λιτή γραφή με βαθιά νοήματα. Ο Σέλεϊ στο ποίημά του «Θρήνος» μιλά για την αδικία του κόσμου, αν και ήταν αριστοκρατικής καταγωγής. Η Μελισσάνθη, αν και δεν γνώρισε τη μητρότητα, μιλά τόσο σπαρακτικά για αυτήν στην «Μπαλάντα της μάνας». Ο Μήτσος Παπανικολάου στο «Domestica» βρίσκει το θάρρος μέσα από τη φθορά του αμείλικτου χρόνου να κοιτάξει τα φαντάσματα του έρωτα και της πρώτης του νιότης. Ο Κώστας Καρυωτάκης στο «Κι αν έσβησε σαν ίσκιος» ανακατεύει τη λύπη και τη χαρά στο ίδιο ποτήρι. Η Πράξιλλα στο «Της ζωής η σπίθα», σε ελεύθερη μετάφραση/απόδοση του στιχουργού και φιλόλογου Χρήστου Γαβρήλου, εξυμνεί τη χαρά που έχουν τα απλά πράγματα στη ζωή. Η δε Σαπφώ στο «Κόκκινο μήλο», πάλι σε ελεύθερη μετάφραση/απόδοση του Χρήστου Γαβρήλου, υπογραμμίζει τη μοναδικότητα των πραγμάτων. Τώρα ως προς τους στίχους, το «Red Roses» του Χρήστου Γαβρήλου περιγράφει την απώλεια του έρωτα και του αγαπημένου. Στους δικούς μου στίχους ο «Ξενιτεμένος άγγελος» είναι μια ωδή στον έρωτα, ενώ  η «Δωδεκάτη ώρα» και «Ο βασιλιάς της λύπης», που έδωσε στο άλμπουμ τον τίτλο, είναι καθαρά πολιτικά τραγούδια. Το πρώτο μιλάει για την τρόικα, το δεύτερο για την ευθύνη που έχουμε όλοι μας για την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η πατρίδα μας.

Τα τραγούδια ερμηνεύουν ο Γιώργος Νταλάρας, ο Μίλτος Πασχαλίδης, η Κατερίνα Κυρμιζή και εσύ. Πώς ήταν η συνεργασία με τους δύο πρώτους και τι προσέδωσε η ερμηνεία του καθενός σας στον «Βασιλιά της λύπης»;

Η συνεργασία μου με όλους ήταν αβίαστη και πολύ δημιουργική. Και οι τρεις τους απογείωσαν τα τραγούδια, ο καθένας με τον τρόπο του. Ο Γιώργος Νταλάρας τραγούδησε με περισσή ευαισθησία, εσωτερικότητα και δυναμισμό. Ο Μίλτος Πασχαλίδης ήταν ορμητικός, δωρικός και στιβαρός. Η Κατερίνα Κυρμιζή προσέγγισε κάθε τραγούδι με τρυφερότητα, αθωότητα και βαθιά συναισθηματική νοημοσύνη. Εγώ ελπίζω να έφερα τη γείωση και την ανθρωπιά που συνήθως έχουν οι τραγουδοποιοί/συνθέτες όταν ερμηνεύουν τα τραγούδια τους. Δεν χρειάζονται να υποδυθούν έναν ρόλο, αφού τον έχουν επινοήσει οι ίδιοι. 

Παρατηρείται μια τάση το τελευταίο διάστημα στην ελληνική δισκογραφία της κυκλοφορίας πολυσυλλεκτικών άλμπουμ στα οποία συμμετέχουν καταξιωμένοι ερμηνευτές, όπως συμβαίνει και στο δικό σου. Πιστεύεις ότι μπορεί να έπαιξαν ρόλο σ' αυτό οι δύσκολες συνθήκες τις οποίες διαμόρφωσε η πανδημία και τα λοκντάουν που έφεραν τους καλλιτέχνες πιο κοντά καθώς αντιμετώπιζαν κοινά προβλήματα, είναι τυχαίο ή υπάρχουν άλλοι λόγοι;

Πράγματι στις δύσκολες συνθήκες οι άνθρωποι, αλλά και οι καλλιτέχνες, νιώθουν την ανάγκη να έρθουν πιο κοντά. Κοινοί στόχοι και επιδιώξεις άλλωστε μας έφεραν κοντά με τη Formiggart, το νεοσύστατο label της Κυριακής Αιλιανού και της Ζαμπίας Καζάνα. Στη δική μου περίπτωση όμως την ανάγκη για αυτή τη σύμπραξη υπαγόρευσε το υλικό. Κατά κάποιον τρόπο τα ίδια τα τραγούδια μού υπέδειξαν τον ερμηνευτή τους. Σχεδόν άκουγα από τη στιγμή της δημιουργίας τους τις φωνές τους.

Συνοδοιπόροι στη ζωή αλλά και στην τέχνη με την Κατερίνα Κυρμιζή. Πώς θα χαρακτήριζες τη συνεργασία σας και πόσο αυτή διευκολύνεται ή γίνεται πιο δύσκολη από το γεγονός ότι είστε ζευγάρι;

Η συνεργασία με την Κατερίνα έχει τις εύλογες ευκολίες και  δυσκολίες της. Μεταφέρουμε πολλά βάρη και έγνοιες της παραγωγής ενός άλμπουμ ή μιας συναυλίας στο σπίτι μας, κάτι που φέρνει κόπωση και άσχετη με τη σχέση μας γκρίνια. 

Ποια εκτιμάς πώς είναι η κατάσταση στο ελληνικό τραγούδι σήμερα; Υπάρχουν κάποιοι νέοι ταλαντούχοι δημιουργοί και ερμηνευτές τους οποίους ξεχωρίζεις;

Το ελληνικό τραγούδι τού σήμερα δεν βρίσκεται στο προσκήνιο κι αν βρίσκεται, είναι ένα πολύ μικρό του «επίλεκτο» και μονομερές ποσοστό. Εδώ και αρκετά χρόνια ο πρωταγωνιστής στο ραδιόφωνο είναι ένα προαποφασισμένο -σχεδόν καθολικά- playlist. Πρωταγωνιστής πλέον δεν είναι ούτε τα τραγούδια, ούτε, έστω, ο ραδιοφωνικός παραγωγός. Άρα τι να απαντήσω; Είμαι τόσο βέβαιος ότι υπάρχουν εξαιρετικοί νέοι δημιουργοί και ερμηνευτές, όσο βέβαιος ότι δυστυχώς δεν θα τους μάθω ποτέ.

Και μετά την κυκλοφορία του δίσκου σου τι σχέδια υπάρχουν;

Κυρίως να κάνουμε συναυλίες με την Κατερίνα, όταν φυσικά μας το επιτρέψουν πάλι οι συνθήκες. Επίσης ετοιμάζουμε από την πρώτη καραντίνα με την Κατερίνα ένα ιδιαίτερο πρότζεκτ, στο οποίο εγώ υπογράφω τη μουσική και εκείνη τους στίχους, αλλά δεν υπάρχει πλάνο ούτε πίεση γι' αυτό.

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Το “ποτήρι” του έντεχνου τραγουδιού πρέπει να γεμίσει από την αρχή»
«Η σημερινή τέχνη ασθμαίνουσα τρέχει να προλάβει περιγράφοντας την εποχή μας», προειδοποιεί ο συνθέτης και συγγραφέας με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του νέου άλμπουμ του «Λύκε, λύκε είσαι εδώ;»
«Το “ποτήρι” του έντεχνου τραγουδιού πρέπει να γεμίσει από την αρχή»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Γιώργος Καζαντζής: Τα τραγούδια μου είναι ανήσυχες οντότητες σαν και μένα
Μια κουβέντα γύρω από τη μουσική με αφορμή την κυκλοφορία του νέου δίσκου του Γιώργου Καζαντζή, «Κατάρτι κι ατμός», με ερμηνευτή τον Βασίλη Λέκκα
Γιώργος Καζαντζής: Τα τραγούδια μου είναι ανήσυχες οντότητες σαν και μένα
ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Global Dance
Από το «Emotions», τη νέα πολύ καλή δουλειά τού Mihalis Kalkanis Group, ακούμε το «Global Dance» βλέποντας και το μουσικό βίντεο που το συνοδεύει.
Global Dance
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Το λαϊκό τραγούδι είναι «μάνα» για πολλές τάσεις, τροφή για δημιουργούς
O Φώτης Σιώτας ετοιμάζεται να ανέβει για πρώτη φορά στη σκηνή τού six d.o.g.s παρουσιάζοντας το νέο άλμπουμ, «Δύο λάθη», που κυκλοφορεί σε συνεργασία με τον Θοδωρή Γκόνη.
Το λαϊκό τραγούδι είναι «μάνα» για πολλές τάσεις, τροφή για δημιουργούς
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Γυναίκες και άντρες δεν έχουμε και τόσες διαφορές»
Ο Ορέστης Ντάντος μιλά για τον νέο του δίσκο τονίζοντας πως η γυναίκα αντιμετωπίζεται ως ένα σύμβολο απαίτησης ελευθερίας και αποδέσμευσης από οποιαδήποτε δεσμά, κάτι που δεν αφορά λιγότερο τους άντρες.
«Γυναίκες και άντρες δεν έχουμε και τόσες διαφορές»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ονειρο δεν είναι κάτι από το οποίο ξυπνάς, αλλά κάτι που σε ξυπνά»
Στο νέο άλμπουμ του, «Dreamtime», το Tilemachos Moussas Trio μάς ταξιδεύει στον ονειροχρόνο μέσα από ποικίλα μουσικά ιδιώματα και ηχοχρώματα.
«Ονειρο δεν είναι κάτι από το οποίο ξυπνάς, αλλά κάτι που σε ξυπνά»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας