• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 24.7°C / 29.0°C
    3 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.6°C / 28.5°C
    2 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.0°C / 28.3°C
    1 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 21.4°C
    0 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 24.1°C
    2 BF
    73%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.5°C / 25.0°C
    0 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.7°C / 21.4°C
    0 BF
    64%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.2°C / 26.2°C
    1 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 24.9°C / 27.5°C
    5 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.0°C / 24.9°C
    1 BF
    69%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.9°C
    4 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    1 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.3°C / 25.3°C
    1 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 26.8°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.9°C / 26.6°C
    1 BF
    55%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 25.8°C
    3 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.9°C / 28.6°C
    0 BF
    46%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    27°C 21.3°C / 26.6°C
    0 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 26.2°C
    1 BF
    97%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    1 BF
    81%

Γ. Μεράντζας: Υπάρχουν βράδια που έχω την αίσθηση ότι ακούω το χτύπο της καρδιάς τους

  • A-
  • A+

Μία μεγάλη φωνή, που μας συγκινεί δεκαετίες τώρα και παραμένει στο πλευρό των αδυνάτων, ένας ερμηνευτής που επιμένει στο πολιτικό τραγούδι, στηρίζει τον ποιητικό λόγο, και έχει φτάσει πλέον, όπως μας λέει, να ακούει τους χτύπους της καρδιάς μας όταν τραγουδάει στη σκηνή. Ο Γιώργος Μεράντζας μας μιλάει για τις εμφανίσεις του αυτή την περίοδο στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο, για τον τελευταίο του δίσκο-παρέμβαση σε ό,τι ζούμε, που ηχογραφήθηκε στον ξενώνα του στην ιδιαίτερη πατρίδα του στα Τζουμέρκα, αλλά και εφ’ όλης της ύλης.

•  Πώς νιώθετε που μοιράζεστε τη σκηνή με δοκιμασμένη παρέα και αγαπημένους φίλους φέτος στο Γυάλινο;

Εδώ και πολλά χρόνια παίζω μόνο με αυτούς. Εκτός απ’ το ότι είναι απ’ τους καλύτερους μουσικούς δημιουργούς που έχουμε, με τη πάροδο του χρόνου γίναμε οικογένεια. Είμαι πάρα πολύ τυχερός. Δεν μοιραζόμαστε μόνο το πάλκο, πάνω στο οποίο ζώ απίστευτες στιγμές τα τελευταία χρόνια. Έχω την έγνοια τους, έχουν τη δική μου. Με χαρά μου σας παρουσιάζω τον Dasho Kurti, Δημήτρη Σίντο, Δέσποινα Σπανού και τον Μανώλη Πάππο.
 
• Ποια είναι πιο μεγάλη σας χαρά σήμερα στη δουλειά σας, σχεδόν πενήντα μετά το ξεκίνημα; Πώς είναι η σχέση σας με το κοινό;

Είναι πολύ σημαντικό για μένα να κάνω αυτό που νιώθω, αυτό που θέλω, με τον τρόπο που θέλω. Όπως ίσως θα ξέρετε, είχα σταματήσει για 17 χρόνια. Με τόση μεγάλη απουσία σε ξεχνάει ακόμα και η μάνα σου. Όταν γύρισα όλα είχαν αλλάξει. Όμως βαθιά μέσα μου η σπίθα έκαιγε το ίδιο. Τώρα πια, όπως μ' αρέσει να λέω, είμαι εραστής του τραγουδιού. Δεν είναι ακριβώς το επάγγελμα μου, δε ζω από αυτό. Το απολαμβάνω, το μοιράζομαι, είναι η ομαδική ψυχοθεραπεία μου. Υπάρχουν βράδια που έχω την αίσθηση, μέσα από την νεκρική σιγή του κόσμου, ότι ακούω το χτύπο της καρδιάς τους. Είμαι τρεις ώρες όρθιος στην παράσταση και αισθάνομαι απίστευτη δύναμη και συγκίνηση και αυτό το χρωστάω στον κόσμο. Στο τέλος της βραδιάς εγώ έχω κερδίσει περισσότερα απ’ ότι αυτοί. Αυτή είναι η μεγαλύτερή μου χαρά, γιατί συνειδητοποιώ ότι ακουμπάω κάπου την ψυχούλα τους. Το βλέπω στα μάτια τους τα χαμογελαστά ή τα κλαμένα. Το νιώθω.
 
• Η μυσταγωγική μουσική παράδοση της Ηπείρου τι σας έμαθε; Και τι σας έχει δώσει η επιστροφή στον γενέθλιο τόπο σας;

Είναι λίγο δύσκολο να το εξηγήσω σε σας που δεν έχετε παρόμοιες εμπειρίες από αυτό τον τόπο. Τα τραγούδια στην ήπειρο είναι πολύ βιωματικά. Όπως και ο τρόπος που ερμηνεύονται. Δεν υπάρχει πουθενά τo τράλαλά. Για να σας δώσω ένα παράδειγμα πριν μερικά χρόνια παντρευόταν η κόρη της αδερφής μου και στις 6 το πρωί μου λέει "βρε θείε, για να τελειώσει έτσι ωραία ο γάμος μου πες μου τώρα ένα μοιρολόι». Εμείς μέσα από αυτή τη διαδικασία αισθανόμαστε λύτρωση. Ένας μερακλής χορευτής στην ήπειρο χρειάζεται μόνο ένα τετραγωνικό μέτρο για να χορέψει ένα χορό και μετά… ας πεθάνει.

 
• Στον τελευταίο σας δίσκο «Κόσμε που να σε γυρίσω» τολμήσατε να πείτε πάλι πολιτικά και λαϊκά τραγούδια, πάρα τον σκόπελο των playlist στα ραδιόφωνα που δεν τα παίζουν.

Και τι με νοιάζει εμένα τι κάνουν τα ραδιόφωνα. Εγώ δεν έδινα σημασία όταν ζούσα από το τραγούδι τώρα θα προβληματιστώ; Ζούμε απίστευτα βάρβαρες έως εγκληματικές καταστάσεις που δεν έχω ζήσει ποτέ. Έχει γονατίσει όλοι κοινωνία. Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν έχουν πάρει μυρωδιά τι γίνεται και που μας έχουν φτάσει. Όσοι μπορούσαν να μιλήσουν έχουν βάλει φίμωτρο με το αζημίωτο βέβαια.

Ο καινούργιος δίσκος, που τον γράψαμε πάνω στα Τζουμέρκα, είναι η δικιά μου φωνή, η δικιά μου παρέμβαση σε όλη αυτή την καταιγίδα. Γι’ αυτό και ο τίτλος του δίσκου. Κόσμε που να σε γυρίσω που δεν έχεις γόνατα
 
•  Δεν είστε πολλοί ερμηνευτές, οι οποίοι μπορείτε να στηρίξετε τον ποιητικό λόγο. Εσείς πρόσφατα τραγουδήσατε το «Ποτάμι» του Φώντα Λάδη, στην οπτικοακουστική παράσταση για την Επανάσταση του 1821, και το «Οχτώβρης» του Κώστα Βάρναλη σε μουσική του Δημήτρη Σίντου που συμβαδίζει με την ορμή του ποιητή. Μιλήστε μας λίγο για αυτά δύο.

Σε αυτό εκπαιδεύτηκα, αυτό μου άρεσε να κάνω πάντα, αυτό κάνω και τώρα με μεγάλη μου ευχαρίστηση και συγκίνηση. Ξέρεις τι συναισθήματα ωριμάζουν μέσα σου μεταφέροντας εικόνες από ένα τραγούδι σε στίχους ενός μεγάλου ποιητή; Έτσι συμμετείχα και στις καλοκαιρινές παραστάσεις που έκανε ο Φώντας Λάδης σε μουσική Λίνου Κόκοτου για την επανάσταση του 1821. Όσο για το ποίημα του Κώστα Βάρναλη που έγραψε εξόριστος το 1935 με τίτλο Οκτώβρης τι να πω. Έχω την αίσθηση ότι γράφτηκε χθες.

•  Το ποίημα του εξόριστου τότε Βάρναλη δημοσιεύτηκε στον Άη Στράτη, στην επέτειο της Οκτωβριανής επανάστασης. Πώς βλέπετε τη δυσκολία του πολίτη να ελπίσει ξανά ή να αργεί πολύ να το κάνει όταν έχει δει ένα πολιτικό πείραμα αποτυγχάνει;

Α, μου αρέσει πάρα πολύ αυτό που με ρωτάτε. Είναι θέμα παιδείας. Για να σ’ αρέσει κάτι, για να πιστέψεις σε κάτι χρειάζεται εκπαίδευση. Ο άνθρωπος συνήθως έλκεται από τα εύκολα.

Όταν ήρθα στην Αθήνα και μπήκα σ’ αυτό το χώρο της μουσικής και του τραγουδιού δε μου άρεσε το σαξόφωνο γιατί δεν ήταν κλαρίνο και η ντράμς γιατί δεν ήταν σαν τα κρουστά που ήξερα. Σιγά-σιγά ύστερα από χρόνια τα λάτρεψα. Το ίδιο έγινε και με την τζαζ, με την κλασική μουσική και με άλλα ρεύματα κι άλλα ακούσματα.

Ο κόσμος στον οποίον θέλω να ζήσω, όπως έλεγε και ο φίλος μου ο Θάνος, μεταφέροντας τα λόγια του ποιητή, είναι ο κόσμος στον οποίο ποιητής θα ψαρεύει και ο ψαράς θα γράφει ποιήματα. Επειδή απέτυχε λοιπόν η πρώτη απόπειρα το 1917 σημαίνει ότι χάθηκε κάθε ελπίδα; Δεν με απασχολεί πότε θα συμβεί αυτό. Η μετεξέλιξη μιας κοινωνίας καπιταλιστικής σε σοσιαλιστική δεν γίνεται με ένα διακόπτη. Είναι μια διαρκής μάχη με το θηρίο μέχρι να ωριμάσουν οι συνθήκες.

Σ' αυτόν τον αγώνα τον καθημερινό σφυρηλατείς τον εαυτό σου, να γίνεις καλύτερος να λιγοστέψεις τις αδυναμίες σου, να αγαπήσεις τους ανθρώπους και τα λάθη τους, να συμπονέσεις να είσαι αλληλέγγυος, να συγκρουστείς για το δίκιο, να μη βλέπεις μόνο το συμφέρον σου, να συμπορεύεται η καθημερινότητά σου με τα πιστεύω σου. Όταν σου συμβαίνουν όλα αυτά είναι σα να το ζεις. Με όλα αυτά θυμήθηκα κάποιους στίχους του Ρίτσου. Να με θυμόσαστε, είπε, γιατί έκανα χιλιάδες χιλιόμετρα, χωρίς νερό, χωρίς ψωμί, πάνω σε πέτρες και αγκάθια, για να σας φέρω ψωμί νερό και τριαντάφυλλα.

 
• Στο σημείωμα του άλμπουμ, όπως και σε συνεντεύξεις σας, μιλάτε για την υποχώρηση των κοινωνικών δικαιωμάτων, την προπαγάνδα από μέσα μαζικής ενημέρωσης, την άνοδο της ακροδεξιάς. Ποιόν/ποιούς θεωρείται ως πιο σοβαρούς κινδύνους της παρατεταμένης κρίσης που ζούμε; Τι φοβάστε ότι μπορεί να χάσουμε;

Πάντα η εξουσία κουρεύει δικαιώματα και κατακτήσεις. Αυτό που συμβαίνει σήμερα δεν έχει ξανασυμβεί τα τελευταία 70 χρόνια. Κυρίως με τον τρόπο που συμβαίνει. Θα σας ακούγεται παράξενο αλλά αισθάνομαι χειρότερα και από την δικτατορία του 67. Τότε πολύς κόσμος άκουγε τις ειδήσεις και το τι συνέβαινε στην Ελλάδα, από ξένα ραδιόφωνα όπως η Ντόιτσε Βέλε. Σήμερα τίποτα. Σιγή επικρατεί σε όλη την επικράτεια με το αζημίωτο. Έτσι γκρεμίστηκαν δεκάδες κατακτήσεις που χρειάστηκαν δεκαετίες για να κερδηθούν, με πολύ κόπο και αίμα. Αποδείχτηκε ότι η πανδημία τελικά ήταν η μεγάλη ευκαιρία της κυβέρνησης για αναδιανομή του πλούτου. Εργολαβίες 6 δισεκατομμυρίων κάτω από τραπέζι σε 18 μήνες. Ο μεγάλος μου φόβος είναι ότι συνηθίζει η κοινωνία να ζει κάτω από αυτές συνθήκες, συνηθίζει 100 νεκρούς την ημέρα. Φτάσαμε σε σημείο να βλέπουμε εργάτες να κλωτσάνε με το πόδι ένα πεθαμένο παιδί, παγιδευμένο στα σίδερα μιας γκαραζόπορτας για να δούνε αν ζει.
 
• Το κομμάτι «Απολογισμός», των Βαγγέλη Βελώνια και Τάσου Γκρους, μου φαίνεται σαν να γράφτηκε για εσάς: φίλοι, τραγούδι και πάντα με το μέρος των αδυνάτων. Ισχύει;

Έχετε δίκιο. Σχεδόν είναι η παραγγελία. Ο Βαγγέλης Βελώνιας με ξέρει καλά. Όσο για το αν είμαι με τους αδύνατους βεβαίως με αυτούς είμαι, γιατί είμαι ένας απ’ αυτούς και έχουμε πολλά να πούμε.
 
• Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας ένα από τα όνειρα σας;

Το μέλλον κάθε τόπου είναι νέα γενιά. Πολύ θα ήθελα να ξυπνήσω ένα πρωί και να έβλεπα όλους τούς νέους και τις νέες να πηγαίνουν στις δουλειές τους χαρούμενοι, χτίζοντας το μέλλον τους και το μέλλον μιας κοινωνίας καλύτερης.

Info: Κάθε Κυριακή μέχρι 26 Δεκεμβρίου, στις 21:00, Γυάλινο Μουσικό Θέατρο. Εισιτήρια στα ταμεία και στο viva.gr

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ποια έγνοια υπάρχει για το ζωντανό πολιτισμικό υλικό που παράγεται σήμερα στον τόπο;»
Χάρη στον μουσικό θησαυρό που έχει καταθέσει στην Εβδομη Τέχνη η Ελένη Καραΐνδρου τιμήθηκε πρόσφατα με το Lifetime Achievement Award. Με αυτή την αφορμή μοιράζεται μαζί μας πολύτιμες αναμνήσεις και σχέδιά...
«Ποια έγνοια υπάρχει για το ζωντανό πολιτισμικό υλικό που παράγεται σήμερα στον τόπο;»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ακόμα και σήμερα η πνευματικότητα που προέρχεται από μια γυναίκα δεν εκτιμάται το ίδιο»
Η Ευσταθία και η Έρρικα Πατρικίου μας μιλούν για τη συνεργασία τους και όχι μόνο λίγο πριν την παρουσίαση του δίσκου «Τα μετεξεταστέα».
«Ακόμα και σήμερα η πνευματικότητα που προέρχεται από μια γυναίκα δεν εκτιμάται το ίδιο»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Μια μουσικοθεατρική παράσταση που ενώνει την αρχαία τραγωδία με το ρεμπέτικο»
Ο Χρήστος Θηβαίος και η Βιολέτα Ίκαρη μας μιλούν για μία παράσταση, που μας παρασύρει σε νοητά ταξίδια και προβληματισμούς
«Μια μουσικοθεατρική παράσταση που ενώνει την αρχαία τραγωδία με το ρεμπέτικο»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Χρ. Νινιός: Δείγμα για κάτι καλύτερο η όλο και μεγαλύτερη ανταπόκριση σε πολιτικά τραγούδια
Με αφορμή το νέο του τραγούδι με τίτλο «Καινούργιο σώμα», ο Χρήστος Νινιός μιλά στην efsyncity για την πορεία του στην ελληνική σκηνή μετά από τρεις δίσκους την τελευταία δεκαετία.
Χρ. Νινιός: Δείγμα για κάτι καλύτερο η όλο και μεγαλύτερη ανταπόκριση σε πολιτικά τραγούδια
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Το γέλιο που περιγράφω δεν είναι ανέξοδο, κουβαλάει την τυράννια αυτού του κόσμου»
Ως μια εναντίωση στον εφησυχασμό χαρακτηρίζει το τραγούδι και ως μια άτακτη τάξη τη μουσική ο Χρυσόστομος Σταμούλης, που μας μιλά για τον τελευταίο του δίσκο αλλά και ζητήματα της επικαιρότητας.
«Το γέλιο που περιγράφω δεν είναι ανέξοδο, κουβαλάει την τυράννια αυτού του κόσμου»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας