• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 10.8°C / 15.2°C
    1 BF
    93%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 12.6°C
    3 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 17.0°C
    4 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    2 BF
    87%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 12.0°C
    2 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    2 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 17.6°C
    1 BF
    95%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    0 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    5 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    5 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    3 BF
    70%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.2°C / 17.2°C
    4 BF
    71%
  • Λάρισα
    Ομίχλη
    5°C 3.5°C / 4.9°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.5°C / 3.5°C
    1 BF
    82%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    2 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 15.4°C
    0 BF
    82%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    1 BF
    85%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 5.2°C / 12.7°C
    1 BF
    80%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    92%

Γ. Μπότης: Το θέμα είναι να δώσεις ζωή σε αυτό που ακούς μες το κεφάλι σου

  • A-
  • A+
Με αφορμή την κυκλοφορία της πρώτης του προσωπικής δουλειάς μας εξηγεί πώς εμπνεύστηκε από την ποίηση του Χρίστου Λάσκαρη, γιατί επέλεξε τις απαγγελίες του, αλλά περιγράφει και τη σύγχρονη δυστοπία μιας κοινωνίας της υπερβολής.

Ο γνωστός από τις συνεργασίες του με σχήματα όπως οι Electric Litany, Valia Calda καλλιτέχνης, κυκλοφόρησε τον πρώτο του προσωπικό δίσκο με συνθέσεις που γράφτηκαν πάνω στις απαγγελίες του ποιητή Χρίστου Λάσκαρη.

Με αφορμή την κυκλοφορία του «Ταξιδεύεις Ακόμα» η efsyn city συναντήθηκε με τον Γιώργο Μπότη πραγματοποιώντας μια απολαυστική συζήτηση γεμάτη όμορφες σκέψεις για την δυστοπία, τον μινιμαλισμό μέσα σε μια εποχή υπερβολής και, φυσικά το πώς βρήκε κομμάτια του εαυτού του μέσα στην ποίηση του Χρίστου Λάσκαρη.

Ακούστε το «Ταξιδεύεις Ακόμα» ΕΔΩ

Πες μας δύο λόγια για τη συγκεκριμένη κυκλοφορία και πως έφτασες ως εδώ. Είναι εύκολο να περνάς στην άλλη πλευρά της κονσόλας και να μην είσαι μόνο παραγωγός, αλλά και μουσικός και εκτελεστής και συνθέτης; Τα μουσικά μέρα τα έχεις παίξει όλα εσύ αν δεν κάνω λάθος; 

Τον Λάσκαρη μου τον “σύστησε” ο Γιάννης Μουρτζόπουλος, μέσα από το δίσκο του 2009, “Το Ποτάμι”. Είναι ένας δίσκος φτιαγμένος επίσης γύρω από τις απαγγελίες του Χρίστου Λάσκαρη. Και το ότι έχουμε τις απαγγελίες του ποιητή καταγεγραμμένες, οφείλεται επίσης στον Γιάννη Μουρτζόπουλο. Από εκεί και πέρα ξεκίνησε μια μόνιμη σχέση για μένα με τη ποίηση του Λάσκαρη και το 2018 πλέον, ακούγοντας μετά από πολύ καιρό πάλι τις απαγγελίες του ποιητή, ένιωσα ότι θέλω να δημιουργήσω κάτι με αυτές.

Ο Γιάννης Μουρτζόπουλος μου τις παραχώρησε ευγενικά και ο δίσκος γράφτηκε μέσα στον επόμενο χρόνο. Η κυκλοφορία άργησε λόγω διαφόρων συγκυριών και τελικά τη λύση έδωσε η Same Difference Music του Περικλή Πιλαβά, όπου και τον κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό. 

Σε σχέση με το αν είναι εύκολο να περνάς στην άλλη πλευρά της κονσόλας, αν δεν έχεις στο μυαλό σου τους τετριμμένους ούτως ή άλλως περιορισμούς της στουντιακής διαδικασίας, τότε δεν είναι καθόλου δύσκολο. Δεν μπαίνω στο στούντιο έχοντας στο μυαλό μου μόνο έναν ρόλο (εκτός και εάν βρίσκομαι εκεί απλά ως “εργάτης” στη δημιουργία κάποιου άλλου). 

Το στούντιο στην ολότητά του είναι έτσι κι αλλιώς ένα μουσικό όργανο, όπως έχει πει και ο Brian Eno. Το θέμα είναι να φτιάξεις μουσική, να δώσεις ζωή σε αυτό που ακούς μες το κεφάλι σου, με κάθε τρόπο και με κάθε μέσο. Για μένα, δεν έχει διαφορά το πιάνο από τη κονσόλα. Η κονσόλα ή ακόμα και τα audio software είναι κι αυτά μουσικά όργανα, αν ο δημιουργός τα χρησιμοποιήσει με αυτό το τρόπο. Πολλά από τα στοιχεία του άλμπουμ είναι φαινομενικά άσχετοι ήχοι, οπού με την επεξεργασία έχουν πάρει μουσικά χαρακτηριστικά.

Δεν θέλω να παρεξηγηθώ, στο στούντιο πρέπει να υπάρχουν ρόλοι και πολλές φορές αυστηροί, για να φτάσει εις πέρας η δημιουργία ενός άλμπουμ. Άπλα σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως όταν το άλμπουμ είναι κάτι έντονα προσωπικό, οι διαχωριστικές γραμμές μπορούν και να σβηστούν. 

Τα μουσικά μέρη όχι, δεν τα έχω παίξει όλα εγώ. Φλικόρνο έχει παίξει ο Ανδρέας Πολυζωγόπουλος, σαξόφωνο ο Jamie Benzies, ακουστική κιθάρα ο Graham Farnworth, ηλεκτρική κιθάρα ο Αλέξης Κρανίου, βιολί ο Alastair Caplin οπού έχει κάνει και την ενορχήστρωση των εγχόρδων, βιόλα ο Άγγελος Μπουλάλας και τσέλο ο Αζήνον Τυνήσιος. Εγώ έχω παίξει πιάνο, συνθεσάιζερ, drum machine, έχω κάνει το programming, και έχω παίξει ακόμα ηλεκτρονικά και κλαρινέτο. 

Γιατί λοιπόν Χρίστος Λάσκαρης; Και γιατί επέλεξες την απαγγελία και όχι μια διαφορετική ερμηνεία από κάποιον τραγουδιστή, εκφωνητή ή εσένα; 

Χρίστος Λάσκαρης γιατί είναι ο ποιητής που με έχει αγγίξει όσο κανένας άλλος. Αγαπάω τη βαθιά μα διακριτική του ματιά και λατρεύω την ικανότητά του να μου γεννάει συναισθήματα μέσα σε δυο τρεις γραμμές όταν άλλοι δεν το καταφέρνουν σε ολόκληρα κεφάλαια. Επίσης πάντα έβρισκα ένα μεγαλείο και με συγκινούσε ο απλός τρόπος με τον οποίο έζησε όπως και το γεγονός ότι η πνευματική και ακαδημαϊκή “ελίτ” τον αγνόησε γιατί κατά τη γνώμη μου, δεν χωρούσε στους κύκλους της. 

Ο ποιητής ήταν σε μεγάλη ηλικία όταν έκανε αυτές τις απαγγελίες. Και η βαθιά γερασμένη φωνή του, έχει φοβερή επίδραση σε αυτόν που την ακούει. Τουλάχιστον έτσι νομίζω εγώ. Επίσης, δε μπορώ να φανταστώ κάποιον άλλο να απαγγέλει τα ποιήματα, ειδικά μετά από τόσες ακροάσεις. Τώρα όσον αφορά ένα τραγουδιστή, δεν νομίζω ότι μπορώ να μελοποιήσω με την αυστηρή έννοια του όρου, και γι’ αυτό το λόγο δεν χρειάστηκε και κάποιος. 

Ποια είναι τα σημεία εκείνα των ποιημάτων στα οποία βρήκες κομμάτια του εαυτού σου; Μπορούμε να υποθέσουμε πως παρότι οι «στίχοι» δεν είναι δικοί σου, ωστόσο έχουν μια εσωτερικότητα και σε εκφράζουν κατά κάποιο τρόπο; Ή μήπως η δική σου «ψυχή» βρίσκεται μόνο στη μουσική; 

Απόλυτα. Η ποίηση του Λάσκαρη με εκφράζει απόλυτα. Σαν να την έχω γράψει εγώ ο ίδιος σε ένα παράλληλο σύμπαν στο οποίο μπορώ να εκφραστώ καλύτερα και πιο όμορφα. Τα σημεία στα οποία βρήκα κομμάτια του εαυτού μου είναι πάρα πολλά. Όχι μόνο στα ποιήματα του δίσκου αλλά γενικότερα μες τη ποίηση του Λάσκαρη. Μου είναι δύσκολο να αναφέρω εδώ κάποια μεμονωμένα. 

Υπάρχει αγαπημένος στίχος από αυτούς που μελοποίησες και γιατί; 

Αγαπημένος στίχος όχι. Αν πρέπει να αναφέρω κάποιον, πολύ έντονη εντύπωση μου κάνει ο τελευταίος στίχος του δίσκου, “Τόσος έρωτας και να καταβροχθίζεται!”. Αυτά τα σκληρά συμπεράσματα στη ποίηση του Λάσκαρη, η αναγνώριση του μεταφυσικού και του μεγάλου αλλά και η εξάλειψή του μες την απλότητα της καθημερινής ζωής, νομίζω μου ταιριάζει. 

Οι συνθέσεις έχουν μια μίνιμαλ διάθεση και θυμίζουν και κινηματογραφικό soundtrack. Είχες κάτι τέτοιο εξαρχής στο μυαλό σου ή το υλικό και η αλληλεπίδρασή σου με τα ποιήματα σε οδήγησε σε αυτή την κατεύθυνση; 

Όσο μεγαλώνω τείνω προς την αφαίρεση. Νομίζω είναι και το πιο σύνηθες να συμβαίνει. Θαυμάζω τα απλά και μεστά πράγματα, ένας ίσως από τους λόγους που αγαπάω και τη ποίηση του Λάσκαρη. Είναι πολύ δύσκολο να φτιάξεις κάτι λιτό και ουσιώδες όταν περιτριγυρίζεσαι ή έχεις μεγαλώσει μες τη κουλτούρα της υπερβολής. Από την ενορχήστρωση ενός κομματιού μέχρι το τρόπο σου να ζεις. Δεν ξεκίνησα όμως να γράφω με κάτι τέτοιο στο μυαλό μου. Σίγουρα, όπως ανέφερες, θα επηρέασε τη μουσική μου και ο μινιμαλισμός της ποίησης του Λάσκαρη. Δεν το είχα σκεφτεί. Σίγουρα όμως υπάρχει επίδραση. 

Πώς αυτοπροσδιορίζεσαι τελικά, ως μουσικός ή ως παραγωγός; Ή μήπως δεν υπάρχουν ταμπέλες στην έμπνευση; 

Δεν μ ’αρέσει να αυτοπροσδιορίζομαι γενικότερα, νομίζω σε περιορίζει. Αν πρέπει να το κάνω για την ευκολία μιας συζήτησης ή μιας συνεργασίας, θα αυτοπροσδιοριστώ ως παραγωγός, που είναι έτσι κι αλλιώς η φυσική εξέλιξη ενός κακού μουσικού. Οι εξαιρέσεις απλά επιβεβαιώνουν το κανόνα. 

Ταμπέλες τώρα μπορούν να υπάρχουν οπουδήποτε, ακόμα και στην έμπνευση. Εμείς τις φτιάχνουμε και εμείς τις βάζουμε. Έχουμε αυτή την ελευθερία και μερικές φορές μας είναι και χρήσιμες. Όπως η ταμπέλα έξω από το χωριό που σου λέει που ακριβώς βρίσκεσαι. Βέβαια δεν λέει απολύτως τίποτα για το ίδιο το χωριό. 

Η σύνθεση και η ηχογράφηση πραγματοποιήθηκαν όπως πληροφορούμαι πριν από την πανδημία που σκέπασε τα πάντα στις ζωές μας και στην καλλιτεχνική δημιουργία. Θα έκανες κάτι διαφορετικό εάν «αντιμετώπιζες» ξανά το υλικό μέσα σε συνθήκες lockdown και γενικά υπό το πρίσμα των νέων συνθηκών που μπήκαν βίαια στις ζωές μας; Άλλωστε στο δελτίο Τύπου γίνεται λόγος για μια δυστοπία. 

Σίγουρα δεν θα έκανα το ίδιο, γιατί έτσι κι αλλιώς κάθε στιγμή που περνάει είμαστε και λίγο πιο διαφορετικοί. Αλλά αυτό που θα έκανα δε νομίζω ότι θα ήταν κατά κανόνα πιο “σκοτεινό” ή απαισιόδοξο λόγω της πανδημίας. Ο άνθρωπος μπορεί να βρίσκεται μες τις χειρότερες κακουχίες και να είναι χαρούμενος, και το αντίστροφο. 

Ναι, ο δίσκος ένιωσα έντονα ότι γράφτηκε στην άκρη μιας δυστοπικής πολιτείας γι’ αυτό και το βάλαμε στο δελτίο τύπου. Η σημερινή κοινωνία είναι βαθιά δυστοπική άλλα όχι λόγο της πανδημίας. Η δυστοπία υπάρχει κυρίως λόγω της κοινωνικής συμπεριφοράς μας. Όπως έχει πει κι ο Δημήτρης Αποστολάκης σε μία συνέντευξή του: “Σήμερα δεν υπάρχει λαός, υπάρχουν μόνο απομονωμένα σπαράγματα”. Οι συνεντεύξεις του Αποστολάκη στο youtube είναι θησαυρός. 

Ποια είναι λοιπόν η κατάσταση στο Λονδίνο αυτή την περίοδο για έναν καλλιτέχνη; Η Βρετανία αντιμετωπίζει άλλωστε διπλά ζητήματα, το Brexit και η πανδημία. 

Αυτή τη στιγμή δεν είναι και τόσο άσχημα. Τα πάντα έχουν ανοίξει και υπάρχει ένα όργιο ζωντανών εμφανίσεων και στουντιακής δημιουργίας. Αν με ρωτάς γενικότερα για την περίοδο του κορονοϊού, τα πράματα δεν ήταν και τόσο καλά, γιατί συνήθως ο καλλιτέχνης υπάγεται στη χαμηλότερη οικονομική τάξη, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων. Από την άλλη, εδώ υπήρξε οικονομική βοήθεια από τα σωματεία των καλλιτεχνών, άμεση και με την ελάχιστη γραφειοκρατία, όπως επίσης υπήρξαν και επιδόματα προς τους ελεύθερους επαγγελματίες (εκεί υπάγονται συνήθως και οι καλλιτέχνες), που μας βοήθησαν να ζήσουμε αξιοπρεπώς. Απ’ ότι με ενημέρωσαν οι συνάδελφοί και οι φίλοι μου στην Ελλάδα, η κατάσταση εκεί ήταν τραγική. 

Σχετικά με το Brexit νιώθω εντελώς αναρμόδιος να αναλύσω οτιδήποτε σε θεωρητικό επίπεδο. Από την εμπειρία μου στη καθημερινή ζωή εδώ, αυτό που βλέπω είναι ότι έπεισαν τους πολλούς ότι θα είναι για το καλό τους και για την ανάκτηση της πληγωμένης ανεξαρτησίας τους από τη Γερμανοκρατούμενη Ευρώπη, αλλά είναι και πάλι οι πολλοί της χαμηλής τάξης που θα πληρώσουν τις συνέπειές του. 

Τέλος, θα μπορούσες να περιγράψεις με μια λέξη κάθε ένα από τα κομμάτια του δίσκου ή αφήνεις την περαιτέρω ερμηνεία στον ακροατή; 

Δεν νομίζω ότι μπορώ να κάνω κάτι τέτοιο. Ούτε νομίζω ότι έχει νόημα να περιγράφω ο ίδιος αυτό που έφτιαξα, έστω και μονολεκτικά. Ελπίζω ο ακροατής να συνδεθεί μαζί του, να βρει κάτι που να τον αγγίζει εκεί, στη μουσική, στη ποίηση ή ιδανικά στο σύνολό του δίσκου. Θα είμαι χαρούμενος αν κάποιος κόσμος που δε γνωρίζει τη ποίηση του Λάσκαρη, τη γνωρίσει με αφορμή το δίσκο μου. Όπως κι εγώ τον γνώρισα από έναν άλλο δίσκο.  Σ’ευχαριστώ για την συνέντευξη και αν μου επιτρέπεις τελειώνοντας θα ήθελα να πω από εδώ ένα ακόμα ευχαριστώ στα παιδιά του ποιητή, που μου εμπιστεύτηκαν τόσο απλόχερα και άνευ όρων το έργο του πατέρα τους

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Uncensored: Τα καλλιτεχνικά σχέδια είναι λίγα και τα όνειρα λιγότερα λόγω πανδημίας
«Τα σχέδια είναι λίγα και τα όνειρα λιγότερα». Μιλήσαμε με τους Uncensored για τον πρώτο τους δίσκο και τις καταστροφικές συνέπειες της πανδημίας στην καλλιτεχνική δημιουργία.
Uncensored: Τα καλλιτεχνικά σχέδια είναι λίγα και τα όνειρα λιγότερα λόγω πανδημίας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Playground Theory: Ευχή και κατάρα για τους καλλιτέχνες τα social media
Μέσα σε μια εκρηκτική περίοδο που κάθε άλλο παρά καλοκαιρινή ραστώνη θα την ονομάζαμε, συνομιλήσαμε με την εναλλακτική μπάντα για τη νέα της κυκλοφορία, την μουσική δημιουργία σε εποχή πανδημίας και τη...
Playground Theory: Ευχή και κατάρα για τους καλλιτέχνες τα social media
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Bog Art: Ο μέσος ακροατής έχει απλοποιήσει τα αισθητικά του κριτήρια 
«Αυθάδεις», αλληγορικοί και λαλίστατοι οι Bog Art μας μιλούν για το νέο τους δίσκο και δηλώνουν ότι περήφανα θα έκαναν ξανά τα ίδια λάθη και τις ίδιες επιλογές, μένοντας πιστοί στις συνειδήσεις και τα πάθη...
Bog Art: Ο μέσος ακροατής έχει απλοποιήσει τα αισθητικά του κριτήρια 
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Spy Das: Αν δεν πάνε όλα καλά στο τέλος, σημαίνει ότι δεν είναι το τέλος
Ο Έλληνας κιθαρίστας μιλάει για το πρώτο του solo project, τις κιθαριστικές του επιρροές και την... αγάπη του για τα υπερβολικά instrumental album.
Spy Das: Αν δεν πάνε όλα καλά στο τέλος, σημαίνει ότι δεν είναι το τέλος
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Γιάννης Αλεξίου: Το ελληνικό rock είναι ηλεκτρισμός, ταλέντο, περηφάνια
Ο συγγραφέας του βιβλίου «Πρωτοπόροι του Ελληνικού Rock» μιλά για το νέο του πόνημα, μας δίνει την συνταγή του ελληνικού rock (αγγλοφωνου και ελληνόφωνου) και αναλύει τη συνεχή πάλη της rock με το σύστημα και...
Γιάννης Αλεξίου: Το ελληνικό rock είναι ηλεκτρισμός, ταλέντο, περηφάνια
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Οδυσσέας Τζιρίτας: Δεν μου κρατάει το ενδιαφέρον η ομοιογένεια στη μουσική
Λίγες φορές ένα τόσο φρέσκο πρόσωπο προκαλεί τόσο μεγάλη συζήτηση, όμως ο ταλαντούχος μουσικός αποδεικνύει και με τη νέα του δισκογραφική δουλειά ότι έχει λαμπρό μέλλον μπροστά του.
Οδυσσέας Τζιρίτας: Δεν μου κρατάει το ενδιαφέρον η ομοιογένεια στη μουσική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας