• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.0°C / 23.3°C
    4 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 21.1°C / 25.6°C
    3 BF
    40%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 17.2°C / 24.0°C
    3 BF
    41%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 17.8°C / 22.0°C
    2 BF
    30%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.0°C
    2 BF
    68%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 22.2°C / 22.8°C
    3 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    3 BF
    34%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 17.2°C / 24.0°C
    3 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    3 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.0°C / 23.0°C
    4 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.3°C / 20.0°C
    3 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.0°C / 22.0°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 24.0°C
    1 BF
    35%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 16.1°C / 22.8°C
    2 BF
    46%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 25.0°C
    4 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.1°C / 21.0°C
    2 BF
    40%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 21.1°C / 22.0°C
    2 BF
    46%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.2°C / 22.8°C
    2 BF
    49%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    3 BF
    34%
«Βιώνω το 2020 ως διεύρυνση της συνείδησης»
© Giorgos Mavropoulos / ECM Records
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Βιώνω το 2020 ως διεύρυνση της συνείδησης»

  • A-
  • A+
Η πύλη της ψυχικής εμπειρίας του ακροατή μέσω των συνθέσεων είναι ανοιχτή, αυτό είναι για μένα το μεγάλο κέρδος της μουσικής εμπειρίας.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Στη σύντομη αλλά εξόχως ισχυρή λίστα των καλλιτεχνών που έχουν το ένα πόδι στην Ελλάδα και το άλλο στο εξωτερικό, η Κωνσταντία Γουρζή κατέχει εξέχουσα θέση. Μοιράζοντας τη ζωή και την τέχνη της μεταξύ Αθήνας και Βερολίνου, έχει χτίσει μια συνεπή και εξελισσόμενη καριέρα σε διάφορα μέτωπα. Μαέστρος, συνθέτις, διδάσκαλος και καλλιτέχνις που ηχογραφεί τακτικά είναι μερικές από τις ιδιότητές της κατά την πορεία της στον χώρο της κλασικής μουσικής. Στο πιο πρόσφατο άλμπουμ της με τίτλο «Anajikon» από την ECM Records δίνει μια δική της οπτική, που ως συνήθως συνοδεύεται από μια εξίσου συνειδητοποιημένη στάση ζωής.

● Εχετε ένα καινούργιο άλμπουμ. Αναρωτιέμαι αν έχετε παρατηρήσει διαφορές στην παραγωγική σας διαδικασία με την πάροδο των ετών και αν θα μπορούσατε να πείτε ότι γίνεται ευκολότερο ή δυσκολότερο κάθε φορά.

Κάθε φορά στη δημιουργική διαδικασία κατατίθεται ένα μέρος μιας πολύ προσωπικής διαδρομής που έχει κυρίαρχο το στοιχείο της μοναδικότητας. Ενα μέρος γίνεται πιο γνώριμο, αλλά αυτό δεν καθιστά κάτι πιο εύκολο. Η μουσική κατάθεση δεν είναι ένα γεγονός που «μαθαίνεται» με την τρέχουσα έννοια και μπορείς έτσι απλά να το επαναλάβεις.

● Ποια είναι η αίσθηση που σας αφήνει το «Anajikon» τώρα που ενδεχομένως μπορείτε να το δείτε από μια απόσταση; Ποιος είναι ο χαρακτήρας του ως άλμπουμ;

Η συναισθηματική απόσταση απέναντι σε ένα έργο δεν αλλάζει μέσα μου με την πάροδο του χρόνου, γιατί είναι συνδεδεμένη με ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα όπου γεγονότα της ζωής αφήνουν το ίχνος τους. Εξάλλου επιθυμώ να μιλάει η μουσική από μόνη της στον ψυχισμό του κάθε ακροατή και να μη χρειάζεται να καθορίσω τα έργα με τη διαμεσολάβηση του λόγου. Η πύλη της ψυχικής εμπειρίας του ακροατή μέσω των συνθέσεων είναι ανοιχτή, αυτό είναι για μένα το μεγάλο κέρδος της μουσικής εμπειρίας. Το ενωτικό στοιχείο στα έργα αυτού του άλμπουμ είναι το ξεκίνημα μιας νέας συνθετικής γραφής. Οι δύο από τις συνθέσεις (Anajikon και Ny-él) έχουν μια κοινή πηγή έμπνευσης: εντάσσονται σε ένα μεγαλύτερο συνθετικό σύνολο που είναι αφιερωμένο στους αγγέλους, τα ονόματα των οποίων δεν υπάρχουν, είναι επινοημένα. Κάθε σύνθεση από αυτή τη σειρά τοποθετεί τον άγγελο σε έναν κήπο διαφορετικού χρώματος. Πηγή έμπνευσης των αγγέλων υπήρξε μια σειρά μοντέρνων γλυπτών του Alexander Polzin, συνεργάτη και φίλου. Η συνεύρεση με την εικαστική τέχνη και την ποίηση είναι ένα σημαντικό σημείο αναφοράς της δουλειάς μου από το ξεκίνημα της συνθετικής μου πορείας.

● Πώς θα περιγράφατε τη χημεία που υπάρχει στο κουαρτέτο Minguet; Πόσο διαφορετικό θα ήταν τo «Anajikon» με άλλους μουσικούς;

Η χημεία ήταν εξαιρετική. Αυτό συμβαίνει όταν στη βάση της εσωτερικής συγγένειας χτίζεται μια μουσική σχέση που η αμοιβαιότητα και ο σεβασμός στο έργο κάνει τη μουσική συνεύρεση να ανθεί. Υπάρχουν βέβαια πάντα διαφορετικές ερμηνευτικές απόψεις. Αυτό συνέβαινε και συμβαίνει σε κάθε μουσική και σε κάθε περίοδο και εξακολουθεί να είναι ένα συναρπαστικό στοιχείο εμπλουτισμού της μουσικής συνείδησης.

● Η δημιουργία, οι ηχογραφήσεις, οι παραστάσεις και η διδασκαλία είναι όλα πτυχές των δραστηριοτήτων σας. Θα λέγατε πως το κάθε ένα από αυτά καταλαμβάνει κι ένα διαφορετικό μέρος του εαυτού σας; Πώς ισορροπούνται όλα αυτά;

Οι διαφορετικές πλευρές του εαυτού ή οι διαφορετικές δραστηριότητες ενός ανθρώπου προσδιορίζουν την προσωπικότητά του. Στον βαθμό που ασκούμαστε-μαθαίνουμε να πραγματώνουμε όλα τα στοιχεία του εαυτού μας με μια δυναμική αλληλοσυμπληρωματικότητας, τότε εξελισσόμαστε ως προσωπικότητες, τότε βρίσκουμε και την ισορροπία με όλα όσα καταγινόμαστε. Τουλάχιστον έτσι βιώνω μέσα μου αυτή την πολλαπλότητα των δραστηριοτήτων μου.

● Σε ποιον βαθμό θα λέγατε ότι σας επηρέασε το 2020; Υπάρχει κάτι από αυτή τη δύσκολη χρονιά που θα πάρετε μαζί σας;

Το 2020 το βίωσα σε όλα τα προσωπικά, συναισθηματικά, κοινωνικά, καλλιτεχνικά επίπεδα σαν μια απότομη στροφή σε αργή κίνηση σε έναν πολύ γλιστερό δρόμο, το βιώνω ως διεύρυνση της συνείδησης. Αν και αυτό που ξεκίνησε το 2020 θεωρώ ότι δεν έχει τελειώσει, μπορώ να πω ότι παίρνω μαζί μου το αποτέλεσμα πολλής εργασίας και μιας εκ νέου γνωριμίας με τη ζωή και τους ανθρώπους μέσα από την ακραία ένταση των γεγονότων.

● Πιστεύω πως η δημιουργία προϋποθέτει αισιοδοξία: ετοιμάσατε ένα νέο άλμπουμ και έχετε ήδη προγραμματίσει κονσέρτα και σεμινάρια τους προσεχείς μήνες. Θεωρείτε ότι βγαίνουμε από αυτό το τούνελ;

Τη δημιουργία τη συνδέω περισσότερο με εσωτερική αναγκαιότητα έκφρασης, με ένα όραμα όπου η αισιοδοξία δεν είναι απαραίτητο στοιχείο. Το τούνελ δεν εμποδίζει κανέναν να προγραμματίζει, να ελπίζει, να φαντασιώνεται. Τα τούνελ τελειώνουν έτσι όπως αρχίζουν. Το σκοτάδι το διαδέχεται το φως και το αντίθετο. Από εμάς εξαρτάται αν θα βλέπουμε το φως μπροστά μας ή το σκοτάδι πίσω μας. Το ερώτημα λοιπόν είναι το πόσο συνειδητά βιώνουμε το κάθε τι όταν βρισκόμαστε μέσα στο τούνελ και τι παίρνουμε μαζί μας βγαίνοντας από αυτό.

● Ποιο κομμάτι του δημιουργικού εαυτού σας πηγάζει από την Ελλάδα και ποιο από τη Γερμανία; Πώς φαντάζεστε την πορεία σας αν δεν υπήρχε αυτή η πρόσμειξη;

Αν μπορούσα να προσδιορίσω τα ποσοστά του δημιουργικού εαυτού μου λόγω Ελλάδας ή Γερμανίας, ίσως θα εξασκούσα ένα άλλο επάγγελμα. Ο κάθε συνδυασμός σίγουρα δημιουργεί άλλες πορείες, φέρνει διαφορετικά αποτελέσματα. Θεωρώ όμως ότι η πρόσμειξη της ελληνικής και της γερμανικής παιδείας μου και των βιωμάτων μου λειτούργησε αλληλοσυμπληρωματικά και είμαι ευγνώμων για αυτό, παρά τις δυσκολίες που συνάντησα στον δρόμο μου εξαιτίας αυτής.

● Υπό ποιες συνθήκες απολαμβάνετε τη μουσική περισσότερο ως ακροάτρια;

Οταν μια μουσική μού μιλάει και μου αρέσει, δεν χρειάζομαι ειδικές συνθήκες για να την ακούσω. Αυτό μπορεί να συμβεί σε πολλά σημεία και όχι μόνο κάτω από έναν «έναστρο ουρανό» ή σε έναν συναυλιακό χώρο. Οι συνθήκες καταστρέφουν πολλές φορές τον αυθορμητισμό, την ανοιχτή αντίληψη και τον ξύπνιο νου.

● Υπάρχει κάποιο εντελώς διαφορετικό είδος μουσικής με το οποίο θα θέλατε κάποτε να πειραματιστείτε δημιουργικά;

Μέχρι τώρα πειραματίζομαι αρκετά σε συνδυασμούς και συνυπάρξεις διαφορετικών μουσικών κατευθύνσεων και συνήθως αφήνω την περιέργεια και το μουσικό μου ένστικτο να με καθοδηγήσουν. Δεδομένου ότι οι μουσικοί συνδυασμοί και οι ενασχολήσεις μου με αυτούς βρίσκονται συνεχώς σε εξέλιξη, δεν γίνεται να αποκλείσω κάτι που ακόμη δεν έχω σκεφτεί.

● Ετυχε να ακούσετε τελευταία κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον, που δεν θα έπρεπε να παραβλέψουμε;

Ενα μοναδικά ιδιαίτερο τιτίβισμα των πουλιών πολύ πρωί στο ξύπνημα της άνοιξης. Είναι η περίοδος που τα πουλιά ταξιδεύουν από τον Νότο προς τον Βορρά και κάνουν στάσεις αφήνοντας ανεπανάληπτα όμορφα μελωδικά και ρυθμικά μηνύματα. Προτείνω γι’ αυτόν τον λόγο ένα πολύ πρωινό ξύπνημα, διάπλατο άνοιγμα του παράθυρου ή της μπαλκονόπορτας, εσωτερική ησυχία, μεγάλα αυτιά, ελπίδα και υπομονή.

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ο ρομαντισμός, ως νοοτροπία και στάση ζωής, το κύριο στοιχείο της "Βιολετέρας"»
Η Χριστίνα Ψύχα μιλάει στην efsyn city με αφορμή την κυκλοφορία, τον περασμένο Απρίλιο, του ντεμπούτου άλμπουμ της, ένα σύμβολο ρομαντισμού και αισιοδοξίας.
«Ο ρομαντισμός, ως νοοτροπία και στάση ζωής, το κύριο στοιχείο της "Βιολετέρας"»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
ΛΑΡΓΚΟ: Στην κρίση επικρατεί η συλλογική προσπάθεια
Η μπάντα με «ορμητήριο» τη Θεσσαλονίκη διαθέτει μια ολοκληρωμένη μουσική πρόταση που έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, για αυτό άλλωστε και αρέσει πολύ.
ΛΑΡΓΚΟ: Στην κρίση επικρατεί η συλλογική προσπάθεια
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ανάγκη να αποκοπούμε από το κυρίαρχο και να δημιουργήσουμε προσωπικό ήχο»
Ο Δημήτρης Μπάκουλης, ένας από τους πιο αξιόλογους νέους δημιουργούς, μιλάει στην efsyn city με αφορμή την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ του «Ο διάβολος του έρωτα».
«Ανάγκη να αποκοπούμε από το κυρίαρχο και να δημιουργήσουμε προσωπικό ήχο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας