• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 17.9°C
    3 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.5°C / 15.5°C
    1 BF
    59%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 19.0°C
    5 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 9.7°C / 13.9°C
    1 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 13.9°C
    4 BF
    54%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.4°C / 14.8°C
    0 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.4°C
    0 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 17.6°C
    2 BF
    49%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.1°C / 20.9°C
    3 BF
    75%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.9°C / 15.9°C
    1 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.4°C / 18.1°C
    5 BF
    63%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.9°C / 14.7°C
    2 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 19.9°C
    0 BF
    68%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 13.5°C / 14.9°C
    0 BF
    51%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.7°C / 13.5°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 22.8°C
    1 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.1°C / 18.1°C
    2 BF
    55%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.5°C
    1 BF
    50%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.6°C / 15.6°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    2 BF
    64%

«Ανάγκη να αποκοπούμε από το κυρίαρχο και να δημιουργήσουμε προσωπικό ήχο»

  • A-
  • A+

Ο Δημήτρης Μπάκουλης είναι ένας από τους πιο αξιόλογους νέους δημιουργούς της ελληνικής μουσικής σκηνής. Τον περασμένο Απρίλιο κυκλοφόρησε «Ο διάβολος του έρωτα», το δεύτερο άλμπουμ του, που περιλαμβάνει δέκα ερωτικά τραγούδια, «αυτοτελείς, υπερρεαλιστικές ιστορίες αγάπης» όπως τις χαρακτηρίζει ο ίδιος. Αυτή η κυκλοφορία ήταν και η αφορμή για την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση που κάναμε...   

Χαρακτηρίζεις τον «διάβολο του έρωτα» φόρο τιμής και δική σου οπτική για το ερωτικό τραγούδι. Θα έλεγα ότι όλες οι δημιουργίες σου εντάσσονται σε αυτό που θα μπορούσε να προσδιοριστεί ως σύγχρονο λαϊκό ερωτικό τραγούδι. Είναι μια τάση που παρατηρείται σε μεγάλη μερίδα ομοτέχνων της γενιάς σου και θα ήθελα να μου πεις τους λόγους για τους οποίους πιστεύεις ότι συμβαίνει αυτό.

Νομίζω πως κανείς μας δεν στρέφεται προς τα εκεί συνειδητά. Είναι η πηγαία ανάγκη μας να αποκοπούμε από το κυρίαρχο και να δημιουργήσουμε σιγά σιγά τον προσωπικό μας ήχο με τα αγαπημένα μας υλικά από το παρελθόν. Δεν υπάρχει κάτι πιο υγιές.

Λαϊκό τραγούδι μεν, με μινιμαλιστική ενορχηστρωτική προσέγγιση δε και παντελή απουσία μπουζουκιού (επίσης γενικευμένη τάση στους νέους δημιουργούς). Γιατί επιλέγεται αυτός ο μουσικός δρόμος; 

Στην περίπτωσή μου είναι μονόδρομος. Πολύ πριν διαβώ το κατώφλι της τραγουδοποιίας, ήμουν κιθαρίστας. Οπότε μια ζωή ενορχηστρώνω με γνώμονα την κιθάρα, χρησιμοποιώντας όργανα που την αγκαλιάζουν και την αναδεικνύουν. Επίσης οι μινιμαλιστικές ενορχηστρώσεις μου δημιουργούν μια αντίθεση με το πληθωρικό μου τραγούδισμα κι έρχονται όλα σε μια ισορροπία.

Τι ή ποιος σε ώθησε να εγκαταλείψεις τις σπουδές σου στη Μουσειολογία και να ασχοληθείς αποκλειστικά με τη μουσική;

Κατά τη διάρκεια των φοιτητικών μου χρόνων άρχισα να δουλεύω ως κιθαρίστας και τραγουδιστής στα λαϊκά πατάρια της πόλης που φοιτούσα. Παράλληλα έγραψα τα περισσότερα από τα τραγούδια του πρώτου προσωπικού μου δίσκου. Οπότε η σκέψη υπήρχε από το πρώτο κιόλας έτος. Αυτός όμως που έδωσε τη μεγαλύτερη ώθηση ήταν ο τότε υπουργός Παιδείας, Κ. Αρβανιτόπουλος, που με το σχέδιό του «Αθηνά» μετέτρεψε τη Σχολή Μουσειολογίας, στην οποία φοιτούσα, σε Τμήμα Διοίκησης Οικονομίας και Επικοινωνίας Πολιτιστικών και Τουριστικών Μονάδων. Οπότε αν θέλετε να ακολουθήσετε τα όνειρά σας και φοβάστε να κάνετε το μετέωρο βήμα, η εκάστοτε δεξιά κυβέρνηση θα σας βοηθήσει δίνοντάς σας την τελευταία σπρωξιά.

Ποιοι δημιουργοί και τραγουδιστές θεωρείς ότι σ' επηρέασαν στη διαμόρφωση της μουσικής σου ταυτότητας;

Η πρώτη και κύρια επιρροή των παιδικών μου χρόνων ήταν ο Jimi Hendrix. Με έμαθε πώς να κάνω πρωταγωνίστρια την κιθάρα στα τραγούδια και πώς να αυτοσχεδιάζω. Στην εφηβεία μπήκε στη ζωή μου ο Ορφέας Περίδης. Από τον Ορφέα έμαθα την τρυφερότητα και την πειθαρχία του τραγουδοποιού. Τέλος, από τα πρώτα φοιτητικά μου χρόνια έως και σήμερα ποτίζομαι από τον Αντώνη Απέργη. Μάλιστα υπάρχει στα σκαριά και μια συνεργασία με τον Αντώνη, οπότε μάλλον το πότισμα θα γίνει πλημμύρα.

Από τη δική σου γενιά καλλιτεχνών ποια ονόματα θα ξεχώριζες;

Ο Δημήτρης Σίντος είναι ένας πολυτάλαντος μουσικός και συνθέτης που θαυμάζω βαθύτατα. Πρόσφατα, στο πλαίσιο της τελευταίας δισκογραφικής δουλειάς του Γιώργου Μεράντζα, μπήκαμε και ηχογραφήσαμε μαζί με τον Δημήτρη στο στούντιο και είδα την ευφυΐα του στην πράξη. Ερμηνευτικά θεωρώ ότι το πιο χαρισματικό πλάσμα της γενιάς μου είναι η Σεμέλη Παπαβασιλείου. Από κει και πέρα υπάρχουν πολλοί ταλαντούχοι άνθρωποι με ταυτότητα στον ήχο τους, όπως για παράδειγμα η Ιουλία Καραπατάκη, με τους οποίους συνεργάζομαι στενά, οπότε δεν μπορώ να είμαι αντικειμενικός.

DIY από άποψη ή για πρακτικούς λόγους; Ποια είναι τα καλά και ποιες οι δυσκολίες αυτής της επιλογής;

Στη δική μου περίπτωση από άποψη. Στον πρώτο δίσκο, πέραν των τραγουδιών και του τραγουδίσματος, τίποτα άλλο δεν περνούσε από το χέρι μου. Οπότε είναι λογικό πως σε διάφορα στάδια της παραγωγής και της έκδοσης υπήρξαν αστοχίες που δεν είχα ούτε τη δυνατότητα, ούτε τη γνώση να τις προλάβω. Μαθαίνοντας λοιπόν από τα λάθη μου, εξέδωσα μόνος μου τη δεύτερη δισκογραφική δουλειά μου σκηνοθετώντας όλα τα στάδιά της, πάντα με τη βοήθεια των πολύτιμων συνεργατών μου. Πιο συγκεκριμένα «Ο διάβολος του έρωτα» δεν θα υπήρχε χωρίς το κιθαριστικό μου ήμισυ, τον Μιχάλη Ατσάλη, τον στυλοβάτη τού τρίο Άγη Παπαπαναγιώτου στο κοντραμπάσο, τους παλιόφιλους Νίκο Μέρμηγκα και Πάνο Ηλιόπουλο, στον ήχο και στην εικόνα αντίστοιχα, και τη γραφιστική δεινότητα του Έβρου Βοσκαρίδη που φιλοτέχνησε τη διαβολίνα του εξώφυλλου.

Πώς βλέπεις να διαμορφώνεται το τοπίο στο ελληνικό τραγούδι μετά το τέλος των λοκντάουν και τη σταδιακή επιστροφή στις συναυλίες και τις μουσικές σκηνές; Πιστεύεις ότι θα είναι περισσότερο ευνοϊκό για τους νεότερους καλλιτέχνες, που μέσα στην καραντίνα βρήκαν την ευκαιρία να στρέψουν τους προβολείς της δημοσιότητας πάνω τους, εκμεταλλευόμενοι τη δύναμη των social media και τον λιγότερο «επικοινωνιακό θόρυβο» που έκαναν οι καταξιωμένοι καλλιτέχνες σε σχέση με την προ πανδημίας εποχή, ή βρίσκεις αυτή την εκτίμηση αρκούντως αισιόδοξη;

Δεν ξέρω πόσο αντικειμενικός μπορεί να είναι κάποιος σαν κι εμένα, που στις δύο καραντίνες έκανε μία φορά τη βδομάδα θεματικά livestreams. Σίγουρα η Ιστορία έχει δείξει ότι μετά από μεγάλες κοινωνικές δυσκολίες, πόσο μάλλον μια πανδημία, η τέχνη κάνει μια επανεκκίνηση. Τώρα το ποιος θα επωφεληθεί θα το δούμε μελλοντικά. Πάντως το περασμένο καλοκαίρι και το φθινόπωρο, στις λίγες παραστάσεις που πρόλαβα να κάνω στο Cobra High, τον πολυχώρο που με φιλοξενεί τα τελευταία δύο χρόνια, είδα από τον κόσμο απίστευτη όρεξη για φρέσκια μουσική. Σαν να εξαργύρωσα τον διαδικτυακό μου κόπο. Μακάρι αυτή η όρεξη να μείνει κι όταν τελειώσει όλο αυτό που ζούμε.

Μετά την κυκλοφορία τού «Ο διάβολος του έρωτα», ποια είναι τα σχέδιά σου -συναυλιακά και δισκογραφικά- για το επόμενο διάστημα;

Δισκογραφικά, έχω στο συρτάρι δύο ολοκληρωμένες συνθετικά δουλειές, που καλώς εχόντων των πραγμάτων θα αρχίσω να ηχογραφώ από τον ερχόμενο χειμώνα. Η πρώτη είναι μια εργασία που έκανα πάνω σε δέκα ποιήματα του αγαπημένου μου Αργύρη Χιόνη. Η δεύτερη είναι μια συνεργασία με τη στιχουργό Ουρανία Πατέλλη και βασική ερμηνεύτρια του δίσκου την Ιουλία Καραπατάκη. Συναυλιακά, είμαι όπως όλοι στο πουθενά. Ευελπιστώ, όταν με το καλό μας επιτραπεί, να μπορέσω να κάνω με το τρίο μου μια παρουσίαση δίσκου όπως την έχω φανταστεί...

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Opera Chaotique: Ο έρωτας πάντα θα μας κατακλύζει και θα εμπνέει
Με το τραγούδι τους «Τα αποδομητικά πουλιά» οι Opera Chaotique προαναγγέλλουν την κυκλοφορία του νέου άλμπουμ τους «Στων διακαμένων σας χειλιών την άκρη».
Opera Chaotique: Ο έρωτας πάντα θα μας κατακλύζει και θα εμπνέει
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Το “ποτήρι” του έντεχνου τραγουδιού πρέπει να γεμίσει από την αρχή»
«Η σημερινή τέχνη ασθμαίνουσα τρέχει να προλάβει περιγράφοντας την εποχή μας», προειδοποιεί ο συνθέτης και συγγραφέας με αφορμή την πρόσφατη κυκλοφορία του νέου άλμπουμ του «Λύκε, λύκε είσαι εδώ;»
«Το “ποτήρι” του έντεχνου τραγουδιού πρέπει να γεμίσει από την αρχή»
ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Το ράδιο
Ένα πολύ ωραίο κομμάτι από το άλμπουμ του Δημήτρη Μπάκουλη, «Ο διάβολος του έρωτα», μια εξαιρετική δουλειά «φόρος τιμής στο ερωτικό τραγούδι» σύμφωνα με τον δημιουργό της.
Το ράδιο
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ο ρομαντισμός, ως νοοτροπία και στάση ζωής, το κύριο στοιχείο της "Βιολετέρας"»
Η Χριστίνα Ψύχα μιλάει στην efsyn city με αφορμή την κυκλοφορία, τον περασμένο Απρίλιο, του ντεμπούτου άλμπουμ της, ένα σύμβολο ρομαντισμού και αισιοδοξίας.
«Ο ρομαντισμός, ως νοοτροπία και στάση ζωής, το κύριο στοιχείο της "Βιολετέρας"»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας