Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Kooba Tercu: Προσπαθούμε να βάλουμε τον ακροατή μέσα στον κόσμο μας

Kooba Tercu: Προσπαθούμε να βάλουμε τον ακροατή μέσα στον κόσμο μας

  • A-
  • A+
Πώς είναι για έναν καλλιτέχνη να κυκλοφορεί νέα μουσική και να προσπαθεί να δημιουργήσει μέσα σε αυτές τις ασφυκτικές συνθήκες; Οι Kooba Tercu μας δίνουν τη δική τους ερμηνεία.

Ορμώμενοι από Αθήνα, Κρήτη και Λονδίνο, οι Kooba Tercu έκαναν το δύσκολο βήμα να κάνουν όχι μία, αλλά δύο κυκλοφορίες μέσα στην εποχή της πανδημίας και των lockdown. 

Στη συνομιλία που είχαμε με αφορμή την κυκλοφορία του "Proto Tekno", αλλά και του  "Proto Tekno (Remixed)" (ακούστε όλη τη μουσική τους ΕΔΩ) ήταν μοιραίο πως ο κορονοϊός και οι επιπτώσεις της κρίσης που βιώνουμε να έχουν κυρίαρχη θέση.

Όμως δεν σταματήσαμε εκεί. Οι Kooba Tercu, μας μιλούν για τις απαιτητικές, αλλά προσβάσιμες συνθέσεις τους, για τη θέση που θέλουν να έχει ο ακροατής μέσα στον μουσικό τους κόσμο, αλλά και για τις δικές τους αναζητήσεις μέσα από την ενασχόληση με την τέχνη.

Συναντιόμαστε σε μία περίεργη συγκυρία. Πώς είναι λοιπόν η «εμπειρία» του να κυκλοφορείς δίσκο μέσα στο lockdown; Σκέψεις για αναβολή της κυκλοφορίας υπήρχαν; Και ποια είναι η μέχρι στιγμής υποδοχή από κοινό και κριτικούς;

Είναι άχαρη και βασανιστική η διαδικασία να κυκλοφορείς έναν δίσκο εν μέσω lockdown, κυρίως γιατί δεν μπορείς να τον υποστηρίξεις με συναυλίες και τα σχετικά τουρ. Πλέον κυκλοφορία, τουρ και διαδικτυακή προώθηση είναι όλες πτυχές απαραίτητες για να καταφέρουμε να έχει αντίκτυπο η δουλειά μας. Το χειρότερο όμως ήταν η έλλειψη του να παίζεις ζωντανά και να μοιράζεσαι εμπειρίες με τους ακροατές.

Το “Proto Tekno” είναι πραγματικά απαιτητικό album. Είναι κάτι που το επιδιώκετε; Να βάλετε τον ακροατή σε δύσκολη θέση (με την καλή έννοια);

Δεν προσπαθούμε να βάλουμε τον ακροατή σε δύσκολη θέση. Τουναντίον, προσπαθούμε να βάλουμε τον ακροατή μέσα στον κόσμο μας, με έναν τρόπο προσβάσιμο. Θέλουμε η μουσική μας να είναι ανοιχτή στον ακροατή, αλλά αυτό επιτυγχάνεται καλύτερα στις συναυλίες όπου ο χορός παίρνει τον πρώτο λόγο σε σχέση με την προσεκτική ακρόαση.

Αυτή η πολυπλοκότητα σχετίζεται και με την πολυπλοκότητα στη σύνθεση της μπάντας (είστε αν δεν κάνω λάθος μεταξύ Αθήνας, Κρήτης και Βρετανίας;); Είναι δηλαδή το διαφορετικό background και οι διαφορετικές καταβολές κάτι που επηρεάζει άμεσα και τη μουσική σας;

Η πολυπλοκότητα που προκύπτει από τις διαφορετικές τοποθεσίες που ζούμε φαίνεται κυρίως σε ορισμένα πρακτικά ζητήματα κι όχι τόσο σε επίπεδο μουσικής. Έχουμε πολύ διαφορετικούς τρόπους ζωής, σε διαφορετικά μέρη, αλλά θεωρούμε ότι έχουμε κοινές καταβολές - άλλωστε, από το 2010 μέχρι το 2014 μέναμε όλοι Αθήνα και παίζαμε καθημερινά. Είναι περισσότερο οι ιδιοσυγκρασίες μας, όπως και οι διαθέσεις της κάθε περιόδου ή της κάθε στιγμής, που κατεξοχήν επηρεάζουν τις μουσικές ιδέες και “καταθέσεις”. Επηρεάζει βέβαια και η “μουσική έρευνα” ή το “Τριπ” του πώς τζαμάρεις με την πάρτη σου.

Τελικά ποιος έχει τον «πρώτο λόγο»; Τα φορτωμένα synth, οι επιβλητικές μπασογραμμές ή τα περίτεχνα κρουστά;

Οποίο θέλει ο ακροατής - έχει επίπεδα ακρόασης οπότε στο επιτρέπει αυτό:  μπορείς να ακούσεις τον δίσκο ακολουθώντας τα διαφορετικά όργανα και θα ακούσεις τις διαφορετικές προσωπικές εξιστορήσεις της κιθάρας, των φωνητικών και των άλλων οργάνων - αλλά το μπάσο ή τα synths κρατάνε πολύ το δομικό ρόλο σε αυτό τον δίσκο. 

Στιχουργικά πού κινείται η μπάντα;

Πουθενά και παντού. Απλές λέξεις που βοηθάνε την μελωδία να αναδειχθεί. Συνήθως η διάθεση της μουσικής δίνει και το θέμα στους στίχους.

Εγώ ακούω στον δίσκο από tribal, techno και ψυχεδελικές φόρμες μέχρι Nirvana, Sonic Youth, μπόλικο punk, stoner έως και πιο παραδοσιακές μελωδίες. Πώς επιλέγετε να ενσωματώσετε τόσο διαφορετικά και ενίοτε αντιφατικά στοιχεία στον ήχο σας; Είναι το jamming και ο πειραματισμός η απόλυτη αρχή; Υπάρχουν όρια στον πειραματισμό;

Κάτι ψάχνουμε μέσα από αυτή την ενασχόληση που έχει εν μέρει να κάνει με τους εαυτούς μας και εν μέρει με το τι θεωρούμε εμείς καλοφτιαγμένη μουσική. Όλα τα υπόλοιπα μπαίνουν μέσα στο μείγμα, πρόκειται για επιρροές που ούτως η άλλως δεν μπορείς να της κρύψεις - πάντα βρίσκουν τον δρόμο τους. Ο αυτοσχεδιασμός και η προσπάθεια να μην γινόμαστε η καρικατούρα του εαυτού μας είναι προσεγγίσεις για να εξερευνούμε αυτό που ψάχνουμε. 
Όσον αφορά τα όρια, νομίζω πως υπάρχουν αλλά δεν τα θέτουμε εκ των προτέρων - τα βρίσκουμε στην πορεία για να μπορεί να είναι και πιο συγκεντρωμένο το αποτέλεσμα.

Και μέχρι που μπορεί να φτάσει, τελικά ένας καλλιτέχνης που ζει και δημιουργεί στην Ελλάδα; Κόστος, οφέλη, όνειρα;

Αυτό μάλλον να μας το πουν αυτοί που είναι κοντά στο ταβάνι. Εμείς βλέπουμε την μουσική μας να έχει κοινό παντού στο κόσμο - μικρό βέβαια- αλλά μέχρι στιγμής έχουμε κινηθεί μόνο εντός Ελλάδος με συναυλίες, μιας και το τουρ μας στην Αγγλία ακυρώθηκε λόγω COVID-19. Πρώτος στόχος είναι να μπορεί να συντηρείται η μπάντα από τις δραστηριότητες της και να μπορούμε να κάνουμε πιο ωραία σκηνικά και με πιο πολύ χορό.

Η εμπειρία ακρόασης της μουσικής των Kooba Tercu, πάντως, είναι εντελώς διαφορετική στην ηχογράφηση απ’ ότι στο live. Έχω μια αίσθηση ότι στις ζωντανές εμφανίσεις σας βγαίνει κάτι πιο groovy και χορευτικό, ενώ ο δίσκος είναι περισσότερο καθηλωτικός όπως ένα καλό πειραματικό-ψυχεδελικό album. Ποια είναι η προσέγγιση των Kooba Tercu και που αισθάνονται πιο άνετα;

Έτσι είναι. Πλην όμως, αγκαλιάζουμε και τις δύο προσεγγίσεις, δεν τίθεται θέμα επιλογής ή μεγαλύτερης άνεσης, αλλά αλληλεπίδρασής τους. Δηλαδή προσπαθούμε να δώσουμε στην ηχογράφηση στοιχεία από την ενέργεια της live παρουσίας, και στο live στοιχεία “συνθετικής δραστηριότητας”, σε σημεία που είναι κάπως free, στα κολλήματα των κομματιών, στη ροή του playlist κλπ.. 

Support Art Workers, Support Art ή Support Workers; Ή ξεχάστηκαν ήδη αυτά τα συνθήματα;

Δεν ξεχάστηκαν, αλλά τι σημαίνουν πρακτικά; Τα λεφτά βλέπουμε πού πάνε. Ο μουσικός στην Ελλάδα είναι δύσκολο επάγγελμα. Και εμείς δεν είμαστε επαγγελματίες μουσικοί, με την έννοια ότι βγάζουμε από άλλες δουλειές τα προς το ζην - με εξαίρεση τον Echo Canyon που δουλεύει ως sound designer και freelance συνθέτης. Οπότε, ας πάμε με το απλό workers.  Παρεμπιπτόντως, το bandcamp έκανε μια καλή κίνηση σχετικά με αυτό, με τις "Artist Fee Waiver Fridays"

Θα φέρει πιστεύετε η επόμενη μέρα μια νέα μουσική και καλλιτεχνική έξαρση, όπως συνέβη και με την εποχή των μνημονίων; Και αν ναι ποια πιστεύετε ότι θα μπορούσε να είναι η μουσική πλατφόρμα για να γίνει κάτι τέτοιο;

Αν την περιμένεις, δε θα ρθει… Άσε να δούμε. Ένα πράγμα μας έρχεται κατά νου: "συναυλίες ή θάνατος".

Τι διδάγματα μας μένουν από αυτή την πανδημία; Υπάρχουν σοβαρές ανατροπές σε οικονομικό, πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο και μάλλον τα χειρότερα έρχονται…

Το απάντησες bro, yo.

Ποια είναι τα σχέδιά σας για την επόμενη περίοδο; 

Στις 6 Νοεμβρίου, κυκλοφορήσαμε, ξανά από την Rocket Recordings, το Proto Tekno (Remixed), τόσο ηλεκτρονικά όσο και σε περιορισμένο αριθμό κασετών. Μετά την κυκλοφορία του Proto Tekno, ζητήσαμε από μουσικούς που εκτιμάμε πολύ τη δουλειά τους, να επαν-ερμηνεύσουν τα κομμάτια του δίσκου. Τους δώσαμε τα κανάλια της ηχογράφησης και τους είπαμε να δημιουργήσουν χωρίς κανένα περιορισμό ή συγκεκριμένη κατεύθυνση. Μεταξύ αυτών καλλιτέχνες τόσο από την Ελλάδα (Turbo Teeth, Echo Canyon, Mr. Clarinet, Kostadis) όσο και την Εξωτερικό, όπως ο εκκεντρικός ηλεκτρονοϊζάς Shit n Shine, η Negra Bianca από την οικογένεια των Gnod και ο εκλεκτικός ιταλός De Santis. Η ιδέα ήταν να αναπτύξουμε ένα κανάλι επικοινωνίας και ζύμωσης με αφετηρία τη μουσική του άλμπουμ. Ψάξτε το... 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Oktavision: Η μουσική δεν πρέπει να είναι μοναχικό σπορ
Η ηλεκτρονική μουσική σκηνή στην Ελλάδα κάνει συνεχώς αλματώδη βήματα, πότε εξερευνώντας πιο μελαγχολικά μονοπάτια και πότε αναμειγνύοντας τα συνθεσάιζερ με φυσικά όργανα.
Oktavision: Η μουσική δεν πρέπει να είναι μοναχικό σπορ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Playgrounded: Η κρίση έφερε μεγαλύτερη καλλιτεχνική έκφραση, όμως το κόστος είναι πολύ βαρύ
Σοβαροί, μετρημένοι και κυρίως εξαιρετικοί μουσικοί, οι Playgrounded ανήκουν στη γενιά εκείνη των ελληνικών συγκροτημάτων που δεν φοβήθηκαν να ανοίξουν τα φτερά τους προς το εξωτερικό και να γευτούν τους...
Playgrounded: Η κρίση έφερε μεγαλύτερη καλλιτεχνική έκφραση, όμως το κόστος είναι πολύ βαρύ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Theodore: Δικαίωση είναι το χειροκρότημα και η αποδοχή του κόσμου
Είναι νέος, ταλαντούχος, επιτυχημένος και τα τελευταία χρόνια έχει μπει πολύ δυνατά στα ελληνικά μουσικά δρώμενα. Ο Theodore είναι ένα από τα «καυτά» ονόματα της ελληνικής σκηνής, ενώ η καριέρα του στο...
Theodore: Δικαίωση είναι το χειροκρότημα και η αποδοχή του κόσμου
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Noise Figures: Ένα κάποιο χάσιμο σίγουρα το χρειαζόμαστε όλοι μας…
Οι Noise Figures (The Noise Figures για την ακρίβεια) έχουν ξεχωρίσει εδώ και μερικά χρόνια ως μία από τις καλύτερες μπάντες μιας ταλαντούχας γενιάς εναλλακτικών μουσικών στην Ελλάδα. Με εξαιρετικές...
Noise Figures: Ένα κάποιο χάσιμο σίγουρα το χρειαζόμαστε όλοι μας…
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Naxatras: Το DIY πλέον μπορεί να απευθυνθεί σε πολύ περισσότερους ανθρώπους
Δεν είναι εύκολο για μία underground ελληνική μπάντα να βγει από τα σύνορα της χώρας και να πραγματοποιήσει επιτυχημένη πορεία στο εξωτερικό. Δεν είναι εύκολο ούτε καν να αποφασίσει να δοκιμάσει τις δυνάμεις...
Naxatras: Το DIY πλέον μπορεί να απευθυνθεί σε πολύ περισσότερους ανθρώπους
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Τέσσερις ελληνικές μπάντες μιλούν για την πιο... ψυχεδελική τους στιγμή
Το φεστιβάλ Let me Know! είναι πλέον ένας από τους συναυλιακούς θεσμούς της Αθήνας φέρνοντας κοντά συγκροτήματα από διαφορετικά μουσικά είδη και γνωρίζοντάς τα με το κοινό της πρωτεύουσας. Γνώμονας πάντα το...
Τέσσερις ελληνικές μπάντες μιλούν για την πιο... ψυχεδελική τους στιγμή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας