Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η εικόνα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης μουσικής»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Η εικόνα είναι αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης μουσικής»

  • A-
  • A+
Οι Katerine Duska και Leon of Athens μιλούν στην «Εφ.Συν.» για τη μουσική τους και το ευρύ φάσμα συναισθημάτων που θέλουν να δημιουργούν με τα τραγούδια τους.

Είναι δύο από τα πιο ισχυρά βέλη στη φαρέτρα συνθετών και ερμηνευτών της σημερινής Ελλάδας, έχουν να επιδείξουν ένα ζηλευτό παλμαρέ συνεργασιών με καταξιωμένους παραγωγούς του διεθνούς χώρου, είναι εκπρόσωποι ενός ανταγωνιστικού (ακόμα πιο) νέου ρεύματος ελληνικής μουσικής και μοιράζονται την πορεία αυτή επιδεικνύοντας ξεχωριστή χημεία στις μεταξύ τους συνεργασίες. Η Katerine Duska και ο Leon of Athens επιχειρούν να βάλουν το δικό τους συνειδητοποιημένο λιθαράκι στην επιστροφή όλων μας στη συναυλιακή πραγματικότητα με μία εμφάνιση στο Gazarte, την ερχόμενη Τετάρτη 9 Σεπτεμβρίου, που ήταν η αφορμή για να μιλήσουμε μαζί τους για το παρελθόν, το μέλλον και το δύσκολο παρόν.

● Αφήνοντας στην άκρη για λίγο τις προσωπικές πορείες σας και εστιάζοντας στη συνεργασία σας, μπορούμε να διακρίνουμε ένα δίπολο φωτός και σκότους (πιο ατμοσφαιρική η Katerine, πιο εξωστρεφής ο Leon) και θα ήθελα να ξέρω αν τέτοια είναι η δυναμική και στο δημιουργικό κομμάτι. Πόσο ρόλο παίζει αυτή η ισορροπία αλλά και η προσωπική σχέση στη χημεία σας ως ντουέτου;

Katerine Duska: Το φως και το σκοτάδι υπάρχει ως δίπολο σε κάθε τραγούδι που έχουμε γράψει μαζί αλλά και στην τραγουδοποιία του καθενός μας ξεχωριστά. Εχουμε και οι δύο αυτά τα στοιχεία και μέσα στη σύμπραξη αυτοί οι ρόλοι συνεχώς εναλλάσσονται.


Leon of Athens: Συμφωνώ με την Κατερίνα. Το ίδιο ισχύει και στο live πρόγραμμα που παρουσιάζουμε. Θέλουμε να δημιουργούμε στον κόσμο ένα ευρύ φάσμα συναισθημάτων. Αυτή η εναλλαγή φωτός και σκότους είναι παρούσα έξω και μέσα μας, δεν θα μπορούσε να απουσιάζει από τη μουσική μας.

Τον τελευταίο καιρό και μετά από όλα όσα έχουν συμβεί σε παγκόσμιο επίπεδο στον μουσικό χώρο, νιώθω ότι η κύρια μεγάλη επιδίωξη είναι η συναυλία. Αυτή είναι η μάχη, αυτό είναι το Δισκοπότηρο για τον καλλιτέχνη πλέον. Ποιος θα καταφέρει να την πραγματοποιήσει με τους σχετικούς περιορισμούς και να διατηρήσει το συναίσθημα συμμετοχικότητας. Εχει αλλάξει το πώς βλέπετε εσείς τις συναυλίες; Προσεχώς έχετε μια εμφάνιση στο Gazarte. Εχει διαφορετικό ειδικό βάρος πλέον;

L.+Κ.: Νιώθουμε πολύ τυχεροί που σε ένα τόσο δύσκολο διάστημα έχουμε κάνει συναυλίες στην Τεχνόπολη, το ΚΠΙΣΝ και τώρα στην ταράτσα του Gazarte. Δεν έχουμε εφησυχάσει καθόλου και προσπαθούμε να διατηρούμε μια μαχητική στάση και να είμαστε δημιουργικοί με κάθε ευκαιρία και πέρα από τα live, γράφοντας και κυκλοφορώντας νέα τραγούδια. Οφείλουμε να ευχαριστήσουμε όλες τις διοργανώσεις που έχουν στηρίξει τους καλλιτέχνες και έχουν φροντίσει να διεξαχθούν οι συναυλίες με ασφάλεια για τους θεατές και τους εργαζόμενους. Προφανώς και θα θέλαμε να χορεύουμε όρθιοι αγκαλιά, αλλά για όσο ακόμα κρατήσει αυτή η πανδημία προτεραιότητα έχει ο σεβασμός μας στη δημόσια υγεία.

Είστε από τους καλλιτέχνες που φιλμάρετε live sessions κι επιπλέον έχετε δοκιμάσει και το live streaming. Είτε ως εναλλακτική για αυτή την περίοδο, είτε ως ακόμα έναν δίαυλο επικοινωνίας με τον κόσμο που δεν μπορεί να έρθει να σας δει ζωντανά, αυτή η πρακτική δείχνει να εδραιώνεται. Ποια είναι η δική σας οπτική σχετικά; Τι λειτούργησε για σας και τι όχι στο session του ΚΠΙΣΝ για παράδειγμα;

L.: Το αντιμετωπίζουμε σαν κάτι διαφορετικό από τη ζωντανή συναυλία, είναι περισσότερο σαν μια διαδραστική τηλεοπτική εμφάνιση. Οσον αφορά τη συναυλία στο ΚΠΙΣΝ, ήταν μια όαση στη δύσκολη περίοδο του lockdown.

K.: Αλλωστε στην τέχνη δεν επικοινωνείς μόνο ζωντανά. Ακούς έναν δίσκο, βλέπεις έναν πίνακα, διαβάζεις ένα ποίημα που έχει γραφτεί αιώνες πριν και επικοινωνείς με τον/την δημιουργό.

Πέρα από το υγειονομικό του πράγματος, ποιο πιστεύετε ότι θα είναι το αποτύπωμα που θα αφήσει αυτή η περίοδος στην τέχνη; Τι σημασία θα παίξει η διαχείριση των πρώτων συναυλιών που θα γίνουν; Μία από αυτές θα είναι και η δική σας και πιστεύω πως η καθεμία που θα γίνεται πλέον θα ζυγίζεται διαφορετικά και θα έχει αντίκτυπο στο πώς και πού θα γίνει η επόμενη.

L.+Κ.: Πιστεύουμε ότι είναι σημαντικό να καλλιεργείται στον κόσμο το αίσθημα της εμπιστοσύνης και της ασφάλειας από τους διοργανωτές αλλά και από εμάς τους καλλιτέχνες. Είναι πρωτίστως κοινωνική συμπεριφορά αλλά και ζήτημα επιβίωσης του κλάδου μας.

Δραστηριοποιείστε διεθνώς, με συνεργάτες εντός και εκτός Ελλάδας, και πλέον δεν έχει νόημα να μιλάμε για καλλιτέχνες δύο ταχυτήτων που εστιάζουν μόνο στο εσωτερικό ή μόνο στο εξωτερικό. Υπάρχουν για εσάς παρ' όλα αυτά κάποια πράγματα που λειτουργούν καλύτερα σε κάποια από τις δύο περιπτώσεις;

Κ.: Η Ελλάδα μου έδωσε την ευκαιρία να κάνω αυτό που αγαπώ. Μου έχει προσφέρει τη δυνατότητα να παίξω σε πολύ μεγάλες σκηνές, σε μεγάλο κοινό και για τα λίγα σχετικά χρόνια που κάνω αυτή τη δουλειά επαγγελματικά αισθάνομαι πως έχω τρέξει σημαντικά χιλιόμετρα, τα οποία δεν ξέρω αν θα έτρεχα αλλού τόσο γρήγορα.Το εξωτερικό μού έχει προσφέρει πολύ σημαντικές συνεργασίες. Εχω καταφέρει να εξελίξω τον ήχο μου δίπλα σε ανθρώπους που μου έχουν μάθει πολλά και αντιλαμβάνονται απόλυτα τη μουσική που γράφω και την αισθητική που θέλω να παρουσιάζω.

Οι διεθνείς τάσεις σε επίπεδο δημιουργίας και ανάπτυξης καλλιτεχνικής καριέρας κινούνται προς την ανεξαρτησία και την αυτοδιαχείριση του μουσικού, ώστε να μπορεί να κάνει τα πάντα με ένα επιλεγμένο δίκτυο συνεργατών και όσο λιγότερες δεσμεύσεις γίνεται. Εσείς έχετε μια σταθερή συνεργασία με την EMI/Universal. Πόσο διαφορετική θα ήταν η πορεία σας αν είχατε διατηρήσει μια DIY προσέγγιση;

L.: Ασχολούμαι με τη μουσική από 15 χρονών σε μπάντες και ξέρω πολύ καλά τι σημαίνει DIY κουλτούρα και προσέγγιση. Ακόμα και τώρα το «do it yourself» δεν σταματάει παρά την υπερπολύτιμη βοήθεια των συνεργατών μας.

K.: Το να έχεις τη στήριξη μιας δισκογραφικής έχοντας παράλληλα καλλιτεχνική ελευθερία είναι μια ιδανική συνθήκη, ειδικά για καλλιτέχνες σαν κι εμένα που ξεκινούν χωρίς κανένα κεφάλαιο ή κάποιο «μαξιλάρι ασφαλείας». Αν δεν είχα καλλιτεχνική ελευθερία, σίγουρα θα το επιχειρούσα όλο μόνη μου. Γίνεται και το στηρίζω και αυτό ως επιλογή. Η εταιρεία είναι μια μεγάλη βοήθεια, αλλά το DIY δεν αποφεύγεται εξ ολοκλήρου. Τουλάχιστον οφείλεις να μην το αποφεύγεις όσο θέλεις να έχεις έλεγχο και άποψη πάνω στη δουλειά σου.

Πώς θα είναι το δισκογραφικό σας μέλλον; Θα είναι κοινό κατά κάποιο τρόπο; Το κομμάτι «Ανεμος», που άφησε εξαιρετικές εντυπώσεις, αποτελεί ένα καλό δείγμα τού τι θα δούμε προσεχώς;

L.+Κ.: Σας ευχαριστούμε πολύ κατ’ αρχάς. Θα κυκλοφορήσουν σύντομα και άλλα τραγούδια που έχουμε γράψει μαζί, αλλά όχι σε μορφή ντουέτου. Θα αφοσιωθούμε και οι δύο στους προσωπικούς μας δίσκους το προσεχές διάστημα.

Πώς βλέπετε τώρα πια την εμπειρία της Eurovision; Πόσο καλλιτεχνικό και πολιτιστικό νόημα έχει σήμερα σ' έναν παγκοσμιοποιημένο κόσμο;

Κ.: Αυτό που κατάλαβα από την προσωπική μου εμπειρία είναι ότι ο θεσμός αυτός έχει μια ισχυρή παράδοση, ειδικά στην LGBTQ κοινότητα. Είναι τόσα πολλά παιδιά που έχουν μεγαλώσει αισθανόμενα πιο ελεύθερα σε ένα περιβάλλον φιλόξενο, αντιρατσιστικό, μη επικριτικό, που πάντα στήριζε τη διαφορετικότητα. Οπότε θεωρώ ότι ο διαγωνισμός αυτός, για ένα μεγάλο μέρος του κοινού, έχει συμβολική αξία και παράλληλα εξακολουθεί να είναι άκρως ψυχαγωγικός.

Ενα στοιχείο που μοιράζεστε είναι πως και οι δύο έχετε δυνατή οπτική ταυτότητα στη μουσική σας. Οτιδήποτε οπτικό έχετε επιλέξει να τη συνοδεύει έχει ιδιαίτερο χαρακτήρα και σημαντικό μερίδιο στο τελικό αποτέλεσμα. Συνυπολογίζετε αυτή την παράμετρο την ώρα της σύνθεσης; Σκέφτεστε εκ των προτέρων τι εικόνα θα συνοδεύει το κάθε κομμάτι;

Κ.: Η εικόνα είναι αναπόσπαστο κομμάτι όταν μιλάμε για σύγχρονη μουσική. Για μένα συμπληρώνει τον ήχο, λειτουργεί ως προέκτασή του και μου επιτρέπει να εκφράσω κι άλλες πτυχές της καλλιτεχνικής μου ταυτότητας. Λατρεύω τον κινηματογράφο και τη μόδα και τον καινούργιο δίσκο που ετοιμάζω ξεκίνησα να τον οραματίζομαι εικαστικά από τη σύλληψή του.

L.: Ενας από τους λόγους που με συναρπάζει και εμένα η δουλειά μας είναι αυτός. Το ότι μας δίνεται η δυνατότητα να έρθουμε σε επαφή και με άλλες τέχνες που αγαπάμε, όπως π.χ. ο κινηματογράφος, ο χορός... Είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ποπ και ροκ μουσικής η εικόνα. Μπορείς να περάσεις μηνύματα μέσα από αυτήν.

Ολα δείχνουν πως πηγαίνουν καλά για εσάς αυτά τα τελευταία χρόνια και μπορούμε να τα λογίζουμε ως επιτυχημένα. Περιμένατε κάτι διαφορετικό ξεκινώντας; Υπάρχει κάποια μεγάλη φιλοδοξία για το μέλλον;

L.: Για μένα ο σκοπός είναι ο ίδιος πάντα. Να προσφέρω την καλύτερη μουσική που μπορώ και να είμαι ειλικρινής και καλά με τον εαυτό μου κάνοντάς το. Αυτή είναι η φιλοδοξία μου.

Κ.: Με κάλυψε πλήρως ο Τίμος.

Για πολύ κόσμο η πρόσφατη περίοδος της καραντίνας περιείχε τεράστια κατανάλωση μουσικής. Για άλλους καθόλου και μάλιστα υπάρχει μια σχετική μελέτη που συνέδεε την ανασφάλεια με μια προτίμηση σε πράγματα που ήδη γνωρίζουμε και έναν αρνητισμό για δοκιμές και πειραματισμούς. Σε ποια κατηγορία ανήκετε και σε κάθε περίπτωση τι έχετε ακούσει και αγαπήσει αυτή τη χρονιά;

Κ.: Οι δύο αγαπημένες μου πιο πρόσφατες κυκλοφορίες είναι του James Blake και της Billie Eillish.

L.: Εχουμε πολύ παρόμοιο γούστο στη μουσική. Και εμένα αυτοί οι δύο και θα πρόσθετα και τον Sufjan Stevens.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Το γέλιο που περιγράφω δεν είναι ανέξοδο, κουβαλάει την τυράννια αυτού του κόσμου»
Ως μια εναντίωση στον εφησυχασμό χαρακτηρίζει το τραγούδι και ως μια άτακτη τάξη τη μουσική ο Χρυσόστομος Σταμούλης, που μας μιλά για τον τελευταίο του δίσκο αλλά και ζητήματα της επικαιρότητας.
«Το γέλιο που περιγράφω δεν είναι ανέξοδο, κουβαλάει την τυράννια αυτού του κόσμου»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Φ.Α.Κ.Α.: Support workers χωρίς λεζάντες και επανάσταση μέσω social media
Οι Φ.Α.Κ.Α. ορμώμενοι από την Πάτρα, παθαίνουν, αλλά δεν προκαλούν «Κρίση Πανικού», στηλιτεύουν τα κακώς κείμενα πριν και μετά την πανδημία και εύχονται να μην γίνει ο φόβος συνήθεια.
Φ.Α.Κ.Α.: Support workers χωρίς λεζάντες και επανάσταση μέσω social media
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
String Demons: Ο «Καραγκιόζης Summertime» είναι ένα συναυλιακό Θέατρο Σκιών
Οι String Demons συμπράττουν ξανά με τον Ηλία Καρελλά, αυτή τη φορά για μια μουσική κωμωδία με πρωταγωνιστή τον Καραγκιόζη, έχοντας στην καλλιτεχνική παρέα τους και την Αρετή Κετιμέ.
String Demons: Ο «Καραγκιόζης Summertime» είναι ένα συναυλιακό Θέατρο Σκιών
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Η σιωπή είναι το ίδιο σημαντική με τη μουσική
Ενας πολίτης του κόσμου εδώ και δεκαετίες, ένας σύγχρονος βιρτουόζος της αφαιρετικής τζαζ και μια συνεχής πορεία δημιουργίας. Η efsyn city μίλησε με τον Avishai Cohen για το νέο του άλμπουμ, τη σύγχρονη τζαζ,...
Η σιωπή είναι το ίδιο σημαντική με τη μουσική
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Πέθανε η εμψυχώτρια των Βρετανών στον Β.Π.Π. Βέρα Λιν
Στα 103 της χρόνια έφυγε από τη ζωή η θρυλική Βρετανίδα τραγουδίστρια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το δημοφιλές τραγούδι της οποίας «We'll meet again» ακούστηκε και πάλι κατά την διάρκεια της καραντίνας
Πέθανε η εμψυχώτρια των Βρετανών στον Β.Π.Π. Βέρα Λιν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας