Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Η μουσική ενώνει τους ανθρώπους και δεν θα σταματήσει ποτέ να το κάνει»
Ο Δημήτρης Μπάκουλης και η Νεφέλη Φασούλη

«Η μουσική ενώνει τους ανθρώπους και δεν θα σταματήσει ποτέ να το κάνει»

  • A-
  • A+

Μια... εντεκάδα εκλεκτών νέων καλλιτεχνών ενώνουν τις δυνάμεις τους και το ταλέντο τους και κατεβαίνουν την ερχόμενη Δευτέρα 31 Αυγούστου στο... γήπεδο της Τεχνόπολης, για να ξορκίσουν τον φόβο και την κρίση που άφησε πίσω της η καραντίνα. Καλούν λοιπόν όλους τους φίλους του καλού ελληνικού τραγουδιού σε μια συναυλία γεμάτη κέφι και ζωντάνια, την τελευταία μέρα του καλοκαιριού, έχοντας ως σύνθημά τους τη δημιουργία και τη δράση κόντρα σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς.

Στη «Συναυλία των Έντεκα», όπως είναι ο τίτλος της, συμμετέχουν οι Λόλα Γιαννοπούλου, Κατερίνα Ζευγαρά, Λαμπρινή Καρακώστα, Δημήτρης Μπάκουλης, Κωνσταντίνα Πάλλα, Βασίλης Πασλίδης, Βασίλης Πετρίδης & Οι Γκαϊλέ, Βασίλης Ράλλης, Άγγελος Φάμελος, Νεφέλη Φασούλη, Άννα Ψυχογιού με special guests τους Κος Κ., Λεωνίδα Μπαλάφα, Πέννυ Μπαλτατζή.

Η efsyn city συνομίλησε με τρεις από τους συντελεστές της, τους Βασίλη Πασλίδη, Δημήτρη Μπάκουλη και Νεφέλη Φασούλη, για αυτή τη μουσική παράσταση, αλλά και για κάποια άλλα εξαιρετικά ενδιαφέροντα θέματα που έχουν προκύψει αυτό το διάστημα ως απόρροια της πανδημίας και απασχολούν όσους εργάζονται στον πολιτιστικό χώρο. Αξίζει ν' αναφερθεί ότι μέρος των εσόδων θα διατεθεί στον Μουσικό Σύλλογο Καλλιτεχνών.

Ο Βασίλης Πασλίδης

Σε ποιον από τους έντεκα ανήκει η πατρότητα της ιδέας για τη διεξαγωγή αυτής της συναυλίας και ποια ήταν η αφόρμηση;

Βασίλης Πασλίδης: Κατά τη διάρκεια της καραντίνας ο αδελφός μου Χρήστος πέταξε την ιδέα να ανοίξει μια εταιρεία που θα στηρίξει έμπρακτα τον κλάδο και ειδικά τους νέους καλλιτέχνες. Κάποια στιγμή αργότερα διάβασα σε ένα μουσικό σάιτ ότι ο Δήμος της Αθήνας παραχωρεί δωρεάν τον χώρο της Τεχνόπολης. Το συζητήσαμε αμέσως και δεν μας πήρε πολλή ώρα να αποφασίσουμε να δημιουργήσουμε μια εταιρεία που θα στηρίξει εμπράκτως τη νέα γενιά καλλιτεχνών. Τη Ρόδα productions και συνάμα τη Ρόδα records.

Δημήτρης Μπάκουλης: Η ιδέα γεννήθηκε και υλοποιήθηκε από τους αδερφούς Πασλίδη, τον Χρήστο και τον Βασίλη. Γνωρίζομαι χρόνια με τα παιδιά, είναι πολυγραφότατοι, και με αυτήν τους την κίνηση αποδεικνύουν πόσο σέβονται τους συναδέλφους τους που μοχθούν πάνω στο ελληνικό τραγούδι σήμερα.

Νεφέλη Φασούλη: Η ιδέα για τη συναυλία ανήκει στα αδέλφια Πασλίδη, στον Βασίλη και τον Χρήστο. Όταν με κάλεσαν στο τηλέφωνο για να συμμετάσχω, μου μίλησαν για την ιδέα τους που προέκυψε από την ανάγκη να βρεθούμε και να γνωριστούμε μεταξύ μας όλοι οι νέοι τραγουδοποιοί και τραγουδιστές και με έναν τρόπο να μοιραστούμε ένα κοινό βήμα για να ακουστούν οι μουσικές μας. Και πράγματι έτσι θα είναι, όλοι θα φέρουμε κάποια από τα καινούργια μας τραγούδια και θα γίνει μια όμορφη συνάντηση.

Ο τίτλος της συναυλίας μού έφερε στον μυαλό την ταινία «Η απόδραση των 11» του Τζον Χιούστον. Αν και εκ πρώτης όψεως ο συνειρμός φαίνεται άσχετος, δεν θα μπορούσε η συνεργασία, η ισχύς εν τη ενώσει, να είναι ένα από τα κλειδιά της «απόδρασης» απ' όσα δυσοίωνα καλούνται ν' αντιμετωπίσουν οι εργαζόμενοι στον πολιτισμό τους επόμενους μήνες;

Β.Π.: Η χρονιά που έρχεται φαίνεται πως θα είναι πολύ δύσκολη για όλους τους κλάδους. Πόσο μάλλον για τον πολιτισμό, που στη χώρα μας αντιμετωπίζεται πλέον από πολλούς ως είδος πολυτελείας. Παρ' όλα αυτά, η μουσική πάντα ένωνε τους ανθρώπους και δεν θα σταματήσει ποτέ να το κάνει.

Δ.Μ.: Η συνεργασία ήταν πάντα το κλειδί για να πάει παραπέρα οποιαδήποτε μορφή δημιουργίας. Μόνος του δεν τα κατάφερε ποτέ κανένας, το 'χει δείξει και η Ιστορία. Με λίγα λόγια, αυτή δεν θα έπρεπε να είναι μια ανάγκη που γεννιέται μόνο μέσα από τις δυσκολίες μιας πανδημίας.

Ν.Φ.: Όσον αφορά τη συγκεκριμένη συναυλία, την «απόδραση των 11» την αντιλαμβάνομαι συνειρμικά ως μια απόδραση από ένα καθεστώς συνεχούς άγχους και αναζήτησης ενός «πρωτοεμφανιζόμενου» στη μουσική για το πού θα παίξει αυτόν τον μήνα τα τραγούδια του, σε ποια δισκογραφική εταιρεία θα βρει στέγη, να βγάλει μόνος του τα τραγούδια στο youtube και αν είναι έτσι, θα παίξουν ποτέ στο ραδιόφωνο και άλλα πολλά. Αναφορικά με τα όσα δυσοίωνα έρχονται στον πολιτισμό το προσεχές διάστημα -που έχουν έρθει δηλαδή εδώ και πολλούς μήνες-, κατ' εμέ «η ισχύς εν τη ενώσει» και η συνεργασία θα πρέπει να βρουν έδαφος κυρίως κάτω από τη σκηνή, στη συλλογική διεκδίκηση για τα δικαιώματα και τη στήριξη όλων των ανθρώπων του κλάδου. Έτσι λοιπόν εμένα, και ελπίζω και άλλους συναδέλφους μου, δεν μας αφορά να «αποδράσουμε» από την κατάφωρη αδικία και την απαξίωση που υφίσταται ο πολιτισμός όλο αυτό το διάστημα, αλλά να ανατρέψουμε αυτή την κατάσταση για να εξασφαλιστούν όλοι οι εργαζόμενοι στις τέχνες. 

Θα ήθελα να μου παρουσιάσετε τους υπόλοιπους καλλιτέχνες που συμμετέχουν στη συναυλία, αλλά και... εσάς.

Β.Π.: Οι περισσότεροι από τα παιδιά είναι φίλοι μου και όχι μόνο αυτό που λέμε «μουσικοί φίλοι». Με τον Άγγελο Φάμελο μετράμε ήδη δύο ντουέτα, με την Κατερίνα Ζευγαρά συνεργαστήκαμε επίσης δύο φορές, ενώ ήδη βρισκόμαστε στο στούντιο παρέα με τη Λόλα Γιαννοπούλου. Ειδικότερα με τον Δημήτρη Μπάκουλη, γνωριζόμαστε πολλά χρόνια, έχουμε μοιραστεί την ίδια σκηνή αρκετές φορές και γνωρίζει και ο ίδιος τον θαυμασμό μου στο πρόσωπό του. Πρόκειται για άξιο συνεχιστή των παλιών καλών εποχών...

Δ.Μ.: Τα περισσότερα παιδιά που συμμετέχουν στη συναυλία τα ξέρω μέσα από το έργο τους κι όχι προσωπικά. Αυτό που μου έκανε εντύπωση από την πρώτη στιγμή στο line-up ήταν η ποικιλομορφία του. Αν και μιλάμε φαινομενικά για ένα είδος, το φερόμενο ως «έντεχνο», καθένας έχει τον προσωπικό του ήχο. Αυτή που ξέρω καλύτερα από όλους τους συμμετέχοντες είναι η Νεφέλη, με την οποία συνεργάζομαι σταθερά τα τελευταία δύο χρόνια, τόσο δισκογραφικά όσο και σε επίπεδο παραστάσεων. Τη θεωρώ σπουδαία τραγουδίστρια και είμαι πολύ τυχερός που πολλά από τα τραγούδια μου ακούστηκαν και θα ακουστούν από αυτήν.

Ν.Φ.: Τα περισσότερα παιδιά τα θαυμάζω για τη δουλειά τους και για το ταλέντο τους, αλλά ακόμα δεν έχουμε γνωριστεί επαρκώς για να προβώ σε κάποια παρουσίαση. Η «Συναυλία των Έντεκα» θα είναι η αφορμή για τη γνωριμία μας. Γνωρίζω όμως πολύ καλά τον Δημήτρη Μπάκουλη, γιατί έχουμε συνεργαστεί ήδη βγάζοντας ένα υπέροχο τραγούδι, το «Ελπίδα φάντασμα», σε μουσική του Δημήτρη και στίχους της Νάντιας Δουλαβέρα. Ο Δημήτρης είναι ένας αστείρευτος τραγουδοποιός, γράφει πολύ δημιουργικά και σύγχρονα και η συνεργασία μαζί του γίνεται άκρως διασκεδαστική από το πηγαίο χιούμορ του. Ανυπομονώ να δω τις καινούργιες δουλειές του και να συνεργαστούμε ξανά στο μέλλον!

Η καραντίνα λόγω της πανδημίας της νόσου Covid-19 αποτέλεσε πηγή έμπνευσης στο να γράψετε καινούργια τραγούδια;

Β.Π.: Έχουν κυκλοφορήσει ήδη στη σελίδα μου στο youtube δύο τραγούδια από αυτά, «Ο αρχηγός της πλατείας» και τα «Αηδόνια». Παρεμπιπτόντως, πρώτη φορά έγραψα ματζόρε τραγούδια. Ίσως μου γύρισε μπούμερανγκ η όλη κατάσταση και μάλλον πέρασα πολύ χρόνο παρέα με την κιθάρα και χαρτιά με στίχους αριστερά-δεξιά. Όταν είσαι αδύναμος να αντιδράσεις, πρέπει να βρεις έναν τρόπο να αισθανθείς καλύτερα και εμείς, όταν λέμε αυτά που θέλουμε, αισθανόμαστε καλύτερα. Έτσι το κοινωνικό μέρισμα το μετέτρεψα σε τραγούδια, γιατί, όπως ξέρετε, οι δισκογραφικές είναι σκέτη απογοήτευση στις μέρες μας...

Δ.Μ.: Αν και αρχικά πιέστηκα ψυχολογικά με τον εγκλεισμό και για περίπου δύο βδομάδες δυσκολεύτηκα να μπω σε μια ροή, υπήρξα πολύ παραγωγικός στην καραντίνα. Έκανα κάποια live streams που πήγαν ανέλπιστα καλά από άποψη απήχησης. Ήταν ο μόνος τρόπος να επικοινωνήσω την τέχνη μου κι αυτές οι διαδικτυακές παραστάσεις ήταν παρηγοριά και για μένα και για τον κόσμο που με ακούει. Επίσης βρήκα ευκαιρία να μελοποιήσω αρκετά γραπτά της Ουρανίας Πατέλλη, της στιχουργού του «Ξενοδοχείου», με την οποία ετοιμάζουμε έναν δίσκο με κομμάτια σε μουσική δική μου, στίχους δικούς της, τραγουδισμένα από τις αγαπημένες μου ερμηνεύτριες του χθες και του σήμερα.

Ν.Φ.: Καθόλου - πολύ υποκειμενικά. Μέχρι τότε βέβαια ένιωθα πολύ δημιουργική και έγραφα μουσική, έβγαλα και ένα κομμάτι πριν από την καραντίνα. Μετά σταμάτησα. Στην αρχή νόμιζα ότι εκεί θα οδηγήσει ο τόσος και ξαφνικός ελεύθερος χρόνος, αλλά καλώς ή κακώς δεν έγινε έτσι. Αφενός, από ό,τι φάνηκε, υπήρχε μεγάλη ανάγκη για ξεκούραση, αφετέρου υπήρχε τόση αγωνία για το τι θα γίνει μετά, που σύντομα τη διαδέχτηκε η απογοήτευση και από μένα χάθηκε η όρεξη και το ερέθισμα. Είμαι και ένας άνθρωπος βέβαια που δρα μόνο υπό πίεση και εφόσον του ζητηθεί κάτι άμεσα, οπότε η τόση ελευθερία δεν λειτούργησε. Ας πούμε ότι κάποιοι πήραμε μια απόσταση, για να παρατηρήσουμε τον κόσμο λίγο περισσότερο. 

Μέσα σε αυτή τη δυστοπική πραγματικότητα που έχει δημιουργήσει η πανδημία, ένας από τους χώρους που έχει πληγεί περισσότερο είναι αυτός του πολιτισμού κι όλοι όσοι εργάζονται σε αυτόν. Πώς βλέπετε να εξελίσσονται τα πράγματα στον χώρο της μουσικής -τόσο σε επίπεδο δημιουργίας όσο και σε πρακτικά ζητήματα- τους επόμενους μήνες;

Β.Π.: Αν και πάντα προτιμώ να είμαι αισιόδοξος και πολλές φορές τα καταφέρνω, νομίζω ότι η εποχή με νίκησε αυτή τη φορά. Η επιβίωση μόνο από τη μουσική φαντάζει όνειρο θερινής νυκτός. Η συναυλία μέσω live streaming γίνεται της μόδας και η επαφή χάνεται. Και για όσους δεν βάλουμε προπώληση για να τραγουδήσουμε μπροστά σε μια άψυχη κάμερα, η ζωή γίνεται ακόμα δυσκολότερη!

Δ.Μ.: Ο πολιτισμός ήταν ανέκαθεν ο τελευταίος τροχός της αμάξης. Πόσο μάλλον τώρα με μια δεξιά κυβέρνηση στα πράγματα και μια πανδημία σε εξέλιξη. Δεν νομίζω ότι άλλαξε δραματικά κάτι. Απλά βρήκαν μια ευκαιρία παραπάνω για να μας παραγκωνίσουν ακόμα περισσότερο.

Ν.Φ.: Σε συνέχεια της προηγούμενης απάντησης, και σε αντίθεση με μένα, είδα πολλά παιδιά να γίνονται δημιουργικά όλο αυτό το διάστημα και ελπίζω από τη νέα σεζόν να γίνουν πολλά στούντιο και πολλές ωραίες δουλειές. Οι ηχογραφήσεις είναι ολιγομελείς, εκ των πραγμάτων γίνονται από απόσταση, οπότε... αναμένουμε! Όσον αφορά τις συναυλίες και το πρακτικό ζήτημα της εργασίας και της αμοιβής, εκεί τα πράγματα δυσκολεύουν πολύ. Δυσκολεύουν γιατί όσο θα χειμωνιάζει θα στερούμαστε την «ασφάλεια» και τις αποστάσεις που προσφέρει ένας μεγάλος εξωτερικός χώρος. Δυσκολεύουν όμως κυρίως γιατί δεν υπάρχει πολιτική βούληση για να γίνουν. Και καλοκαίρι που είναι, και είναι δεδομένο ότι μπορεί να τηρηθεί το πρωτόκολλο που προβλέπει η Πολιτική Προστασία, γίνονται πάλι αυθαίρετες και αστήρικτες νομικά πολιτικές δηλώσεις που δημιουργούν χάος και ακυρώνουν τις συναυλίες εν μια νυκτί. Οπότε για τους επόμενους μήνες που έρχονται, μάλλον οικονομική δυσχέρεια και αβεβαιότητα διακρίνω για τους εργαζόμενους της μουσικής.

Παρ' όλα τα απίστευτα που βιώνουμε, είναι ίδιον της ανθρώπινης φύσης να κάνει σχέδια για το μέλλον. Ποια είναι τα δικά σας για το επόμενο -πολύ δύσκολο όπως διαφαίνεται- διάστημα; 

Β.Π.: Αν όλα πάνε καλά, πριν από το τέλος του 2020 θα παρουσιαστεί ο δεύτερος δίσκος μου, με τίτλο «Τι είχαμε τι χάσαμε», ενώ έχουν ήδη κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο δύο τραγούδια από το 3ο μου άλμπουμ με τίτλο «Στροφή». Τον Οκτώβριο θα κυκλοφορήσει και το τραγούδι «Αγάπη», σε στίχους του αείμνηστου Μάνου Ξυδούς.

Δ.Μ.: Μέσα στο φθινόπωρο θα κυκλοφορήσει ο δεύτερος προσωπικός μου δίσκος με γενικό τίτλο «Ο διάβολος του έρωτα». Είναι μια ζωντανή ηχογράφηση δέκα τραγουδιών μου, με τον Μιχάλη Ατσάλη στην ακουστική κιθάρα και τον Άγη Παπαπαναγιώτου στο κοντραμπάσο. Κατά τα άλλα, προτιμώ να παραμείνω λευκή σελίδα και να μην κάνω περισσότερα σχέδια, γιατί η φετινή χρονιά είχε αρκετό χιούμορ και δεν ενδείκνυται για όνειρα.

Ν.Φ.: Με την επιστροφή από τις διακοπές έχουμε τη «Συναυλία των Έντεκα» στην Τεχνόπολη αλλά και την «Ταράτσα του Φοίβου στο Άλσος», στην οποία θα είμαστε εκεί με όλο τον θίασο για όλο τον Σεπτέμβριο κάθε Πέμπτη, κόντρα στον καιρό! Για τον Σεπτέμβριο έχω επίσης μια δική μου τζαζ συναυλία με τίτλο «Ιντροσπεκτίβα» στο πανέμορφο Αστεροσκοπείο στο Θησείο, την Τετάρτη 9/9. Για μετά, έχει ο καιρός...

Info: «Η Συναυλία των Έντεκα», Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 100, Αθήνα), Δευτέρα 31 Αυγούστου. Ώρα έναρξης: 21.00. Εισιτήρια: 10€ γενική είσοδος | 8€ φοιτητικό-μειωμένο. Η αγορά τους πραγματοποιείται αποκλειστικά ηλεκτρονικά από το δίκτυο της Viva.gr. Η συναυλία θα είναι αποκλειστικά για καθήμενους.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Μία παράσταση αφιερωμένη στον άνθρωπο που πάει κόντρα σε ό,τι τον κρατάει πίσω»
Μια «Πρόσκληση για ζωντανή ηχογράφηση» μας κάνει η Ρίτα Αντωνοπούλου την Παρασκευή και το  Σάββατο στο «Παρνασσό», για να δούμε τη σύμπραξή της με τον συνθέτη Θοδωρή Οικονόμου σε μία από τις πιο επιτυχημένες...
«Μία παράσταση αφιερωμένη στον άνθρωπο που πάει κόντρα σε ό,τι τον κρατάει πίσω»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Ανδριάνα Μπάμπαλη και Γιώργης Χριστοδούλου: πώς το δύο γίνεται ένα
Δύο εξαιρετικοί καλλιτέχνες που τους συνδέει μακροχρόνια φιλία, ενώνουν τις δυνάμεις τους και θα εμφανιστούν στο Γυάλινο Up Stage για να παρουσιάσουν το «Δύο σαν ένα», ένα μουσικό πρόγραμμα κεντρική ιδέα του...
Ανδριάνα Μπάμπαλη και Γιώργης Χριστοδούλου: πώς το δύο γίνεται ένα
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Μάρθα Φριντζήλα: Η τέχνη είναι εξομολόγηση
Η Μάρθα Φριντζήλα όλα τα Σάββατα του Νοεμβρίου -και το πρώτο του Δεκεμβρίου- έκανε τις... Εξομολογήσεις της, στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο, σε μια μουσική παράσταση με τραγούδια από την προσωπική της δισκογραφία...
Μάρθα Φριντζήλα: Η τέχνη είναι εξομολόγηση
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Κατερίνα Μακαβού: Κάθε καλλιτέχνης γράφει πρωτίστως για τη ζωή του
Η Κατερίνα Μακαβού, η ιδιαίτερη τραγουδοποιός με τη βαθιά αισθαντική φωνή, αυτή την εποχή βρίσκεται σε δημιουργικό οργασμό. Οπως καταλαβαίνετε, δεν υπήρχε πιο κατάλληλη στιγμή για να κάνουμε μια συζήτηση μαζί...
Κατερίνα Μακαβού: Κάθε καλλιτέχνης γράφει πρωτίστως για τη ζωή του
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Them There: Η Αρλέτα έσπασε πολλές από τις «συμβατικές» ιδέες
Εκείνος (Craig Walker) ιδρυτικό μέλος των αγαπημένων στην Ελλάδα και όχι μόνο Archive. Εκείνη (Phoebe Killdeer) πρώην τραγουδίστρια στους επίσης πολύ δημοφιλείς στην Ελλάδα Nouvelle Vague. Οι δυο τους, ως Them...
Them There: Η Αρλέτα έσπασε πολλές από τις «συμβατικές» ιδέες
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Τακίμ: Θέλουμε να ζεστάνουμε ξανά τις καρδιές των ανθρώπων
Μια περιπλάνηση στις μουσικές αλλά και στην ιστορία του τόπου μας όπως την αφηγούνται τα τραγούδια θα μας προσφέρει την ερχόμενη Δευτέρα 14 Σεπτεμβρίου, στο Βεάκειο, το εξαιρετικό συγκρότημα.
Τακίμ: Θέλουμε να ζεστάνουμε ξανά τις καρδιές των ανθρώπων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας