Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Χειμερινοί Κολυμβητές: Δεν δεσμεύουμε τα μέλη μας, γι' αυτό υπάρχουμε 40 χρόνια

Χειμερινοί Κολυμβητές: Δεν δεσμεύουμε τα μέλη μας, γι' αυτό υπάρχουμε 40 χρόνια

  • A-
  • A+

Οι Χειμερινοί Κολυμβητές, το μακροβιότερο συγκρότημα στην ελληνική μουσική σκηνή με αδιάλειπτη παρουσία σε αυτήν εδώ και 40 ολόκληρα χρόνια, ετοιμάζεται να γιορτάσει αυτή τη σπουδαία επέτειο με δύο συναυλίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη στις 24 και 27 Ιουλίου αντίστοιχα. Με αφορμή αυτά τα πολύ σημαντικά γεγονότα απευθύναμε κάποιες ερωτήσεις στον Αργύρη Μπακιρτζή, προσπαθώντας να σας «ταξιδέψουμε» μέσω των απαντήσεών του στους σημαντικότερους σταθμούς της ιστορίας τους από την αφετηρία του ταξιδιού τους μέχρι σήμερα και να σκιαγραφήσουμε το πορτρέτο τους.    

Σαράντα χρόνια μιας μεστής καλλιτεχνικής πορείας. Ποιους σταθμούς της θα καταγράφατε σε μια αποτίμηση;

Τις κυκλοφορίες των οχτώ δίσκων μας, «Χειμερινοί Κολυμβητές», «Από το Πάρκο στη Μυροβόλο», «Μ’ αγαπάς;», «Δακοκτόνοι», «Όχι λάθη, πάντα λάθη», «Η Μαστοράντζα του  Ερντεμπίλ», «Το πέρασμά σου» και «23 κόκκινα φώτα». Tη συνάντηση με τον Γιάννη Κυριαζή και τον Σταύρο Καραμανιώλα, τη συνάντηση και τις συναυλίες με τον Γιώργο Θεολογίτη-Κατσαρό, τη συνεργασία με την Μπάντα της Φλώρινας και μερικές συναυλίες, ενδεικτικά  στο «Αμόρε», στο «Περοκέ», στην «Αξιοθέα» της Λευκωσίας, τις μεταμεσονύκτιες στο τζαμί του Κάστρου στα Γιάννενα και στην Παναγιά του Κάστρου στη Ρόδο, στο «Αυγό» στο Ηράκλειο.

Από τους οχτώ δίσκους που έχετε στο ενεργητικό σας αγαπάτε κάποιον λίγο περισσότερο;

Εκτός απ’ τον πρώτο, ο οποίος άνοιξε την αυλαία γι’ αυτό το ταξίδι που ακόμα κρατά, δεν ξεχωρίζω άλλον. Τους αγαπώ όλους, για διαφορετικούς λόγους τον καθένα.

Το γεγονός ότι είστε τόσα χρόνια μαζί καταδεικνύει ότι έχετε ξεπεράσει τις όποιες αρνητικές πιέσεις αντιμετωπίζουν άλλα συγκροτήματα που διαλύονται. Έχει να κάνει με το ότι κάποιοι από σας κάνετε και άλλο επάγγελμα εκτός από αυτό του μουσικού, ότι με έναν τρόπο όλοι παραμένετε ερασιτέχνες ή και με τα δύο;

Άλλη δουλειά έχουμε μόνο εγώ και ο Σιδέρης, οι μόνοι ερασιτέχνες μουσικοί. Η μακρόχρονη παρουσία μας στη μουσική σκηνή έχει να κάνει κυρίως με το ότι το συγκρότημά δεν δεσμεύει τα μέλη του, των οποίων πρώτη προτεραιότητα αποτελούν οι δικές τους μουσικές δραστηριότητες. Αν κάποιος δεν μπορεί να ‘ρθει σε μια συναυλία, καλώς, μεγαλώνει το μεροκάματο των υπολοίπων, αν θέλει κάποιος να φύγει, κανένα πρόβλημα, δημιουργείται χώρος για μουσικά απρόοπτα και για νέο αίμα.

Έχετε δώσει πάρα πολλές συναυλίες όλα αυτά τα χρόνια. Πείτε μας δυο-τρία περιστατικά που κατέχουν κορυφαίες θέσεις στην αναμνήσεις σας...

Πρώτο: ο Γιώργος Κατσαρός στις κοινές συναυλίες μας μας αποκαλούσε «διάσημους» καλλιτέχνες, δίνοντας λαβή στους φίλους μας για άγριο δούλεμα. Όταν αναβλήθηκε η πρώτη κοινή συναυλία μας στο Θέατρο Δάσους λόγω βροχής και ήμασταν πολύ στενοχωρημένοι, ο Κατσαρός είπε «όμως η βροχή κάνει καλό στους αγρότες». Ενενήντα εννιά να πήγαιναν στραβά, αυτός θα ‘βρισκε πάντα το ένα θετικό. Δεύτερο: όταν σε ένα ταξίδι με βαγκόν λι προς Αθήνα είχαμε καθηλωθεί απ’ τα χιόνια στον Μπράλο και είχα βοηθήσει μια παρέα από  ηλικιωμένες κυρίες να βρουν κουβέρτες γιατί είχε πέσει παγωνιά, μία απ’ αυτές, όταν έμαθε το όνομά μου είπε «εσείς είστε που ο κ. Χατζιδάκις έλεγε ότι είχατε δίκιο;» Ήταν η χήρα του ζωγράφου Σπυρόπουλου, φίλου του Χατζιδάκι, του οποίου το σχόλιο αναφερόταν στην άρνησή μας να συμμετάσχουμε στον Σείριο, για την οποία θεωρώ ότι δικαιώθηκα όταν κυκλοφόρησε δίσκος με τίτλο «Στον Σείριο υπάρχουνε παιδιά». Και τρίτο: όταν ο Σαββόπουλος οργάνωσε πρωτοχρονιάτικη τηλεοπτική γιορτή στη Στοά Μοδιάνο στη Θεσσαλονίκη και αρνηθήκαμε την πρόσκλησή του, για δεύτερη φορά μετά το «Ζήτω το ελληνικό τραγούδι», μας αποκάλεσε στην εκπομπή μπαγιάτηδες, εμάς, τον Παπάζογλου και τον Μάλαμα, που επίσης αρνήθηκαν, και παρουσίασε στην πρώτη του εμφάνιση τον μαθητή νομίζω ακόμα τότε Φοίβο Δεληβοριά.

Είναι γνωστό ότι το πρόγραμμα κάθε συναυλίας σας διαμορφώνεται ανάλογα με το ακροατήριο, τη διάθεσή σας τη συγκεκριμένη μέρα αλλά και το πόσο έχετε επηρεαστεί από την εκάστοτε πολιτική και πολιτιστική συγκυρία. Αυτό σημαίνει ότι θα ακουστούν τραγούδια που θ' αναφέρονται στην καραντίνα ή θα είναι εμπνευσμένα από αυτήν και στο πώς η πανδημία έκανε ακόμα πιο δύσκολα τα πράγματα για τους καλλιτέχνες και όσους εργάζονται στον χώρο του πολιτισμού;

Δεν ξέρω αν θα προκύψει τίποτα. Έχουμε  για καβάντζα δυο-τρία τραγούδια με αρρώστιες και ένα ανέκδοτο, πολύ μεγάλο, σχεδόν έπος, το «Άσμα αντιμνημονιακόν και κάπως πένθιμο», όπου μιλώ για λίγες, δώδεκα  περίπου, απ’ τις αρρώστιες που διαθέτω, πλην των ψυχικών (τις ψυχικές αρρώστιες δεν τις βάζω, γιατί είναι δύσκολο αρκετά να εντοπιστούν, κι ενώ μας φέρνουν σε εξαθλίωση μεγάλη, κάνουμε σαν να μη  μας αφορούν), με το οποίο πολλοί φίλοι ταυτίστηκαν, θεωρώντας πως το έχω γράψει γι’ αυτούς. Θα πω πάντως σίγουρα τις «Βουτιές», αν σηκώνει και δύο φορές, τραγούδι του αγαπημένου μακαρίτη φίλου Τάσου Ποταμιάνου που πάντα, και με κορονοϊό και χωρίς, μας χαρίζει παρηγοριά και καλή διάθεση.

Πώς νιώθετε όταν τραγουδάτε πάνω στη σκηνή και οι στίχοι σάς «επιστρέφονται» τραγουδισμένοι από το κοινό;

Είναι πολύ συγκινητικό, ιδίως όταν τους τραγουδούν νέοι που θα μπορούσαν να είναι εγγόνια μου ή είναι εγγόνια παλιών ακροατών μας, όπως έχει συμβεί να διαπιστώσω.

Στο «Σονέτο 116» του Σέξπιρ, που έχετε μελοποιήσει, λέει ότι η αγάπη «θα βρει την άκρη, πάντα και παντού». Τι άλλο θεωρείτε ότι βρίσκει πάντα την άκρη;

Είναι τόσο καθηλωτικοί οι στίχοι του σονέτου που δεν τολμώ να απαντήσω στην ερώτησή σας.

Θα συμβουλεύατε κάτι τους νέους καλλιτέχνες που επιθυμούν να δοκιμαστούν σε αυτόν τον τόσο δύσκολο χώρο της τέχνης, αλλά δεν ξέρουν πώς να κάνουν την αρχή;

Η απάντηση, στο σονέτο. Αν αγαπούν αυτό που κάνουν, θα βρουν την άκρη. Αν θέλουν να βγάλουν λεφτά, να διακριθούν, ας βρουν κάτι άλλο.

Info: Παρασκευή 24 Ιουλίου, Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων (Πειραιώς 100, Γκάζι). Ώρα έναρξης: 21.00.  Τιμές εισιτηρίων: 10, 13, 15 ευρώ. Δευτέρα 27 Ιουλίου: Μονή Λαζαριστών, Θεσσαλονίκη.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Ό,τι και να γίνει θα βρισκόμαστε, η μουσική πάντα θα βρίσκει τον τρόπο»
Ένα ακόμη όμορφο κεφάλαιο της ελληνικής rock θα γραφτεί το Σάββατο στην Τεχνόπολη, καθώς τρία θρυλικά σχήματα, τα Υπόγεια Ρεύματα, οι Ενδελέχεια και οι Magic De Spell θα βρεθούν ξανά μαζί επί σκηνής.
«Ό,τι και να γίνει θα βρισκόμαστε, η μουσική πάντα θα βρίσκει τον τρόπο»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Babo Koro: Το γλέντι είναι κομμάτι της ψυχής μας
Μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση με τους Babo Koro πριν ανέβουν στη σκηνή του Σταυρού του Νότου έχοντας στις αποσκευές τους τον πρόσφατο δίσκο τους με τίτλο «Σίσυφος».
Babo Koro: Το γλέντι είναι κομμάτι της ψυχής μας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Γιώργος Μπίλιος: Για να προσεγγίσεις σωστά τον Bowie, πρέπει να βυθιστείς στον κόσμο του
Μια παράσταση-αφιέρωμα στον David Bowie και τις αλλαγές που συνέβησαν στη διάρκεια της θρυλικής καλλιτεχνικής πορείας του, με τίτλο «Ch-ch-changes - A Tribute to David Bowie», θα παρουσιάσει αυτή την Παρασκευή...
Γιώργος Μπίλιος: Για να προσεγγίσεις σωστά τον Bowie, πρέπει να βυθιστείς στον κόσμο του
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Τρίο el Greco: Η μουσική δωματίου συνδυάζει ιδανικά τη σολιστική ιδιότητα με τη συλλογικότητα
Το Τρίο el Greco, ένα από τα πιο ενεργά ελληνικά σχήματα κλασικής μουσικής, εμφανίζεται για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής, την Παρασκευή 12 Απριλίου, με αφορμή το Έτος Σκαλκώτα
Τρίο el Greco: Η μουσική δωματίου συνδυάζει ιδανικά τη σολιστική ιδιότητα με τη συλλογικότητα
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Χριστίνα Ψύχα: Λυρισμός, αυτοσχεδιασμός, πειραματισμός τα κύρια στοιχεία της μουσικής μου
Η Χριστίνα Ψύχα συνθέτει και τραγουδάει. Η μουσική της βασίζεται στον συνδυασμό της τζαζ με τη λάτιν παράδοση. Πριν από περίπου ένα χρόνο δημιούργησε το κουαρτέτο της με τους Νικόλα Αναδολή, Αλέξανδρο...
Χριστίνα Ψύχα: Λυρισμός, αυτοσχεδιασμός, πειραματισμός τα κύρια στοιχεία της μουσικής μου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας