Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ουρανία Πατέλλη: Κάθε τραγούδι το βλέπω σαν μια σύντομη θεατρική παράσταση

Ουρανία Πατέλλη: Κάθε τραγούδι το βλέπω σαν μια σύντομη θεατρική παράσταση

  • A-
  • A+

Πρωτάκουσα στίχους της Ουρανίας Πατέλλη τον περασμένο Νοέμβριο, όταν ψάχνοντας κάποιο κομμάτι για να παίξω στο Τραγούδι της Ημέρας ανακάλυψα στο YouTube το «Ξενοδοχείο», ένα πολύ ωραίο λαϊκό τραγούδι σε μουσική του Δημήτρη Μπάκουλη και ερμηνεία της Ιουλίας Καραπατάκη. Όταν τον Μάρτιο κυκλοφόρησε η πρώτη ολοκληρωμένη δουλειά της δισκογραφικά, το άλμπουμ της Αναστασίας Μουτσάτσου «Απ' το μέλλον κι απ' το παρελθόν», είχα ικανό δείγμα τραγουδιών της, ώστε να βεβαιωθώ γι' αυτό που πίστεψα από την πρώτη στιγμή: ότι η Ουρανία Πατέλλη είναι μια εξαιρετικά ταλαντούχα δημιουργός που θα αφήσει το αποτύπωμά της στο ελληνικό τραγούδι, καθώς οι στίχοι της έχουν απίστευτη δυναμική και τέτοια διεισδυτικότητα που καθηλώνουν τον ακροατή. Ο λόγος της, αιχμηρός και συνάμα τρυφερός, απαρτίζεται από λέξεις που έχουν επιλεγεί πολύ προσεκτικά. Ας γνωρίσουμε λοιπόν τον άνθρωπο που βρίσκεται πίσω από αυτές τις λέξεις...       

Από πότε άρχισες να γράφεις; Υπάρχει κάποιο γεγονός που σου έδωσε το έναυσμα για να το κάνεις;

Τη μουσική τη λάτρευα από πολύ μικρή ηλικία. Θυμάμαι να προσπαθώ να βάλω άλλους στίχους στα αγαπημένα μου τραγούδια έτσι σαν παιχνίδι. Τους πρώτους στίχους που έγραψα και κράτησα ήταν στα δώδεκά μου. Το γράψιμο ήταν μια εσωτερική ανάγκη μου, η οποία καλλιεργήθηκε από την εσωστρέφεια και τη συστολή που είχα ως παιδί. Βάζοντας λέξεις σε μουσικές ήταν μια διέξοδος. Ήταν το πιο όμορφο ταξίδι. Με συναρπάζει να φτιάχνω μικρές ιστορίες με αρχή, μέση και τέλος που να διαρκούν τρία λεπτά. Κάθε τραγούδι το βλέπω σαν μια σύντομη θεατρική παράσταση.

Έχεις κάποιους στιχουργούς ως πρότυπο που θεωρείς ότι σ' έχουν επηρεάσει στη διαμόρφωση της στιχουργικής σου;

Θυμάμαι έντονα το συναίσθημα που είχα νιώσει όταν μου χάρισε μια καθηγήτριά μου σε κασέτα το «Κυκλοφορώ κι οπλοφορώ». Οι στίχοι της Λίνας Νικολακοπούλου με έκαναν να πετάξω κάθε στιχάκι που είχα γράψει ώς τότε. Η γραφή της έχει σίγουρα επηρεάσει πολλούς στιχουργούς της γενιάς μου. Στην αναζήτησή μου με τα χρόνια αγάπησα πολύ τη γραφή του Μάνου Ελευθερίου, του Μανώλη Ρασούλη,του Νίκου Γκάτσου, της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου, αλλά και νεότερων όπως του Οδυσσέα Ιωάννου, της Ελένης Φωτάκη και πολλών ακόμα.

 

Πόσο εύκολο είναι για έναν νεοεμφανιζόμενο δημιουργό να επικοινωνήσει τη δουλειά του; Όταν τα ραδιόφωνα, για παράδειγμα, δεν παίζουν κάποια ομολογουμένως πολύ ωραία τραγούδια νέων δημιουργών, αρκούν οι διάφορες πλατφόρμες streaming για να φτάσουν αυτά στο πλατύ κοινό;

Σίγουρα είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι ο κάθε δημιουργός μπορεί να εκθέσει τη δουλειά του μέσα από τις διάφορες πλατφόρμες και να έχει έστω μία ευκαιρία να ακουστεί. Παρ' όλα αυτά υπάρχει τέτοια πληθώρα νέων τραγουδιών, που πολύ δύσκολα ξεχωρίζει κάποιο. Ο ρόλος του ραδιοφώνου για μένα είναι αναντικατάστατος. Είναι πολύ δύσκολο για έναν νέο δημιουργό να αγαπηθεί χωρίς τη στήριξη του ραδιοφώνου. Μακάρι να αλλάξει το τοπίο και να πάψουν οι σταθμοί να αναπαράγουν μόνο τα παλιά και τα αγαπημένα, που είναι η πιο σίγουρη λύση, και να προτείνουν συνειδητά νέα τραγούδια. Προσωπικά είμαι αισιόδοξη και θέλω να πιστεύω πως παρ' όλες τις δυσκολίες ένα τραγούδι καλό θα βρει τον στόχο του, έστω και αργά.

Η γυναικεία παρουσία τοσο στη διεθνή όσο και στην ελληνική μουσική σκηνή γίνεται όλο και πιο δυναμική, με έντονο και διακριτό στίγμα. Πού το αποδίδεις αυτό;

Ο Terry Eagleton γράφει πως «το θέμα δεν είναι ότι ο κόσμος θα γίνει καλύτερος με περισσότερη γυναικεία συμμετοχή σε αυτόν, αλλά ότι χωρίς την εκθήλυνση της ανθρώπινης ιστορίας ο κόσμος είναι αδύνατον να επιβιώσει». Ευτυχώς έχουμε σπουδαία παραδείγματα γυναικών που άφησαν το στίγμα τους από το μακρινό παρελθόν μέχρι και σήμερα σε όλες τις μορφές της τέχνης. Όσο οι καιροί αλλάζουν και οι ανθρώπινες αξίες υποβιβάζονται και επικρατεί η δίψα για το κέρδος (καπιταλισμός), η γυναικεία γραφή, έχοντας ως κέντρο βάρους της την αγάπη και την ενσυναίσθηση, είναι πιο αναγκαία από ποτέ. Ίσως γι' αυτό δυναμώνει η γυναικεία παρουσία και πιστεύω ότι το γυναικείο κίνημα έχει παίξει τεράστιο ρόλο σ' αυτό μέσα από καθημερινούς αγώνες παγκοσμίως.

 

Πώς βλέπεις την επόμενη μέρα για τη μουσική σκηνή και τη μουσική βιομηχανία στην Ελλάδα στη μετα-καραντίνα εποχή και τι νομίζεις ότι πρέπει να γίνει, τόσο από την πολιτεία όσο και από τους φορείς των καλλιτεχνών και όλων των άλλων εργαζόμενων στον χώρο του πολιτισμού, για ν' αντιμετωπιστεί η βαθιά κρίση που προκάλεσε η πανδημία;

Δυστυχώς η ζημιά που έχουν υποστεί οι καλλιτέχνες και ένα πλήθος επαγγελμάτων που εξαρτώνται από αυτούς είναι ανεπανόρθωτη. Όσο αισιόδοξη και να είμαι, είναι σαφές ότι τίποτα δεν θα είναι όπως πριν. Το ελληνικό τραγούδι πρέπει να παραμείνει ζωντανό και ουσιαστικό. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι πλέον θα παρακολουθώ τους αγαπημένους μου καλλιτέχνες διαδικτυακά μόνο. Μπορεί να είναι μια μικρή ανάσα, αλλά είναι μια στείρα διαδικασία, που δεν εμπεριέχει καμία ανταλλαγή ενέργειας και συναισθήματος. Αυτό δηλαδή που χαρακτηρίζει μια ζωντανή εμφάνιση και είναι ο λόγος για τον οποίο πραγματοποιείται. Ελπίζω ότι θα αρθούν άμεσα τα μέτρα για περιορισμό πληρότητας των χώρων στο 40%, αφού κάτι τέτοιο σημαίνει πως δεν θα μπορέσει να συντηρηθεί καμία παραγωγή. Η πολιτεία πρέπει απλώς να δει το αυτονόητο. Οτι δηλαδή η τέχνη, είτε είσαι αποδέκτης της είτε δημιουργός, είναι λυτρωτική. Είναι η επικοινωνία με το θείο και την ουσία της ψυχής και δεν νοείται να παραβλέπεται. 

Έχει ήδη κυκλοφορήσει η πρώτη ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά σου. Με τι ασχολείσαι αυτή την εποχή και ποια είναι τα σχέδιά σου για το επόμενο διάστημα;

Πράγματι πριν από τρεις μήνες κυκλοφόρησε η πρώτη ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά μου με τίτλο «Απ' το μέλλον κι απ' το παρελθόν» με ερμηνεύτρια την Αναστασία Μουτσάτσου και συνθέσεις των Γιώργου Ανδρέου, Νίκου Ξυδάκη, Γιώργου Καζαντζή, Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, Παντελή  Θαλασσινού, Θέμη Καραμουρατίδη, Απόστολου Ρίζου, Αλέξανδρου Εμμανουηλίδη και Ευτυχίας Μητρίτσα. Ο στόχος μας είναι να καταφέρουμε να επικοινωνήσουμε τα τραγούδια αυτά που αγαπήσαμε τόσο πολύ με σκοπό να αγαπηθούν απ' όσο γίνεται περισσότερους. Ωστόσο, τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε, είχα την τύχη να βρεθώ δημιουργικά με τον Alex Sid (Αλέξανδρο Σιδηρόπουλο) με αφορμή την τηλεοπτική σειρά του ΑΝΤ1 «Άγριες Μέλισσες». Με τον Αλέξανδρο γράφουμε τραγούδια για τις ανάγκες της σειράς. Έχουν κυκλοφορήσει ήδη κάποια τραγούδια που έντυσαν μουσικά κάποιες σκηνές. Είμαστε σε αναμονή των επόμενων και ευελπιστούμε πως μέχρι το τέλος  του φθινοπώρου θα έχουμε συγκεντρώσει το υλικό μιας ολοκληρωμένης δουλειάς σε μουσική του Αλέξανδρου και στίχους δικούς μου. Στην ερμηνεία θα είναι ο ίδιος με την πολύτιμη συμμετοχή αγαπημένων φίλων και συνεργατών, όπως η Αναστασία Μουτσάτσου η οποία είναι η πρώτη από αυτές τις συνεργασίες και το τραγούδι που ερμηνεύει θα κυκλοφορήσει σε λίγες μέρες. Ακόμα ένας αγαπημένος συνεργάτης μου είναι ο Δημήτρης Μπάκουλης, με τον οποίο έχουμε γράψει αυτή την περίοδο μια σειρά λαϊκών τραγουδιών που ανυπομονούμε να ξεκινήσουν το ταξίδι τους.

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Κώστας Φασουλάς: Χατίρι στην ήττα δεν θα κάνω
Με αφορμή το νέο τραγούδι που έγραψαν με τον Νίκο Ξυδάκη, η efsyn city μίλησε με τον καταξιωμένο δημιουργό για το ελληνικό τραγούδι κι όσα το ταλανίζουν την εποχή τής Covid-19.
Κώστας Φασουλάς: Χατίρι στην ήττα δεν θα κάνω
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Ο Ζ. Καρούνης και η Σ. Μαργιολά, σε γνωστά τραγούδια που όλοι αγαπάμε
Ο Ζαχαρίας Καρούνης και η Σαββέρια Μαργιολά συναντιούνται στον «Σταυρό του Νότου» για δύο παραστάσεις, αυτή την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου και το Σάββατο 12 Οκτωβρίου, για να τραγουδήσουν τα πιο γνωστά τραγούδια...
Ο Ζ. Καρούνης και η Σ. Μαργιολά, σε γνωστά τραγούδια που όλοι αγαπάμε
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Αναστασία Μουτσάτσου: Μεγάλη η χαρά να ανακαλύπτεις νέους εμπνευσμένους δημιουργούς
Η Αναστασία Μουτσάτσου μιλάει στην efsyn city για τον επικείμενο νέο δίσκο της «Απ' το μέλλον κι απ' το παρελθόν», τις εμφανίσεις της στο Γυάλινο Up Stage και τι ετοιμάζει για του χρόνου.
Αναστασία Μουτσάτσου: Μεγάλη η χαρά να ανακαλύπτεις νέους εμπνευσμένους δημιουργούς
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Μία παράσταση αφιερωμένη στον άνθρωπο που πάει κόντρα σε ό,τι τον κρατάει πίσω»
Μια «Πρόσκληση για ζωντανή ηχογράφηση» μας κάνει η Ρίτα Αντωνοπούλου την Παρασκευή και το  Σάββατο στο «Παρνασσό», για να δούμε τη σύμπραξή της με τον συνθέτη Θοδωρή Οικονόμου σε μία από τις πιο επιτυχημένες...
«Μία παράσταση αφιερωμένη στον άνθρωπο που πάει κόντρα σε ό,τι τον κρατάει πίσω»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Ανδριάνα Μπάμπαλη και Γιώργης Χριστοδούλου: πώς το δύο γίνεται ένα
Δύο εξαιρετικοί καλλιτέχνες που τους συνδέει μακροχρόνια φιλία, ενώνουν τις δυνάμεις τους και θα εμφανιστούν στο Γυάλινο Up Stage για να παρουσιάσουν το «Δύο σαν ένα», ένα μουσικό πρόγραμμα κεντρική ιδέα του...
Ανδριάνα Μπάμπαλη και Γιώργης Χριστοδούλου: πώς το δύο γίνεται ένα
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Μάρθα Φριντζήλα: Η τέχνη είναι εξομολόγηση
Η Μάρθα Φριντζήλα όλα τα Σάββατα του Νοεμβρίου -και το πρώτο του Δεκεμβρίου- έκανε τις... Εξομολογήσεις της, στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο, σε μια μουσική παράσταση με τραγούδια από την προσωπική της δισκογραφία...
Μάρθα Φριντζήλα: Η τέχνη είναι εξομολόγηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας