Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ρ. Αντωνοπούλου: Η δημιουργία και η ανάγκη για έκφραση δεν μπαίνουν σε καραντίνα
Φωτογραφία Άκης Χρήστου

Ρ. Αντωνοπούλου: Η δημιουργία και η ανάγκη για έκφραση δεν μπαίνουν σε καραντίνα

  • A-
  • A+

Πριν από περίπου ένα χρόνο είχαμε μιλήσει με τη Ρίτα Αντωνοπούλου για την «Πρόσκληση για ζωντανή ηχογράφηση», μια επιτυχημένη παράσταση για πιάνο και φωνή που παρουσίασε η ερμηνεύτρια σε συνεργασία με τον συνθέτη και σολίστ του πιάνου Θοδωρή Οικονόμου για 2,5 χρόνια. Η παράσταση ηχογραφήθηκε και το προσεχές διάστημα θα κυκλοφορήσει από το Ogdoo Music Group ένας διπλός δίσκος βινυλίου, που θα περιλαμβάνει ξεχωριστές στιγμές από αυτήν. Προάγγελο της κυκλοφορίας αυτής αποτελεί το τραγούδι «Θα μεγαλώνω», που κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες, σε μουσική των Αντώνη και Δημήτρη Παπαβομβολάκη και στίχους της Ειρήνης Τσαγκαράκη. Για όλα αυτά, αλλά και για όσα ταλανίζουν τον πολιτιστικό χώρο μετά και την κρίση που προκάλεσε η πανδημία, είχαμε μια πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση.    

Καινούργια δουλειά στον ορίζοντα σε μια εποχή που λόγω της πανδημίας κυρίαρχο στοιχείο είναι η αβεβαιότητα για όλα. Τι συναισθήματα σου προκαλεί αυτό και ποιες είναι οι προσδοκίες σου;

Τη συγκεκριμένη δουλειά την περιμένω και την περιμένουμε εδώ και καιρό. Το ότι αυτό το διάστημα ζήσαμε κάτι τόσο πρωτόγνωρο, δεν αλλάζει την προσμονή μου για την κυκλοφορία της. Είναι μια καλλιτεχνική κατάθεση που δηλώνει πού βρίσκομαι στην πορεία μου και είμαι υπερήφανη για αυτή. Κανείς δεν ξέρει τι μας περιμένει παρακάτω και σίγουρα δεν θα είναι εύκολα τα πράγματα, όμως η δημιουργία και η ανάγκη για την έκφρασή της δεν μπαίνουν σε καραντίνα. Στην ουσία χαίρομαι που μέσα σε όλη αυτή την κατάσταση θα κυκλοφορήσει κάτι που το θεωρώ στ' αλήθεια σημαντικό και που θα έχει κάτι να πει.

Μίλησέ μας αναλυτικότερα για το περιεχόμενο του νέου διπλού δίσκου σου και για τους συνεργάτες σου σε αυτόν.

Είναι η ζωντανή ηχογράφηση της παράστασης για πιάνο και φωνή, που παρουσιάσαμε για περίπου 2,5 χρόνια με τον εξαιρετικό Θοδωρή Οικονόμου στο πιάνο. Η αγάπη του κόσμου για αυτήν καθώς και η δική μας, μας οδήγησε στην καταγραφή της για να υπάρχει ως δήλωση. Ο λόγος που αποφασίσαμε να γίνει σε διπλό βινύλιο είναι γιατί δεν θα μπορούσα ποτέ να φανταστώ αυτήν την παράσταση στη φόρμα του ευτελισμένου πια cd. Ήθελα να την τιμήσω. Επίσης την παράσταση συνοδεύει με πολύ μεγάλη σημασία μια συγκεκριμένη φωτογραφία του Άκη Χρήστου, η οποία έγινε και η αφίσα μας που φυσικά θα είναι στο σαλόνι του διπλού βινυλίου. Το να βγει αυτή η φωτογραφία σε διαστάσεις cd θα ήταν ιεροσυλία! [γέλια] Η ηχογράφηση έγινε σε συνεργασία με τη Music Row Showcase και θα κυκλοφορήσει από το Ogdoo music group στο πλαίσιο της υπέροχης συνεργασίας που ξεκινήσαμε εδώ και κάποιους μήνες. Προάγγελος της δουλειάς αυτής είναι το τραγούδι «Θα μεγαλώνω», που κυκλοφόρησε αυτές τις μέρες, σε στίχους Ειρήνης Τσαγκαράκη, μουσική Αντώνη και Δημήτρη Παπαβομβολάκη και οπτικοποίηση του Άκη Χρήστου. Ένα τραγούδι που αγάπησα όσο λίγα στην πορεία μου και ξέρω ότι θα βρει τη θέση του στις καρδιές του κόσμου.

Δεν μπορώ ν' αποφύγω την ερώτηση των ημερών. Πώς πέρασες τις μέρες του υποχρεωτικού εγκλεισμού; Βαρέθηκες ή βρήκες τον χρόνο να ασχοληθείς με πράγματα που στους «κανονικούς» καιρούς δεν προλάβαινες να κάνεις;

Όχι, δεν βαρέθηκα καθόλου. Εκμεταλλεύτηκα την κάθε στιγμή. Είχα να κάτσω για πάνω από μία εβδομάδα τα τελευταία 17 χρόνια... Όταν το συνειδητοποιώ, μου φαίνεται απίστευτο. Είχα όλο τον χρόνο να είμαι με την κόρη μου, με τον σύντροφό μου, να ζωγραφίσω, να κατασκευάσω, να ηρεμήσω, να περπατήσω, να ζήσω σε άλλους ρυθμούς. Μου έλειψαν πολύ οι παραστάσεις και τα ταξίδια ομολογώ. Όμως μπορούσα να καταλάβω ότι το είχα ανάγκη. Αν βλέπαμε και το φως στο τούνελ, θα ήταν όλα μια χαρά...

Πώς βλέπεις την επόμενη μέρα μετά τη λήξη της καραντίνας για τη μουσική σκηνή και τη μουσική βιομηχανία στην Ελλάδα;

Αχαρτογράφητα νερά. Δεν μπορώ να φανταστώ τη συνέχεια, καθώς, όπως φαίνεται, ο πολιτισμός δεν θεωρείται και τόσο σημαντικός στη χώρα μας από τους κυβερνώντες. Είμαστε ένας κλάδος που έχει πληγεί απίστευτα εδώ και χρόνια και αυτό τώρα ήταν σαν τη χαριστική βολή. Εύχομαι να βρεθεί λύση για όλους μας, για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε να υπάρχουμε με αξιοπρέπεια.

Η κυβέρνηση και το υπουργείο Πολιτισμού αδιαφόρησαν για όσους εργάζονται στον πολιτισμό, κάτι που ξεσήκωσε ένα απίστευτο κύμα στήριξης στα σόσιαλ μίντια για τα δικαιώματα των καλλιτεχνών και των εργαζομένων των πολυάριθμων ειδικοτήτων που απασχολούνται στον χώρο αυτό. Τι πιστεύεις ότι πρέπει να γίνει για να φτιαχτεί ένας οδικός χάρτης που θα καθορίζει με σαφήνεια και χρονοδιαγράμματα τα όσα απαιτούνται, ώστε να οδηγηθούν σταδιακά οι πολιτιστικές εκδηλώσεις στη μετα-καραντίνα εποχή;

Υπάρχουν συγκεκριμένα αιτήματα από τους καλλιτεχνικούς κλάδους και όποιος θέλει μπορεί εύκολα να τα βρει στο διαδίκτυο και να ενημερωθεί. Η πράξη αδιαφορίας δηλώνει πολλά, τα οποία γνωρίζουμε όλοι, αλλά σε τέτοιες καταστάσεις ξαφνικά ξεμπροστιάζονται. Στην πραγματικότητα το σοκαριστικό θα ήταν το ανάποδο: να διαπιστώναμε δηλαδή ότι η κυβέρνηση αγωνιά για τον πολιτισμό και τους ανθρώπους του κι ότι δίνει τεράστια σημασία στη στήριξή του, γιατί αναγνωρίζει την πολύπλευρη ουσία του στην ιστορία του ανθρώπινου είδους. Αυτό θα ήταν η έκπληξη. Αυτό που συνέβη και συμβαίνει είναι απλά η συνέχιση της πραγματικότητας που βιώνουμε όλα αυτά τα χρόνια σε όλα τα επίπεδα. Τίποτα δεν λειτουργεί σωστά και δίκαια. Γιατί να λειτουργήσει αυτό;

ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Exile
Επειδή η μουσική είναι το απόλυτο roller coaster, από τη δεκαετία του '60 και το Νέο Κύμα πάμε στο σήμερα και στο νέο άλμπουμ της Taylor Swift, «Folklore», που κυκλοφόρησε προχθές.
Exile
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Γιώργος Καζαντζής: Τα τραγούδια μου είναι ανήσυχες οντότητες σαν και μένα
Μια κουβέντα γύρω από τη μουσική με αφορμή την κυκλοφορία του νέου δίσκου του Γιώργου Καζαντζή, «Κατάρτι κι ατμός», με ερμηνευτή τον Βασίλη Λέκκα
Γιώργος Καζαντζής: Τα τραγούδια μου είναι ανήσυχες οντότητες σαν και μένα
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Opera Chaotique: Ο έρωτας πάντα θα μας κατακλύζει και θα εμπνέει
Με το τραγούδι τους «Τα αποδομητικά πουλιά» οι Opera Chaotique προαναγγέλλουν την κυκλοφορία του νέου άλμπουμ τους «Στων διακαμένων σας χειλιών την άκρη».
Opera Chaotique: Ο έρωτας πάντα θα μας κατακλύζει και θα εμπνέει
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Αναστασία Μουτσάτσου: Μεγάλη η χαρά να ανακαλύπτεις νέους εμπνευσμένους δημιουργούς
Η Αναστασία Μουτσάτσου μιλάει στην efsyn city για τον επικείμενο νέο δίσκο της «Απ' το μέλλον κι απ' το παρελθόν», τις εμφανίσεις της στο Γυάλινο Up Stage και τι ετοιμάζει για του χρόνου.
Αναστασία Μουτσάτσου: Μεγάλη η χαρά να ανακαλύπτεις νέους εμπνευσμένους δημιουργούς
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
ΛΑΡΓΚΟ: Στην κρίση επικρατεί η συλλογική προσπάθεια
Η μπάντα με «ορμητήριο» τη Θεσσαλονίκη διαθέτει μια ολοκληρωμένη μουσική πρόταση που έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, για αυτό άλλωστε και αρέσει πολύ.
ΛΑΡΓΚΟ: Στην κρίση επικρατεί η συλλογική προσπάθεια
ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Η Δημοσθένους λέξις
Έναρξη καραντίνας, μέρος β'. Οχτώ μήνες έχουν περάσει απ' όταν έγινε lockdown για πρώτη φορά κι έχουμε αρχίσει να ξεχνάμε πώς είναι να ζεις χωρίς πανδημία.
Η Δημοσθένους λέξις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας