Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Βαγγέλης Καζαντζής: Γράφω χωρίς περιορισμούς, δεν ψάχνω για σουξέ
Ο Βαγγέλης Καζατζής / Φωτογραφία: Δημήτρης Τρωγαδής

Βαγγέλης Καζαντζής: Γράφω χωρίς περιορισμούς, δεν ψάχνω για σουξέ

  • A-
  • A+

«Γράφω τα τραγούδια που νιώθω, με αλήθεια, χωρίς χρονικούς ή άλλου είδους περιορισμούς, δεν ψάχνω τη συνταγή του σουξέ» μας λέει ο Βαγγέλης Καζαντζής με αφορμή το νέο του άλμπουμ «Το μεταξύ μας διάστημα», το οποίο θα παίξει ζωντανά τη Δευτέρα στο Six DOGS μαζί με τραγούδια από τα δύο προηγούμενα, «Της γης το μυστικό» (2010) και «Έξω απ’τα μέτρα» (2014).

Λίγο πριν την δισκοπαρουσίαση ο τραγουδοποιός μιλάει στην efsyncity για την δεκαετή καριέρα του, σημειώνει ότι εμπνέεται από τις άσχημες κοινωνικές καταστάσεις και τις μουσικές που τον επηρεάζουν κατά καιρούς και εξηγεί τη σχέση του με τους ανατολίτικους δρόμους.

Πως θα μας περιέγραφες εν συντομία τη δεκαετή σου πορεία; Τι είναι αυτό που σε έχει βοηθήσει να φτάσεις μέχρι εδώ;

Την πορεία θα τη χαρακτήριζα σταθερή, εξελικτική και πάνω απ’ όλα υγιή. Γι’ αυτό, ευθύνεται η υπομονή και ο χαλαρός τρόπος (με την καλή έννοια) που αντιμετωπίζω αυτή τη δουλειά. Γράφω τα τραγούδια που νιώθω, με αλήθεια, χωρίς χρονικούς ή άλλου είδους περιορισμούς, δεν ψάχνω τη συνταγή του σουξέ που θα με κάνει διάσημο και δεν κάνω τυπικές σχέσεις και «πιαριλίκια». Αυτή η στάση ίσως δε βοηθάει και τόσο «επαγγελματικά», αλλά με βοηθάει εσωτερικά, να νιώθω καλά με τον εαυτό μου και να συνεχίζω να κάνω αυτό που πραγματικά μου αρέσει.

Τραγουδοποιός στο λεγόμενο έντεχνο ενώ παράλληλα η μουσική σου πλημμυρίζει από παραδοσιακά στοιχεία και κάπου φλερτάρει με τη τζαζ και τη ροκ. Τι σε ενεργοποιεί για να συνθέσεις;

Γενικότερα αυτά που συμβαίνουν γύρω μου, οι άσχημες κοινωνικές καταστάσεις και εικόνες, η φύση, αλλά και οι επιρροές από τις μουσικές που ακούω και γνωρίζω κατά καιρούς, σίγουρα φιλτράρονται ακούσια και περνάνε μέσα στα τραγούδια μου. 

Στον «Διαβάτη», ένα από τα δύο τραγούδια του δίσκου σε δικούς σου στίχους, έγραψες ότι χαρίζεις όλα τα βήματά σου στη Δύση, αλλά εδώ και χρόνια έχεις επιλέξει να χρησιμοποιείς και τον ανατολίτικο μουσικό δρόμο. Από την προσωπική ανάγκη της έκφρασής σου, τις μουσικές καταβολές σου, και τα δύο ή κάτι άλλο;

Ίσα ίσα, λέγοντας «χαρίζω», εννοώ ότι αφήνω πίσω μου ότι έκανα στη «Δύση», μιλώντας συμβολικά βέβαια, ανοίγοντας νέους δρόμους για άλλες φιλοσοφίες και λογικές ζωής πέραν του Δυτικού κόσμου. Μιλάω για τη φιλοσοφική πλευρά. Παραθέτω δηλαδή τη σκέψη μου, ότι βαρέθηκα τη λογική, την ψευτιά, την ένταση και τον τρόπο ζωής αυτού του Δυτικού καπιταλιστικού κόσμου. Φυσικά και από μουσικής πλευράς έχω ήδη σχέση με την Ανατολή, αυτό φαίνεται και στους παλιότερους δίσκους και μάλιστα αρκετά πιο έντονα σε σχέση με τον καινούριο δίσκο. Ο συνδετικός κρίκος είναι το σάζι, το οποίο παρόλο που το παίζω καθαρά με την «ανατολίτικη» του ιδιότητα σαν σαζίστας, μέχρι στιγμής το έχω χρησιμοποιήσει στις δουλειές μου με τον δικό μου «ανορθόδοξο» τρόπο, με το ένα πόδι στη Δύση και με το άλλο στην Ανατολή. Κάποια στιγμή στο μέλλον επιφυλάσσομαι να το παρουσιάσω σε δουλειά μου και να το αναδείξω όπως του «πρέπει».

Τι σας έφερε κοντά με τον Βασίλη Μανέλα, ο οποίος υπογράφει τα λόγια σε οκτώ από τα δέκα κομμάτια του άλμπουμ;

Με τον Βασίλη, ξεκίνησε η φιλία από τη Λαμία στην οποία μεγαλώσαμε, αλλά αυτό που μας έφερε πιο κοντά, ήταν λίγο αργότερα, στα φοιτητικά χρόνια, ήταν μια έκπληξη…η «ανακάλυψη» των στίχων του, που δεν γνώριζα καν την ύπαρξη τους. Έκτοτε, άρχισε και η «μουσική» σχέση μεταξύ μας. Καρποί της είναι τα τραγούδια του εν λόγω δίσκου, του προηγούμενου και πιθανότατα του επόμενου.

Ποιος είναι σήμερα ο «Ευτυχαμένος»; Πως νομίζεις ότι μπορεί να βρει την ευτυχία μετά την απώλεια;

Σύμφωνα με τους  στίχους του Μανέλα σ’ αυτό το τραγούδι, όπως το αντιλαμβάνομαι εγώ, η ευτυχία θα έρθει σ’ εκείνον που θα αποδεσμευτεί, θα «αδειάσει» και θα  «χάσει»  τα υλικά αγαθά και τα πάθη του και θα επιστρέψει στην αγνότητα αλλά και την τόλμη και το θάρρος για το άγνωστο, της «παιδικότητας». Εξού και η ευφάνταστη πετυχημένη λέξη του Βασίλη «ευτύ-χαμένος»

Γιατί επέλεξες ως τίτλο του δίσκου «Το Μεταξύ μας διάστημα». Εκτός από τον «πρωταγωνιστή» του συγκεκριμένου κομματιού, που άλλου θα μπορούσε να αναφέρεται αυτή η φράση; 

Στο «μεταξύ διάστημα» των ανθρωπίνων σχέσεων, που μπορεί να είναι τόσο κοντινό, αλλά και τόσο μακρινό όσο το άπειρο, αλλά και στο προσωπικό «χάσιμο» μέσα στο εσωτερικό διάστημα του καθενός. Ο κάθε ακροατής μπορεί να κάνει τη δικιά του προβολή μέσα από τους στίχους. Για παράδειγμα κάποιος θα μπορούσε να το μεταφράσει ως ερωτικό κομμάτι.

Στο τραγούδι «Η ζωή ξυπνάει για δουλειά», αφιερωμένο στη μνήμη του δολοφονημένου μετανάστη Σαχζάτ Λουκμάν. Πώς αντιμετωπίζεις το γεγονός ότι φόβοι είναι χιλιόμετρα και η ελπίδα έχει γίνει στάχτη, σε έναν κόσμο που ακροδεξιά σημειώνει άνοδο σε αρκετές χώρες, που οι περιθωριοποιημένοι «περισσεύουν» και οι κραυγές απελπισίας συχνά πέφτουν στο κενό; 

Αυτό που συμβαίνει στην κοινωνία μας με λυπεί πολύ. Υπάρχει φοβερή αδικία, αμορφωσιά (με την ευρεία έννοια) και απανθρωπιά γύρω μας.  Ο κόσμος είναι μεγαλωμένος και κυριευμένος από τον φόβο, κοιτάζει μόνο την πάρτη του και ξεχνάει από που προήλθε και δυστυχώς αγνοεί και το που θα οδηγηθεί. Ξεχνάει ότι μόλις πριν λίγα χρόνια, ο ίδιος ο παππούς του ήταν ο άτυχος Σαχζάτ! Έτσι, θεωρήσαμε και οι δυο μας παρέα με τον Βασίλη από τη δική μας πλευρά, με τον τρόπο που εμείς νιώθουμε και μπορούμε να δράσουμε, να μην σιωπήσουμε, να μην ξεχάσουμε, αλλά να τραγουδήσουμε και να αποτυπώσουμε στην ελληνική δισκογραφία αυτές τις στιγμές αδικίας. Για να μαθαίνουν οι νεότεροι και να μην ξεχνάν οι παλιοί.

Ποιο είναι το καλλιτεχνικό αίτημα πίσω από τη σύμπραξή σου με τους μοναδικούς καλλιτέχνες Αργύρη Μπακιρτζή,  Χρήστου Θηβαίου και Γιάγκου Χαιρέτη  σε αυτό το άλμπουμ;

Η σύμπραξη έγινε γιατί θεώρησα ότι θα απέδιδαν καλύτερα τον στίχο και θα εξυπηρετούσαν καλύτερα τα τραγούδια από εμένα και όντως όλοι με την ερμηνεία τους απογείωσαν τα κομμάτια. Τους εκτιμώ και τους τρεις και με τιμά η συμμετοχή τους.

Τι σου έχει αφήσει η συνεργασία σου στη σκηνή ή στο στούντιο με αξιόλογους συναδέλφους σου, όπως οι Ψαραντώνης, Γρηγόρης Κλιούμης, Φωτεινή Βελεσιώτου, Γιάννης Χαρούλης και Κωνσταντής Πιστιόλης, ο οποίος συμμετέχει και στον νέο δίσκο παίζοντας πνευστά.

Καταρχήν, αυτές οι συμμετοχές-συνεργασίες είναι μεγάλη τιμή για μένα. Σίγουρα αποτελούνε σημαντική «βοήθεια» στη δουλειά μου. Πέρα από τη γλυκιά ανάμνηση που έχει μείνει από το στούντιο ή τα live και την φιλική σχέση που διατήρησα με κάποιους, η επαφή με τέτοιους καλλιτέχνες, αποτελεί «σχολείο» για μένα.

 Πώς προέκυψε η κυκλοφορία του άλμπουμ «εκτός έδρας», στη Γερμανία;

Η κυκλοφορία από τη Monopol Records, προέκυψε απ’ τη γνωριμία μου με τον Τάκη Μητσίδη -Έλληνα μεγαλωμένο στη Γερμανία- ο οποίος γνώριζε ήδη τις προηγούμενες δουλειές μου και με πρότεινε στην εταιρεία. Από την πλευρά μου, έχοντας από τους προηγούμενους δίσκους εμπειρίες με τις ελληνικές δισκογραφικές, φυσικά και αποδέχθηκα προσδοκώντας μια καλύτερη τύχη στη δουλειά μου.

Info: Δευτέρα 21/10/2019 - Ώρα: 21.00, Six d.o.g.s, Αβραμιώτου 6-8, τηλ. 210 321 0510. Είσοδος: 8 ευρώ.

Το άλμπουμ θα διατίθεται σε CD, ενώ είναι διαθέσιμο ψηφιακά στις παρακάτω πλατφόρμες:

Youtube, Spotify, I-tunes, Napster

Facebook

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Δημήτρης Μητσοτάκης: Θεραπευτική η μουσική μέσα σε ένα δυστοπικό τοπίο
Μία συνέντευξη για το ροκ και το ρεμπέτικο, την ταξική εποχή της δισκογραφίας και τον αγώνα των νέων καλλιτεχνών, το ΚΕΘΕΑ και τη θεραπευτική ιδιότητα της μουσικής.
Δημήτρης Μητσοτάκης: Θεραπευτική η μουσική μέσα σε ένα δυστοπικό τοπίο
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Babo Koro: Το γλέντι είναι κομμάτι της ψυχής μας
Μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα συζήτηση με τους Babo Koro πριν ανέβουν στη σκηνή του Σταυρού του Νότου έχοντας στις αποσκευές τους τον πρόσφατο δίσκο τους με τίτλο «Σίσυφος».
Babo Koro: Το γλέντι είναι κομμάτι της ψυχής μας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
String Demons: Με σεβασμό και φαντασία, η μουσική είναι μία
Οι Κωνσταντίνος Μπουντούνης και η Λυδία Μπουντούνη συνεννοούνται «με ένα βλέμμα» εντός και εκτός σκηνής, νιώθουν σαν «μουσική συμμορία» στις φετινές τους εμφανίσεις με τον Χρήστο Θηβαίο και τονίζουν ότι η...
String Demons: Με σεβασμό και φαντασία, η μουσική είναι μία
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Μια μεγάλη σύνοδος κορυφής για το ρεμπέτικο
Τρεις σπουδαίοι δεξιοτέχνες, οι Δημήτρης Μυστακίδης, Ηρακλής Βαβάτσικας και Κυριάκος Γκουβέντας πριν ανέβουν στη σκηνή του «Γυάλινου Μουσικού Θεατρού» μας μιλούν για το ρεμπέτικο.
Μια μεγάλη σύνοδος κορυφής για το ρεμπέτικο
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Τρύφων Λάζος: Η μουσική που ακουμπάει τη γη έχει χρώμα
Για τον πρώτο του άλμπουμ με τίτλο «Αναφορά» και τις δικές του αναφορές μας μιλάει Τρύφων Λάζος πριν παρουσιάσει τα καινούργια του τραγούδια για πρώτη φορά την Πέμπτη στο An Club.
Τρύφων Λάζος: Η μουσική που ακουμπάει τη γη έχει χρώμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας