Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Με πλώρη στον Καββαδία

Οι συντελεστές της παράστασης Γιώργος Σταμούλης (κρουστά), Δημήτρης Σιδηράς (μπουζούκι, κιθάρα), Χρήστος Δασκαλόπουλος (μπουζούκι), Ρεγγίνα Σαρούν (βιολί), Κατερίνα Ξηρού (φλάουτο), Νίκος Παπουτσής (ερμηνεία-κιθάρα) και η Κωνσταντίνα Γεωργαντά

Με πλώρη στον Καββαδία

  • A-
  • A+

«Ο Καββαδίας ταξιδεύει» της Κωνσταντίνας Γεωργαντά είναι μια αφηγηματική μουσική παράσταση, αφιερωμένη σε όσα ενέπνευσαν τον μεγάλο ποιητή, εστιάζοντας στο κομμάτι της ζωγραφικής.

Η παράσταση παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Δελφών «Το Λάλον Υδωρ» την Παρασκευή 12 Ιουλίου και θα την ανοίξει ο δημοσιογράφος και ερευνητής 
Μιχάλης Γελασάκης, συγγραφέας του βιβλίου «Νίκος Καββαδίας: Ο Αρμενιστής Ποιητής» (εκδόσεις «Αγρα»).

Μιλήσαμε με τη σκηνοθέτιδα και ηθοποιό Κωνσταντίνα Γεωργαντά, ενορχηστρώτρια και αφηγήτρια της παράστασης όπου πρωταγωνιστούν οι στίχοι του Νίκου Καββαδία.

- Γιατί επιλέξατε τον Νίκο Καββαδία;

Πήγαινα ακόμη Δημοτικό όταν διάβασα το «Λι», το μοναδικό πεζό του. Στην  αρχή της ιστορίας, μια δεκάχρονη Κινεζούλα ανεβαίνει σε ένα αραγμένο πλοίο και ζητά δουλειά με αντάλλαγμα να δίνουν σε αυτήν και τον αδερφό της ένα πιάτο φαΐ. Κάπου, εκείνη τη στιγμή, με φώναξε η μητέρα μου για φαγητό. Αυτή η αντίθεση μου έμεινε... Μεγαλώνοντας, μου έδωσε το έναυσμα να ψάξω βαθύτερα όλα αυτά που αναφέρει στους στίχους του: τη μυθολογία, την ιστορία, τη γεωγραφία, ακόμη και τη ζωγραφική. Η σύνδεσή μου με το έργο του ήταν πολύ απλή. Βγήκε αβίαστα. Ο Καββαδίας έχει αυτή τη δύναμη.

- Και μάλλον ο πυρήνας της ποίησής του ξεπερνάει τα όρια της ναυτικής κοινότητας

Σίγουρα. Το καράβι για τον Καββαδία είναι η μικρογραφία της ανθρώπινης κοινωνίας. Π.χ. σε στίχο του λέει: «Βίρα, Κεφαλονίτισσα, και μάινα το καντήλι». Θα μπορούσε να απευθύνεται και στη μητέρα του που κατάγεται από την Κεφαλονιά. Η λέξη «βίρα» -από τη βενετική λέξη «virar»- σημαίνει τραβώ/σηκώνω το βάρος της άγκυρας. 

Aπό την άλλη, το ναυτικό παράγγελμα «μάινα» σημαίνει κατέβασε / ρίξε π.χ. την άγκυρα. Αρα ο στίχος αυτός σημαίνει «Σήκωσε το βάρος μάνα (τόσο βαρύ σαν την άγκυρα) και κατέβασε το καντήλι για να το ανάψεις...». Το έγραψε ο Καββαδίας όταν ο αδερφός του αυτοκτόνησε...

Αλλωστε, όπως έχει πει: «Πράγματα που συνέβησαν σε εμένα, λέω πως τα έζησαν άλλοι και πράγματα που έζησαν άλλοι λέω πως τα  έζησα ο ίδιος. Είναι όμως όλα πράγματα αληθινά».

Η σκηνοθέτις και ηθοποιός Κωνσταντίνα Γεωργαντά


- Στην παράστασή σας συμμετέχουν συντελεστές από τη Φωκίδα και τη Βοιωτία. Γιατί;

Είναι απλό: έχουμε ταλαντούχους καλλιτέχνες και πολύ άξιους ανθρώπους. Σε άλλες δύο εκδηλώσεις που έχω κάνει, τη «Μικρασιατική Κληρονομιά: Η  Μουσική του Γιάννη Παπαϊωάννου» με τον Σύλλογο Μικρασιατών Ιτέας - Φωκίδας και τον «Καββαδία» το 2015 (σε μια εντελώς διαφορετική μορφή από την τωρινή), πάλι συμμετείχαν ντόπιοι.

Πέρα από το ότι υπάρχουν κοινά βιώματα, η συνεννόηση είναι πολύ γρήγορη και επιπλέον η συμβολή τους προσδίδει στο έργο μια πρωτότυπη γνησιότητα. Δύο παραδείγματα: χαίρομαι ιδιαίτερα που αφηγητής στην παράσταση για τον Καββαδία είναι ο Γαλαξιδιώτης καπετάνιος Γιώργος Κουρεντής, ειδικός σύμβουλος του Ναυτικού Μουσείου Γαλαξιδίου, ενώ συμμετέχει και η Χορωδία Ενηλίκων και Νέων του Πολιτιστικού Συλλόγου Γαλαξιδίου με χοράρχη τη Μίνα Παπαϊωάννου.

- Καββαδίας και Γαλαξίδι, λοιπόν

Το Φεστιβάλ Δελφών «Το Λάλον Υδωρ» θέλει να παρουσιάσει δρώμενα σε ολόκληρη τη Φωκίδα. Πώς θα μπορούσε να λείπει το Γαλαξίδι από το φεστιβάλ; Και πώς ο Καββαδίας από το Γαλαξίδι; Στο Γαλαξίδι από την αρχαιότητα οι κάτοικοί του ασχολούνταν με τη ναυτιλία.

Εχει τόσους καπετάνιους, ναυτικούς, τόσα καπενατόσπιτα, έχει το πρώτο Ναυτικό Μουσείο της Ελλάδας και το Μνημείο της Γυναίκας του Ναυτικού, είναι μια  ναυτική πολιτεία με πολλά χρόνια βαριάς ιστορίας. Την αγάπη και τον σεβασμό που τρέφουν οι Γαλαξιδιώτες για τη θάλασσα έτρεφε και ο  Καββαδίας. Νομίζω πως ήταν γραφτό του αυτή η παράσταση να γίνει εκεί.

- Τι θα δούμε στις 12 Ιούλη;

Στόχος μας είναι να αναδειχθεί, χωρίς στεγανά, ο παγκόσμιος χαρακτήρας της ποίησης του Καββαδία. Μια παράσταση αφιερωμένη σε αυτά που τον ενέπνευσαν, εμμένοντας στο κομμάτι της ζωγραφικής και το πώς μεγάλοι ζωγράφοι σαν τον Μοντιλιάνι, τον Πικάσο, τον Ενσορ και τον Σεζάν άφησαν το στίγμα τους το έργο του. Οσο για τη μουσική γλώσσα, αυτή αντλείται από τη δεκαετία του '60 με στοιχεία της avant - garde jazz, της μεξικάνικης, αλλά και της ελληνικής λαϊκής μουσικής.

Ενορχηστρώσεις με φλάουτο, βιολί, μπουζούκι και κρουστά με τον ήχο του καχόν και της κλακέτας να πρωταγωνιστεί. Ετσι ελπίζω, φεύγοντας κάποιος από την  παράσταση, ακόμη και αυτός που γνωρίζει το έργο του, να θυμηθεί πως οι συνειρμοί του Νίκου Καββαδία μπορούν να διακλαδωθούν σε απρόσμενες και συναρπαστικές κατευθύνσεις.

Info

  • «Ο Καββαδίας ταξιδεύει» της Κωνσταντίνας Γεωργαντά
  • Φεστιβάλ Δελφών «Το Λάλον Υδωρ»
  • 12 Ιουλίου 2019 / Γαλαξίδι – πλατεία Βλάμη (Φάρος) / Ωρα: 21:00
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Στ. Ανατολίτης: Το χιούμορ δεν έχει ηθική πυξίδα, οι άνθρωποι που το χρησιμοποιούν έχουν
Είναι ένας από τους σύγχρονους εκπροσώπους της stand up κωμωδίας στην Ελλάδα, σε μια περίοδο που το ιδίωμα παρουσιάζει κατακόρυφη άνοδο δημοφιλίας. Το κοινό φαίνεται να το αγκαλιάζει και οι χώροι που...
Στ. Ανατολίτης: Το χιούμορ δεν έχει ηθική πυξίδα, οι άνθρωποι που το χρησιμοποιούν έχουν
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Η Κατερίνα Ελοσίτου «ντύνει» με νότες την Έμιλυ Ντίκινσον 
Λίγο πριν καθίσει στο πιάνο της για να παίξει ζωντανά στο «Τελευταίο όνειρο της Έμιλυ Ντίκινσον», η Κατερίνα Ελοσίτου μας μιλάει για την πρωτότυπη μουσική που συνέθεσε για την παράσταση που σκηνοθετεί ο...
Η Κατερίνα Ελοσίτου «ντύνει» με νότες την Έμιλυ Ντίκινσον 
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Μας δίνει δύναμη ότι παιδιά πιάνουν τις κιθάρες αντί να γίνουν χουλιγκάνοι ή χρυσαυγίτες»
Ο Σεραφείμ Γιαννακόπουλος από τους Planet of Zeus μας μίλησε για μια σειρά προβληματισμούς που είναι σημαντικότεροι από το rock'n'roll το ίδιο.
«Μας δίνει δύναμη ότι παιδιά πιάνουν τις κιθάρες αντί να γίνουν χουλιγκάνοι ή χρυσαυγίτες»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Oktavision: Η μουσική δεν πρέπει να είναι μοναχικό σπορ
Η ηλεκτρονική μουσική σκηνή στην Ελλάδα κάνει συνεχώς αλματώδη βήματα, πότε εξερευνώντας πιο μελαγχολικά μονοπάτια και πότε αναμειγνύοντας τα συνθεσάιζερ με φυσικά όργανα.
Oktavision: Η μουσική δεν πρέπει να είναι μοναχικό σπορ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
ΓΙΑΝ ΒΑΝ: «Το τραγούδι γίνεται σάουντρακ στα όνειρά μου»
ΓΙΑΝ ΒΑΝ/Jan Van de Engel είναι η μπάντα/ψευδώνυμο που χρησιμοποιεί ο συνθέτης και ντράμερ Γιάννης Αγγελόπουλος για τις μουσικές που γράφει. Πριν από περίπου ένα μήνα κυκλοφόρησε η νέα δουλειά του «Κακό...
ΓΙΑΝ ΒΑΝ: «Το τραγούδι γίνεται σάουντρακ στα όνειρά μου»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας