Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Rebeltes: Η παράδοση έχει την κίνηση μέσα της, αρκεί να μην την ταλαιπωρούμε
Φωτογραφία Νώντας Εμμανουήλ

Rebeltes: Η παράδοση έχει την κίνηση μέσα της, αρκεί να μην την ταλαιπωρούμε

  • A-
  • A+

Μετά από αρκετά χρόνια, πειραματισμών και δοκιμών, μπορούμε να πούμε ότι, πλέον, και η ελληνική underground σκηνή έχει ένα σημαντικό κομμάτι της που «διαβάζει» με διαφορετικό τρόπο την μουσική μας παράδοση, την ηλεκτρίζει και την «εισάγει» στον 21ο αιώνα.

Οι Rebeltes ανήκουν σε αυτήν ακριβώς την κατηγορία, με το ρεμπέτικο (όπως μαρτυρά και το όνομα του γκρουπ) να βρίσκεται στο επίκεντρο της μουσικής τους κατεύθυνσης.

«Το ρεμπέτικο είναι από μόνο του μια μορφή επανάστασης» μας αναφέρουν, εξηγώντας το παιχνίδι λέξεων πίσω από το όνομά τους (Rebel + Rebetes) και προσθέτουν ότι η παράδοση είναι πάντα παρούσα, όμως οι Έλληνες σε αρκετές περιπτώσεις την «ταλαιπωρούν».

‘Έχουν, όμως και μια διαφορετική απάντηση στο ερώτημα γιατί οι Έλληνες μουσικοί έχουν αρχίσει να ασχολούνται όλο και περισσότερο με την παράδοση: Μάλλον είναι σημάδι των καιρών. Για παράδειγμα, έχει αποκτήσει νόημα και υπόσταση η λέξη ξενιτιά.

Οι Rebeltes εμφανίζονται την Πέμπτη στο ΙΛΙΟΝ Plus σε ένα live ξεχωριστό που κλείνει τον κύκλο του “Amplified Roots”.

Θα  κάνω ένα άλμα λογικής από την αρχή και θα ρωτήσω. Πόσο Rebel και πόσο Ρεμπέτες είστε…

Η μάνα που γέννησε το ρεμπέτικο είχε σίγουρα πυγμή, κουράγιο και πάθος δυνατό γιατί γνώριζε πως "Όταν γεννιέται ο άνθρωπος ένας καημός γεννιέται" που λέει και το τραγούδι . Δύσκολη γέννα, στα υπόγεια και μέσα στη φτώχεια. Μια μορφή επανάστασης δηλαδή. Η απάντηση λοιπόν είναι ότι το ένα εμπεριέχει το άλλο.

Το σχήμα δημιουργήθηκε για να ικανοποιήσει ποιες ανάγκες;

Αρχικά, ίσως ο λόγος να ήταν πως είχαμε την ανάγκη να ακούσουμε με διαφορετικό τρόπο , κομμάτια που είχαν σφηνώσει για τα καλά στο νου μας όπως τα μάθαμε. Θέλαμε να τα παίξουμε πάλι, με καινούρια χέρια και αυτιά. Ο κύριος λόγος όμως, ήταν για να χαρούν οι γονείς μας που παίζουμε και ελληνικά τραγούδια.

Πέρα από το μουσικό αποτέλεσμα, πώς συνδυάζονται για εσάς όλα αυτά τα διαφορετικά ακούσματα; Πολιτισμικά/ κοινωνικά μιλώντας.

Αν το μελετήσεις καλά καλά, βλέπεις τεράστιες ομοιότητες κυρίως στα στιχάκια όσον αφορά το βιωματικό της υπόθεσης. Δεν διαφέρουμε και πάρα πολύ. Υπάρχει τόπος για την καρδιά σου, είτε μιλά αγγλικά, είτε ισπανικά είτε τουρκικά και πάει λέγοντας.

Τελικά πόσο παρούσα είναι η «παράδοση» στη σύγχρονη εποχή; Σε ορισμένες περιπτώσεις τείνει να έχει ακόμη και αρνητική έννοια. 

Και πως θα μπορούσε να μην ήταν παρούσα; Η λέξη «παράδοση» από μόνη της, έχει κίνηση μέσα της. Ένα χέρι δίνει και ένα χέρι παίρνει και ούτω καθεξής. Αλλά η «παγίδα», κατά τη γνώμη μας, είναι πως, σε μεγάλο βαθμό, όσο την αναπαράγουμε απλώς και δεν επεμβαίνουμε πάνω της, με τη προσωπική μας σκέψη, αισθητική και φλόγα , σεβόμενοι, βέβαια την αρχική πηγή, θα καταντήσει ένα νεκρό σώμα που το ταλαιπωρούμε μέσα στο χρόνο. Ένα μαυσωλείο.

Έχουμε, πάντως, δει πολλά σχήματα να επιστρέφουν σε αυτό που αποκαλούμε παράδοση και να το «διασκευάζουν», να το «ερμηνεύουν»« διαφορετικά. Είναι πιστεύετε και αυτό σημάδι των καιρών ή απλά διαβάζουμε το παρελθόν μας από διαφορετική σκοπιά;

Μάλλον είναι σημάδι των καιρών. Για παράδειγμα, έχει αποκτήσει νόημα και υπόσταση η λέξη ξενιτιά. Όπως κι εμείς, σίγουρα κι εσύ θα έχεις κάποιον συγγενή ή φίλο που έχει φύγει για έξω. Το "αρρώστησα στα ξένα", του Μάρκου,  είναι επίκαιρο και υπαρκτό. (Ακολουθεί τοποθέτηση προϊόντος) Το συγκεκριμένο κομμάτι συμπεριλαμβάνεται και στη σειρά "Amplified Roots". Ωστόσο, και να μην υπήρχε άμεση σύνδεση όσον αφορά τη θεματολογία, η «βαριά» ατμόσφαιρα, ζητά κάτι αυθεντικό και ατόφιο. Ζητά την δημιουργία σε άμυνα των καιρών.

Είναι τελικά αυτή η πολυπολιτισμικότητα η απάντηση στα αδιέξοδα και τις προκλήσεις της εποχής μας; 

Βέβαια και είναι. Όσο το δάκρυ θα πέφτει από τα μάτια και θα 'χει μέσα του την ίδια ουσία σε όλους τους ανθρώπους απανταχού, τόσο θα' ναι μια καλή απάντηση σε όλη αυτή την ανοησία που μας περιτριγυρίζει. Ένα παιδί από την άλλη άκρη της γης, μπορεί να ακούσει τις γριές στην Ήπειρο και να νιώσει τον πόνο τους ή να βρεθεί σ' ένα Ικαριωτικο γλέντι και να χορεύει ως το πρωί. Αντίστοιχα, κι ένα παιδί από τη Κρήτη, να παίζει τα μπλουζ σαν να γεννήθηκε στην Ορλεάνη. Αληθινή ιστορία το τελευταίο.

Είστε, πάντως, μία μπάντα on the road. Είναι αυτή η ψυχοσύνθεση που έχουν οι Rebeltes; Είναι αναγκαστικό για λόγους βιοποριστικούς ή απλά προέκυψε;

Εμείς το βλέπουμε σαν την ψυχοσύνθεση που πρέπει να έχει η κάθε μπάντα που θέλει να διαδώσει τη μουσική της και να αλληλεπιδράσει με τον κόσμο. Δημιουργήθηκε μια σχέση από την πρώτη στιγμή και συνεχίζεται. 

Η δύναμη της συνάντησης δηλαδή, που κάθε φορά ενισχύεται και σε αυτό συνέβαλε νομίζω και το αλισβερίσι των συναισθημάτων κατά τη διάρκεια των λαιβ.

Έτσι, υπάρχει το κάλεσμα κάθε φορά και πιο έντονο και τους ευχαριστούμε γι αυτό. Καμία φορά και οι ίδιες οι διαδρομές, η φύση δηλαδή που βλέπουμε από το παράθυρο είναι παράγοντας που ο δρόμος μπήκε στο πετσί μας για τα καλά!

Πρέπει να μας πείτε το πιο «άκυρο» κομμάτι που έχετε σκεφτεί να βάλετε μπουζούκι…

Το μπουζούκι θα μπορούσε να σταθεί σε οποιοδήποτε είδος αρκεί να χρησιμοποιηθεί με σωστό τρόπο και αισθητική. Για εμάς δεν υπάρχει άκυρο κομμάτι και ελπίζουμε να το διαπιστώσετε την Πέμπτη.

Σκέψεις για φουλ κυκλοφορία δισκογραφικά υπάρχουν; Ή μετά από αυτόν τον κύκλο που κλείνει να περιμένουμε κάτι διαφορετικό;

Μετά τον κύκλο που κλείνει, υπάρχουν σκέψεις για ηχογράφηση δικού μας υλικού, μιας και υπάρχει στο συρτάρι και μας περιμένει. Θα κλειστούμε πάλι σε τέσσερις τοίχους και ο, τι βγει!

Χωρίς να θέλουμε να γίνουμε κλισέ θα θέλαμε να μας πείτε πέντε heavy ακούσματα που σας εμπνέουν και πέντε παραδοσιακά.

Παραδοσιακά:

Clash, Black Sabbath, Last Drive, Violent Femmes, Tρύπες  

Heavy:

Mάρκος Bαμβακάρης, Robert Johnson, Nίκος Παπάζογλου, Goran Bregovic, Βασίλης Τσιτσάνης

Για το τελείωμα, τι να περιμένουμε από το επικείμενο live; Είναι μια γιορτή, αλλά πόσο διαφορετική θα είναι από τα υπόλοιπα live σας;

Θα είναι το live που θα κλείσει τη σειρά "Amplified Roots".  Θα ακολουθεί τη δυναμική και την ενέργεια που ορίζουν τις εμφανίσεις μας, όμως, αυτή τη φορά θα είναι μαζί μας στο πατάρι καθ’ όλη τη διάρκεια του σετ ο Γιάννης Αφένδρας (Mr. Highway Band – Spring Shoe). Θα έχει και πολλές εκπλήξεις που δεν έχουμε παρουσιάσει έως τώρα.

Μπορεί να δεις τη μπάντα να πλαισιώνεται και από άλλους δέκα μουσικούς, ποιος ξέρει…

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
ΛΑΡΓΚΟ: Στην κρίση επικρατεί η συλλογική προσπάθεια
Η μπάντα με «ορμητήριο» τη Θεσσαλονίκη διαθέτει μια ολοκληρωμένη μουσική πρόταση που έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, για αυτό άλλωστε και αρέσει πολύ.
ΛΑΡΓΚΟ: Στην κρίση επικρατεί η συλλογική προσπάθεια
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
ΓΙΑΝ ΒΑΝ: «Το τραγούδι γίνεται σάουντρακ στα όνειρά μου»
ΓΙΑΝ ΒΑΝ/Jan Van de Engel είναι η μπάντα/ψευδώνυμο που χρησιμοποιεί ο συνθέτης και ντράμερ Γιάννης Αγγελόπουλος για τις μουσικές που γράφει. Πριν από περίπου ένα μήνα κυκλοφόρησε η νέα δουλειά του «Κακό...
ΓΙΑΝ ΒΑΝ: «Το τραγούδι γίνεται σάουντρακ στα όνειρά μου»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Melldrop: Η μουσική ο τρόπος να αμυνθούμε απέναντι σε αυτό που συμβαίνει γύρω μας
Οι Melldrop, η μουσική πεντάδα από την Αθήνα, ανήκουν σε αυτό τον μεγάλο κύκλο των νέων συγκροτημάτων της πόλης που παρουσιάζουν ξεχωριστό ενδιαφέρον.
Melldrop: Η μουσική ο τρόπος να αμυνθούμε απέναντι σε αυτό που συμβαίνει γύρω μας
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Παρασκευάς Κίτσος: Κάθε εποχή δίνει πολύ ξεχωριστά πράγματα στην κάθε μουσική
Ένας από τους πιο καταξιωμένους εκπροσώπους της νέας γενιάς της ελληνικής jazz, ο Παρασκευάς Κίτσος, μιλάει για την καινούργια του δουλειά, τη διαχρονικότητα της jazz και την μοναδικότητα του Sun Ra που τον...
Παρασκευάς Κίτσος: Κάθε εποχή δίνει πολύ ξεχωριστά πράγματα στην κάθε μουσική
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Λάμπρος Παπαλέξης – Γιάννης Αφένδρας: «Από τον υπόνομο στο δρόμο» με όχημα τη μουσική
Ο Λάμπρος Παπαλέξης και ο Γιάννης Αφένδρας έχουν τη δική τους πορεία στην ελληνική εναλλακτική μουσική σκηνή, όμως εδώ και αρκετούς μήνες έχουν αποφασίσει να συμπορευτούν σε μία on the road κατάσταση παίζοντας...
Λάμπρος Παπαλέξης – Γιάννης Αφένδρας: «Από τον υπόνομο στο δρόμο» με όχημα τη μουσική
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Sediment Bruise: Το DIY μάλλον απελευθέρωσε την έκφραση πολλών καλλιτεχνών
Ονειροπόλοι και κυνικοί συνάμα, «ατακαδόροι» και συναισθηματικοί, αλλά, πάνω από όλα, εξαιρετικοί μουσικοί οι Sediment Bruise είναι μία από τις πιο ξεχωριστές μπάντες της ελληνικής σκηνής.
Sediment Bruise: Το DIY μάλλον απελευθέρωσε την έκφραση πολλών καλλιτεχνών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας