Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τρύφων Λάζος: Η μουσική που ακουμπάει τη γη έχει χρώμα
Ο Τρύφων Λάζος / Φωτογραφία Elvira Wepfer

Τρύφων Λάζος: Η μουσική που ακουμπάει τη γη έχει χρώμα

  • A-
  • A+

Μία «Αναφορά» μας συστήνει τον νέο τραγουδοποιό, Τρύφωνα Λάζο, ο οποίος θα παρουσιάσει μέρος αυτής της καινούργιας του δουλειάς για πρώτη φορά την Πέμπτη στο An Club ανοίγοντας την συναυλία της μπάντας «Ψύλλοι στ’ Άχυρα».

Προσωπικές αναφορές του τα μπλουζ, τα ρεμπέτικα και ό,τι παρήγαγε η φολκ έκφραση ανά τον κόσμο. Έγραψε τα δικά του κομμάτια σε ένα νεραϊδόσπιτο πίσω από μια λίμνη στην Αγγλία όπου βρέθηκε με το συγκρότημα Old House Playground, με το οποίο κυκλοφόρησαν τρία άλμπουμ κι έπαιξαν σε πολλά blues bars του Ηνωμένου Βασιλείου, της Ισπανίας, της Γαλλία αλλά και της Ελλάδας.

Στην efsyncity μιλάει για τη χαρά του ντεμπούτου του, την ανάγκη να βγάλεις «άκρη» στρεφόμενος στον εσωτερικό κόσμο που δεν γίνεται να αγνοείς, τη μουσική που σκονίζεται γιατί ακουμπάει τη γη και την ομορφιά που έδωσε στην καθημερινότητά του η ελληνική ποίηση.

Τι σημαίνει για σένα αυτό το υλικό και το γεγονός ότι κυκλοφορεί ο πρώτος σου προσωπικός δίσκος;

Σημαίνει την πιο ειλικρινή μου προσπάθεια έως τώρα να βρουν μορφή αυτά που το μυαλό και την καρδιά σεργιανίζουν. Η τάση που με/μας κυνηγά να κατανοήσουμε, να βρούμε δρόμο για να ομορφύνουμε/ελευθερωθούμε, να «τα πούμε» με τον όποιο τρόπο μπορούμε καλύτερα. Και αν τελικά καταφέρουμε και βρεθεί μονοπάτι να το σημειώσουμε στον “χάρτη” για τον επόμενο.

Χαίρομαι πολύ για το αποτέλεσμα και για το ότι αυτή μου η δουλειά βρήκε στέγη και όχημα την Puzzlemusik, μια εταιρεία που αγαπάει πάνω από όλα την δημιουργία. Μόνο καλούς οιωνούς έχω.

Τα τραγούδια του δίσκου έχουν ένα ενιαίο ύφος. Εσύ πως θα το προσδιόριζες;

Τα κομμάτια τα έγραψα όσο ήμουν ακόμη Αγγλία αλλά με το βλέμμα στραμμένο προς τα εδώ. Πήρα πολλά ωραία από την ζωή μου στο εξωτερικό, έσμιξαν με αυτά που κουβαλούσα από Ελλάδα. Ήρθε η στιγμή να αναζητήσω έναν “ελληνικό” τρόπο σκέψης όταν τα καινούργια του εξωτερικού πάλιωσαν. Βρήκα πλούτο που για κάποιον λόγο τον κρύβουμε και θέλησα να μετέχω σε αυτό.

Μου βγήκε λοιπόν νομίζω μια τέτοια μίξη από τις διάφορες προσεγγίσεις στη ζωή και στην έκφραση που μου έτυχε να βιώσω. Όλοι βέβαια, για το ίδιο πράγμα ψάχνονται πάνω κάτω, και παντού μαζί με τη χαρά βρήκα και έναν έντονο προβληματισμό, χάσιμο και αναζήτηση. Το ύφος θα έλεγα ότι είναι αυτό, μια προσπάθεια να βγάλεις “άκρη” στρεφόμενος τελικά από ανάγκη σε έναν εσωτερικό κόσμο, απέραντο, που δεν γίνεται πλέον να αγνοείς. Ήρεμα όμως, όμορφα, να το χαρούμε.

Ποιες θα μπορούσες να πεις ότι είναι οι δικές σου αναφορές στη μουσική;

Σίγουρα τα μπλουζ, τα ρεμπέτικα και ότι άλλο παρήγαγε αυτού του είδους της φολκ έκφρασης ανά τον κόσμο. Η μουσική που σκονίζεται γιατί ακουμπάει τη γη, έχει χρώμα ηλιοκαμένο και ανθρώπινα χέρια να την καλλιεργούν.

 

Tι έχεις αποκομίσει από τη σχεδόν δεκαετή διαδρομή των Old House Playground και την καλλιτεχνική ζωή σας στο εξωτερικό;

Αποκόμισα αγάπη για τους ανθρώπους όλης της γης και έσμιξα αληθινά μαζί τους. Οι παρέες που κάναμε απαρτίζονται από τα ολόγυρα της υφηλίου και στα ταξίδια μας με την μπάντα γνωρίσαμε ωραιότατες προσωπικότητες. Με το να ζεις “εκτός έδρας” μαθαίνεις πολλά για τον εαυτό σου, οπότε καλλιτεχνικά εξελίσσεσαι αφού αυτά τα δύο δεν ξεχωρίζουν. Οι καταστάσεις για έναν μουσικό στο εξωτερικό είναι τελικά το ίδιο δύσκολες με εδώ. Γίνονται ακόμη πιο δύσκολες όταν πρέπει να εκφράσεις ανθρώπους που ίσως να μην κατανοείς βιωματικά τον πολιτισμό τους και το τι κουβαλούν. Απομυθοποιήθηκε το ότι έξω όλα είναι ρόδινα. Γίναμε πιο ελεύθεροι να αναζητήσουμε ουσιαστικότερα την έκφραση μας.

Γιατί «μετακόμισες» στον ελληνικό στίχο;

Ένιωσα ότι δεν έχω να πω κάτι άλλο στα Αγγλικά, ότι ήταν σαν μια μάσκα που κατά λάθος φόρεσα και ένα πρωί αποφάσισα να την πετάξω. Αγάπησα τους ντόπιους του Μάντσεστερ και το πως εκφράζονται, το σεβάστηκα πολύ και σκέφτηκα, τι να τους πω εγώ, όταν έχουν έναν τόσο ιδιαίτερο δικό τους τρόπο.

Ζώντας εξωτερικό είδα την Ελλάδα με άλλα μάτια, πιο καθαρά, βρήκα κάτι που ήταν δικό μου, μου το δώρισαν και το άφησα ανεκμετάλλευτο. Οπότε βούτηξα, ξεκίνησα να διαβάζω Έλληνες ποιητές και ομόρφυνε η καθημερινότητα μου. Μπορείς να πεις ότι είναι ένας ρομαντισμός για κάτι που μου έλειψε, εγώ το βλέπω ως μια προσπάθεια να είμαι πιο ειλικρινής με τον εαυτό μου.

Ποια είναι τα σχέδια σου, συναυλιακά και δημιουργικά;

Αυτήν την Πέμπτη 11 Απριλίου ανοίγω για τους Ψύλλους στ’ Άχυρα στο AN CLUB. Θα παρουσιάσω κάποια από τα καινούργια μου τραγούδια “απογυμνωμένα” με μια μόνο κιθάρα. Το ψάχνουμε αν μπορέσουμε να μπούμε σε κάποιο καλοκαιρινό φεστιβάλ. Στόχος μου είναι να γυρίσω όλη την Ελλάδα, από Σεπτέμβρη όμως το βλέπω να ξεκινήσει κάτι τέτοιο. Τραγούδια γράφω συνέχεια οπότε και ένα δεύτερο άλμπουμ κάποια στιγμή και τρίτο και τέταρτο, καλά να είμαστε…

INFO

 

Πέμπτη 11 Απριλίου

An Club, Σολωμού 13-15, Εξάρχεια

Έναρξη: 21.00

Είσοδος: 7€

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Τρίο el Greco: Η μουσική δωματίου συνδυάζει ιδανικά τη σολιστική ιδιότητα με τη συλλογικότητα
Το Τρίο el Greco, ένα από τα πιο ενεργά ελληνικά σχήματα κλασικής μουσικής, εμφανίζεται για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής, την Παρασκευή 12 Απριλίου, με αφορμή το Έτος Σκαλκώτα
Τρίο el Greco: Η μουσική δωματίου συνδυάζει ιδανικά τη σολιστική ιδιότητα με τη συλλογικότητα
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Κ. Βήτα: Ανάμεσα στην ελευθερία και τον περιορισμό η τέχνη
Στο νέο του δίσκο «Περίεργη ώρα» και μία μεγάλη συναυλία στην Αθήνα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε τον αγαπημένο και πάντα πειραματικό μουσικό που μας μιλάει μεταξύ άλλων για την πολυπόθητη ελευθερία στην...
Κ. Βήτα: Ανάμεσα στην ελευθερία και τον περιορισμό η τέχνη
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Nalyssa Green: Απολαμβάνω τη γυναικεία τραγουδοποιία και τις ιδιοσυγκρασιακές  καλλιτέχνιδες
Είναι συνθέτις και τραγουδίστρια. Παίζει πλήκτρα, κιθάρα, ακορντεόν και θέρεμιν και είναι αυτοδίδακτη. Έχει κυκλοφορήσει τρία άλμπουμ. Από το 2014 συνθέτει πρωτότυπη μουσική για θεατρικές παραστάσεις. Είναι η...
Nalyssa Green: Απολαμβάνω τη γυναικεία τραγουδοποιία και τις ιδιοσυγκρασιακές  καλλιτέχνιδες
Μουσικός
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Τραγουδώντας για «το μισό του ουρανού»
Η efsyn city τιμώντας τις γυναίκες που είτε αγωνίστηκαν στο παρελθόν είτε στις μέρες μας για την εξάλειψη των διακρίσεων και των αποκλεισμών τους αφιερώνει δέκα τραγούδια γυναικών δημιουργών, Ελληνίδων και...
Τραγουδώντας για «το μισό του ουρανού»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Δε θα μπορούσα να αρνηθώ το λαϊκό τραγούδι, είναι η καταγωγή μου»
Με έναν πολυσυλλεκτικό δίσκο που γεννά πληθώρα συναισθημάτων κατάφερε να κάνει το ντεμπούτο του στην ελληνική δισκογραφία ο Χάρης Μακρής, ο οποίος μιλάει στην efsyncity πριν παρουσιάσει το πρώτο «Άλμπουμ» του...
«Δε θα μπορούσα να αρνηθώ το λαϊκό τραγούδι, είναι η καταγωγή μου»
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Η Χάρις Αλεξίου στον θαυμαστό κόσμο του Ζαμπέτα
​Μία συναρπαστική μουσική παράσταση ξεδιπλώνεται στο «Gazarte», όπου η μεγάλη Χάρις Αλεξίου, ο αεικίνητος Σταύρος Ξαρχάκος και μία καταπληκτική ορχήστρα επτά δεξιοτεχνών αφιερώνονται στον θαυμαστό κόσμο του...
Η Χάρις Αλεξίου στον θαυμαστό κόσμο του Ζαμπέτα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας