Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τρίο el Greco: Η μουσική δωματίου συνδυάζει ιδανικά τη σολιστική ιδιότητα με τη συλλογικότητα

Τρίο el Greco: Η μουσική δωματίου συνδυάζει ιδανικά τη σολιστική ιδιότητα με τη συλλογικότητα

  • A-
  • A+

Το 2016 τρεις ταλαντούχοι νέοι καλλιτέχνες, ο Φαίδων Μηλιάδης (βιολί), ο Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος (τσέλο) και ο Θοδωρής Ιωσηφίδης (πιάνο), ίδρυσαν το Τρίο el Greco, ένα σχήμα μουσικής δωματίου από τα πιο ενεργά στη χώρα μας. Έχοντας διανύσει πολλά συναυλιακά χιλιόμετρα σε αίθουσες όπως το Φουαγιέ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, τη νέα αίθουσα του Ωδείου Αθηνών, την αίθουσα «Φίλιππος Νάκας» αλλά και σε εναλλακτικούς χώρους, όπως το Θέατρο Πόρτα και το Θέατρο Σφενδόνη στην Αθήνα, και με ιδιαίτερα αξιοσημείωτη παρουσία στην ελληνική περιφέρεια (σειρά συναυλιών σε Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Σαντορίνη, Σάμο και Πάτρα), την επόμενη Παρασκευή 12 Απριλίου το Τrio el Greco θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Με αφορμή το Έτος Σκαλκώτα (70 χρόνια από τον θάνατό του) θα δώσουν μια συναυλία με τίτλο «Οι δύο Σχολές της Βιέννης - Έργα Χάιντν, Σούμπερτ, Σκαλκώτα», το πρόγραμμα της οποίας επισκέπτεται τις «δύο Σχολές» καθώς οι τρεις συνθέτες, έργα των οποίων θα παρουσιάσουν, συνδέονται με αυτές, με την κλασική (η πρώτη Σχολή) ο Χάιντν και ο Σούμπερτ, με τη μοντερνιστική (η δεύτερη) ο Σκαλκώτας.

Τους ρωτάμε πώς «συνομιλούν» οι τρεις δημιουργοί μεταξύ τους. «Η σύνδεση των δύο Αυστριακών συνθετών είναι προφανής, αφού ο Χάιντν θεωρείται ο πρώτος μεγάλος κλασικός και ο Σούμπερτ ο τελευταίος ή ο πρώτος ρομαντικός, ανάλογα τη σκοπιά του καθενός» μας λέει ο Φαίδων Μηλιάδης. 

«Σαν να κάνουμε μια γρήγορη ανασκόπηση δηλαδή της κλασικής περιόδου, ξεκινώντας με τον άνθρωπο που ουσιαστικά έγραψε τα πρώτα έργα για πιάνο τρίο και τελειώνοντας με αυτόν που έκανε το βήμα σε μια νέα εποχή και έγραψε κάποια από τα σημαντικότερα έργα μουσικής δωματίου, μεταξύ των οποίων το τρίο op.100 που παίζουμε στο δεύτερο μέρος της συναυλίας. Ίσως να ακούγεται παράδοξο, αλλά οι παραλλαγές σε ένα παραδοσιακό θέμα του Σκαλκώτα ταιριάζουν εντελώς αρμονικά στο πρόγραμμα, αφού διαδέχονται ένα μέρος του Haydn που είναι αμιγώς φολκλορικό. Εκτός αυτού, είναι μεγάλη μας χαρά να ερμηνεύουμε ένα έργο του μεγαλύτερου Έλληνα συνθέτη, πόσο μάλλον τη χρονιά που αφιερώνεται στα εβδομήντα χρόνια από τον θάνατό του».

Και αυτοί ποια από τις «δύο Σχολές» προτιμούν και γιατί; «Ο Θοδωρής αγαπάει την πρώτη πιο πολύ μου φαίνεται» παίρνει τον λόγο ο Αλέξης Καραϊσκάκης-Νάστος. Ο Φαίδων τη δεύτερη και εγώ και τις δύο. Το γιατί έχει να κάνει με... τα χρόνια ψυχοθεραπείας που έχει κάνει ο καθένας. Το σίγουρο είναι πάντως ότι και οι δύο Σχολές της Βιέννης έχουν κάτι μαγικό να προσφέρουν στον ακροατή!»

Τι θα έλεγαν σε κάποιον για να τον παρακινήσουν, ώστε να έρθει να παρακολουθήσει τη συναυλία τους;

«Να έρθει πρωτίστως για την ίδια την μουσική» απαντά με σιγουριά το τρίτο μέλος του σχήματος Θοδωρής Ιωσηφίδης. «Γιατί πρόκειται για έργα αριστουργηματικά, που η ακρόασή τους αποτελεί κάθε φορά μια ξεχωριστή εμπειρία.Τέτοια έργα κρύβουν μια ποιότητα διαλόγου μεταξύ των οργάνων που αξίζει κανείς να γευτεί ζωντανά και όχι σε ηχογράφηση, όσο καλή και αν είναι. Επίσης γιατί στην Ελλάδα τα σχήματα μουσικής δωματίου είναι ελάχιστα. Αυτό το ρεπερτόριο σπάνια παίζεται από μουσικούς με σταθερή συνεργασία και παρουσία. Έτσι κάθε συναυλία μουσικής δωματίου είναι μια μοναδική ευκαιρία να γνωρίσει ο ακροατής την αξία αυτών των έργων, αλλά και τη μαγεία της συνύπαρξης των μουσικών στη σκηνή. Τέλος, γιατί η Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του ΜΜΑ είναι ένας εκπληκτικός χώρος για να εισπράξει κανείς αυτή την εμπειρία, με μια ακουστική απολύτως ιδανική για αυτήν τη μουσική».

Θεωρούν ότι η κλασική μουσική αφορά ένα πεπαιδευμένο κοινό ή μπορεί ο καθένας που αγαπάει την ποιοτική μουσική να παρακολουθήσει μια συναυλία χωρίς να χρειάζεται να έχει εντρυφήσει στο συγκεκριμένο μουσικόείδος; «Ο καθένας μπορεί να παρακολουθήσει μία συναυλία λόγιας μουσικής» λέει ο Αλ. Καραϊσκάκης-Νάστος.

«Για την αποστείρωση που έχει επέλθει στον χώρο μας και για τον ελιτισμό, ευθύνη έχουν περισσότερο οι μουσικοί παρά το κοινό. Το να κάνεις κάτι το οποίο χρειάζεται τάχα μια επιπλέον παιδεία ή εμπειρία ή μόρφωση από πλευράς κοινού, κοινώς κάτι που ο πολύς κόσμος δεν το καταλαβαίνει, βολεύει τους μουσικούς.  Κρυβόμαστε συχνά πίσω από το δυσνόητο. Αν λοιπόν η σύνθεση των έργων που παίζουμε είναι περίπλοκη, δουλειά μας είναι να την κατανοήσουμε εμείς ως μουσικοί και να την προσφέρουμε στο κοινό επεξεργασμένη και κατανοητή. Βέβαια, για να μην τα ρίχνουμε και όλα στους μουσικούς, οι ταχύτητες στις οποίες ζούμε μερικές φορές καθιστούν μια συναυλία ένα γεγονός το οποίο απαιτεί περισσότερη συγκέντρωση από τη συνηθισμένη ψυχαγωγία. Η μουσική όπως και το θέατρο δεν παραβλέπουν τον φυσικό χρόνο, πράγμα που η εποχή μας έχει υπερκεράσει προ πολλού. Περιμένουμε λοιπόν το κοινό μας, είτε ήδη λάτρεις της κλασικής μουσικής είτε όχι, μόνο με ένα εφόδιο: την καλή και ανοιχτή διάθεση!»

Τι ήταν αυτό που τους ώθησε στη δημιουργία τού Τρίο el Greco; «Η μουσική δωματίου είναι πάντα ζητούμενο για κάθε ενεργό μουσικό, επειδή συνδυάζει  με τρόπο ιδανικό τη σολιστική ιδιότητα με τη συλλογικότητα» αναλαμβάνει να μας εξηγήσει ο Θ. Ιωσηφίδης. «Αυτό είναι από μόνο του κάτι πολύ ιδιαίτερο. Ως μουσικοί έχουμε περάσει τόσο χρόνο στην προσωπική μας μελέτη, που είναι ανάγκη μας να μοιραστούμε την προετοιμασία μιας συναυλίας αλλά και τη σκηνή με άλλους ανθρώπους. Επίσης το ρεπερτόριο για ένα τέτοιο σχήμα είναι ένας ανεξάντλητος πλούτος προσωπικής εξέλιξης. Είναι συχνό φαινόμενο μουσικοί να συμπράττουν ευκαιριακά σε τέτοια σχήματα, όμως μια σταθερή συνεργασία προσφέρει τελείως διαφορετική ικανοποίηση. Όταν βρεθήκαμε στη Αθήνα, ήμασταν και οι τρεις σε μια κοινή φάση αναζήτησης ανθρώπων για να μοιραστούμε αυτές τις ανάγκες. Σχεδόν δεν καταλάβαμε πώς συνδεθήκαμε, η φιλία μας εξελίχθηκε πολύ αυτόματα και γρήγορα. Και ίσως αυτή είναι η μεγαλύτερη δύναμη που διαθέταμε, για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες τις οποίες ενέχει πάντα ένα εγχείρημα με τέτοια εγγύτητα μεταξύ των συνεργατών».

Φτάνοντας στο τέλος της συζήτησής μας τους ζητάμε να μας πουν πόσο ικανοποιημένοι είναι απ' όσα έχουν κάνει αυτά τα τρία χρόνια και ποιοι είναι οι μελλοντικοί στόχοι και τα επόμενα σχέδιά τους. «Ελπίζω να μην περιαυτολογούμε λέγοντας πως τα λίγα χρόνια της δραστηριότητάς μας έχουμε καταφέρει να εμφανιστούμε σε συναυλίες όσο λίγα σχήματα μουσικής δωματίου στη χώρα» τονίζει ο Φ. Μηλιάδης. «Αυτό δυστυχώς για την ελληνική μουσική πραγματικότητα και σε αντίθεση με τις χώρες στις οποίες ανθεί το είδος της μουσικής μας, δεν σημαίνει πως παίζουμε δύο ή τρεις φορές τον μήνα, αλλά ταυτόχρονα δεν έχουμε κάνει καμία έκπτωση ή παραχώρηση στο αντικείμενό μας και στην ποιότητα της δουλειάς μας. 

Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι με τις εμφανίσεις μας και την ανταπόκριση του κόσμου έως τώρα και φυσικά προσβλέπουμε πάντα στο μέλλον, βάζοντας στόχο τη δραστηριότητα και εκτός Ελλάδας, με σταθερό γνώμονα την προσέγγιση μεγαλύτερου κοινού και την εξερεύνηση ρεπερτορίου που μας εκφράζει».

INFO

Τρίο el Greco «Οι δύο Σχολές της Βιέννης - Έργα Χάιντν, Σούμπερτ, Σκαλκώτα»: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Δ. Μητρόπουλος), Παρασκευή 12 Απριλίου.

Ώρα έναρξης: 20.30. Τιμές εισιτηρίων: 10-15 €, 7 € μαθητές - φοιτητές. Τηλ.: 210-7282333.

Πρόγραμμα συναυλίας: Joseph Haydn: Trio Gypsy για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε σολ μείζονα, αρ. 39, Νίκος Σκαλκώτας: 8 Παραλλαγές για τρίο με πιάνο σε παραδοσιακό θέμα (1938), Franz Schubert: Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 100.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Εκρηκτικές» εναλλακτικές ευχές από τέσσερις undergound μπάντες
Η τρίτη εκδοχή των γενεθλίων του θρυλικού underground fanzine Merlin' s Music Box φέρνει τέσσερις εκρηκτικές μπάντες με ξεχωριστή ιστορία στο AnClub. Εμείς το μόνο που είχαμε να κάνουμε ήταν να ζητήσουμε από...
«Εκρηκτικές» εναλλακτικές ευχές από τέσσερις undergound μπάντες
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Last Rizla: Η απληστία δεν έχει θέση πουθενά, αλλά το τζάμπα δεν είναι αυτοσκοπός
Χειμαρρώδεις, όπως και η μουσική τους, με εξαιρετική δόση χιούμορ και μία εμφανέστατη αγάπη για την μουσική ως καλλιτεχνική δημιουργία, αλλά και ως στοιχείο απόδραση, οι Last Rizla απαντούν με τον πιο...
Last Rizla: Η απληστία δεν έχει θέση πουθενά, αλλά το τζάμπα δεν είναι αυτοσκοπός
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Χριστίνα Ψύχα: Λυρισμός, αυτοσχεδιασμός, πειραματισμός τα κύρια στοιχεία της μουσικής μου
Η Χριστίνα Ψύχα συνθέτει και τραγουδάει. Η μουσική της βασίζεται στον συνδυασμό της τζαζ με τη λάτιν παράδοση. Πριν από περίπου ένα χρόνο δημιούργησε το κουαρτέτο της με τους Νικόλα Αναδολή, Αλέξανδρο...
Χριστίνα Ψύχα: Λυρισμός, αυτοσχεδιασμός, πειραματισμός τα κύρια στοιχεία της μουσικής μου
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Κ. Βήτα: Ανάμεσα στην ελευθερία και τον περιορισμό η τέχνη
Στο νέο του δίσκο «Περίεργη ώρα» και μία μεγάλη συναυλία στην Αθήνα έχουμε την ευκαιρία να ακούσουμε τον αγαπημένο και πάντα πειραματικό μουσικό που μας μιλάει μεταξύ άλλων για την πολυπόθητη ελευθερία στην...
Κ. Βήτα: Ανάμεσα στην ελευθερία και τον περιορισμό η τέχνη
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Nalyssa Green: Απολαμβάνω τη γυναικεία τραγουδοποιία και τις ιδιοσυγκρασιακές  καλλιτέχνιδες
Είναι συνθέτις και τραγουδίστρια. Παίζει πλήκτρα, κιθάρα, ακορντεόν και θέρεμιν και είναι αυτοδίδακτη. Έχει κυκλοφορήσει τρία άλμπουμ. Από το 2014 συνθέτει πρωτότυπη μουσική για θεατρικές παραστάσεις. Είναι η...
Nalyssa Green: Απολαμβάνω τη γυναικεία τραγουδοποιία και τις ιδιοσυγκρασιακές  καλλιτέχνιδες
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Μία παράσταση αφιερωμένη στον άνθρωπο που πάει κόντρα σε ό,τι τον κρατάει πίσω»
Μια «Πρόσκληση για ζωντανή ηχογράφηση» μας κάνει η Ρίτα Αντωνοπούλου την Παρασκευή και το  Σάββατο στο «Παρνασσό», για να δούμε τη σύμπραξή της με τον συνθέτη Θοδωρή Οικονόμου σε μία από τις πιο επιτυχημένες...
«Μία παράσταση αφιερωμένη στον άνθρωπο που πάει κόντρα σε ό,τι τον κρατάει πίσω»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας