Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μαρία Κοτρότσου: Ακούω πάντα την εσωτερική φωνή μου όταν δημιουργώ μουσική

Μαρία Κοτρότσου: Ακούω πάντα την εσωτερική φωνή μου όταν δημιουργώ μουσική

  • A-
  • A+

Η Μαρία Κοτρότσου αποτελεί μια αξιομνημόνευτη περίπτωση στο στερέωμα της σύγχρονης μουσικής σκηνής. Συνθέτις και πιανίστα, που ζει και εργάζεται στο Παρίσι, δημιουργός και «νονά» του μουσικού είδους που ακούει στο όνομα «instelect», συνθέτει ορχηστρική, ηλεκτρονική, μοντέρνα κλασική, New Age μουσική και έχει γράψει τραγούδια για τους Idra Kayne, Martha Moreleon, Ελένη Τζατζιμάκη, Joana Desfosses, Lukas Gauntt, κ.ά. Έχει γράψει ακόμη μουσική για κινηματογράφο και θεατρικές παραστάσεις.

Οι συνθέσεις της, που κινούνται στα μονοπάτια του ρομαντικού ευρωπαϊκού μινιμαλισμού, ταξιδεύουν τον ακροατή σε ονειρικά -βγαλμένα λες από ταινία- τοπία.

Τι ήταν αυτό που σε ώθησε να ασχοληθείς με τη μουσική από τόσο μικρή ηλικία και πότε αποφάσισες ότι θέλεις να γίνεις μουσικός;

Μέσα στο σπίτι ακούγαμε πάντα μουσική, επί το πλείστον κλασική και γενικά ορχηστρική. Μεγάλωσα με αυτά τα ακούσματα. Από πολύ μικρή ηλικία, περίπου στα πέντε μου, πήγαινα με την οικογένειά μου να παρακολουθήσουμε όπερες και συναυλίες. Το επιζητούσα και η ίδια. Σαν να έλειπε κάτι από την καθημερινότητά μου. Ζητούσα από τους γονείς μου να καθόμαστε μπροστά μπροστά για να βλέπω τα χέρια των βιρτουόζων ή να έχω αμεσότητα με τους μουσικούς μιας ορχήστρας ή τους τραγουδιστές μιας όπερας. Όταν ρωτήθηκα αν ήθελα κι εγώ να μάθω ένα μουσικό όργανο, χωρίς δεύτερη σκέψη είπα «ναι»!

Το πιάνο και η μουσική έγιναν η προέκταση του εαυτού μου. Από το Δημοτικό ακόμα όταν με ρωτούσαν «τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις;», απαντούσα πάντα «μουσικός». Πιο συνειδητοποιημένα φυσικά έγινε όταν άρχισα να προχωρώ επίπεδα και να πιστεύω στον εαυτό μου, αλλά να πιστεύουν και οι καθηγητές μου σε μένα. Θυμάμαι που εξέφρασα την επιθυμία μου σχετικά με τη μουσική στην καθηγήτριά μου τότε, τη Λούσυ Βιτσεντζάτου, η οποία και με ενθάρρυνε πολύ.

Παράλληλα με τις μουσικές σπουδές σου ολοκλήρωσες με επιτυχία τη φοίτησή σου στο Νομικό Τμήμα της Νομικής Κομοτηνής, ένα επιστημονικό πεδίο από τα πιο απαιτητικά παγκοσμίως. Πόσο δύσκολο ήταν αυτό και γιατί το έκανες, αφού αυτό που σε ενδιέφερε ήταν να κάνεις καριέρα ως μουσικός;

Ήταν πολύ δύσκολο για μένα, γιατί δεν μου άρεσε ποτέ και ούτε ήθελα να έχω επαφή με τα νομικά. Είχα περάσει στη Νομική στην Κομοτηνή όπου πήγαινα μόνο για τις εξεταστικές και γυρνούσα πίσω στην Αθήνα. Ακόμα και τις μέρες που ήμουν εκεί, νοίκιαζα μία αίθουσα σε ένα ωδείο για να εξασκούμαι στο πιάνο. Έπαιρνα σημειώσεις και προσπαθούσα να διαβάζω τόσο ώστε η μελέτη αυτή να μη με απασχολεί πολύ από τη μουσική, γιατί είχα και τις εξετάσεις στο πιάνο που ήταν η προτεραιότητά μου. Εντούτοις 
αποκόμισα γνώσεις και φίλους που έχω ακόμα και σήμερα. Επρόκειτο για μια επιθυμία των γονιών μου, την οποία πραγματοποίησα ίσως και από ευγνωμοσύνη για τη στήριξη και την αποδοχή που έλαβα από αυτούς ώστε να υλοποιήσω το όνειρό μου…

Ποιοι καλλιτέχνες και ποια ακούσματα θεωρείς ότι σε επηρέασαν καταλυτικά στην πορεία σου;

Με επηρέασε πολύ η κλασική μουσική γιατί την αγάπησα ως ακροάτρια, τη σπούδασα και ασχολήθηκα με αυτήν όλα μου τα χρόνια. Ο συνθέτης που με συγκίνησε πιο πολύ και υπήρξε μεγάλη έμπνευση για εμένα είναι ο Μπετόβεν, τον οποίο και μελέτησα πάρα πολύ. Επίσης έχω επηρεαστεί πολύ από τη μουσική για τον κινηματογράφο, τα ράφια μου είναι γεμάτα από soundtracks και με κάθε ευκαιρία θα πάω σε συναυλία κάποιου συνθέτη κινηματογραφικής μουσικής. Philip Glass, Michael Nyman, Hans Zimmer, James Newton Howard, Ennio Morricone και πολλοί άλλοι ήταν αυτοί που με επηρέασαν. Και στην ηλεκτρονική μουσική ο Παπαθανασίου, ο Jean-Michel Jarre, o Brian Eno, o Kitaro κι άλλοι, αμέτρητοι.

Δημιούργησες ένα νέο μουσικό είδος, στο οποίο έδωσες το όνομα «instelect». Τι σημαίνει αυτό και πώς το προσδιορίζεις;

Από τη στιγμή που άρχισα τα μαθήματα πιάνου και μέχρι το τέλος των σπουδών μου στο Παρίσι ασχολήθηκα με την κλασική. Παράλληλα άκουγα γενικά πολλή μουσική, κλασική, ηλεκτρονική, New Age κι άλλα είδη. Μου άρεσε και μου αρέσει η μουσική που με συγκινεί συναισθηματικά. Είτε πρόκειται για ένα τραγούδι είτε για ένα ορχηστρικό κομμάτι. Η ηλεκτρονική είναι ένα είδος που μου κίνησε πολύ το ενδιαφέρον κι έτσι άρχισα να μελετάω τις πολλές διαφορετικές κατηγορίες της. Ήταν σίγουρα κάτι διαφορετικό σε σχέση με ό,τι είχα ασχοληθεί μέχρι εκείνη την περίοδο

Στη σύνθεση θέλησα να συνδυάσω τα είδη που ταίριαζαν περισσότερο στα ακούσματά μου κι αυτά ήταν η κλασική και η ηλεκτρονική. Το «Instelect» προέκυψε σαν κάτι φυσικό κι αυθόρμητο. Ο τρόπος που συνδυάζονται και παντρεύονται τα ακουστικά όργανα με σύγχρονους ηλεκτρονικούς ήχους δημιούργησαν την απορία σε πολλά άτομα του κλάδου και δημοσιογράφους για το πού θα μπορούσαν να κατατάξουν τη μουσική μου. Σε μια συνέντευξη που έδωσα μετά από συναυλία μου στο Παρίσι, ο δημοσιογράφος μου έθεσε το ίδιο ερώτημα, «τι είδος μουσικής είναι κάποια από τα κομμάτια που παίξατε;», κι εκείνη τη στιγμή τού απάντησα τελείως αυθόρμητα: «instelect»(instrumental-electro)!

Διατηρείς δεσμούς φιλίας με τη Νάνα Μούσχουρη, η οποία έγραψε ένα πολύ θερμό σημείωμα για το τελευταίο άλμπουμ σου. Δεδομένης της τεράστιας καριέρας που έχει πίσω της και της μεγάλης καλλιτεχνικής εμπειρίας της, ζητάς τις συμβουλές της; Αν ναι, ποιες είναι οι κατευθύνσεις που σου δίνει;

Τα λόγια της ήταν πολύ τιμητικά για το πρόσωπό μου. Είμαι βαθιά ευγνώμων για την κίνησή της αυτή. Στην αρχή της επικοινωνίας μας της είχα στείλει το πρώτο μου άλμπουμ, που μόλις είχε κυκλοφορήσει τότε. Περίμενα μια γνώμη, μια συμβουλή από κάποιον του βεληνεκούς της Νάνας Μούσχουρη. 

Εκτίμησα την απλότητα και τη ζεστασιά με την οποία μου απευθύνθηκε, από την πρώτη μας επαφή. Αυτό που μου είπε και κράτησα μέσα στην καρδιά μου είναι «να ακούω πάντα την εσωτερική φωνή μου όταν δημιουργώ μουσική», γιατί είναι αυτό που βγαίνει από την ψυχή μου και θα το κάνω καλά αφού αυτή είναι η ταυτότητά μου και έτσι θα την υποστηρίξω. Γιατί είναι αλήθεια είναι ότι καθένας μας όλο και κάτι θέλει πάντα να αλλάξει στον άλλο, σύμφωνα με τα δικά του ακούσματα και τις δικές του παραστάσεις. 

Όταν μιλάμε, πάντα θα αναφερθεί στην αξιοπρέπεια, στην αγάπη για την καλή μουσική. Δεν χρειάζεται ποτέ να της ζητήσω να μου μιλήσει για κάτι συγκεκριμένο, γιατί από τις κουβέντες μας μαθαίνω πολλά και ανάλογα πορεύομαι.

Έχεις ήδη στο ενεργητικό σου τρία άλμπουμ, πολλές συναυλίες, έχεις γράψει μουσική για τον κινηματογράφο. Ποια είναι τα σχέδιά σου από εδώ και πέρα; Μέσα σε αυτά περιλαμβάνονται και κάποιες συναυλίες στην Ελλάδα;

Τώρα ετοιμάζομαι για μια συναυλία που θα δώσω στο Παρίσι, στο θέατρο Trévise, στις 30 Ιανουαρίου. Επίσης είμαι ακόμα σε συζητήσεις για μια ενδεχόμενη συναυλία στην Αθήνα, τον Ιούνιο. Τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου θα κυκλοφορήσουν και δύο ακόμα singles, συγκεκριμένα ένα ορχηστρικό κομμάτι με πιάνο, βιολί, βιολοντσέλο, φλάουτο, μπάσο κλαρινέτο και μαντολίνο, καθώς και ένα τραγούδι στιλ «instelect», ερμηνευμένο από φωνή ροκ και τενόρου. Παράλληλα δουλεύω πάνω σε ένα  καινούργιο άλμπουμ…

  

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Τρίο el Greco: Η μουσική δωματίου συνδυάζει ιδανικά τη σολιστική ιδιότητα με τη συλλογικότητα
Το Τρίο el Greco, ένα από τα πιο ενεργά ελληνικά σχήματα κλασικής μουσικής, εμφανίζεται για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής, την Παρασκευή 12 Απριλίου, με αφορμή το Έτος Σκαλκώτα
Τρίο el Greco: Η μουσική δωματίου συνδυάζει ιδανικά τη σολιστική ιδιότητα με τη συλλογικότητα
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Μία παράσταση αφιερωμένη στον άνθρωπο που πάει κόντρα σε ό,τι τον κρατάει πίσω»
Μια «Πρόσκληση για ζωντανή ηχογράφηση» μας κάνει η Ρίτα Αντωνοπούλου την Παρασκευή και το  Σάββατο στο «Παρνασσό», για να δούμε τη σύμπραξή της με τον συνθέτη Θοδωρή Οικονόμου σε μία από τις πιο επιτυχημένες...
«Μία παράσταση αφιερωμένη στον άνθρωπο που πάει κόντρα σε ό,τι τον κρατάει πίσω»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Το μέλλον βρίσκεται στους καλλιτέχνες που «ταΐζουν» το μουσικό μας τοπίο με συναίσθημα και ενέργεια
Με τον Φώτη Σιώτα συναντηθήκαμε μια Κυριακή βράδυ. Εκείνος ήρθε μετά την παράσταση του έργου «Ξύπνα Βασίλη» και εγώ σχολώντας από την εφημερίδα. Όπως καταλαβαίνετε, ήμασταν και οι δύο πολύ κουρασμένοι......
Το μέλλον βρίσκεται στους καλλιτέχνες που «ταΐζουν» το μουσικό μας τοπίο με συναίσθημα και ενέργεια
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Η αλλοτρίωση στο τραγούδι σήμερα έχει χτυπήσει κόκκινο!»
Συνθέτης και τραγουδιστής με μακρά και αξιοπρόσεκτη πορεία στην ελληνική μουσική σκηνή ο Φίλιππος Πλακιάς. Αν και σπούδασε Φυσική στο ΕΚΠΑ, τον κέρδισαν τελικά αυτά που αγάπησε πολύ από μικρό παιδί: το...
«Η αλλοτρίωση στο τραγούδι σήμερα έχει χτυπήσει κόκκινο!»
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Ο Ζ. Καρούνης και η Σ. Μαργιολά, σε γνωστά τραγούδια που όλοι αγαπάμε
Ο Ζαχαρίας Καρούνης και η Σαββέρια Μαργιολά συναντιούνται στον «Σταυρό του Νότου» για δύο παραστάσεις, αυτή την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου και το Σάββατο 12 Οκτωβρίου, για να τραγουδήσουν τα πιο γνωστά τραγούδια...
Ο Ζ. Καρούνης και η Σ. Μαργιολά, σε γνωστά τραγούδια που όλοι αγαπάμε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας