Παύλος Παυλίδης
Πέρα από τη θάλασσα
United We Fly
★★★★☆
Εδώ έχουμε ένα πολύ σημαντικό έργο, από όποια πλευρά κι αν το δεις. Ο Παύλος Παυλίδης διασκευάζει Γιάννη Μαρκόπουλο. Το διασκευάζει βέβαια δεν είναι η σωστή λέξη· ο Παυλίδης «γκρεμίζει» τα τραγούδια του Μαρκόπουλου και τα «ξαναχτίζει» από την αρχή.
Και όχι μόνο στη μουσική τους, αλλά και στους στίχους τους! Αυτό δεν νομίζω να το έχω δει ποτέ ξανά. Να παίρνεις μερικούς στίχους από ένα κομμάτι, να αφήνεις κάποιους άλλους απέξω και όχι μόνο αυτό, αλλά να προσθέτεις και δικούς σου. Πολύ συναρπαστικό για όλους εμάς τους ακροατές. Και τι τραγούδια διάλεξε ο Παύλος; Ιδού: «Πέρα από τη θάλασσα», «Οχι δεν πρέπει», «Η Ρόζα η ναζιάρα», «Γκρεμισμένα σπίτια», «Τα λόγια και τα χρόνια», «Μαλαματένια λόγια», «Μιλώ για τα παιδιά μου», «Κάτω στης Μαργαρίτας τ’ αλωνάκι» κ.ά. Εμβληματικά.
Ξεχάστε λοιπόν ό,τι γνωρίζατε γι’ αυτά, εδώ έχουμε μία άλλη πρόταση, ηλεκτρονική, σύγχρονη, άκρως ενδιαφέρουσα. Με τα πλήκτρα και τις λούπες να παίρνουν τα ηνία. Πολλούς θα τους ξενίσει ο ήχος, εντάξει, αλλά και πολλούς, μικρότερους σε ηλικία, θαυμαστές του Παύλου θα τους φέρει σε επαφή με το έργο ενός σπουδαίου συνθέτη. Δύο τραγούδια μόνο δεν πείραξε στον πυρήνα τους ο Παύλος: «Τα λόγια και τα χρόνια» και το «Μαλαματένια λόγια» σε στίχους Μάνου Ελευθερίου.
Δεν θα μπορούσε άλλωστε, είναι τραγούδια που κυλούν στο αίμα μας. Γι’ αυτό και είναι οι δύο πιο αδύναμες στιγμές του άλμπουμ. Δεν πείραξε και τον Ελύτη εννοείται. To εξώφυλλο φιλοτέχνησε ο ζωγράφος Στέφανος Ρόκος. Είπαμε, είναι ένα πολύ σημαντικό έργο, από όποια πλευρά κι αν το δεις.
Δήμητρης Κανελλόπουλος
Γιώργος Καρράς
Ασκήσεις απλότητας
United We Fly
★★★★☆
Τριάντα χρόνια μετά το «Υπέροχο Τίποτα» ο Γιώργος Καρράς, ιδρυτικό μέλος, βασικός συνθέτης και μπασίστας του θρυλικού συγκροτήματος Τρύπες, επιστρέφει στη δισκογραφία με το εξαίρετο άλμπουμ «Ασκήσεις Απλότητας». Δέκα ορχηστρικές, μινιμαλιστικές, ατμοσφαιρικές συνθέσεις δημιουργούν πανέμορφες ηχητικές εικόνες καθώς μελωδίες -άλλοτε μελαγχολικές, άλλοτε χαρούμενες- από πιάνα, κιθάρες, κλαρινέτα, τσέλα εμπλέκονται ή εναλλάσσονται με τον ρυθμό του μπάσου, ο οποίος επαναλαμβάνεται επίμονα, για να επενδύσουν «εικόνες και συναισθήματα, εκφράζοντάς τα με απλά, εμμονικά επαναλαμβανόμενα μουσικά σχήματα» όπως λέει ο ίδιος ο συνθέτης. Η καλή ορχηστρική μουσική είναι ο ορισμός του μουσικού ταξιδιού. Και ο Γιώργος Καρράς με τις «Ασκήσεις Απλότητας» μας προσφέρει ένα τέτοιο, τόσο όμορφο που δεν θα ήθελες να τελειώσει ποτέ...
Δώρα Σέλλα
Θοδωρής Γκόνης, Χρίστος Θεοδώρου
Δεν ήμουν ποτέ εδώ
Μικρή Αρκτος
★★★☆☆
Μπαλάντες και σύγχρονα λαϊκά τραγούδια, σε μουσική του Χρίστου Θεοδώρου και στίχους του Θοδωρή Γκόνη, περιλαμβάνει ο δίσκος «Δεν ήμουνα ποτέ εδώ», που μας συστήνει έναν νέο εξαιρετικό ερμηνευτή, τον Πάρι Κιμιωνή, ο οποίος ερμηνεύει τα εφτά από τα δέκα κομμάτια του άλμπουμ. Τα υπόλοιπα τρία φέρουν την ερμηνευτική σφραγίδα της Χριστίνας Μαξούρη, που έχει δώσει εδώ και χρόνια τα διαπιστευτήριά της. Υπέροχοι -όπως πάντα- οι περιπατητικοί, ταξιδιάρικοι, παιγνιώδεις στίχοι του Γκόνη, που μελοποιεί με ιδιαίτερη ευαισθησία ο Θεοδώρου αναδεικνύοντάς τους με τον καλύτερο και πλέον ταιριαστό τρόπο.
Δώρα Σελλά
GOAT
OH Death
Rocket Recordings
★★☆☆☆
Αν θέλετε να ακούσετε σύγχρονη ψυχεδέλεια και με πολλά tribal στοιχεία, βρίσκεστε στη σωστή τοποθεσία. Οι Goat είναι ένα συγκρότημα από τη Σουηδία που βγαίνουν φορώντας κάτι περίεργες μάσκες, οι οποίες θυμίζουν λίγο βουντού φάση. Οπως και ο ήχος τους που παραπέμπει σε μαγικές τελετές. Είχαν να βγάλουν δίσκο από το 2016 και κανείς δεν γνώριζε τι θα συμβεί και αν επιστρέψουν, κατάγονται άλλωστε από ένα σουηδικό χωριό που λέγεται Κορπιλόμπο, οπότε τρέχα γύρευε. Επέστρεψαν όμως και είναι, αν και σύντομοι (μόλις 34 λεπτά το άλμπουμ), καταιγιστικοί.
Δημήτρης Κανελλόπουλος
Σχόλια
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας