• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.8°C / 32.3°C
    2 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 18.6°C / 23.9°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.1°C / 29.9°C
    3 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 28.9°C
    3 BF
    54%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.3°C / 27.7°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.5°C / 23.4°C
    2 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    2 BF
    46%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.1°C / 29.4°C
    2 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.2°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.4°C / 28.8°C
    2 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 26.8°C / 27.7°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    61%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 27.3°C
    0 BF
    54%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 28.4°C / 29.9°C
    2 BF
    42%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 26.8°C
    5 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.0°C / 30.6°C
    1 BF
    40%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.6°C / 27.3°C
    2 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 18.7°C / 23.6°C
    3 BF
    82%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    0 BF
    67%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Κάτι συμβαίνει όταν ακούς τη μουσική στο σκοτάδι»

  • A-
  • A+
Το πρωτοποριακό ηλεκτρονικό ντουέτο δίνει αύριο, στο Ηρώδειο, μια συναυλία στην οποία δεν θα υπάρχει κανένα φως, ούτε στη σκηνή ούτε στις κερκίδες.

Αυτό που θα ζήσουμε αύριο στο Ηρώδειο προβλέπεται συναρπαστικό. Και μοναδικό. Και θα σας έλεγα να μην το χάσετε, γιατί θα αποτελεί εμπειρία. Ναι μεν εμφανίζονται οι Autechre, ένα πραγματικά πρωτοποριακό ηλεκτρονικό ντουέτο που αξίζει να το δεις ούτως ή άλλως, αλλά αυτή τη φορά θα παίξουν κάτω από πολύ ιδιαίτερες συνθήκες. Μέσα στο απόλυτο σκοτάδι. Δεν θα υπάρχει κανένα φως, ούτε στη σκηνή ούτε στις κερκίδες.

Μόνο θα τους ακούμε και δεν θα τους βλέπουμε. «Κάτι συμβαίνει όταν ακούς τη μουσική στο σκοτάδι», λένε οι ίδιοι. Είχε κάνει κάτι αντίστοιχο ο Αλκίνοος, πριν από έναν μήνα, παίζοντας σε μια σκοτεινή αίθουσα, σε εκδήλωση που οργάνωσε μια ομάδα που βοηθάει τυφλούς συνανθρώπους μας και, όσοι πήγαν, μιλούν για κάτι πολύ έντονο.

Οι Autechre, λοιπόν, είναι ο Sean Booth και ο Rob Brown που... «πειράζουν και διαστρεβλώνουν την ηλεκτρονική μουσική, από τα τέλη της δεκαετίας του 1980». Το συγκρότημα, το οποίο, όπως γράφουν οι New York Times, «εμποτίζει την ηλεκτρονική μουσική με ένα πλήρες φάσμα συναισθημάτων». ‘Η, όπως γράφει το Primavera Sound κατά την παρουσίασή τους, «οι Autechre είναι από τους πιο ιερούς θεσμούς στην ηλεκτρονική μουσική, για τους οποίους δεν θα μάθουμε ποτέ αν ο φυσικός τους βιότοπος είναι ένα μουσείο, ένα εργαστήριο ή μια μουσική σκηνή» Τέχνη, επιστήμη και γιορτή, επομένως.

Με εξίσου πειραματικό τρόπο βαφτίστηκαν «Autechre», το 1991, όταν κυκλοφόρησαν το πρώτο τους single «Cavity Job». «Τα πρώτα δύο γράμματα ήταν συγκεκριμένα, γιατί υπήρχε ένας ήχος “au” στο κομμάτι, ενώ τα υπόλοιπα γράμματα πατήθηκαν τυχαία στο πληκτρολόγιο. Είχαμε αυτόν τον τίτλο σε ένα κομμάτι για αρκετό καιρό και, μάλιστα, τον είχαμε γράψει πάνω σε μια κασέτα, διακοσμημένο με γραφικά. Φαινόταν καλό και αρχίσαμε να το χρησιμοποιούμε ως το όνομά μας», έχουν πει. Λένε, επίσης, πως, τελικά, το όνομά τους προφέρεται με όποιον τρόπο βρίσκει ο καθένας βολικότερο.

Ετσι κι αλλιώς, αυτό το «παιχνίδι» με τα ονόματα το κάνουν και στα κομμάτια και τις κυκλοφορίες τους: αν και χρησιμοποιούν πια μόνον αλφαριθμητικούς χαρακτήρες και σημεία στίξης, οι τίτλοι συνδυάζουν δυσνόητες παραπομπές, ακρώνυμα, απρόοπτη γραμματική και επιτηδευμένη ανορθογραφία. Ετσι, ενώ οι πρώτες κυκλοφορίες είχαν τίτλους όπως Bike, Nil, Foil κ.λπ., αυτό το ύφος μεταμορφώθηκε σταδιακά, οδηγώντας σε τίτλους όπως 90101-5L-l, IV VV IV VV VIII, και fwzE. Είναι κι αυτό χαρακτηριστικό της «ταυτότητάς» τους.

Οι δυο τους είχαν πρωτοβρεθεί το 1987, μέσω ενός κοινού φίλου, σε μια κωμόπολη κοντά στο Μάντσεστερ, το Ρότσντεϊλ. Εγιναν κολλητοί, κυρίως γιατί τα έβρισκαν στα πράγματα που τους ενδιέφερε να παρατηρούν, όπως π.χ. την κουλτούρα γκραφίτι της περιοχής. Επηρεασμένοι από τα πρωτοποριακά μουσικά ρεύματα της εποχής, το ελέκτρο και το χιπ χοπ, άρχισαν να ανταλλάσσουν μίξεις, ώσπου οι μίξεις σταδιακά εξελίχθηκαν σε συνθέσεις. Παράλληλα, ενίσχυσαν τον μουσικό εξοπλισμό τους με φθηνά μηχανήματα, όπως ο δειγματολήπτης Casio SK-1 και η ρυθμομηχανή Roland TR-606. Το ‘91, ήταν έτοιμοι να κυκλοφορήσουν το «Cavity Job».

Εκτοτε, μετρούν δεκαετίες στην ηλεκτρονική μουσική, 31 ολόκληρα χρόνια. «Το βρετανικό δίδυμο συγκαταλέγεται στο πρώτο κύμα καλλιτεχνών που συνδέθηκε με τη Warp Records και έχτισε τη φήμη του αμφισβητώντας τις δυνατότητες της μηχανικής μουσικής. Οι πρώτες πειραματικές και συναισθηματικές ηχογραφήσεις των Autechre έμοιαζαν εντελώς καινούργιες, ενώ το δίδυμο έχει πειραματιστεί με μια πληθώρα μουσικών ειδών και έχει δημιουργήσει, τα τελευταία τριάντα χρόνια, μουσικές συνθέσεις, που αποτελούν ερεθίσματα για το πνεύμα».

Ακόμα και σήμερα ακούγονται πολύ πρωτοποριακοί, είναι αλήθεια, κάπως ζόρικοι στην ακρόαση, με αυτή την υψηλού επιπέδου avant garde electronica που παρουσιάζουν. Το 1993, κυκλοφόρησαν το πρώτο τους άλμπουμ «Incunabula», στη Warp Records φυσικά, ανεβαίνοντας στην κορυφή των βρετανικών τσαρτ ανεξάρτητης μουσικής. Ακολούθησαν διάφορες σπουδαίες κυκλοφορίες, όπως το «Tri Repetae» και το «Chiastic Slide», όλες με ηλεκτρονικές αλχημείες που δεν ακούγαμε πουθενά αλλού. Το συγκρότημα θεωρητικά εντάσσεται στη μουσική κατηγορία «IDM», Intelligent Dance Music, δηλαδή ευφυής χορευτική μουσική, αν και οι ίδιοι θεωρούν ηλίθιο τον συγκεκριμένο όρο και εξοργίζονται όταν ακούν να τους χαρακτηρίζουν «Πάπες του IDM».

«Πολλές φορές, ακούμε μουσική με τα ακουστικά μας και κλείνουμε τα μάτια», λέει ο Sean Booth. «Δεν είμαι νευροεπιστήμονας, καταλαβαίνω ωστόσο ότι κάτι σημαντικό συμβαίνει στο σκοτάδι και προσπαθώ με κάθε τρόπο να το εξηγήσω. Η μουσική σε αγγίζει πιο βαθιά». Αύριο όλοι στο Ηρώδειο μόνο θα αγγιζόμαστε.


📌 ΙNFΟ Τρίτη 5 Ιουλίου, 21.30. Ηρώδειο. Εισιτήρια: από 28 έως 55 ευρώ

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
«Οι σημαντικοί άνθρωποι είναι οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Σύστημα Υγείας»
Για τη συναυλία τους στο Ηρώδειο, την πανδημία και τους πολιτικούς μίλησε ο Brian Eno σε διαδικτυακή συνέντευξη λίγο πριν την εμφάνισή του με τον αδερφό του Roger στην Αθήνα.
«Οι σημαντικοί άνθρωποι είναι οι εργαζόμενοι στο Εθνικό Σύστημα Υγείας»
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Μια πρώτη συναυλιακή γνωριμία που μας αφορούσε
Η «Εφ.Συν.» ήταν προχθές στην Τεχνόπολη στη γιορτή που διοργάνωσε η ελληνική έκδοση του εμβληματικού αμερικανικού περιοδικού, το οποίο από τον Νοέμβριο θα κυκλοφορεί με το φύλλο μας του Σαββατοκύριακου.
Μια πρώτη συναυλιακή γνωριμία που μας αφορούσε
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Δικοί μας άνθρωποι οι Calexico
Πρέπει να ήταν από τις πιο απολαυστικές συναυλίες των Calexico στη χώρα μας. Τρίτη και Τετάρτη, στο κατάμεστο Ηρώδειο, σε δύο μεθυστικά live που μας έδωσαν λίγο κλίμα από την αυθεντική αμερικάνικη παράδοση.
Δικοί μας άνθρωποι οι Calexico
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Δισκοκριτική: Black Midi, Neil Young, Jack White, Mazoha
Νέο σούπερ άλμπουμ για τους Black Midi ορμώμενοι από την ανάγκη τους να μην μπαίνουν σε καλούπια, ο κιθαριστικός Neil Young, δεύτερο άλμπουμ μέσα στη χρονιά για τον πολυπράγμονα της μουσικής Jack White και η...
Δισκοκριτική: Black Midi, Neil Young, Jack White, Mazoha

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας