Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η «τοξική αρρενωπότητα» γίνεται ποπ

Η «τοξική αρρενωπότητα» γίνεται ποπ

  • A-
  • A+

Τελευταία η έκφραση «τοξική αρρενωπότητα» έχει γίνει λίγο καραμέλα. Συμπεριφέρεσαι λες και η μαγκιά σου τρέχει από τα μπατζάκια; Κάνεις σεξιστικά ή μισογυνικά σχόλια; Ολα συνοψίζονται στο σχετικά νεόκοπο όρο «τοξική αρρενωπότητα», που από τις σπουδές φύλου και τον ακαδημαϊκό φεμινισμό έχει μεταπηδήσει στην ποπ-ψυχολογία, τη δημοσιογραφία και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. 

Η ευαισθητοποίηση γύρω από το ζήτημα έχει και τα καλά της. Η καταδίκη του μεγαλοπαραγωγού του Χόλιγουντ Χάρβεϊ Γουάινστάιν για περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης και βιασμών χαιρετίστηκε ως νίκη του κινήματος «Μe Too» και μπορεί να σημάνει την αρχή του τέλους φαινομένων κατάχρησης εξουσίας από ισχυρούς άντρες εις βάρος γυναικών αλλά και αντρών εργαζομένων στην κινηματογραφική βιομηχανία.

Αυτό δεν σημαίνει ότι έχουμε ξεμπερδέψει με την έμφυλη βία και ανισότητα, ούτε ότι το είδος του μάτσο αρσενικού έχει μπει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Εναν τέτοιο τύπο σατιρίζει στο τελευταίο της βίντεο-κλιπ για το τραγούδι «Τhe Man», η Τάιλορ Σουίφτ, αμερικανίδα ποπ σταρ που έχει επανειλημμένα πάρει θέση ενάντια στον Τραμπ και υπέρ των Δημοκρατικών.

Μεταμφιεσμένη σε άντρα, με εξαιρετικά πειστικό τρόπο, υποδύεται τον τύπο που τα έχει και τα κάνει όλα: Μπίζνεσμαν, εραστής, πατέρας, πλέιμποι, κάθεται με τα πόδια ανοιχτά στο μετρό (το περίφημο manspreading), και γενικά είναι εκνευριστικός και γελοίος. Μια καρικατούρα αρσενικού δηλαδή. Γι'αυτό ίσως το βίντεο δέχθηκε αρνητικές κριτικές ότι δεν είναι πραγματικά φεμινιστικό, απλά πηδάει  στο τρένο του «Me Too» που έγινε μόδα.

Ενα χρόνο πριν, μια λιγότερο διάσημη τραγουδίστρια, η Mattiel, ντύθηκε κι αυτή καρικατούρα αρσενικού, στο τραγούδι της «Je ne me Connais Pas». Με λιγδιασμένο μαλλί, μουσάκι, τσιγάρο και ποτό αναπαριστά όλα τα στερεότυπα που έχουν ταυτιστεί με την τοξική αρρενωπότητα.

Χωρίς να προσποιείται το βαθύ πολιτικό σχόλιο, το βίντεο έχει πλάκα, κυρίως χάρη στην περσόνα της Mattiel, που αρέσκεται σε μεταμφιέσεις. Μάλιστα έχει ειδικό ενδιαφέρον για το ελληνικό κοινό, καθώς ο ντραγκ χαρακτήρας της Mattiel θυμίζει εξωφρενικά Έλληνα γόνο φαρμακοβιομηχάνων, ιδιοκτήτη μιντιακού ομίλου και πρόεδρου ΚΑΕ του οποίου το ήθος, το ύφος και το λεξιλόγιο είναι η επιτομή του τοξικού.

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Κορονο-τράγουδα της αυτοαπομόνωσης
Πέντε κορονο-τράγουδα, όχι της πικρής πατρίδας, αλλά του πικρού φαρμάκου που λέγεται αυτο-απομόνωση, σε μια εικονική διαδικτυακή κασέτα με τρυφερότητα και νοσταλγία.
Κορονο-τράγουδα της αυτοαπομόνωσης
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Από τον Ιό B23 στον Covid19
«Η γλώσσα είναι ένας ιός από το διάστημα» τραγουδούσε η Λόρι Αντερσον, αποτίοντας φόρο τιμής στον Γουίλιαμ Μπάροουζ, τον συγγραφέα που κατάλαβε πριν από όλους πώς ο φόβος της μεταδοτικής ασθένειας γίνεται όπλο...
Από τον Ιό B23 στον Covid19
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Τραγούδια από την πόλη των ρόδων
Την επόμενη φορά που δείτε έναν φτωχοντυμένο ασπρομάλλη άντρα, με γαλάζια μάτια και ένα μεγάλο ηχείο να παίζει δυνατά κλαρίνα στο τρένο ή στις πλατείες της πόλης, δείξτε σεβασμό. Περνάει δίπλα σας ένας από το...
Τραγούδια από την πόλη των ρόδων
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Αfrodite's Summer
Mε το καλοκαίρι στην κορύφωσή του – ας μη μιλάμε για τέλος κι ο Σεπτέμβρης αποκαλόκαιρο είναι – ζήλεψα τις μουσικές καλοκαιρινές επιλογές των εκλεκτών συναδέλφων και θα’θελα να κάνω μια προσωρινή πειρατεία στο...
Αfrodite's Summer
ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
(Sittin' on) The dock of the bay
Eνα από τα πιο όμορφα τραγούδια που έχουν ηχογραφηθεί ποτέ, κυκλοφόρησε το 1968 και έκτοτε κρατάει συντροφιά στους ονειροπόλους κάθε εποχής και συγκυρίας.
(Sittin' on) The dock of the bay
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Πέντε μουσικά ντοκιμαντέρ για την εποχή της καραντίνας
Αν το διαβάζεις αυτό, είσαι τυχερός άνθρωπος. Προφανώς σε καραντίνα, όπως και το μεγαλύτερο μέρος των πολιτών του πλανήτη που διατηρούν στοιχειώδη λογική, όμως ταυτόχρονα σε εξαίρετες συνθήκες θα τολμήσω να πω.
Πέντε μουσικά ντοκιμαντέρ για την εποχή της καραντίνας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας