Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πώς ο Κ. Βήτα μάς ταξίδεψε στο εσωτερικό σύμπαν του Γιάννη Ρίτσου
Φωτογραφίες: Ανδρέας Σιμόπουλος και Κώστας Κατριός

Πώς ο Κ. Βήτα μάς ταξίδεψε στο εσωτερικό σύμπαν του Γιάννη Ρίτσου

  • A-
  • A+

Ποιος είναι ο ασφαλέστερος τρόπος ν' αποδράσεις από όλη αυτήν την ασκήμια που μας περιβάλλει; Η απάντηση είναι εύκολη, η τέχνη. Αυτά σκεφτόμουν το βράδυ της περασμένης Κυριακής, όταν τελείωσε η η μουσική παράσταση «Κ.ΒΗΤΑ - Γιάννης Ρίτσος: Ο κόσμος είναι ένας» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ.

Πώς να περιγράψεις μια τέτοια παράσταση; Ο -μουσικός- κόσμος του Κ.Βήτα συνάντησε τον -ποιητικό- κόσμο του Γιάννη Ρίτσου ή μήπως η ποιητικότητα της μουσικής του Κ.Βήτα συνάντησε τη μουσικότητα της ποίησης του Γιάννη Ρίτσου; Έχουν σημασία όμως τέτοιου είδους διλήμματα, όταν η απάντηση έχει ήδη δοθεί από τον τίτλο της; Ο κόσμος είναι ένας.

Ενας κόσμος που συνετέθη από 20 ποιήματα -το ένα πιο όμορφο από το άλλο- του Γ. Ρίτσου, τα οποία επέλεξε ο ανατρεπτικός καλλιτέχνης γιατί «περιέχουν συνομιλίες του ποιητή με το ορατό και το αόρατο ή ακόμα με το ορισμένο και το αόριστο», όπως γράφει στο σημείωμά του για το πρόγραμμα της παράστασης.

Η απαγγελία των ποιημάτων, που έγινε από τον συνθέτη και την Όλια Λαζαρίδου με σαγηνευτικά καθηλωτικό τρόπο, ήταν προηχογραφημένη, αφού ο Κωνσταντίνος Βήτα ήθελε να υπάρχει η αίσθηση ότι έρχονται φωνές μέσα από τις σελίδες του έργου του ποιητή, κάτι που το πέτυχε απόλυτα.

Η μαγευτική μουσική, που -σε αντίθεση με τον λόγο- παίχτηκε ζωντανά, ήταν «ένα ηλεκτρονικό έργο στα όρια ενός σύγχρονου μπαρόκ ήχου, με δύο όργανα που παντρεύονται διαρκώς και δημιουργούν ατμόσφαιρες», όπως είχε πει ο δημιουργός της στην «Καθημερινή». Μαζί με τον συνθέτη στη σκηνή χειρίζονταν τους συνθετητές ο Χρήστος Αλεξάκης και ο Αντώνης Χατζηκωνσταντής.

Πίσω από τους μουσικούς είχαν τοποθετηθεί δύο οθόνες (μία οριζόντια και μία κάθετη προς τη σκηνή), όπου προβάλλονταν τα βίντεο που έφτιαξε ο σκηνοθέτης και μουσικός Νίκος Πατρελάκης με απίστευτα όμορφες και δυνατές εικόνες, στις οποίες κυριαρχούσε η θάλασσα, που στόχο είχαν να καταγράψουν το περιβάλλον το οποίο διαμόρφωσε και καθόρισε τον ποιητή σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής του.

Φτιάχνοντας ένα υπέροχο μείγμα λόγου, μουσικής και εικόνων ο Κωνσταντίνος Βήτα πέτυχε να καταδυθεί στο εσωτερικό σύμπαν του Γιάννη Ρίτσου και να μας ταξιδέψει σε αυτό. Εκείνος κλείνοντας το σημείωμά του στο πρόγραμμα γράφει «ποιητή, σ' ευχαριστώ», εμείς, όσοι τυχεροί είδαμε την παράσταση, νιώθουμε την ανάγκη να ευχαριστήσουμε αυτόν...

Φωτογραφίες: Ανδρέας Σιμόπουλος και Κώστας Κατριός

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Πότε πέρασαν 3 ώρες;
Σ' ένα live του The Boy (κάτα κόσμον Αλέξανδρος Βούλγαρης) πρέπει να είσαι προετοιμασμένος για όλα και να μη σου κάνει καμιά εντύπωση ότι το εναρκτήριο τραγούδι της συναυλίας του, την περασμένη Πέμπτη σε ένα...
Πότε πέρασαν 3 ώρες;
ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Τρία ρουμπαγιάτ
Στην «Αγία Νοσταλγία» ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου μελοποιεί 3 ρουμπαγιάτ του Πέρση φιλόσοφου, μαθηματικού, αστρονόμου και ποιητή Ομάρ Καγιάμ. Το τραγούδι ερμηνεύει ο Γιώργος Μιχαήλ.
Τρία ρουμπαγιάτ
ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Η όραση του έρωτα
Ένα κομμάτι από το άλμπουμ «Η τέλεια εξαφάνιση», στο οποίο οι DILEMMA μελοποιούν 12 ποιήματα της σπουδαίας Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ, που έφυγε τη Δευτέρα από τη ζωή.
Η όραση του έρωτα
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Χρήστος Θηβαίος: Ήταν πρόκληση να ερμηνεύσω ποιήματα μελοποιημένα από τον Χάρη Κατσιμίχα
Ο Χάρης Κατσιμίχας μελοποιεί έξοχα οχτώ ποιήματα τριών σπουδαίων ποιητών, των Αργύρη Χιόνη, Γιάννη Βαρβέρη και Κώστα Γ. Παπαγεωργίου, τα οποία ερμηνεύει υπέροχα ο Χρήστος Θηβαίος στον δίσκο «Από τους κήπους...
Χρήστος Θηβαίος: Ήταν πρόκληση να ερμηνεύσω ποιήματα μελοποιημένα από τον Χάρη Κατσιμίχα
ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Σε είπανε Θεό
Ο Γιάννης Σπανός θεωρούσε ότι η «Τρίτη Ανθολογία», που κυκλοφόρησε το 1975, ήταν η πιο ώριμη και ολοκληρωμένη δουλειά του πάνω στην ποίηση.
Σε είπανε Θεό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας