Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η επανάσταση θα έρθει με ένα σαξόφωνο...

Η επανάσταση θα έρθει με ένα σαξόφωνο...

  • A-
  • A+

«Η επανάσταση θα φτάσει με ποδήλατο» είχε πει ο Salvador Allende. Στην περίπτωση του Kamasi Washington η επανάσταση σίγουρα θα φτάσει με ένα σαξόφωνο. Έχοντας συνεργαστεί με τους πάντες, από τον Ryan Adams και τους Twilight Singers μέχρι τον Kendrick Lamar και τους Flying Lotus, με το όντως επικό ντεμπούτο του «The Epic», το 2015, εντάχθηκε στην κάστα της μεγάλης μουσικής όπως άλλοι μπαίνουν στο ίδιο τους το σπίτι.

Ήδη ώριμος στα 37 του, εφοδιασμένος με τα τεράστια αποθέματα παρατηρητικότητας που διαθέτει ένας γιατρός και ένας καλλιτέχνης, με ένα εξαιρετικό αισθητήριο της ζωής, ο Kamasi θα μπορούσαμε να πούμε, όσο περίεργο κι αν ακουστεί, πως γράφει μουσική jazz για ανθρώπους που δεν γουστάρουν την jazz. Κι όμως, την ίδια στιγμή δείχνει να έχει ποτιστεί με το πνεύμα όλων των «μεγάλων». Σαν στην άκρη του μυαλού του να έχει το εξώφυλλο του «Bitches Brew» του Miles Davis.

Παράδεισος και Γη λοιπόν, χωρίς δεμένα μάτια, αλλά αυτός ο διπλός δίσκος μού θυμίζει την ταινία του Carlos Saura «Los ojos vendados»(«Με δεμένα μάτια»). Η ταινία αυτή είναι δομημένη γύρω από δύο άξονες που αναπτύσσονται παράλληλα, όπως ακριβώς συμβαίνει και στο δίσκο του Kamasi, ενώ δεν έχουν καμία σχέση. Ο φανταστικός κινηματογράφος του Saura είναι βαθιά κοινωνικός στην ουσία του, ενώ οι παραβολές του έχουν την περιγραφική καθαρότητα αλλά και το ερμηνευτικό διφορούμενο των ευαγγελικών παραβολών.

Κάτι αντίστοιχα συναρπαστικό συμβαίνει και με τη μουσική τού Kamasi Washington.

Υπάρχει όμως μια μεγάλη διαφορά: στον τελευταίο δεν βρίσκουμε ούτε ίχνος διλήμματος, ούτε αδιέξοδο όπως στις ταινίες. «Our time as victims is over | we will no longer ask for justice» λέει το εναρκτήριο «Fists of fury», διασκευή από το ομώνυμο θέμα της (ομώνυμης) ταινίας με τον Bruce Lee.

Και ακολουθεί μια πτήση διάρκειας 130 λεπτών. Ένα συνονθύλευμα αναφορών από το «Ninja Scroll», το «Street Fighter» και όλες τις ταινίες του Bruce Lee, που οδηγεί στον Igor Stravinsky, τον Γαλλικό Ιμπρεσιονισμό, το hip hop της Δυτικής Ακτής, τον John Coltrane (πάντα), τον George Duke, τον Sun Ra, τον Fela Kuti, τον Pharoah Sanders, τον Archie Shepp, την ψυχεδέλεια των Rotary Connection. Ένα γλυκό σημείο-ωδή στην καλλιτεχνία.

Το ερώτημα είναι αν αυτή η επιτυχία θα του δώσει πρόσβαση σε ένα ευρύτερο κοινό ή θα παραμείνει απλώς μια συνταρακτική εξερεύνηση της μουσικής. Όπως και να 'χει, ο Kamasi Washington συνέθεσε ένα άλμπουμ που θα μείνει κλασικό, ακόμα και αν στο μέλλον γράψει κι άλλα του ίδιου επιπέδου.

Και εμείς μένουμε να σκεφτόμαστε τα λόγια της Margaret Mead: «Ποτέ μην αμφιβάλλεις ότι μια μικρή ομάδα σκεπτόμενων και αποφασισμένων πολιτών μπορεί να αλλάξει τον κόσμο. Είναι το μόνο που μπορεί να κάνει».

*Ηθοποιός

 

ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Η «αρμονία» του Kamasi Washington
Προφανώς πρόκειται για ένα εκ των πλέον αξιοσέβαστων μουσικών ιδιωμάτων, αν και όλη αυτή η λάμψη της αποδόθηκε χρόνια μετά την ακμή της – την εποχή που που συνέβαινε, οι ήρωες της ήταν απλώς έγχρωμοι μισθωτοί...
Η «αρμονία» του Kamasi Washington
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Kamasi Washington: Ένας ακλόνητος πυλώνας της εξέλιξης της jazz
Δεν ξέρω πως είναι αυτά τα τελευταία χρόνια για έναν jazz fan. Ίσως απολαμβάνει τη δημιουργική αναβίωση, ίσως είναι θρησκευτικά προσκολλημένος στα παλιά αριστουργήματα, ίσως είναι ψύχραιμος και περιμένει να...
Kamasi Washington: Ένας ακλόνητος πυλώνας της εξέλιξης της jazz
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Η πιο συναρπαστική κυκλοφορία της χρονιάς: Το χαμένο album του John Coltrane
Αν όντως όλα στη ζωή και στην τέχνη λειτουργούν σε κύκλους, τότε χρειάστηκε να ολοκληρωθεί ένας πολύ μεγάλος ώστε να φτάσουμε στο δεύτερο μισό των 2010's και να ζούμε μια εποχή όπου η jazz είναι ξανά φρέσκια...
Η πιο συναρπαστική κυκλοφορία της χρονιάς: Το χαμένο album του John Coltrane
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
O Trombone Shorty είναι η ζωντανή ιστορία της Νέας Ορλεάνης
Είναι το στοίχημα που πολλοί προσπαθούν να κερδίσουν και ελάχιστοι τα καταφέρνουν. Πως μπορείς να υπηρετείς ένα από τα παλαιότερα είδη μουσικής και ταυτόχρονα να παραμένεις φρέσκος και επίκαιρος;
O Trombone Shorty είναι η ζωντανή ιστορία της Νέας Ορλεάνης
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Οι Planet of Zeus στο “Faith In Physics”  βρίσκουν το νέο τους ρόλο
Ο Carl Sagan είχε πει κάποτε ότι “Πρέπει να γνωρίζεις το παρελθόν, για να κατανοήσεις το παρόν”. Τίποτα δεν είναι τυχαίο σε αυτή την παραπομπή, ούτε το όνομα του διάσημου αστροφυσικού και συγγραφέα, ούτε η...
Οι Planet of Zeus στο “Faith In Physics”  βρίσκουν το νέο τους ρόλο
ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ
Fear Inoculum: Τελικά οι Tool άλλαξαν αυτά τα δεκατρία χρόνια ή εμείς;
Για οποιονδήποτε παρακολουθεί τη rock μουσική, έχει μια σύνδεση internet και γενικότερα δεν ζει κάτω από μια πέτρα, τον τελευταίο μήνα τα νέα έχουν κατακλύσει newsfeeds, ενημερώσεις γνωστών και φίλων, δηλώσεις...
Fear Inoculum: Τελικά οι Tool άλλαξαν αυτά τα δεκατρία χρόνια ή εμείς;

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας