Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Άρθρο-καταπέλτης του Brian Eno για το Ισραήλ, την προπαγάνδα και τη Eurovision
AP Photo

Άρθρο-καταπέλτης του Brian Eno για το Ισραήλ, την προπαγάνδα και τη Eurovision

  • A-
  • A+

Τη δική του παρέμβαση κάνει μέσω άρθρου του στον Guardian ο σπουδαίος μουσικός Brian Eno με αφορμή τη διοργάνωση του φετινού διαγωνισμού της Eurovision από το Ισραήλ.

Ο Βρετανός καλλιτέχνης καλεί σε αντίσταση ώστε να μην μετατραπεί από το Ισραήλ ο διαγωνισμός σε εργαλείο προπαγάνδας, αλλά και για να αναδειχθούν για ακόμη μία φορά σε διεθνές επίπεδο τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Παλαιστίνιοι στην περιοχή.

Γράφει ο Brian Eno:

Οι διοργανωτές του διαγωνισμού θα πρέπει να αντισταθούν ενάντια στην καταπίεση των Παλαιστίνιων καλλιτεχνών και να μεταφέρουν την διοργάνωση από το Τελ Αβίβ.

Εκείνοι από εμάς που κάνουμε τέχνη ως επάγγελμα ζούμε μέσω από την ελεύθερη και ανοιχτή επικοινωνία. Οπότε τι πρέπει να κάνουμε όταν βλέπουμε ο πολιτισμός να γίνεται μέρος της πολιτικής ατζέντας; «Η μουσική ενώνει» λέει ο εκπρόσωπος της Βρετανίας στη Eurovision Μάικλ Ράις. Τι συμβαίνει όταν ένα ισχυρό κράτος χρησιμοποιεί την τέχνη ως προπαγάνδα για να απομακρύνει την προσοχή από την ανήθικη και παράνομη συμπεριφορά του; Όλοι όσοι σχετίζονται με τον διαγωνισμό της Eurovision φέτος θα πρέπει να καταλάβουν ότι είναι που συμβαίνει. 

Οι Ευρωπαίοι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς (EBU), ανάμεσά τους και το BBC, προχωρούν τα πλάνα ώστε να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός στο Τελ Αβίβ τον Μάιο, λες και η μετάδοση ενός εξαιρετικά ακριβού θεάματος από ένα ενεργά καταπιεστικό κράτος που θυμίζει το απαρτχάιντ δεν αποτελεί κανένα πρόβλημα.

Η Eurovision, λέει η ένωση Ευρωπαίων Φορέων (EBU), είναι ένα «μη πολιτικό» γεγονός. Είναι αδύνατο να κατανοήσουμε τι λέει στην πραγματικότητα η EBU. Το Ισραήλ είναι ένα κράτος που βλέπει τον πολιτισμό ως πολιτικό όργανο. Ο πρωθυπουργός του, Μπενιαμίν Νετανιάχου, έπλεξε το εγκώμιο της Νέτα Μπαρτζιλάι, νικήτριας της περσινής Eurovision, ως κάποιας που έκανε «εξαιρετική δουλειά στις διπλωματικές σχέσεις της χώρας».

Υπάρχει και ο πόλεμος του Ισραήλ κατά των Παλαιστινίων και της κουλτούρας τους. Τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του περασμένου έτος, Ισραηλινοί ελεύθεροι σκοπευτές σκότωσαν δημοσιογράφους που κατέγραφαν τις ειρηνικές διαμαρτυρίες στη Γάζα. Τον Αύγουστο τα F16 του κράτους κατέστρεψαν το κέντρο Σαϊντ Αλ Μισάλ στη Γάζα, έναν χώρο της μουσικής, του θεάτρου και του χορού. Παλαιστίνιοι καλλιτέχνες, ηθοποιοί και μουσικοί αρκετά συχνά αντιμετωπίζουν προβλήματα με τις ισραηλινές αρχές κατοχής, καθώς δεν μπορούν να ταξιδέψουν. Ο ποιητής Νταρίν Τατούρ μπήκε στη φυλακή με την κατηγορία ότι «υποκινούσε την τρομοκρατία». 

Στο μεταξύ, το υπουργείο Πολιτισμού του Ισραήλ κατηγορεί τις πολιτιστικές οργανώσεις που διαφωνούν με την πολιτική του ως προδότες και απειλεί να τους κόψει τη χρηματοδότηση εκτός κι αν αλλάξουν τα προγράματά τους με βάση τα γούστα της κυβέρνησης. Το 2017, για παράδειγμα, το θέατρο Acre κατέβασε ένα έργο που αφορούσε Παλαιστίνιους φυλακισμένους στο Ισραήλ ώστε να αποφύγει οικονομικές κυρώσεις από το υπουργείο Πολιτισμού. Από τότε αρκετές γκαλερί και κινηματογραφικά φεστιβάλ έχουν δεχθεί παρόμοιες απειλές. 

Αυτές οι απειλές είναι μέρος ενός μεγαλύτερου σχεδίου που υποβαθμίζει τους ισχυρισμούς πως η Eurovision του 2019 θα περιλαμβάνει τις αξίες της διαφορετικότητας και της φιλίας. Ο κώδικας ηθικής της EBU διαφημίζει την Eurovision ως έναν ασφαλή χώρο όπου «τα ανθρώπινα δικαιώματα, η ελευθερία έκφρασης, η δημοκρατία και η αλληλεγγύη» μπορούν να αναπτυχθούν. Εάν αυτή είναι η πρόθεση το να διοργανώσει το Ισραήλ τον διαγωνισμό είναι παράλογο. Μία πολύ μικρή έρευνα θα έπειθε τους παραγωγούς ότι αυτές οι αρχές έχουν εγκαταλειφθεί εδώ και καιρό. 

Οι Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα σημειώνουν ότι οι δημοσιογράφοι του Ισραήλ υπόκεινται σε στρατιωτική λογοκρισία. Την ίδια στιγμή οι άπειρες απαγορεύσεις στις κινήσεις των Παλαιστινίων εξασφαλίζει ότι σχεδόν όλοι τους να είναι αποκλεισμένοι από τους εορτασμούς της Eurovision.

Πέρυσι ο γνωστός Ισραηλινός ηθοποιός – σκηνοθέτης, Ιτάι Τιράν, ζήτησε διεθνή στήριξη για το συνεχώς αναπτυσσόμενο κίνημα για Μποϊκοτάζ και Κυρώσεις κατά του Ισραήλ και δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι, ανάμεσά τους και καλλιτέχνες, ανακοίνωσαν ότι θα εργαστούν ώστε οι χώρες τους να μη συμμετέχουν στα όσα συμβούν στο Τελ Αβίβ. Καταλαβαίνω την χαρά του Ράις να εκπροσωπήσει τη Βρετανία, αλλά όταν πιστεύει ότι «δεν είναι η θέση μου να πω» εάν η μεταχείριση των Παλαιστινίων από το Ισραήλ καθιστά αναγκαία τη μετακίνηση του διαγωνισμού, νομίζω ότι υποτιμά τη δύναμη που έχει. 

Θα μπορούσε να βοηθήσει ώστε να εξασφαλιστεί ότι η Eurovision 2019 θα μείνει στην Ιστορία ως ένα γεγονός διαμαρτυρίας, όχι ως ένα ακόμη επεισόδιο πολιτιστικού ξεπλύματος.

 

ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Rage Against The Machine εναντίον Νάιτζελ Φάρατζ
Οι Rage Against The Machine δεν έχουν κρύψει ποτέ τον αποτροπιασμό τους για την πάσης φύσεως ακροδεοξιά ιδεολογία, όμως τώρα βάζουν κυριολεκτικά στο... στόχαστρο τον Νάιτζελ Φάρατζ. Ο Βρετανός ακροδεξιός...
Rage Against The Machine εναντίον Νάιτζελ Φάρατζ
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Τέσσερις βιασμοί, δεκάδες επιθέσεις και κατακραυγή
Το μεγαλύτερο καλοκαιρινό φεστιβάλ της Σουηδίας ανακοίνωσε ότι δεν θα πραγματοποιήσει την πολύ δημοφιλή εκδήλωση στο 2018, εξαιτίας των πολλών σεξουαλικών επιθέσεων που συνέβησαν στη φετινή εκδοχή του.
Τέσσερις βιασμοί, δεκάδες επιθέσεις και κατακραυγή
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Η αντεπίθεση της ελληνικής σκηνής
Ευχάριστα είναι τα νέα για τους φίλους της «σκληρής» ελληνικής σκηνής, καθώς η Didi Music ανακοίνωσε πως θα υπάρξει ξεχωριστή μέρα στο Rockwave Festival μόνο με… ντόπιο πράμα. Rotting Christ, Nightstalker,...
Η αντεπίθεση της ελληνικής σκηνής
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Ένα μεγάλο μουσικό πάρτι στη Νέα Ορλεάνη για τον Dr. John
Η Νέα Ορλεάνη έχασε ένα από τα ξεχωριστά τέκνα της και ο κόσμος της πόλης φρόντισε να αποχαιρετίσει τον μεγάλο Dr. John με μία μουσική παρέλαση, όπως θα του άρμοζε.
Ένα μεγάλο μουσικό πάρτι στη Νέα Ορλεάνη για τον Dr. John
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Λογοκρισία της ταινίας για τη ζωή του Έλτον Τζον στη Ρωσία
Χωρίς τις σκηνές ομοφυλοφιλικού έρωτα και κατανάλωσης ναρκωτικών θα παιχτεί στη Ρωσία η βιογραφική ταινία «Rocketman» για τον διάσημο τραγουδιστή, Έλτον Τζον.
Λογοκρισία της ταινίας για τη ζωή του Έλτον Τζον στη Ρωσία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας