Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αντίο, Τζιμάκο
ΕUROKINISSI / ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΤΩΜΕΡΗΣ

Αντίο, Τζιμάκο

  • A-
  • A+

Θλίψη στον καλλιτεχνικό και όχι μόνο κόσμο προκαλεί η είδηση του θανάτου του Τζίμη Πανούση, ενός από τους πιο ταλαντούχους και διορατικούς καλλιτέχνες της μεταπολίτευσης. Ο «Τζιμάκος» έφυγε σε ηλικία 64 ετών, καθώς υπέστη το μεσημέρι του Σαββάτου καρδιακό επεισόδιο.

Ο χαρισματικός τραγουδοποιός βρισκόταν στο σπίτι του, όταν υπέστη ανακοπή και μεταφέρθηκε εσπευσμένα με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στον Ερυθρό Σταυρό. Οι διασώστες και οι γιατροί κατέβαλαν προσπάθειες ανάνηψης όμως η επαναφορά ήταν αδύνατη.  

ΕUROKINISSI

Πριν από μερικές εβδομάδες είχε μεταφερθεί εσπευσμένα στο νοσοκομείο γιατί, κατά τη διάρκεια παράστασής του, υπέστη ανακοπή.

Τραγουδιστής, συνθέτης, ηθοποιός, συγγραφέας και ραδιοφωνικός παραγωγός ο Τζίμης Πανούσης θα μείνει στην ιστορία ως μία από τις πιο αιρετικές και, σίγουρα, προκλητικές μορφές της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Κι αν τα τελευταία χρόνια κούρασε και κουράστηκε, η συμβολή του στον χώρο τις τελευταίες δεκαετίες είναι δεδομένη.

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 με τις Μουσικές Ταξιαρχίες έως και σήμερα υπηρέτησε τη rock μουσική με τον δικό του σατιρικό τρόπο και σημάδεψε με τους στίχους και το χιούμορ του ολόκληρες γενιές ανθρώπων.

Είχε έναν γιο, τον Άρη, και μια κόρη, τη Φωτεινή.

Ο Τζίμης Πανούσης είχε δώσει μία από τις τελευταίες του συνεντεύξεις στην «Εφημερίδα των Συντακτών» τον Ιούλιο του 2017.

Από τις Μουσικές Ταξιαρχίες στο σήμερα

Η σχέση του με τη μουσική και την πρόζα ξεκίνησε από πολύ μικρή ηλικία, ενώ, εκτός από το τραγούδι, είχε ασχοληθεί από νωρίς και με την ηθοποιία. Τη δεκαετία του 1970 συμμετείχε σε έναν καλλιτεχνικό θίασο από τον οποίο αποχώρησε σύντομα για να εργαστεί στην Εθνική Τράπεζα. Αυτό, όπως ανέφερε και ο ίδιος συχνά πυκνά, ήταν μία από τις πιο άσχημες εμπειρίες που βίωσε και τελείωσε σύντομα και… άδοξα.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1970 σχηματίστηκαν οι Μουσικές Ταξιαρχίες με τον Τζίμη Πανούση στη φωνή και τους Γιάννη Δρόλαπα (ένας από τους καλύτερους Έλληνες κιθαρίστες), Σπύρο Πάζιο (επίσης κιθάρα και synthesizer, έγχορδα) Βαγγέλη Βέκιο (τύμπανα) και Δημήτρη Δασκαλοθανάση (μπάσο).  Μετά και την προσθήκη του Van Svarnas (σαξόφωνο) οι Μουσικές Ταξιαρχίες άρχισαν να πραγματοποιούν ζωντανές εμφανίσεις στην Αθήνα και απέκτησαν σύντομα μεγάλο ρεύμα.

Η κασέτα που κυκλοφόρησαν με τίτλο «Disco Tsoutsouni» έγινε ανάρπαστη στους underground κύκλους, ενώ το 1982 κυκλοφόρησε από την MINOS-EMI ο πρώτος τους δίσκος «Μουσικές Ταξιαρχίες» με ένα από τα πιο χαρακτηριστικά εξώφυλλα.

Ακολούθησαν τα «Αν η γιαγιά μου είχε Ρουλεμάν» και «Hard Core», μία live ηχογράφηση που αποτύπωνε με τον καλύτερο τρόπο τις δυναμικές τους συναυλίες. 

Από το 1986 ο «Τζιμάκος» αποφασίσει να ακολουθήσει solo καριέρα και γνωρίζει σημαντική επιτυχία με τον δίσκο «Κάγκελα Παντού». 

Η δεκαετία του 1980 κλείνει με άλλους τρεις πολύ καλούς δίσκους τα «Χημεία και Τέρατα», «Δουλειές του Κεφαλιού» και «Ρομπέν των Χαζών», ζωντανή ηχογράφηση Τσικνοπέμπτη στο θρυλικό Ρόδον.

Ο Τζίμης Πανούσης κυκλοφορεί το 1993 το «Vivere Pericolosamente», ενώ στις αρχές του νέου αιώνα, το 2000 επιστρέφει στη δράση και στην επικαιρότητα με το πολύ επιτυχημένο «Με λένε Πόπη», αναθερμαίνοντας, παράλληλα, και την κόντρα του με τον Γιώργο Νταλάρα.

Το περιοδικό Μετρό κυκλοφόρησε το 2002 το «Δείγμα Δωρεάν» που περιείχε ακυκλοφόρητα τραγούδια από τις τότε παραστάσεις του, ενώ, το 2009 κυκλοφόρησε κι ένα διπλό CD με την παράσταση «Της πατρίδας μου η σημαία» η οποία είχε προκαλέσει σάλο.

Φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

Το 2015 ο «Τζιμάκος» βρίσκει ξανά τον Γιάννη Δρόλαπα και τις Μουσικές Ταξιαρχίες για μία σειρά εμφανίσεων στο Κύτταρο και, την επόμενη χρονιά, στο Gagarin.

Ο «Τζιμάκος» στο… γυαλί και το ραδιόφωνο

Το 1981 ο Τζίμης Πανούσης (μαζί με τις Μουσικές Ταξιαρχίες) πρωταγωνιστεί στη θρυλική ταινία του Νίκου Ζεβρού «Ο Δράκουλας των Εξαρχείων» παρέα με τους Αντώνη Καφετζόπουλου, Κωνσταντίνο Τζούμα, Δημήτρη Πουλικάκο, Βαγγέλη Κοτρώνη, Σάκη Μπουλά και άλλους πολλούς.

Είχε συμβάλει και στο σενάριο της ταινίας,  με το φιλμ να αποκτάει σταδιακά μεγάλη σημασία στο ως καλτ φαινόμενο στους εναλλακτικούς κύκλους.

Παράλληλα, ο Τζίμης Πανούσης εμφανίστηκε ως γκεστ σε ταινίες όπως ο Ηνίοχος του Αλέξη Δαμιανού, ο Προστάτης Οικογένειας του Νίκου Περράκη και το Safe Sex των Ρέππα-Παπαθανασίου.

Ο «Τζιμάκος» ασχολήθηκε έντονα και με το ραδιόφωνο με τις εκπομπές του στον Top FM να έχουν μείνει στην ιστορία. Συνεργάστηκε, ακόμη, με τους Κανάλι 15, Ωχ FM, Flash 9.65, 88 μισό Θεσσαλονίκης, ΣΚΑΪ 100.3FM, City FM 99.5.

Το 1995 είχε συμφωνήσει να ξεκινήσει τηλεοπτική εκπομπή με το όνομα «Κορίτσια ο Τζίμης» στην τότε ΕΤ2, ωστόσο αυτή τελικά «κόπηκε».

Ο Πανούσης, πάντως, βρέθηκε αρκετές φορές ως καλεσμένος σε διάφορα τηλεοπτικά πλατό με τις εμφανίσεις του να γίνονται πάντα αντικείμενο συζήτησης.

Κυκλοφόρησε και αρκετά βιβλία, βασισμένα κυρίως στις ραδιοφωνικές του εκπομπές, όπως η «Ζάλη των Τάξεων» κ.α.

Δισκογραφία και βιβλία

Σάτιρα, πρόκληση και ταλέντο

Εκείνο που προτάσσουν οι περισσότεροι είναι το σατιρικό περιεχόμενο των τραγουδιών του και οι προκλητικές σεξουαλικές εκφράσεις που χρησιμοποιούσε, όμως οι στίχοι του Τζίμη Πανούση είχαν πάντα μία βαθύτερη κοινωνική και πολιτική κριτική.

Με μία εξαιρετική φωνή, αλλά και μουσική αντίληψη (αν και αυτοδίδακτος) δεν δίστασε να συνδυάσει διαφορετικές μορφές μουσικής στις συνθέσεις του.

Προερχόμενος από τον χώρο της Αριστεράς έβαζε πάντα στο στόχαστρο την εποχή ΠΑΣΟΚ και την άνοδο του μικροαστισμού στην Ελλάδας και τη Δεξιά παράταξη, εκτόξευε πυρά κατά της Εκκλησίας, ενώ ασκούσε, πάντα, σφοδρή κριτική στο ΚΚΕ, αλλά και την Αριστερά γενικότερα.

Τα μνημονιακά χρόνια από την κριτική του δεν ξέφυγε ούτε ο ΣΥΡΙΖΑ και τα υπόλοιπα κόμματα εντός και εκτός Βουλής.

Ο «ακατονόμαστος» και οι διάφορες νομικές περιπέτειες

Δεν ήταν λίγες οι φορές που τα τραγούδια και οι παραστάσεις του τον έφεραν στο επίκεντρο της κριτικής, ενώ πυροδότησαν συγκρούσεις με άλλους καλλιτέχνες.

Γνωστή σε όλους είναι η κόντρα του με τον Γιώργο Νταλάρα, στον οποίο ασκούσε σφοδρή κριτική για τις μεγάλες συναυλίες που πραγματοποιούσε παλαιότερα εντός και εκτός Ελλάδας, κυρίως για το θέμα της Κύπρου.

Ο γνωστός μουσικοσυνθέτης κινήθηκε δικαστικά εναντίον του και τον μήνυσε, το 1987, για συκοφαντική δυσφήμηση. 

Στη συνέχεια η υπόθεση πήρε διαφορετική τροπή με τον Γιώργο Νταλάρα να απαιτεί να σταματήσει ο Πανούσης να χρησιμοποιεί το όνομα, τη φωνή και την εικόνα του στις παραστάσεις του και κάπως έτσι εμφανίστηκε ο «ακατονόμαστος».

Εκτός από τα πολλά επεισόδια της κόντρας με τον Νταλάρα ο Τζίμης Πανούσης βρέθηκε αντιμέτωπος με τη δικαιοσύνη και άλλες φορές.

Φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

Από τα πρώτα χρόνια της καριέρας του και μέχρι να καταργηθεί ο νόμος περί λογοκρισίας οι δίσκοι των Μουσικών Ταξιαρχιών λογοκρίνονταν συστηματικά, ενώ, αργότερα στον δίσκο «Δουλειές του Κεφαλιού» είχε κατηγορηθεί για περιύβριση εθνικού συμβόλου.

Στο εξώφυλλο εικονιζόταν ο ίδιος να ανοίγει τρύπες σε ελληνικές σημαίες.

Τα… προβλήματά του με το… εθνικό σύμβολο επανήλθαν και το 2000 όταν για τις ανάγκες της παράστασης «Της Πατρίδας μου η σημαία» κυκλοφόρησαν αφίσες με την ελληνική σημαία που αντί για τον σταυρό είχαν ένα σφυροδρέπανο.

Φωτογραφία αρχείου Eurokinissi

Καυστικός πάντα απέναντι στην Εκκλησία ο «Τζιμάκος» κατηγορήθηκε για καθύβριση θρησκεύματος όταν έκανε φωτογράφιση ντυμένος αρχιεπίσκοπος να δαγκώνει ένα μήλο και κρατώντας την κιθάρα του. Ήταν η εποχή της πρωτοκαθεδρίας του Αρχιεπίσκοπου Χριστόδουλου.

Το 2005 είχε καταδικαστεί από το πρωτοδικείο Πάτρας για εξύβριση αστυνομικού, καθώς σε μία από τις αγαπημένες τηλεφωνικές του φάρσες κατά τη διάρκεια παράστασης πήρε τηλέφωνο έναν συνταξιούχο αστυνομικό.

ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Οι θρύλοι ροκάρουν στην έρημο
Πιθανότατα να είναι η μεγαλύτερη συνάντηση μουσικών θρύλων στην Ιστορία. Και μάλιστα σε ένα εξόχως μυστηριακό και επιβλητικό. Ο λόγος για το μοναδικό φεστιβάλ Desert Trip που διεξάγεται αυτό το τριήμερο στο...
Οι θρύλοι ροκάρουν στην έρημο
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
«Έφυγε» από τη ζωή ο ντράμερ Τζίμι Κομπ
Σε ηλικία 91 ετών από καρκίνο του πνεύμονα ένας από τους πιο εμβληματικούς ντράμερ της τζαζ, που συμμετείχε στην ηχογράφηση του θρυλικού δίσκου του Ντέιβις «Kind of Blue».
«Έφυγε» από τη ζωή ο ντράμερ Τζίμι Κομπ
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Από τους Support Art Workers στους Grup Yorum με αγάπη και αλληλεγγύη
Πάνω 120 μουσικοί, τραγουδιστές, ηθοποιοί, ηχολήπτες και εικονολήπτες αφιερώνουν το «Tencere Τava Ηavası» στη μνήμη των αγωνιστών Bölek, Gökçek και Koçak.
Από τους Support Art Workers στους Grup Yorum με αγάπη και αλληλεγγύη
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Πέθανε ο διάσημος Γάλλος τραγουδιστής Christophe, ερμηνευτής μεγάλων επιτυχιών
Την τελευταία του πνοή σε ηλικία 74 ετών άφησε ο διάσημος Γάλλος τραγουδιστής Christophe, ερμηνευτής σπουδαίων επιτυχιών τις προηγούμενες δεκαετίες.
Πέθανε ο διάσημος Γάλλος τραγουδιστής Christophe, ερμηνευτής μεγάλων επιτυχιών
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Πλήρης ημερών «έφυγε» η σπουδαία μαέστρος Τερψιχόρη Παπαστεφάνου
Απεβίωσε σε ηλικία 91 ετών η Τερψιχόρη Παπαστεφάνου, η μαέστρος και ιδρύτρια της «Χορωδίας Τρικάλων» που μεσουράνησε κατά τις δεκαετίες 1950 και 1960.
Πλήρης ημερών «έφυγε» η σπουδαία μαέστρος Τερψιχόρη Παπαστεφάνου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας