Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ταφ Λάθος: Άριστα «Δέκα» για τον νέο δίσκο του
[email protected]

Ταφ Λάθος: Άριστα «Δέκα» για τον νέο δίσκο του

  • A-
  • A+

Δεν θα βαρεθώ ποτέ να το λέω: Ο κόσμος αγαπάει τις ιστορίες. Και ο νέος δίσκος του Ταφ Λάθος (Παναγιώτης Κυριακού) κουβαλάει μέσα του όλη εκείνη τη… μυθολογία που αναζητούμε σε ένα καλλιτεχνικό δημιούργημα. 

Πρόκειται για μια σημαντική παραγωγή, ένα album που όμοιό του δεν είχα ποτέ την τύχη να συναντήσω και, αν δεν κάνω λάθος, κανείς μας δεν είχε –τουλάχιστον όχι στην Ελλάδα. Κρίνοντας από το αποτέλεσμα, γνώμη μου είναι πως η Red Bull δικαιώθηκε και με το παραπάνω για την απόφασή της να στηρίξει το συγκεκριμένο εγχείρημα: δέκα τραγούδια, δέκα video clips, μία ταινία μεσαίου μήκους, ένας δίσκος.

Ένα σχήμα κύκλου το οποίο αντικατοπτρίζει ακριβώς την αίσθηση που συχνά σου αφήνει ένα concept album: μια ολοκληρωμένη ιστορία, που κάποιος τη διηγήθηκε σε σένα μέχρι τέλους. «Όλα τελειώνουν εκεί που τ’ αφήσεις, πάντα» λέει ο Ταφ Λάθος στο τραγούδι «Καλυψώ», που παίρνει ξεκάθαρα θέση απέναντι στη βία μεταξύ των ανηλίκων.

Ολόκληρο το «Δέκα» αποτελεί μια ξεκάθαρη θέση. Ο δημιουργός του εμφανίζεται καλλιτεχνικά ώριμος και απόλυτα έτοιμος να αναμετρηθεί με τα άγχη και τις αγωνίες τις δικές του και κάθε σύγχρονου ανθρώπου. Κάνει ξεκάθαρες τις προθέσεις του, αφού στα «Μαύρα άλογα» εξηγεί ρητά τι σημαίνει να έρχεται κανείς αντιμέτωπος με τους φόβους του. Τι σημαίνει να τους νικάει στο τέλος: «Ο μόνος τρόπος να ξορκίσεις τους φόβους σου είναι να ανοίξεις την πόρτα του σπιτιού σου και να τους υποδεχτείς με τον καλύτερο τρόπο» (Ταφ Λάθος, «Μαύρα Άλογα», Δέκα).

Οι στίχοι ακούγονται με έναν τόνο σταθερό και μια βεβαιότητα, που δεν την χαρακτηρίζει τόσο η οργή, όσο η βαθιά γνώση πως το νόημά τους είναι σωστό. Έρχονται «με τούτη τη βασιλική αταραξία που έχουν τα αιώνια πράματα1».

Ακούω τις λέξεις και βλέπω στην οθόνη τη σφιγμένη γροθιά του παιδιού. Αυτόματα σκέφτομαι εκείνη την ατάκα από τον «Τιμωρό» της Marvel, που μήνες τώρα έχει… θρονιαστεί στην άκρη του νου μου και κοντεύει να γίνει το moto της (ενήλικης) ζωής μου: «Εγώ δεν είμαι αυτός που πεθαίνει. Είμαι εκείνος που σκοτώνει». 

Ο Ταφ Λάθος τοποθετεί τους φόβους του απέναντί του και τους διαλύει με δέκα τραγούδια που κάνουν το μυαλό σου να… λαχανιάζει στην προσπάθειά του να ενώσει τις γραμμές. Οι στίχοι είναι γεμάτοι διασκελισμούς και παιχνιδίσματα που κλείνουν το μάτι στον ακροατή, σαν να του λένε «το ξέρω ότι μπορείς να καταλάβεις ακόμα κι αυτό». «Δε γίνεται στα πάντα που κάνω να βρίσκεις κάτι, δε γίνεται να τραγουδάς τους στίχους μου και τίποτα απ’ όσα το στόμα σου είπε να μην έχεις καταλάβει…» (Ταφ Λάθος, «Ανφάς», Δέκα).

Σωστά τα λέει. Θα βρεις μια ξεχωριστή ποιητική ομορφιά μέσα σε αυτά τα τραγούδια. Θα βρεις και ήχους που ταιριάζουν και θυμίζουν το περιβάλλον της πόλης. Άκουσα τον δίσκο περιπλανώμενη στην Αθήνα. Με τρένο, με μετρό, μες στη βροχή. Και κάθε φορά έβρισκα και ένα ακόμη στολίδι σε κάθε τραγούδι: «Της λέω κοίτα τον κόσμο! Της λέω να δει πως όλα έχουνε κόσμο. Ένα σπίτι, ένα σκοπό, μια προσευχή για κάθε νόσο» (Ταφ Λάθος, «Καλυψώ», Δέκα). 

Το «Δέκα» είναι ένα ταξίδι που λειτουργεί ταυτόχρονα σε πολλά επίπεδα (μουσική, εικόνα, στίχος), μπορεί να σταθεί εύκολα και μόνο του, αλλά μαζί με την κινηματογραφική πνοή που το χάρισε ο Κώστας Μάνδυλας αποκτά μια νέα ζωή, γίνεται ένα πλάσμα του ουρανού και της γης ταυτόχρονα. Το προσέγγισα κυρίως ως ακροατής, αλλά εύκολα διαπίστωσα πόσο σκληρή δουλειά έχει γίνει από όλη την ομάδα που συμμετείχε στα γυρίσματα. Ο πήχης έχει ανέβει ήδη ψηλά. Το «Δέκα» κλείνει με τη λέξη «ξέφυγα». Κι αλήθεια, έτσι ακριβώς είναι. 

1Στράτης Μυριβήλης, «Η ζωή εν τάφω»

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Παρασκευάς Κίτσος: Κάθε εποχή δίνει πολύ ξεχωριστά πράγματα στην κάθε μουσική
Ένας από τους πιο καταξιωμένους εκπροσώπους της νέας γενιάς της ελληνικής jazz, ο Παρασκευάς Κίτσος, μιλάει για την καινούργια του δουλειά, τη διαχρονικότητα της jazz και την μοναδικότητα του Sun Ra που τον...
Παρασκευάς Κίτσος: Κάθε εποχή δίνει πολύ ξεχωριστά πράγματα στην κάθε μουσική
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
«Οι σχέσεις στη σκηνή δεν βασίζονται σε κουτσούρεμα, αλλά στην ακεραιότητα της έκφρασης»
Πέντε χρόνια ελεύθερου μουσικού αυτοσχεδιασμού με «εναλλακτικές πραγματικότητες» από τον Θοδωρή Ρέλλο και τον Γιάννη Αναστασάκη έφεραν τον πρώτο τους δίσκο τίτλο «HORSELOVERFAT». Πριν παρουσιάσουν το άλμπουμ...
«Οι σχέσεις στη σκηνή δεν βασίζονται σε κουτσούρεμα, αλλά στην ακεραιότητα της έκφρασης»
ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ
Οι Dilemma μελοποιούν Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ
Συζήτηση για το νέο άλμπουμ των Dilemma με τίτλο «H Τέλεια εξαφάνιση», που βασίζεται στη μελοποίηση 12 επιλεγμένων ποιημάτων της Κατερίνας Αγγελάκη-Ρουκ θα πραγματοποιηθεί στο Public Συντάγματος παρουσία της...
Οι Dilemma μελοποιούν Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Ένα τραγούδι-θρύλος όπως δεν το έχουμε ακούσει ξανά
Στο Διαδίκτυο κυκλοφορούν από την Πέμπτη τρεις διαφορετικές εκτελέσεις του τραγουδιού που πολλοί θεωρούν ως την μεγαλύτερη συνθετική συνεισφορά του George Harrison στους Beatles. Το ανυπέρβλητο «While My...
Ένα τραγούδι-θρύλος όπως δεν το έχουμε ακούσει ξανά
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Τα βινύλια που «ξεπούλησαν» στο πρώτο μισό του 2018
Αύξηση της τάξης του 19,2% σημείωσαν οι πωλήσεις βινυλίου στο πρώτο μισό του 2018 σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2017. Στα βινύλια που ξεπούλησαν συγκαταλέονται νέες κυκλοφορίες, αλλά και «κλασικοί»...
Τα βινύλια που «ξεπούλησαν» στο πρώτο μισό του 2018
ΜΟΥΣΙΚΑ ΝΕΑ
Τα Υπόγεια Ρεύματα επιλέγουν τους 7 σημαντικότερους πολιτικούς δίσκους
Τα Υπόγεια Ρεύματα εγκαινιάζουν τη νέα τους δισκογραφική εποχή επιστρέφοντας στα αγαπημένα 45άρια. Από εδώ και πέρα το συγκρότημα θα κυκλοφορεί κάθε νέο του κομμάτι σε συλλεκτικό 7”. Ως τότε μετράμε αντίστροφα...
Τα Υπόγεια Ρεύματα επιλέγουν τους 7 σημαντικότερους πολιτικούς δίσκους

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας