• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.1°C / 16.2°C
    1 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 6.9°C / 12.3°C
    1 BF
    83%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 16.0°C
    3 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    2 BF
    82%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 10.2°C / 13.9°C
    3 BF
    88%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.1°C / 12.0°C
    2 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 4.0°C / 8.4°C
    4 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 12.4°C / 15.6°C
    2 BF
    93%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 16.1°C
    5 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 10.9°C / 15.9°C
    3 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.1°C / 17.7°C
    4 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.5°C / 15.6°C
    4 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    5 BF
    75%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 6.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 6.5°C / 12.2°C
    2 BF
    100%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 9.8°C / 14.8°C
    1 BF
    85%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.0°C / 16.4°C
    2 BF
    62%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 6.5°C / 11.0°C
    1 BF
    85%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.8°C / 13.1°C
    1 BF
    79%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    98%

Ο σκηνοθέτης Γιώργος Αντωνάκης

Γ. Αντωνάκης: Από την εξέγερση του Πολυτεχνείου στο χτίσιμο θεσμών πολιτισμού στην Κρήτη

  • A-
  • A+
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Με την ορμή της μεγάλης εξέγερσης του Πολυτεχνείου το 1973, στην οποία ο Γιώργος Αντωνάκης πήρε ενεργό μέρος, τράφηκε με τα φλεγόμενα οράματά του να αλλάξουμε τον κόσμο, δημιούργησε με σεμνότητα και ήθος ένα μοναδικό πολιτιστικό έργο. Με προίκα τις αξίες της Αντίστασης συνέχισε με πάθος την καλλιτεχνική δημιουργία, ως σκηνοθέτης, ηθοποιός και οργανωτής πολιτιστικών θεσμών υποδομής υψηλού επιπέδου στο Ηράκλειο και στην Κρήτη με στόχο την αλλαγή της κοινωνικής συνείδησης του ανθρώπου.

Για μια πολιτιστική επανάσταση των πολιτών που θα ορίζουν την ζωή τους και θα δημιουργούν νέες σφαίρες πολιτικής, πνευματικής ελευθερίας και Δημοκρατίας. Τα μεγάλα βραβεία του παθιασμένου Έρωτα της δημιουργίας του είναι τα 12 στεντ που έχει βάλει στην καρδιά του, και ένας φυτεμένος στο στήθος του απινιδωτής.

Και τι παράξενο και οι έξι (6) επεμβάσεις στην καρδιά του, μετά από εμφράγματα και ανακοπές, να γίνονται στις πρεμιέρες των Καλοκαιρινών Φεστιβάλ!!! Όμως αυτός εκεί.Οι εκδηλώσεις πρέπει να γίνουν. Εκατοντάδες σχήματα καλλιτεχνών και οι Ηρακλειώτες να περιμένουν. Έτσι τον βλέπουμε μέσα στην Εντατική να διορθώνει και να υπογράφει το έντυπο πρόγραμμα για το τυπογραφείο.

Όργωσε κυριολεκτικά την περίοδο της Μεταπολίτευσης την Ελλάδα από τον Έβρο έως τα Ανώγεια και τις Μέλαμπες του Ρεθύμνου στην Κρήτη με θεατρικές παραστάσεις. 

Τελειώνοντας τώρα την 26χρονη θητεία του στο Δήμο Ηρακλείου ως Καλλιτεχνικός Διευθυντής, μόνο για το φεστιβάλ «Ηράκλειο -Καλοκαίρι» διοργάνωσε 6.500 εκδηλώσεις, δηλαδή 250 κάθε καλοκαίρι που τις παρακολούθησαν εκατό χιλιάδες θεατές τους θερινούς μήνες ανά έτος, ρεκόρ μοναδικό.

Δημιούργησε τον έξοχο Παγκρήτιο θεσμό «Πολιτιστικοί Αγώνες», διάρκειας σαράντα ημερών, στον οποίο υπάρχει πολλαπλή καλλιτεχνική έκφραση με παρουσίαση θεατρικών έργων, μουσικών, εκθέσεων ζωγραφικής, χορωδίες, φιλαρμονικές, ποίηση, λογοτεχνία, χορογραφίες, κ.λ.π.

Διευθύνει για 37 χρόνια τη Θεατρική Ομάδα του Πανεπιστημίου Κρήτης, ανεβάζοντας περίπου σαράντα παραστάσεις, αρκετές των οποίων τιμήθηκαν με κορυφαία Ευρωπαικά βραβεία. Το φετινό μιούζικαλ οι «Άθλιοι», του Ουγκό, το παρακολούθησαν πέντε χιλιάδες άνθρωποι. 

«Χρειάζεται πάθος για δημιουργία, σεμνότητα και ήθος για να βυθιστείς στην ψυχή της πόλης», καταλήγει ο Γιώργος Αντωνάκης.

Αντίσταση - Δικτατορία

Κύριε Αντωνάκη, τελειώσατε μια λαμπρή πολιτιστική διαδρομή, πώς ξεκινήσατε το ταξίδι του Πολιτισμού;

Ο πρώτος κύκλος της καλλιτεχνικής και πολιτικής μου διαδρομής ήταν τα χρόνια που ήμουν σπουδαστής στην Δραματική Σχολή, Πολυτεχνείο, Χούντα, Μεταπολίτευση αυτή η υπέροχη περίοδος, 1973-1980.

Το 1972 ξεκινά μία προσπάθεια δημιουργίας συλλόγου σπουδαστών από τις Δραματικές Σχολές. Εγώ φοιτούσα στη Δραματική Σχολή του Δημήτρη Κωνσταντινίδη (οδός Τρικόρφων και 3ης Σεπτεμβρίου). Ο Κωνσταντινίδης ήταν ένας Θεατράνθρωπος, απ’ τους λόγιους Έλληνες της Αιγύπτου, πραγματική κινητή βιβλιοθήκη, πρώην Διευθυντής Δραματολογίου του Εθνικού Θεάτρου. Στην προσπάθεια δημιουργίας συλλόγου σπουδαστών των Δραματικών Σχολών ηγείτο ο Θωμάς Χαλβατζής, αδερφός του Σπύρου Χαλβατζή, ο οποίος έφυγε πριν από ένα χρόνο. Αυτός υπήρξε ο καθοδηγητής μου στην παράνομη ΚΝΕ και τότε άρχισε η πολιτική μου δράση.

Πώς ακριβώς δρούσατε;

Πετούσαμε προκηρύξεις νύχτα στην Αθήνα, τις οποίες φτιάχναμε στην οδό Αριστοτέλους και Φερών, στο δωμάτιό μου, μαζί με άλλους συντρόφους. Χρησιμοποιούσαμε μελάνι με κερί, χρώμα, σφραγίδες για να γράφουμε τα συνθήματα στους δρόμους με υλικά που μας έφερνε ο Χαλβατζής. Γράφαμε συνθήματα κατά της Χούντας στις γειτονιές της Αθήνας. Είχαμε εγκαταστήσει στο δωμάτιό μου και ένα τυπογραφείο της παράνομης ΚΝΕ και εκεί τυπώνονταν οι παράνομες προκηρύξεις. 

Η πρώτη γνωριμία μου με τη μάνα των Σπύρου και Θωμά Χαλβατζή έγινε επεισοδιακά. Είχε ένα ημιυπόγειο εργαστήρι στην οδό Ασκληπιού και έφτιαχνε πήλινα αγαλματάκια. Θυμάμαι ήταν η πρώτη φορά που πήγα στο σπίτι τους στην οδό Κομνηνών. Φτάνοντας είδα φασαρίες. Υπήρχε μία ξύλινη σκάλα, είχαν πάει Ασφαλίτες στο σπίτι, κλωτσούσαν τη γυναίκα και της ζητούσαν να τους πει που είναι ο Σπύρος. Ο Θωμάς και ο Σπύρος μας έφερναν τα μονόφυλλα του Ριζοσπάστη. Η μάνα έλεγε "δεν ξέρω". Η δράση μου συνεχίστηκε όλο αυτό το χρονικό διάστημα με την οικογένεια Χαλβατζή, μέχρι την εξέγερση του Πολυτεχνείου.

ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ

Πώς συμμετείχες στην εξέγερση του Πολυτεχνείου;

Στο Πολυτεχνείο εγώ μπήκα το μεσημέρι της Τετάρτης και έμεινα μέχρι που μας βγάλανε έξω με τα τανκς. Ήμουνα μέσα με τον Θωμά και άλλους σπουδαστές των Δραματικών Σχολών, ως ξεχωριστή ομάδα. Θα μας έβρισκες πάντα στην πρώτη κολόνα, ο Θωμάς, ο Δημήτρης Γιαννακόπουλος, η Ελένη Τζώρτζη, ο Αντώνης Αντωνίου, η Χριστίνα Σιμοπούλου, ο Πάνος Ηλιόπουλος, ο Γιώργος Βερτσώνης και άλλοι φίλοι μου από το Θέατρο.

Το βράδυ που μας βγάλανε από το Πολυτεχνείο φεύγαμε κατά ομάδες, χέρι- χέρι, αγκαζέ. Μόλις μπήκε το τανκς υποχωρήσαμε πίσω στο κτήριο Γκίνη. Εκεί είχαν δημιουργήσει ένα διάδρομο οι λοκατζήδες με προτεταμένα τα όπλα, Τόμσον, και βρίζανε χωρίς να χτυπάνε. Όταν βγήκαμε, όμως, έξω στην οδό Τοσίτσα δεξιά φάγαμε πολύ ξύλο απ’ τους αστυνομικούς και μας οδηγούσαν στην οδό Μπουμπουλίνας. Μετά στην οδό Στουρνάρη, επάνω στην πλατεία Εξαρχείων, όπου μας περίμεναν οι κλούβες για να μας βάλουν μέσα.

Μόλις φτάσαμε στη Στουρνάρη είδαμε μία παρέα φοιτητών να μπαίνει δεξιά σε μια πολυκατοικία. Τους ακολουθήσαμε και ανεβήκαμε τέρμα επάνω στο πλυσταριό. Ξαπλώσαμε κάτω εφτά άτομα χωρίς να μιλάμε. Από πάνω μας πετούσε συνεχώς ένα ελικόπτερο και έριχνε τους προβολείς του σε όλες τις ταράτσες των πολυκατοικιών και κάποια στιγμή ακούγαμε πυροβολισμούς.

Μετά από πέντε λεπτά ακούσαμε μία χαμηλόφωνη φωνή να μας λέει: «Παιδιά που είσαστε; ελάτε από κάτω». Ήταν ένας μουσάτος κύριος και μας οδήγησε στο διαμέρισμά του. Μας έβαλε μέσα, μας έδωσε τσάι η γυναίκα του και μας είπε πως ήταν ζωγράφος.

Καθίσαμε κάτω με τις πλάτες ακουμπισμένες στον τοίχο κι άρχισε να μας ρωτάει από ποια Σχολή είμαστε ο καθένας. Ο διπλανός μου όταν τον ρώτησε, απάντησε πως ήταν σπουδαστής στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών. Γυρίζω και τον κοιτάζω χαμογελώντας και του λέω: εγώ είμαι στη Σχολή του Κωνσταντινίδη.  Αυτός ήταν ο Βαγγέλης ο Θεοδωρόπουλος, πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και ιδρυτής του Θεάτρου Νέου Κόσμου. Μια φιλία που διατηρείται μέχρι σήμερα. Έψαξα αργότερα να βρω τον ζωγράφο αυτόν που μας φιλοξένησε με κίνδυνο εκείνη τη δύσκολη στιγμή αλλά δεν τον βρήκα. Μας προστάτευσε. Θυμάμαι το πρωί είχε πάρει μια χουντική εφημερίδα τον Ελεύθερο Κόσμο που μιλούσε για τέσσερις (4 ) νεκρούς εκείνη τη νύχτα.

 

Μεταπολίτευση

Τη Μεταπολίτευση πού δραστηριοποιήθηκες καλλιτεχνικά;

Στη Μεταπολίτευση τον Σεπτέμβρη του 1974 συμμετέχω στην παράσταση στο Μεγάλο μας Τσίρκο με τον Καζάκο και την Καρέζη, που ξεκινά η δεύτερη φάση. Θυμάμαι έντονα τις τεράστιες παραστάσεις που δώσαμε στο Παλεντεσπόρ της Θεσσαλονίκης. Ήταν ασφυκτικά γεμάτο και χιλιάδες κόσμος περίμενε απέξω, διψώντας για ελευθερία. Είχε κατέβει όλη η Μακεδονία, ο κόσμος έσπασε τις πόρτες τρεις φορές για να μπει μέσα.

Πριν το Μεγάλο μας Τσίρκο είχα πάρει μέρος σε μερικές πολύ σημαντικές θεατρικές παραγωγές. Είχα την τύχη να συνεργαστώ με μεγάλους σκηνοθέτες, όπως ο Κώστας Μπάκας, ο Μίνως Βολανάκης, ο Μιχάλης Μπούχλης, ο Κλέαρχος Καραγιώργης, ο Θάνος Κωτσόπουλος, ο μεγάλος τραγωδός, ο Γιάννης Φέρτης, η Έλσα Βεργή, ο Κώστας Τσιάνος, ο Χρήστος Τσάγκας, ο Βίκτωρας Παγουλάτος και άλλοι.

Στη Μεταπολίτευση δημιουργούμε τους εταιρικούς θιάσους του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών, με πρώτο το Θέατρο Καισαριανής. Ήταν ένα σημαντικό εγχείρημα χωρίς εργοδότες και επιχειρηματίες του θεάτρου. Ήταν μορφές συνεργατισμού με ομαδικές σκηνοθεσίες, πράγμα που δεν λειτούργησε πολύ. Είμαστε ομαδικά υπεύθυνοι για τις παραγωγές και τα μοιραζόμαστε όλα μαζί. Θέλαμε να πάμε το θέατρο παντού, εκεί που δεν είχαν δει ποτέ οι άνθρωποι παράσταση, στα πιο απομακρυσμένα χωριά της Ελλάδας.

Θέατρο Καισαριανής

Δημιουργήσαμε το Θέατρο Καισαριανής σε μια λαική γειτονιά. Ο Δήμαρχος, Μακρής, μας έδωσε ένα μικρό κτίσμα στην Πλατεία και χτίσαμε το θέατρο. Κουβάλαγα λάσπη και πλίνθους από τον Βύρωνα. Μαζί μας ήταν η Έρση Δρύνη, ο Σωτήρης Χατζάκης, ο Βασίλης Κολοβός, η Ντενίς Μπαλτσαβιά, ο Κώστας Καποδίστριας, ο Γιάννης Τότσικας, ο Γιάννης Συλιγνάκης, ο Κώστας Μπάλας, η Ανδριανή Τουντοπούλου και άλλοι, στην πρώτη μάζωξη ήρθε και ο Λυκούργος Καλλέργης. Θυμάμαι μας είχε προτείνει η πρώτη παράσταση να είναι «Ο μακρινός δρόμος» του Αλεξέι Αρμπούζοφ που δεν πραγματοποιήθηκε τότε.

Αυτό το έργο το ανεβάσαμε αργότερα μετά από ένα ή δύο χρόνια με τον εταιρικό θίασο «Σύνολο», στον οποίο συμμετείχε ο Γιάννης Καλαντζόπουλος, η αδερφή του Μίρκα και άλλοι. Περιοδεύσαμε σε όλη την Ελλάδα από τις Φέρες της Αλεξανδρούπολης στον Έβρο έως τα Ανώγεια και τις Μέλαμπες στο Ρέθυμνο σε συγκλονιστικές παραστάσεις. Μαζί μας συμμετείχε και η Όρσα Καλλιμανοπούλου, η πρώτη γυναίκα του Νίκου Μπελογιάννη. Προπομπός μας ήταν ένας μεγάλος ηθοποιός των μπουλουκιών ο Ρολάνδος Χρέλιας, πήγαινε πριν από εμάς και προετοίμαζε τον χώρο.

Η δεύτερη επαφή ήταν με τον Μήτσο Ευθυμιάδη που ήθελε να μας γράψει την Βατραχομυομαχία του Ομήρου. Πηγαίναμε σπίτι του στο Κουκάκι και μας διάβαζε τα κομμάτια αλλά αργούσε. Εμείς θέλαμε να ξεκινήσουμε άμεσα και δεν ευοδώθηκε αυτή η προσπάθεια. Τελικά μας πρότεινε ο Γιάννης Τότσικας ένα έργο το οποίο πρώτη φορά ανέβαινε σε Ελληνική σκηνή, του Μιχαήλ Χουρμούζη «Ο Λεπρέντης», και έτσι ξεκινήσαμε.

Στη μέση της πορείας συνέβησαν διάφορα και εγώ με άλλους αποχωρήσαμε. Τότε οι διαφωνίες ήταν συχνές. Αμέσως φτιάχνουμε το εταιρικό Κυκλαδικό Θέατρο και ανεβάζουμε μια κωμωδία: «Η απαγωγή της Σμαράγδως». Γυρίσαμε όλα τα Κυκλαδονήσια με έδρα τη Σύρα. Μετά το κυκλαδικό θέατρο φτιάξαμε το θέατρο «Σύνολο» με τον «Μακρινό δρόμο» του Αρμπούζοφ. Ταυτόχρονα συμμετείχα στην Τηλεοπτική Σειρά του Τάσου Ψαρρά «Πορεία  0,90», που γι’ αυτήν τη σειρά γράφτηκε κατά παραγγελία «Ο σταυρός του Νότου», του Θάνου Μικρούτσικου. Αφορούσε την ζωή των ναυτικών.

Στη Νέα Υόρκη πότε πήγες και πώς σε επηρέασε;

Αμέσως μετά με τον συνάδελφο Γιώργο Μενίδη φεύγω για Αμερική, πηγαίνω στη Νέα Υόρκη με σκοπό να σπουδάσω σκηνοθεσία και κινηματογράφο, πράγμα που ποτέ δεν έκανα. Αντίθετα δούλεψα στο Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού στην Αστόρια ως υπεύθυνος θεάτρου, όπου περιοδεύσαμε στις Ελληνικές Κοινότητες και στα Πανεπιστήμια, Χάρβαρντ, ΜΙΤ, όπου συνάντησα στο σύλλογο Ελλήνων φοιτητών τον Στέφανο Τραχανά, αργότερα αγαπητό Καθηγητή του Πανεπιστημίου Κρήτης και Διευθυντή των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, -στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον και αλλού όπου υπήρχαν Έλληνες φοιτητές.

Στη Νέα Υόρκη μου καρφώνεται η ιδέα να φτιάξω Καφεθέατρο στο Ηράκλειο και αρχίζω να δουλεύω προς αυτή την κατεύθυνση. Επεξεργάζομαι πολιτιστικές δράσεις για τη νεολαία. Το 1983 επιστρέφω στο Ηράκλειο και αρχίζω να δημιουργώ το Καφεθέατρο. Το γεγονός αυτό συμπίπτει με τη βράβευσή μου, από την τότε υπουργό Πολιτισμού Μελίνα Μερκούρη, του θεατρικού έργου μου, «Το τελευταίο τραγούδι» και  «ο Κουζουλός ο Γιάννης, της Μαριώς ο γιος». Έλαβε τον πρώτο Κρατικό έπαινο συγγραφής θεατρικού έργου στον κρατικό διαγωνισμό του 1983.

Αυτό το έργο ήταν αφιερωμένο στην Ειρήνη, το έγραψα στη Νέα Υόρκη, επηρεασμένος από τη μεγάλη διαδήλωση που είχε πραγματοποιηθεί το 1981 μπροστά στο κτήριο του ΟΗΕ, με τη συμμετοχή ενός εκατομμυρίου πολιτών. Με είχε συγκλονίσει η εικόνα της αντιπροσωπείας από τη Χιροσίμα και το Ναγκασάκι, των μοναδικών ανθρώπων που είχαν επιζήσει και ήταν εκεί με αναπηρικά καροτσάκια και πατερίτσες. Ήταν φοβερό να βλέπεις ανθρώπους που η ραδιενέργεια τους είχε αφαιρέσει τα πρόσωπα, δεν είχαν πρόσωπα και έπαθα σοκ. 

Καφεθέατρο

Η δημιουργία στο Καφεθέατρο και στη Θεατρική Ομάδα του Πανεπιστημίου Κρήτης πώς αποτιμάται;

Το 1983 επιστρέφω από τη Νέα Υόρκη στο Ηράκλειο και αρχίζω τη δημιουργία του Καφεθέατρου. Ήταν ένα στέκι νεολαίας στο οποίο μπορούσες να ακούσεις μουσική, Θεοδωράκη, Λοΐζο, Μικρούτσικο, Σαββόπουλο, Καραίνδρου, κ.λ.π., να δεις μια έκθεση ζωγραφικής, να παρακολουθήσεις ταινίες μικρού μήκους, θεατρικές βραδιές, μουσικές βραδιές ζωντανές, βραδιές ποίησης με συζητήσεις, παραστάσεις κουκλοθέατρου κ.λ.π.

Παράλληλα το ίδιο έτος ξεκινάω τη δημιουργία της Θεατρικής Ομάδας του Πανεπιστημίου Κρήτης με το έργο «Εσωτερικές ειδήσεις» του Μάριου Ποντίκα. Το 1983 επίσης φτιάχνω και τη θεατρική ομάδα των ΚΑΤΕΕ, μετέπειτα ΤΕΙ με το θεατρικό έργο «Τρομπόνι» του Ποντίκα.

Στο Πανεπιστήμιο Κρήτης ανέβασα περίπου σαράντα παραστάσεις, υπάρχουν αναρτημένες στο κανάλι του Διαδικτύου YouTube ( Γιώργος Αντωνάκης, Σκηνοθέτης ).

Τη θεατρική ομάδα αυτή την διευθύνω συνεχώς για 37 χρόνια. Ανέβασα την όπερα «Μίνως»,της Μαριέλλης Σφακιανάκη, για πρώτη φορά στην Κνωσό. Παίχτηκε στον χώρο μπροστά από την αίθουσα του θρόνου με τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ. 

Σκηνοθέτησα «Το ταξίδι του Καζαντζάκη στη Ρωσία», για το Φεστιβάλ του Μουσείου Καζαντζάκη και επιπρόσθετα πραγματοποίησα δύο σκηνοθεσίες για λογαριασμό του ΔΗΠΕΘΕΚ Κρήτης, το «Ιστορία ζωολογικού κήπου» του Έντουαρντ Άλμπυ και το έργο «Χάρτινα λουλούδια» του Χιλιανού συγγραφέα, Έγκον Γουλφ.

Ξεχωριστές θεατρικές παραστάσεις δημιούργησα με τη θεατρική ομάδα δημοσιογράφων της ΕΣΗΕΠΗΝ και με τη θεατρική ομάδα του Συλλόγου Εργαζομένων του Δήμου Ηρακλείου, αμφότερες λειτουργούν συνεχόμενα για μια δεκαετία.  

Τα τελευταία χρόνια έχω σκηνοθετήσει για λογαριασμό της καλλιτεχνικής - μουσικής ομάδας «Οδοιπόρος» το έργο «Ξενιτειά» σε κείμενα της ΝίκηςΤρουλλινού και «Ήσουνα φεγγάρι» σε ποίηση Ελλήνων και ξένων δημιουργών. 

Η τελευταία μεγάλη επιτυχία της θεατρικής ομάδας του Πανεπιστημίου Κρήτης των Σχολών Ηρακλείου το 2020, ήταν το μιούζικαλ «Οι άθλιοι» του Ουγκώ με εξήντα ηθοποιούς – φοιτητές που παρακολούθησαν περισσότεροι από πέντε χιλιάδες θεατές. Αυτή η παράσταση είχε «κλείσει» να παρουσιαστεί σε κεντρικό θέατρο των Αθηνών αλλά λόγω της πανδημίας σταμάτησε.

Η ομάδα αυτή έχει τιμηθεί με κορυφαία βραβεία σε πανελλήνιους διαγωνισμούς και έχει συμμετάσχει σε φεστιβάλ θεάτρου των Ευρωπαικών Πανεπιστημίων, δύο φορές στη Γαλλία, στη Ρουέν και το 2018 στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης με το έργο «Τι φάση;»  με τον «Μικρό Πρίγκηπα» του Αντουάν Εξιπερί και τις «Νεφέλες» του Αριστοφάνη.

Έχω σκηνοθετήσει και παίξει ταυτόχρονα σε εβδομήντα περίπου θεατρικές παραστάσεις. Το Καφεθέατρο 1983 -1990 ολοκληρώνει τη δραστηριότητά του και μετά αλλάζει ο κύκλος 1990- 2020 με το Δήμο Ηρακλείου. Τα πρώτα τέσσερα χρόνια 1990- 1994 με βρίσκει μέλος της Πολιτιστικής Επιτροπής του Δήμου Ηρακλείου υπεύθυνο του Θεατρικού του Εργαστηρίου, με μαθητές, δασκάλους, καθηγητές νηπιαγωγούς Ηρακλειώτες, που αγαπούσαν το θέατρο κα μαζί με τα μαθήματα θεάτρου ανεβάζαμε και παραστάσεις από τις εργασίες των μαθητών του Εργαστηρίου. Την εποχή αυτή έχει κλείσει το Καφεθέατρο αλλά η θεατρική του ομάδα συνεχίζει να δημιουργεί παραστάσεις.

Φεστιβάλ, Πολιτιστικοί Αγώνες

Με το Δήμο Ηρακλείου πότε συνεργάζεσαι; 

Μετά το1994 ο τότε Δήμαρχος, Κώστας Ασλάνης, μου προτείνει να δημιουργήσω ένα στέκι στην Ανδρόγεω, όπως το Καφεθέατρο. Έτσι έφτιαξα το Πολύκεντρο Νεολαίας στο κτήριο της οδού Ανδρόγεω.

Αμέσως μετά το 1995- 96 αναλαμβάνω όλα τα Πολιτιστικά του Δήμου Ηρακλείου. Δημιουργώ ένα θεσμό με την ονομασία «Θεατρικοί Αγώνες», που στη συνέχεια μετονομάστηκε σε «Πολιτιστικοί Αγώνες», γιατί αγκάλιασε όλες τις μορφές Τέχνης, θέατρο, μουσική, συνάντηση χορωδιών, φιλαρμονικών ορχηστρών, διαγωνισμούς ζωγραφικής, λογοτεχνίας, ποίησης, σεμινάρια θεάτρου, σεμινάρια μουσικής με γνωστούς σκηνοθέτες, ηθοποιούς, συνθέτες, χορογράφους, σκηνογράφους, φωτιστές, διαγωνισμούς κλασικού και σύγχρονου χορού, οι οποίοι πολιτιστικοί αγώνες διαρκούσαν σαράντα ημέρες σε Παγκρήτιο επίπεδο. Άρχιζαν την Καθαρά Δευτέρα έως την Κυριακή των Βαΐων και ολοκληρώνονταν με παράλληλες εκδηλώσεις.

Αυτός ο θεσμός λειτουργεί μέχρι σήμερα και για εμένα είναι ο σημαντικότερος θεσμός πολιτιστικής υποδομής, γιατί βοηθάει τους ντόπιους καλλιτέχνες και έχει βοηθήσει πολλαπλώς στην ανάπτυξη των καλλιτεχνών στην πόλη του Ηρακλείου. Είναι εκατοντάδες οι καλλιτέχνες που διακρίθηκαν μέσα από αυτόν τον θεσμό, οι οποίοι τώρα με τη σειρά τους προσφέρουν στην πόλη.

Με το Φεστιβάλ του Δήμου Ηρακλείου;

Ο δεύτερος κύκλος δραστηριότητάς μου με τον Δήμο Ηρακλείου είναι η οργάνωση των καλοκαιρινών εκδηλώσεων του φεστιβάλ «Ηράκλειο – Καλοκαίρι»,  το οποίο διαρκεί 26 χρόνια όσον αφορά τη δική μου θητεία.

Ιστορικά αυτός ο θεσμός αρχίζει από το 1979 με τον Μάνο Χατζιδάκι και τον Μουσικό Αύγουστο, που  ο ίδιος είχε δημιουργήσει. Το καλοκαιρινό αυτό φεστιβάλ που πραγματοποιείται στα Κηποθέατρα «Νίκος Καζαντζάκης», «Μάνος  Χατζιδάκις» και «Ανοικτό Θέατρο Πύλης Βηθλεέμ», μαζί με τις κινηματογραφικές προβολές του θερινού σινεμά «Βηθλεέμ» των Ενετικών τειχών που ήταν δική μου πρόταση και διαρκεί ως θεσμός 14 χρόνια, αναπτύσσουν περίπου 250 εκδηλώσεις κάθε καλοκαίρι.

Συνολικά, δηλαδή, τα 26 αυτά χρόνια συγκεντρώνονται σχεδόν 6.500 εκδηλώσεις.Οι θεατές που παρακολουθούν ετησίως αυτές τις 250 εκδηλώσεις ανέρχονται σε εκατό χιλιάδες (100.000). Αν προσθέσουμε και τους Πολιτιστικούς Αγώνες, τις εκδηλώσεις της Αποκριάς και των Χριστουγέννων, πλησιάζουμε τις δέκα χιλιάδες (10.000) παραστάσεις στα χρόνια της θητείας μου.

Πρέπει να  τονίσω πως στο Φεστιβάλ αυτό, εκτός των Αθηναικών σχημάτων και άλλων εκτός Κρήτης, σχεδόν οι εκατό εκδηλώσεις είναι από ντόπια καλλιτεχνικά σχήματα, με αυτόν τον τρόπο δίνεται βήμα έκφρασης στους Κρητικούς καλλιτέχνες.

Πολύκεντρο Νεολαίας

Τα τελευταία χρόνια το Πολύκεντρο Νεολαίας του Δήμου Ηρακλείου έχει πάρει την διάσταση που ήθελα. Είναι φοιτητικό στέκι που έρχονται και διαβάζουν οι φοιτητές ενώ παράλληλα αποτελεί χώρο έκφρασης πολιτιστικών συλλόγων, παρουσίασης βιβλίων, εκδηλώσεων μουσικής, θεάτρου, μονολόγων, ζωγραφικής, υψηλού Λόγου με το «Συμπόσιο Πολιτισμού»  και Εθελοντισμού.

Με αυτή τη λειτουργία του Πολύκεντρου Νεολαίας ολοκληρώνεται ένας μεγάλος κύκλος δημιουργίας για μένα, ένα όνειρο που σμίλευα από τα φοιτητικά μου χρόνια.

Πάλεψα για τον μεγάλο Έρωτα της δημιουργίας και της προσφοράς στην κοινωνία. Είμαι απολύτως ευχαριστημένος, διότι αυτή η δουλειά έπιασε τόπο. Ποτέ δεν ένιωσα υπάλληλος ή αφεντικό. Ένιωθα τον σφυγμό και την αγωνία των πολιτών πέρα από το πεδίο των Δημοτικών Αρχών. Το όραμα που είχα προσπάθησα να το υλοποιήσω στις συγκεκριμένες συνθήκες του Ηρακλείου και της Κρήτης. Θέλω να συνεχίσω με υγεία τώρα χωρίς την πίεση της καθημερινότητας. Ίσως κάνω σκηνοθεσίες, με μια ιδιαίτερη ομάδα θέλω να ανεβάσω τις τραγωδίες «Ηλέκτρα» και «Αντιγόνη», που είναι το όνομα της κόρης μου και της εγγονής μου. Για να μείνεις στην ιστορία μιας πόλης πρέπει να βυθιστείς με οράματα, ήθος και σεμνότητα στην ψυχή της.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Επιστρέφει» τον Ιούνιο το Δη.Πε.Θε. Κρήτης με τρεις παραγωγές
Με τρείς παραγωγές που θα «ανέβουν», κατά την καλοκαιρινή περίοδο, «επιστρέφει» μετά την περίοδο της καραντίνας, στα θεατρικά δρώμενα του νησιού, το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης.
«Επιστρέφει» τον Ιούνιο το Δη.Πε.Θε. Κρήτης με τρεις παραγωγές
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Παράσταση μαριονέτας από το Θέατρο «Γκότση» στο Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου
Με τον «Πινόκιο», μια παράσταση μαριονέτας από το Θέατρο Μαριονέτας “Γκότση”, συνεχίζονται το Σάββατο 6 Φεβρουαρίου, στις 19:00, οι Live Streaming προβολές από την επίσημη ιστοσελίδα του Πολιτιστικού...
Παράσταση μαριονέτας από το Θέατρο «Γκότση» στο Πολιτιστικό Κέντρο Ηρακλείου
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕΚ η Ευτυχία Θεοδώρου
Νέα Καλλιτεχνική Διευθύντρια θα είναι για την επόμενη τριετία, η σκηνοθέτις Ευτυχία Θεοδώρου. Η Ευτυχία Θεοδώρου επιλέχθηκε ανάμεσα σε οκτώ υποψηφίους.
Νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕΚ η Ευτυχία Θεοδώρου
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σε δίνη καταγγελιών το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης
Για «σουλτανισμό» κατηγορεί τον πρόεδρο του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, το μέλος του ΔΣ του Θεάτρου και δημοτικός σύμβουλος Χανίων Δημήτρης Λειψάκης, με αφορμή τις μονομερείς, όπως αναφέρει, αποφάσεις του προέδρου για...
Σε δίνη καταγγελιών το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«10 στα 10»: Η επετειακή παράσταση των δημοσιογράφων Ηρακλείου
Την επετειακή της παράσταση, με αφορμή τη συμπλήρωση των 10 χρόνων λειτουργίας της, παρουσιάζει η Θεατρική Ομάδα Δημοσιογράφων Ηρακλείου της ΕΣΗΕΠΗΝ. Η παράσταση με τίτλο «10 στα 10» (10 Θεατρικές Ματιές για...
«10 στα 10»: Η επετειακή παράσταση των δημοσιογράφων Ηρακλείου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας