Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ντοστογιέφσκι και αρχαίο δράμα με τη Λυδία Κονιόρδου στο Ηράκλειο
EUROKINISSI/ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ

Ντοστογιέφσκι και αρχαίο δράμα με τη Λυδία Κονιόρδου στο Ηράκλειο

  • A-
  • A+

Το εκρηκτικά επίκαιρο ζήτημα της παγκόσμιας ελευθερίας σε όλες της τις διαστάσεις - πολιτική, κοινωνική, θρησκευτική -   της ελευθερίας της ανθρώπινης συνείδησης στην πάλη του ανθρώπου με τον ολοκληρωτισμό της εξουσίας και η συρρίκνωση των οικουμενικών αξιών, θα συζητηθούν στην εκδήλωση που πραγματοποιεί ο πολιτισμικός φορέας «Συμπόσιο Πολιτισμού», με τίτλο : «Ο Μέγας Ιεροεξεταστής του Ντοστογιέφσκι και το αρχαίο δράμα», με ομιλήτρια την κορυφαία τραγωδό, Λυδία Κονιόρδου, την Πέμπτη 24 Οκτωβρίου, στις 7.30 το βράδυ, στο Πολύκεντρο Νεολαίας του Δήμου Ηρακλείου.   

Ο μεγάλος Ρώσος συγγραφέας στο μυθιστόρημά του «Αδελφοί Καραμαζόφ», σκηνοθετεί την κάθοδο του Χριστού για δεύτερη φορά στην γη, όπου συλλαμβάνεται από τον Μέγα Ιεροεξεταστή της Σεβίλλης, ως ένοχος διασάλευσης της  τάξης και της ολοκληρωτικής εξουσίας που έχει εγκαθιδρύσει η Παπική Εκκλησία, ως φενάκη του Χριστιανισμού, τον φυλακίζει και απειλεί να τον κάψει ζωντανό!  Ο  συγγραφέας, σε ένα συγκλονιστικό μονόλογο, προειδοποιεί την Ανθρωπότητα διαχρονικά για τον ολοκληρωτισμό της κάθε εξουσίας, την απεμπόληση της ελευθερίας, της δικαιοσύνης, της ηθικής, της ανθρώπινης ευτυχίας κ.λ.π.

«Μέσα στο πυκνό σκοτάδι ανοίγει ξαφνικά η σιδερένια πόρτα της φυλακής και μπαίνει μέσα αργά ο ίδιος ο γερο-ιεροεξεταστής με μια αναμμένη δάδα στο χέρι… Τον πλησιάζει αργά αργά, στηρίζει την δάδα στο τραπέζι και λέει: “Εσύ είσαι ; Εσύ;”. Μα μην παίρνοντας καμιά απάντηση, προσθέτει γρήγορα: “Μην απαντάς, σώπαινε. Μα και τι θα μπορούσες να πεις; Ξέρω πολύ καλά τι θα πεις. Μα ούτε και έχεις το δικαίωμα να προσθέσεις τίποτα σ’ εκείνα που ΄χεις πει. Γιατί ήρθες λοιπόν να μας ενοχλήσεις; Γιατί για να μας ενοχλήσεις ήρθες, αυτό το ξέρεις και μονάχος Σου. Μα ξέρεις τάχα τι θα γίνει αύριο; Δεν ξέρω ποιος είσαι και ούτε θέλω να ξέρω. Αν είσαι Συ ή αν είσαι ομοίωμά Του μονάχα, μα αύριο θα Σε καταδικάσω και θα σε κάψω στην πυρά, σαν τον χειρότερο αιρετικό, και εκείνος ο ίδιος ο λαός, που φιλούσε σήμερα τα πόδια Σου, αύριο κιόλας, μ’ ένα μου μονάχα νεύμα, θα τρέξει και θα συνδαυλίσει την πυρά Σου. Το ξέρεις τάχα αυτό; Το ξέρεις τάχα αυτό; Ναι ίσως και να το ξέρεις”, πρόσθεσε σκεφτικός, κοιτάζοντας ακατάπαυστα, διαπεραστικά τον αιχμάλωτό του», σελ. 288, μετ. Άρης Αλεξάνδρου, εκδ. Γκοβόστης. Ποια είναι τα όρια του εσωτερικού κόσμου στην επαφή του με την εξουσία;

Πως συνδέεται η ιδιοφυής σύλληψη του Ντοστογιέφσκι με το διαχρονικό μήνυμα του Αισχύλου, στο έργο του Προμηθέας Δεσμώτης, ότι η Αντίσταση σε κάθε μορφή εξουσίας, ακόμα και στον Θεό, είναι μονόδρομος κάθε ανθρώπου για να είναι ελεύθερος πολίτης και δημιουργός; Να αντιπαραθέτει επιχειρήματα στην ισχύ της εξουσίας και στη βία; Δηλαδή να δημιουργεί την Δημοκρατία των πολιτών. Πως συνδέεται το πάντα επίκαιρο μήνυμα της Αντιγόνης και του Οιδίποδα Τύραννου του Σοφοκλή ή ο τραγικός κόσμος του Ευρυπίδη στην παρακμή της Αθηναϊκής Δημοκρατίας, που χάνεται η ελευθερία, το μέτρο κ.λ.π. Η Λυδία Κονιόρδου θα ανιχνεύσει  τα μεγάλα Ερωτήματα των οικουμενικών αξιών που η σημερινή παγκοσμιοποιημένη εξουσία επιχειρεί να σβήσει.
                     

      
 

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Ακριθάκης: Aνάμεσα στον τρόμο του κενού και στον πολιτισμό της αφαίρεσης»
Με αφετηρία την πολυσήμαντη έκθεση ζωγραφικής του Αλέξη Ακριθάκη, με τίτλο: «Εν Κινήσει», από την συλλογή του Ζαχαρία Πορταλάκη, η οποία ξεκίνησε από τις 16 Μαρτίου του 2019 και θα ολοκληρωθεί την 1η Μαρτίου...
«Ακριθάκης: Aνάμεσα στον τρόμο του κενού και στον πολιτισμό της αφαίρεσης»
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εκδηλώσεις για τα 350 χρόνια από την άλωση του Χάνδακα
Το Ηράκλειο επιχειρεί να απαντήσει στην κρίση με πολιτισμό, και φέτος το Φεστιβάλ του δήμου «Κρήτη, μια ιστορία, πέντε συν ένας πολιτισμοί», με επικεφαλής την αντιδήμαρχο Πολιτισμού Αριστέα Πλεύρη, δίνει...
Εκδηλώσεις για τα 350 χρόνια από την άλωση του Χάνδακα
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι βραβευμένες ταινίες του Φεστιβάλ Ολυμπίας στο Ηράκλειο
Ποιοτικές ταινίες κινηματογράφου θα απολαύσουν οι Ηρακλειώτες το Σαββατοκύριακο 23 και 24 Μαρτίου στο κινηματοθέατρο Βιτσέντζος Κορνάρος, στο χώρο του οποίου θα προβληθούν οι βραβευμένες ταινίες του 21ου...
Οι βραβευμένες ταινίες του Φεστιβάλ Ολυμπίας στο Ηράκλειο
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Η ζωή αδερφέ μου είναι μανουβράζ»
Το μουσικό σχήμα «Νόστιμον ήμαρ», στο πλαίσιο των αποκριάτικων εκδηλώσεων του Δήμου Ηρακλείου και με τη στήριξη του «Συμποσίου Πολιτισμού», θα παρουσιάσει το μουσικό ακρόαμα – θέαμα: «Η ζωή αδερφέ μου είναι...
«Η ζωή αδερφέ μου είναι μανουβράζ»
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η πόλη της Κνωσού, ένα «διαχρονικό» κέντρο λατρείας
Η πολυετής ανασκαφική έρευνα στην Κνωσό, αποκλειστικά στην «Εφ.Συν.» • Το διαχρονικό Θρησκευτικό Κέντρο της Πόλης της Κνωσού, τεράστιας πολιτισμικής σημασίας με συνεχή λειτουργία από τον 18ο αιώνα π.Χ. έως τον...
Η πόλη της Κνωσού, ένα «διαχρονικό» κέντρο λατρείας
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συμπόσιο Πολιτισμού με τον εκφωνητή του Πολυτεχνείου Δημήτρη Παπαχρήστο
Το «Συμπόσιο Πολιτισμού» πραγματοποιεί εκδήλωση με θέμα: «Πολυτεχνείο, Μνήμη, Αντίσταση Ουτοπία», στο Πολύκεντρο Νεολαίας του Δήμου Ηρακλείου σήμερα στις 19:00. Ομιλητής ο συγγραφέας, δημοσιογράφος και...
Συμπόσιο Πολιτισμού με τον εκφωνητή του Πολυτεχνείου Δημήτρη Παπαχρήστο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας