Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αεροδρόμιο Καστελίου, ένα έργο κόντρα στη λογική

Από τη λαϊκή συνέλευση των κατοίκων του Καστελλίου στις 28 Νοεμβρίου

Αεροδρόμιο Καστελίου, ένα έργο κόντρα στη λογική

  • A-
  • A+

Επίκληση στην κοινή λογική κάνουν οι κάτοικοι της περιοχής του Καστελλίου αλλά και ειδικοί επιστήμονες σε σχέση με τη σχεδιαζόμενη κατασκευή του νέου αεροδρομίου, ενώ με σχετική αρθογραφία επανέρχεται το σχέδιο της φθηνότερης και πιο αποτελεσματικής αναβάθμισης του υπάρχοντος αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης στη Ν. Αλικαρνασσό.

Την Κυριακή πραγματοποιήθηκε με μεγάλη συμμετοχή κόσμου Ανοιχτή Λαϊκή Συνέλευση στο Καστέλλι για το ζήτημα του αεροδρομίου και τέθηκαν όλα τα σημαντικά ζητήματα που αφορούν το έργο, όπως οι περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις, το τεράστιο κόστος κατασκευής αλλά και ο συνολικός χαρακτήρας της περιοχής για τα επόμενα χρόνια.

Σκοπός της εκδήλωσης στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Λυκείου Καστελλίου ήταν η ενημέρωση των πολιτών για τα τεκταινόμενα γύρω από το θέμα και ο συντονισμός των ενεργειών, απέναντι στον άμεσο κίνδυνο της υποβάθμισης και της καταστροφής των πολύτιμων φυσικών, οικονομικών και πολιτιστικών πόρων, όχι μόνο της περιοχής εγκατάστασης, αλλά και μιας ευρύτερης περιοχής της ενδοχώρας, κρίσιμης για την βιώσιμη ανάπτυξη της κεντρικής Κρήτης.

Κατά την εκδήλωση, που διοργάνωσαν η Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας, η Εφορεία Ηρακλείου του Παγκρήτιας Ένωσης Πολιτιστικών Συλλόγων και οι Πολιτιστικοί Σύλλογοι Πεδιάδας- Μονοφατσίου, αναλύθηκαν οι σοβαρές επιπτώσεις που θα έχει το αεροδρόμιο και έγινε ενημέρωση για την τεκμηριωμένη επιστολή που έχουν αποστείλει οι τοπικοί φορείς στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων σε σχέση με τις επισφάλειες του έργου.

Στο πλαίσιο τις επιστολής παρατίθενται οι σημαντικές αδυναμίες του εγχειρήματος, αλλά και μια σειρά στοιχείων και πραγματικών δεδομένων τα οποία καταδεικνύουν ότι, η κατασκευή νέου αεροδρομίου στην Κρήτη και η εγκατάσταση του στην πεδιάδα του  Καστελλίου, ως απάντηση στα προβλήματα του σημερινού αεροδρομίου Ηρακλείου “Νίκος Καζαντζάκης”, αποτελεί παράδειγμα κακού προγραμματισμού και σχεδιασμού.

Απαντήσεις στους κατοίκους προσπάθησε να δώσει ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος Ζαχαρίας Καλογεράκης μιλώντας για τις αναπτυξιακές προοπτικές του νέου αεροδρομίου χωρίς όμως να μπορεί να διαβεβαιώσει για τις επιβαρύνσεις που συνεπάγεται η κατασκευή του για την περιοχή. «Κανένας μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει πειστικές απαντήσεις στα ερωτήματά μας για τα τεχνικά, οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα που θα προκληθούν από το έργο. Κάθε φορά που βρισκόμαστε σε αυτή τη συζήτηση, οι υποστηρικτές του έργου δείχνουν πως δεν ξέρουν στην πραγματικότητα τί συνεπάγεται η συγκεκριμένη επιλογή» λέει στην «Εφ.Συν.» ο αρχιτέκτονας Μανώλης Καργιαντουλάκης, μέλος της Πρωτοβουλίας Πολιτών Πεδιάδας.  

Εκδίκαση στο ΣτΕ

Στις 7 Δεκεμβρίου αναμένεται να εκδικαστούν τρεις προσφυγές κατά του έργου στο Συμβούλιο της Επικρατείας και αξιοσημείωτο είναι πως τη μία εξ αυτών έχει καταθέσει ο ίδιος ο Δήμος (πρώην Καστελλίου, νυν Μινώα Πεδιάδος). Απαντώντας στους κατοίκους ο δήμαρχος τόνισε πως ο Δήμος θα υποστηρίξει την προσφυγή του στο δικαστήριο αν και τη χαρακτήρισε "μέσο πίεσης" για εξασφάλιση καλύτερων όρων για την περιοχή. Οι άλλες δύο προσφυγές, που αναμένεται να συνεκδικαστούν έχουν κατατεθεί, η πρώτη από 230 πολίτες και συλλογικότητες της περιοχής και η δεύτερη από 130 πολίτες από τα Ρουσοχώρια.

Επανέρχεται ο λοξός διάδρομος

Την ίδια στιγμή με αρθρογραφία σε τοπικά και πανελλαδικά μέσα ενημέρωσης επανέρχεται το θέμα του Λοξού Διαδρόμου στο υπάρχον αεροδρόμιο, μια πρόταση που είχε εκπονηθεί ως βέλτιστη λύση στο πλαίσιο του master plan του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου. Όπως αναφέρει σε άρθρο του ο καθηγητής πολιτικός μηχανικός Σπύρος Βροντινός από το Ηράκλειο, η μελέτη αυτή αποσύρθηκε χωρίς καν επιστημονικούς λόγους και τεκμηρίωση για να προωθηθεί με καθαρά πολιτική απόφαση η ολική μετεγκατάσταση του αεροδρομίου στο Καστέλλι Πεδιάδας.

Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο

Όπως αναφέρει ο κ. Βροντινός η επιλογή του Λοξού Διαδρόμου θα προσέφερε ασύγκριτα μεγαλύτερη ασφάλεια πτήσεων, υποπολλαπλάσιο κόστος κατασκευής και ασύγκριτα λιγότερα παράπλευρα κόστη-απώλειες για τους ντόπιους και την Κρήτη θα έχει πολύ μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και δε θα κατέστρεφε μεγάλο μέρος της ντόπιας παραγωγής.

Αναλυτικά το άρθρο του κ. Βροντινού

Διαφωνούν και οι φορείς  του τουρισμού

Τη διαφωνία του με την κατασκευή του αεροδρομίου Καστελλίου έχει εκφράσει εδώ και χρόνια ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, το κορυφαίο συλλογικό όργανο των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στον τομέα του τουρισμού.  Σε δηλώσεις του για το έργο στην Καθημερινή ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Σταύρος Ανδρεάδης έχει αναφέρει:

«Κακό παράδειγμα είναι ο σχεδιασμός του Καστελλίου στην Κρήτη. Όπως σχεδιάστηκε, είναι ένα πανάκριβο αεροδρόμιο, κόστους πάνω από ένα δισ. ευρώ. Για να το πάρει ένας ιδιώτης και να βγάλει τα λεφτά που έδωσε, θα πρέπει να ανεβάσει από το επίπεδο των 15 -16 ευρώ που σήμερα είναι το κόστος ανά επιβάτη του συγκεκριμένου αεροδρομίου, στα 25 - 30 ευρώ.  Εκεί τελείωσε η Κρήτη. Θα κάνουμε ένα αεροδρόμιο τύπου Ντουμπάι στο οποίο δεν θα πατάει κανένας» έχει τονίσει ο ίδιος.

Οι εξελίξεις για τον διαγωνισμό

Σε ό,τι αφορά τις εξελίξεις του διαγωνισμού για το Καστέλλι, μετά την κατάθεση μίας και μόνης προσφοράς από την κοινοπραξία ΓΕΚ- ΤΕΡΝΑ και της ινδικής GMR Infrastructure, αναμένονται οι αντιδράσεις από τους υπόλοιπους υποψηφίους οι οποίοι είχαν ζητήσει νέα παράταση για το έργο αλλά το αίτημά τους δεν έγινε δεκτό. Θεωρείται σχεδόν βέβαιη η προσφυγή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού ενδεχόμενο που όμως από το Υπουργείο Υποδομών αντιμετωπίζεται χαμηλό βαθμό ανησυχίας. «Δεν είναι το πρώτο έργο που θα γίνει με μόνο μία προσφορά» αναφέρουν πηγές του υπουργείου αλλά και της κοινοπραξίας που προσήλθε στο διαγωνισμό. Ωστόσο, τα πράγματα δυσκολεύουν ως προς τη χρηματοδότηση του έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αφού η μία και μόνη προσφορά συνιστά υψηλό βαθμό επισφάλειας για το έργο, γεγονός που θα συνεξεταστεί σε συνδυασμό με την επιστολή και τα αναλυτικά επιχειρήματα των κατοίκων.

Ως προς τις τυπικές διαδικασίες, αυτές αναμένεται να ολοκληρωθούν στο τέλος του 2017 ενώ στην αρχή του χρόνου, εφόσον ελεγχθούν τα έγγραφα της κοινοπραξίας ο υπουργός, μετά από εισήγηση της επιτροπής του διαγωνισμού αναμένεται να ανακηρύξει τον προσωρινό ανάδοχο. Ωστόσο η κύρωση της σύμβασης στη Βουλή δεν αναμένεται νωρίτερα από το τέλος του επόμενου έτους και όλα αυτά για να υποβληθεί στη συνέχεια το αίτημα χρηματοδότησης από την ΕΤΕπ.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Τεκμηριωμένες αντιρρήσεις για το έργο του Καστελίου - Παρέμβαση στην ΕΤΕπ
Τεκμηριωμένη παρέμβαση κατά του έργου του αεροδρομίου Καστελίου πραγματοποίησαν φορείς και συλλογικότητες της Κρήτης με επείγουσα επιστολή τους προς την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Στην 17 σελίδων επιστολή...
Τεκμηριωμένες αντιρρήσεις για το έργο του Καστελίου - Παρέμβαση στην ΕΤΕπ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ακόμα μία παράταση για το αεροδρόμιο Καστελίου
Για τις 6 Μαΐου μετατίθεται η δημοπράτηση του αεροδρομίου Καστελλίου στο Ηράκλειο σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη. Αν και ο ίδιος ο υπουργός δήλωνε πως ο χρόνος μέχρι τις 23...
Ακόμα μία παράταση για το αεροδρόμιο Καστελίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Καστέλλι: Πληθαίνουν τα «όχι» για το αεροδρόμιο
Σαφείς αρνητικές τοποθετήσεις για το αεροδρόμιο Καστελλίου, προτάσεις ακόμα και για δημοψήφισμα και γενικά σοβαρό προβληματισμό για τις επιπτώσεις του έργου στην περιοχή προκάλεσε η χθεσινή συνεδρίαση του...
Καστέλλι: Πληθαίνουν τα «όχι» για το αεροδρόμιο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Προσωρινός ανάδοχος στο Καστέλλι, αιχμηρή ανακοίνωση Σπίρτζη
Σε πανηγυρικό αλλά και αιχμηρό τόνο ανακοινώθηκε από το υπουργείο Υποδομών η ανακήρυξη του προσωρινού αναδόχου για το έργο του αεροδρομίου Καστελλίου με σαφείς αιχμές κατά της αντιπολίτευσης αλλά και όσων...
Προσωρινός ανάδοχος στο Καστέλλι, αιχμηρή ανακοίνωση Σπίρτζη
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σήμερα στο ΣτΕ οι προσφυγές κατά του αεροδρομίου στο Καστέλι
Προς συζήτηση στη σημερινή συνεδρίαση του Συμβουλίου της Επικρατείας εισάγονται οι τρεις προσφυγές εναντίον του προωθούμενου έργου κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι. Την πρώτη προσφυγή έχουν...
Σήμερα στο ΣτΕ οι προσφυγές κατά του αεροδρομίου στο Καστέλι
ΑΡΘΡΑ
Ο αδικο-ξεχασμένος «λοξός διάδρομος»
Η επέκταση του αεροδρομίου Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» απασχολεί την Κρήτη την τελευταία 25ετία. Είναι περίπου 15 χρόνια από τότε που εκπονήθηκε ολοκληρωμένη μελέτη, βασισμένη στο master plan του Εθνικού...
Ο αδικο-ξεχασμένος «λοξός διάδρομος»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας