Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κυρίαρχος ο Βαρθολομαίος

Η Πανορθόδοξη Σύνοδος στο Κολυμπάρι Χανίων πιστώνεται ως μεγάλη επιτυχία του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου

EUROKINISSI/ ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΡΑΠΑΝΗΣ

Κυρίαρχος ο Βαρθολομαίος

  • A-
  • A+

Ενισχυμένος στη μάχη των εντυπώσεων αλλά και επί της ουσίας εντός του πληρώματος της Εκκλησίας βγαίνει ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος μετά το πέρας της Πανορθόδοξης Συνόδου στο Κολυμπάρι Χανίων.

Μετά την επίσημη λήξη των εργασιών, σήμερα το βράδυ, με την ανάγνωση του Μηνύματος της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Ορθοδοξίας, στον προκαθήμενο του οικουμενικού θρόνου πιστώνεται μια μεγάλη επιτυχία.

Και μόνο το γεγονός ότι ανοιχτά ζητήματα της εκκλησιαστικής ζωής τέθηκαν επί τάπητος έπειτα από εκατονταετίες είναι ένα σημαντικό βήμα προόδου για την Ορθόδοξη Εκκλησία.

Σε κάποιες περιπτώσεις τα κείμενα που υιοθετήθηκαν έχουν σαφές προοδευτικό πρόσημο, ενώ στα «δύσκολα» ζητήματα οι αποφάσεις παραπέμφθηκαν στο μέλλον, αλλά με σαφές «συνοδικό» πνεύμα.

Οι Εκκλησίες πλέον συζητούν και αυτό είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα της Συνόδου, ενώ μπήκαν σαφώς οι παρακαταθήκες για τακτικότερη λειτουργία του οργάνου αυτού στη βάση της πρότασης του Βαρθολομαίου, ίσως κάθε επτά ή δέκα χρόνια.

Ασφαλώς δεν είναι χωρίς νόημα οι απουσίες, ιδιαίτερα μάλιστα με βάση το πληθυσμιακό κριτήριο, καθώς οι τέσσερις Εκκλησίες που απείχαν (Πατριαρχείο Αντιοχείας και Εκκλησίες Ρωσίας, Βουλγαρίας και Γεωργίας) εκπροσωπούν περίπου 160 εκατ. πιστούς, τον μισό ορθόδοξο πληθυσμό του πλανήτη.

Οπως όμως τονίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια της Συνόδου στα Χανιά, απουσίες είχαν σημειωθεί και στις προηγούμενες Οικουμενικές Συνόδους, ακόμα και όταν υπήρχαν μόνο τα παλαίφατα πέντε πατριαρχεία, χωρίς όμως να αμφισβητηθεί το κύρος των αποφάσεων που ελήφθησαν. Πολύ περισσότερο αν λάβει κανείς υπόψη ότι σήμερα υπάρχουν δεκατέσσερις αυτοκέφαλες Εκκλησίες.

Από τη Σύνοδο δεν έλειψαν οι συμμαχίες και οι κινήσεις τακτικής. Σαφή τέτοια χαρακτηριστικά έχει η προσέγγιση του Οικουμενικού Πατριαρχείου με την Εκκλησία της Ελλάδος μέσω της δήλωσης του κ. Βαρθολομαίου ότι το Φανάρι δεν διεκδικεί ούτε τώρα ούτε στο μέλλον την επιστροφή των Μητροπόλεων των «Νέων Χωρών» (Ηπειρος, Μακεδονία, Θράκη, Βόρειο Αιγαίο) στη δική του διοικητική δικαιοδοσία, ούτε και τίθεται θέμα αυτονόμησής τους.

Η επίλυση ενός θέματος που αποτελούσε αγκάθι μεταξύ των δύο Εκκλησιών εξυπηρετεί και το σχέδιο δημιουργίας ισχυρών συμμαχιών στους κόλπους της Εκκλησίας για συμφωνίες σε θέματα με πολύ μεγαλύτερη σημασία. Και επ’ αυτού ο Βαρθολομαίος, εκτός από καλός ιεράρχης, αποδείχτηκε και καλός διπλωμάτης.

Τα κείμενα

Αν και μέχρι το μεσημέρι της Παρασκευής δεν είχαν δοθεί στη δημοσιότητα τα έξι τελικά κείμενα των αποφάσεων επί των αντίστοιχων θεμάτων της ατζέντας, εντούτοις η συνολική αίσθηση είναι ότι δεν υπάρχουν μεγάλες διαφορές από τις αρχικές προσυνοδικές εισηγήσεις (οι οποίες είχαν συνυπογραφεί και από τις 14 Εκκλησίες).

Τα ντοκουμέντα αυτά θα αποτελούν στο εξής αποφάσεις με το πιο υψηλό κύρος που μπορεί να πάρει ένα σύγχρονο εκκλησιαστικό κείμενο και θα πρέπει να θεωρούνται αυτομάτως αποδεκτά ακόμα και από τις Εκκλησίες που απείχαν από τη Σύνοδο.

Και επ’ αυτού δεν ήταν καθόλου τυχαία η αποστροφή του Οικουμενικού Πατριάρχη για τις Εκκλησίες που δεν σεβάστηκαν στο παρελθόν τις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων και οι οποίες «απομονώθηκαν ή μετατράπηκαν σε αιρέσεις».

Σε ό,τι αφορά την αποστολή της Εκκλησίας στον σύγχρονο κόσμο (1ο θέμα), για πρώτη φορά ένα συνοδικό κείμενο μιλά για την οικονομική κρίση, επικεντρώνοντας μάλιστα και στις αιτίες της (διαρκής επιδίωξη του κέρδους χωρίς κοινωνική ευαισθησία), μιλά για την κλιματική αλλαγή, για τις διακρίσεις εις βάρος των μειονοτήτων, για τον πόλεμο και την προσφυγιά, αλλά και για τα όρια της βιοηθικής, ακόμα και για τον ρόλο των μέσων ενημέρωσης!

Σίγουρα δεν πρόκειται για πολιτικό μανιφέστο, αλλά έχει σαφείς πολιτικές αποχρώσεις, ενώ δίνει αφορμές για πιο μαχητικό ποιμαντικό έργο και δημόσιες παρεμβάσεις στους ιερωμένους που αντιμετωπίζουν τα αντίστοιχα προβλήματα.

Αποκαλυπτικός επ’ αυτού ήταν ο μητροπολίτης Νιγηρίας Αλέξανδρος, ο οποίος άρθρωσε περίπου «αντικαπιταλιστικό» λόγο, παρουσιάζοντας τη σπουδαιότητα του κειμένου αυτού για τους λαούς της Αφρικής.

Σχετικά με την ορθόδοξη διασπορά (2ο θέμα), φάνηκε πως η Εκκλησία δεν είναι συνολικά έτοιμη να επιβάλει μία και μόνη λύση στο πρόβλημα των πολλαπλών επισκόπων.

Το θέμα αφορά ορθόδοξες μητροπόλεις που ιδρύθηκαν από διαφορετικής εθνικής προέλευσης μετανάστες και σήμερα υπάρχουν, π.χ., τρεις ορθόδοξοι αρχιεπίσκοποι στην ίδια επαρχία, ένας από το Φανάρι, ένας από την Αντιόχεια και ένας από τη Ρωσία. Ωστόσο επιβεβαιώθηκε η χρησιμότητα του προσωρινού θεσμού των «επισκοπικών συνελεύσεων» ως βήμα για την επίλυση του θέματος στο μέλλον.

Νηστεία και γάμος

Σε ό,τι αφορά το αυτόνομο των Εκκλησιών και τον τρόπο ανακήρυξής του (3ο θέμα), ρυθμίστηκαν ζητήματα κανονικότητας και τάξης μεταξύ των Εκκλησιών, ενώ καθορίστηκε και η διαδικασία με την οποία υποβάλλεται κάθε φορά το σχετικό αίτημα.

Στο θέμα της νηστείας (4ο θέμα) υιοθετήθηκαν πιο διαλλακτικές απόψεις, ειδικά για περιοχές του κόσμου με διαφορετικές διατροφικές συνήθειες, και συνεστήθη μια πιο επιεικής στάση από τους ιεράρχες στις περιπτώσεις αυτές.

Το πιο συντηρητικό από τα κείμενα είναι αυτό που αφορά τον γάμο και τα κωλύματα αυτού (5ο θέμα), αφού φαίνεται να έχει φτιαχτεί για να αντιμετωπίσει τις μορφές συμφώνων συμβίωσης και ιδίως μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου.

Επ’ αυτού αποφεύγονται τουλάχιστον οι ακραίες αναφορές που συχνά πυκνά διατυπώνονται από ιεράρχες περί «βιολογικών ανωμαλιών» κ.τ.λ.

Τέλος, στο 6ο και κρισιμότερο ζήτημα, της σχέσης της Ορθοδοξίας με τον υπόλοιπο χριστιανικό κόσμο, φαίνεται να υιοθετούνται απόψεις ευνοϊκές για τον διαθρησκειακό διάλογο, του οποίου είναι οπαδός ο κ. Βαρθολομαίος, και να αποκτά ο διάλογος αυτός και επίσημη υπόσταση για την Εκκλησία με την επικύρωση της Συνόδου.

Η εξέλιξη αυτή αφήνει πραγματικά στο περιθώριο ακραίες φωνές όπως του Πειραιώς Σεραφείμ ή του Καλαβρύτων Αμβροσίου, που απαιτούν διακοπή κάθε σχέσης με τους «αιρετικούς» ρωμαιοκαθολικούς, προτεστάντες κτλ.

 

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κερδίζει η «αίρεση» των εγωισμών
Με τέσσερις απουσίες, μάχη μεταξύ Ρωσίας-Ουκρανίας, φήμες για άφιξη του Πατριάρχη Μόσχας Κύριλλου και αιχμές και εντάσεις μεταξύ των Εκκλησιών ξεκίνησαν και επισήμως χθες στο Κολυμπάρι Χανίων οι εργασίες της...
Κερδίζει η «αίρεση» των εγωισμών
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σε «ακοινωνησία» με τη Μόσχα και η Εκκλησία της Κρήτης
Σε καθεστώς ακοινωνησίας με τη Μόσχα βρίσκεται και η Εκκλησία της Κρήτης, μετά την απόφαση του Πατριαρχείου της Μόσχας να διακόψει την Κοινωνία με τον Οικουμενικό Θρόνο και όσες Εκκλησίες ανήκουν στο Φανάρι,...
Σε «ακοινωνησία» με τη Μόσχα και η Εκκλησία της Κρήτης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
«Κλείνει» το θέμα των Νέων Χωρών
Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος απευθυνόμενος στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο ξεκαθάρισε πως δεν τίθεται θέμα ανακήρυξης της αυτονομίας των Εκκλησιών αυτών ούτε και επιστροφής τους στη διοικητική δικαιοδοσία του...
«Κλείνει» το θέμα των Νέων Χωρών
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αρχίζει η Σύνοδος, ανεβαίνουν οι τόνοι
Με επικρίσεις για τους αδικαιολογήτως απόντες ξεκινά η Πανορθόδοξη Σύνοδος στα Χανιά • «Η απόφαση κάποιων εκκλησιών να μη συμμετάσχουν επισκιάζει το νόημα του ιστορικού γεγονότος» δήλωσε ο Οικουμενικός...
Αρχίζει η Σύνοδος, ανεβαίνουν οι τόνοι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σύμβολο σεβασμού και διαλόγου μεταξύ των θρησκειών
Aπό τις σημαντικότερες προσωπικότητες της εβραϊκής κοινότητας στην Ελλάδα, ο Νίκος Χαννάν Σταυρουλάκης, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 88 ετών, στις 19 Μαΐου. Πρωτεργάτης και αναστηλωτής της συναγωγής Ετζ Χαγίμ...
Σύμβολο σεβασμού και διαλόγου μεταξύ των θρησκειών
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αρχιεπισκοπή Κρήτης εναντίον... γιόγκα
Συνέχεια στη διαχρονική πολεμική της εναντίον της γιόγκα δίνει η Αρχιεπισκοπή Κρήτης με νέα ανακοίνωσή της στην οποία επισημαίνει τους κινδύνους για τον χριστιανικό πληθυσμό. Αφορμή είναι η διοργάνωση...
Αρχιεπισκοπή Κρήτης εναντίον... γιόγκα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας