• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 33.9°C / 38.3°C
    3 BF
    30%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    36°C 33.9°C / 37.2°C
    3 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 34.0°C
    2 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    36°C 33.9°C / 38.0°C
    3 BF
    19%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 31.0°C / 31.0°C
    3 BF
    51%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    34°C 30.6°C / 41.1°C
    2 BF
    72%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    38°C 37.0°C / 38.9°C
    2 BF
    13%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    33°C 26.1°C / 37.8°C
    2 BF
    43%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.0°C / 33.3°C
    3 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 33.0°C / 33.0°C
    4 BF
    46%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 31.0°C / 31.0°C
    4 BF
    48%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.0°C / 33.0°C
    2 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.0°C / 33.0°C
    3 BF
    70%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    40°C 39.0°C / 40.0°C
    3 BF
    27%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.9°C / 35.0°C
    3 BF
    34%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 30.0°C / 31.0°C
    4 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    36°C 33.3°C / 37.0°C
    2 BF
    22%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.9°C / 31.0°C
    2 BF
    58%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.6°C / 30.6°C
    2 BF
    72%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    38°C 37.0°C / 38.9°C
    2 BF
    13%
Ηράκλειο: "Πόλεμος" ανακοινώσεων για το βίντεο με τον Χάνδακα του 1640

Ηράκλειο: "Πόλεμος" ανακοινώσεων για το βίντεο με τον Χάνδακα του 1640

  • A-
  • A+
Απάντηση στην επιστολή 16 προσωπικοτήτων που αντέδρασαν στην παρουσίαση του βίντεο του Δήμου Ηρακλείου για την ιστορία του Χάνδακα του 1640 και το οποίο αποκάλεσαν «ανιστόρητο», εξέδωσε η δημοτική αρχή. Ανακοίνωση - ανταπάντηση σε υψηλούς τόνους κοινοποίησε ο διευθυντής του Μουσείου Χριστιανικής Τέχνης και τέως διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηρακλείου Νίκος Γιγουρτάκης, καθώς κατονομάζεται σε σημείο της ανακοίνωσης του Δήμου.
Ακολουθήστε μας στο Google news

Στην ανακοίνωσή της η δημοτική αρχή Ηρακλείου τονίζει ότι η εφαρμογή αυτή ολοκληρώθηκε το 2014 και παρουσιάστηκε το 2015 ενώ επικαιροποιήθηκε το 2020 ως προς τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά της, προκειμένου να είναι συμβατή με τα σύγχρονα κινητά και tablets.

Ο Δήμος ξεκαθαρίζει ότι σε καμία περίπτωση δεν αναφέρεται συνολικά στην ιστορία του Ηρακλείου και υπογραμμίζει ότι δεν έγινε καμία προσπάθεια απόκρυψης της ιστορικής ή θρησκευτικής παράδοσης.

Παράλληλα, κάνει λόγο για «πολύ σκληρή κριτική» από την πλευρά των 16 οι οποίοι στην επιστολή τους ζητούσαν την άμεση απόσυρσή του, σημειώνοντας μεταξύ άλλων, ότι από το υλικό, παραλείπεται «κάθε τι ορθόδοξο και ελληνικό».

Ο Δήμος αναφέρθηκε και στον Νίκο Γιγουρτάκη, διευθυντή του Μουσείου Χριστιανικής Τέχνης, ο οποίος υπέβαλε τις ενστάσεις του πριν από περίπου τρεις βδομάδες με δημόσια ανάρτησή του τονίζοντας πως «αποτελεί σημαντική παράλειψη από την τρισδιάστατη απεικόνιση η εξαίρεση της Μονής της Αγίας Αικατερίνης των Σιναϊτών, που μετεξελίχθηκε στο σημερινό Μουσείο Χριστιανικής Τέχνης ενώ υπήρξε και σχολή ζωγραφικής όπου φημολογείται ότι μαθήτευσε ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος».

Όπως ανέφερε η ανακοίνωση, από τις πρώτες παραγωγές του πολιτιστικού καναλιού του Δήμου Ηρακλείου, ήταν η ξενάγηση στο Χριστιανικό Μουσείο της Αγίας Αικατερίνης, η προβολή της οποίας είχε μεγάλη επιτυχία.

Με αφορμή την απάντηση του Δήμου Ηρακλείου για το βίντεο, ο Ν. Γιγουρτάκης εξέδωσε ανακοίνωση αναφέροντας πως στοχοποιήθηκε προσωπικά καθώς όπως τονίζει, «συμμετέχει ως
επιστήμονας, μετά από πρόσκληση, αφιλοκερδώς στη συγγραφή της Ιστορίας της γενέθλιας πόλης του και έχει το δικαίωμα να ασκήσει κριτική και να τεκμηριώσει την ένστασή του απέναντι στην κραυγαλέα έλλειψη του βίντεο του Δήμου Ηρακλείου» (*η ανακοίνωση του τέλος του κειμένου).


Αναλυτικά η ανακοίνωση του Δήμου Ηρακλείου:

«Σε σχέση με την δημοσιευθείσα επιστολή που υπογράφουν δεκαέξι έγκριτοι συμπολίτες,   θέλουμε εξ αρχής να καταστήσουμε γνωστό  ότι η επίμαχη εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα και tablets, όπως αρχικά είχε σχεδιαστεί , χρηματοδοτήθηκε το 2013 από το ΕΣΠΑ 2007-2013, ολοκληρώθηκε το 2014 και παρουσιάστηκε το 2015. Με την εφαρμογή αυτή έχουν ξεναγηθεί πάνω από 6.000 πολίτες, Έλληνες και ξένοι. 

Αυτή η ίδια εφαρμογή  επικαιροποιήθηκε το 2020 ως προς τα τεχνολογικά χαρακτηριστικά της, προκειμένου να είναι συμβατή με τα σύγχρονα κινητά και tablets. Παράλληλα αναβαθμίστηκε αισθητικά  και αποδόθηκε πιο ρεαλιστικά χωρίς να γίνει καμία άλλη παρέμβαση ως προς το περιεχόμενο. Δημοσιεύτηκε πρόσφατα ως video με τίτλο «Η Κάντια 1640» στην ιστοσελίδα του Δήμου και  το έχουν ήδη αγκαλιάσει 36.000 άνθρωποι, ενώ με θετικά σχόλια το έχουν παρουσιάσει τοπικής και εθνικής εμβέλειας μέσα ενημέρωσης. 

Σε καμία περίπτωση δεν αναφέρεται συνολικά στην ιστορία του Ηρακλείου, η οποία άλλωστε παρουσιάζεται αναλυτικά στην ιστοσελίδα του Δήμου μας (http://history.heraklion.gr/index.php?lang=441).

Η επίμαχη εφαρμογή αποτελεί απλά μια τρισδιάστατη απεικόνιση του διοικητικού κέντρου της πόλης, όπως ήταν το 1640 λίγα χρόνια πριν την πολιορκία του Χάνδακα από τους Οθωμανούς.

Ο χρήστης έχει την δυνατότητα περπατώντας από το λιμάνι μέχρι τον σημερινό σταυρό της πόλης στην πλατεία Νικηφόρου Φωκά, να βλέπει τα θρησκευτικά, δημόσια και κοσμικά κτίσματα, τα βυζαντινά – παλαιοενετικά τείχη και τον ενετικό οχυρωματικό περίβολο με τις μνημειακές πύλες. 

Οι συμπολίτες που υπογράφουν την επιστολή, η οποία εμπεριέχει πολύ σκληρή κριτική, είναι προφανές ότι δεν αντιλήφθηκαν την συλλογιστική της Δημοτικής Αρχής διαχρονικά.

Θέλουμε να καταστήσουμε σαφές ότι δεν έγινε καμία προσπάθεια απόκρυψης της όποιας ιστορικής μας παράδοσης, πολλώ δε μάλλον της θρησκευτικής. 

Η Δημοτική αρχή, αντίθετα με όσα καταγγέλλονται, έχει με πολλούς τρόπους αποδείξει τον σεβασμό της στον ορθόδοξο πολιτισμικό πλούτο εκείνης της περιόδου, σε πολλές περιπτώσεις, όπως με την έκδοση της ιστορίας της πόλεως, που προγραμματίζεται και είναι σε εξέλιξη από την Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, όπου το θέμα θα εξαντληθεί, από τον έγκριτο ιστορικό της περιόδου εκείνης κ. Νίκο Γιγουρτάκη. Επιπλέον, από τις πρώτες παραγωγές του πολιτιστικού καναλιού του Δήμου Ηρακλείου, ήταν η ξενάγηση στο Χριστιανικό Μουσείο της Αγίας Αικατερίνης, η προβολή της οποίας είχε μεγάλη επιτυχία. Τότε, κανένας δεν είπε γιατί αναδείξαμε αυτό το θέμα και παραγνωρίσαμε την ανάδειξη άλλων σημαντικών μνημείων, τα οποία ακόμα και αν για  κάποιους είναι δυτικά, αποτελούν πάντως τμήμα της ιστορίας μας.

Ας μην έχει κανένας αμφιβολία, ότι γνωρίζομε καλά  την ιστορία της πόλης μας, είμαστε υπερήφανοι γι΄ αυτήν  και την αναδεικνύομε με κάθε τρόπο. Ας μην έχει κανένας αμφιβολία, ότι πρώτη προτεραιότητά μας αποτελεί ο σεβασμός στο ιστορικό παρελθόν. 

Η σκληρή αλλά καλόπιστη πιστεύουμε κριτική που περιέχεται στην επιστολή,  θεωρούμε ότι οφείλεται σε παρανόηση και μερική θεώρηση των πραγμάτων και ως τέτοια την αντιμετωπίζουμε».


Αναλυτικά η ανακοίνωση του Νίκου Γιγουρτάκη:

«Δόθηκε στην δημοσιότητα σήμερα από το Γραφείο Τύπου του Δήμου Ηρακλείου, «Ανακοίνωση για το βίντεο “Η Κάντια 1640”», η οποία αφορά την επιστολή που έχει σταλεί στον Δήμαρχο και συνυπογράφω μαζί με δεκαπέντε άλλους συμπολίτες μου εκφράζοντας τεκμηριωμένα την ένστασή μας για τον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζεται η ιστορική φυσιογνωμία της πόλης μας κατά το 1640.

Αναγκάζομαι να τοποθετηθώ δημόσια, από την στιγμή που η εν λόγω ανακοίνωση με στοχοποιεί προσωπικά με τη φράση «όπως με την έκδοση της ιστορίας της πόλεως, που προγραμματίζεται και είναι σε εξέλιξη από την Βικελαία Δημοτική Βιβλιοθήκη, όπου το θέμα θα εξαντληθεί, από τον έγκριτο ιστορικό της περιόδου εκείνης κ. Νίκο Γιγουρτάκη».

Τον αναληθή αυτόν ισχυρισμό επανέλαβε χθες 10 Μαΐου η αντιδήμαρχος Πολιτισμού του Δήμου κ. Αριστέα Πλεύρη ενώπιον των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου και του Δημάρχου εν ώρα συνεδρίασης, όπου συζητήθηκε η εν λόγω επιστολή.

Θα έπρεπε, όμως, η κ. Αντιδήμαρχος, ακριβώς αυτή, να γνωρίζει (αφού είναι η υπεύθυνη εκ μέρους του Δήμου για την συγκρότηση και τον συντονισμό της συγγραφικής ομάδας ήδη από τα τέλη του 2019 έως και σήμερα), ότι στο έργο αυτό της συγγραφής του τόμου με την Ιστορία της Πόλης του Ηρακλείου έχω κληθεί να συνθέσω και συγγράψω το τμήμα που αντιστοιχεί με την Α΄ Βυζαντινή περίοδο στο νησί μας (4ος μ.Χ. αι. έως το 828 κατάκτηση της Κρήτης από τους Άραβες) με τίτλο «Από την Ύστερη Αρχαιότητα μέχρι την Αραβοκρατία. Το Ηράκλειο κατά την Α΄ Βυζαντινή περίοδο» (παρακάτω συνάπτω τη λίστα με τις περιόδους ιστορίας της πόλης μας όπως έχουν κατανεμηθεί στη συγγραφική ομάδα).

Η κ. Α. Πλεύρη, (όπως και όλοι μας στη συγγραφική ομάδα) συμμετέχει σε κάθε μας συνάντηση για το συντονισμό της όλης προσπάθειας και ενημερώνεται εγγράφως από τους υπεύθυνους κ. Νίκο Ανδριώτη και κ. Ρένα Παπαδάκη. Μάλιστα το αντίστοιχο τμήμα που αντιστοιχεί στη Βενετοκρατία έχει αναλάβει να συγγράψει συναδέλφισσα ιστορικός με τίτλο «Ο Χάνδακας υπό τη σκέπη της Βενετίας».

Προφανώς στη συλλογιστική των υπεύθυνων του Δήμου Ηρακλείου, κάποιος που συμμετέχει ως επιστήμονας, μετά από πρόσκληση, αφιλοκερδώς στη συγγραφή της Ιστορίας της γενέθλιας πόλης του δεν έχει το δικαίωμα να ασκήσει κριτική και να τεκμηριώσει την ένστασή του απέναντι στην κραυγαλέα έλλειψη του βίντεο του Δήμου Ηρακλείου. Πολύ περισσότερο, που με την ιδιότητά μου ως Προέδρου του Μουσείου Χριστιανικής Τέχνης «Αγία Αικατερίνη Σιναϊτών» επέλεξα να συνυπογράψω την διαμαρτυρία για την παντελή έλλειψη αναφοράς στη μονή και το μνημείο της Αγίας Αικατερίνης του Σινά από την εν λόγω παρουσίαση.

Για τούτο επιλέγω την δημόσια απάντηση ώστε να γνωρίζουν την αλήθεια, όσοι έγιναν αποδέκτες του αναληθούς αυτού ισχυρισμού.

Ειλικρινά, θλίβομαι, για τον τρόπο που επέλεξαν κάποιοι στο Δήμο Ηρακλείου να με στοχοποιήσουν προσωπικά με αήθη τρόπο αντί της επιλογής να απαντήσουν εμπεριστατωμένα και με τη στοιχειώδη ευπρέπεια στην επιστολή μας.

Την απάντηση αυτή οφείλει ο Δήμος Ηρακλείου προς όλους τους υπογράφοντες και δεν με αφορά πλέον ο αήθης και ολισθηρός δρόμος προσωπικής εις βάρος μου επίθεσης τον οποίο επέλεξε και τον οποίο δεν θα ακολουθήσω».

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Κάτι λείπει από την 3D απεικόνιση του Χάνδακα;
Μια σοβαρή ένσταση για την πρόσφατα δημοσιευμένη τρισδιάστατη απεικόνιση του Χάνδακα από τον Δήμο Ηρακλείου υποβάλλει με δημόσια ανάρτησή του ο διευθυντής του Μουσείου Χριστιανικής Τέχνης και τέως διευθυντής...
Κάτι λείπει από την 3D απεικόνιση του Χάνδακα;
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ηράκλειο: «Ανιστόρητη η παρουσίαση της ιστορίας του Χάνδακα» - Επιστολή στον δήμαρχο
Ανιστόρητη χαρακτηρίζουν την παρουσίαση του βίντεο του Δήμου Ηρακλείου για την ιστορία του Χάνδακα του 1640, 16 προσωπικότητες της επιστήμης και των τεχνών της Κρήτης.
Ηράκλειο: «Ανιστόρητη η παρουσίαση της ιστορίας του Χάνδακα» - Επιστολή στον δήμαρχο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Βγαίνει στο σφυρί και η Ιστορία του Ηρακλείου;
Ανησυχία στην πόλη για τα σχέδια πώλησης όλης της χερσαίας ζώνης σε «πακέτο» με το εμπορικό λιμάνι ● Αντιδράσεις από τοπικούς φορείς ● «Δεν πωλείται», λέει στην «Εφ.Συν.» ο δήμαρχος ● Ερωτήσεις στη Βουλή για...
Βγαίνει στο σφυρί και η Ιστορία του Ηρακλείου;
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ηράκλειο: Αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση του ενετικού λιμανιού
Την εξαίρεση του Ενετικού Λιμένος Ηρακλείου από τη δικαιοδοσία των επενδυτών, ζητούν σε κοινή τους επιστολή προς του φορείς της πόλης, σύλλογοι και σωματεία του Ηρακλείου.
Ηράκλειο: Αντιδρούν στην ιδιωτικοποίηση του ενετικού λιμανιού
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ηράκλειο: Ασέβεια στην ιστορία οι κατεδαφίσεις στον Λάκκο
Σε κατεδάφιση παλαιών κτιρίων στην ιστορική συνοικία του Λάκκου, προχωρά ο Δήμος Ηρακλείου, στο πλαίσιο... «εκκαθάρισης» του χώρου γύρω από το νέο Πολιτιστικό Κέντρο. Ο πρόεδρος του Τμήματος Κοινωνιολογίας του...
Ηράκλειο: Ασέβεια στην ιστορία οι κατεδαφίσεις στον Λάκκο
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Εκδηλώσεις για τα 350 χρόνια από την άλωση του Χάνδακα
Το Ηράκλειο επιχειρεί να απαντήσει στην κρίση με πολιτισμό, και φέτος το Φεστιβάλ του δήμου «Κρήτη, μια ιστορία, πέντε συν ένας πολιτισμοί», με επικεφαλής την αντιδήμαρχο Πολιτισμού Αριστέα Πλεύρη, δίνει...
Εκδηλώσεις για τα 350 χρόνια από την άλωση του Χάνδακα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας