Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Αεροδρόμιο Καστελλίου: Βουνό τα προβλήματα πριν καν το «καλημέρα»

Μακέτα του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αεροδρόμιο Καστελλίου: Βουνό τα προβλήματα πριν καν το «καλημέρα»

  • A-
  • A+
Λίγα 24ωρα πριν ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράψει στην Κρήτη την επίσημη έναρξη των εργασιών για το νέο αεροδρόμιο, η ανάδοχος εταιρεία ΤΕΡΝΑ βάζει «φωτιά» στα σχέδια καθώς απαιτεί τη μετακίνηση κεντρικού αγωγού υδροδότησης 20 οικισμών ● Η μετακίνηση αυτή θα κόστιζε περί τα 2 εκατ. ευρώ στον Δήμο Μινώα Πεδιάδος και ο δήμαρχος τονίζει πως αυτό είναι αδύνατον ● Πρόβλημα και με το «Νίκος Καζαντζάκης» που έχει μπει ως υποθήκη για το νέο έργο!

Σε τοίχο αντιδράσεων, προσφυγών αλλά και προχειρότητας στον σχεδιασμό πέφτει η κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου. Το Σάββατο ο πρωθυπουργός θα βρεθεί στο Ηράκλειο για να υπογράψει την επίσημη έναρξη των εργασιών, ωστόσο ζητούμενο αποτελούν οι απαντήσεις που θα δώσει η κυβέρνηση σε μια σειρά από σημαντικά θέματα που έχουν βγάλει «στα κάγκελα» τους τοπικούς φορείς.

Μείζον θέμα προέκυψε στο Καστέλλι από το έγγραφο της ΤΕΡΝΑ (επικεφαλής της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει το έργο) με το οποίο ζητά την άμεση μετατόπιση κεντρικού αγωγού από τον οποίο υδροδοτούνται 20 οικισμοί, μεταξύ των οποίων και το Αρκαλοχώρι, με πληθυσμό περίπου 5.000 κατοίκους. Μάλιστα η εταιρεία κάνει επίκληση και των άρθρων της σύμβασης παραχώρησης που υπέγραψε πέρυσι με τον Χρήστο Σπίρτζη, θυμίζοντας πως αυτή η μετακίνηση των δικτύων πρέπει να γίνει με δημόσια δαπάνη και να της παραδοθεί ο χώρος καθαρός προς εκτέλεση των εργασιών. Ωστόσο, ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος Μανώλης Φραγκάκης, μιλώντας στην «Εφ.Συν.», τονίζει πως είναι αδύνατον ο δήμος να αναλάβει το κόστος και τη μελέτη για τη μεταφορά του αγωγού. «Το κόστος θα αγγίξει τα 2 εκατομμύρια ευρώ, ενώ για τη διενέργεια του έργου με διεθνή διαγωνισμό θα απαιτηθεί τουλάχιστον ενάμισης χρόνος», αναφέρει ο κ. Φραγκάκης, ο οποίος αύριο καλεί σε έκτακτη συνέντευξη Τύπου για όλα τα θέματα που ανακύπτουν για τον τοπικό δήμο από τη δημιουργία του νέου αεροδρομίου.

Ο κ. Μανώλης Φραγκάκης, δήμαρχος Μίνωα Πεδιάδας.

Αν και η σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη πριν από έναν χρόνο, μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει καμία προετοιμασία για τη μεταφορά των δικτύων κοινής ωφέλειας, ενώ η εταιρεία, θυμίζοντας τα σχετικά άρθρα της σύμβασης, στην ουσία προειδοποιεί πως η κάθε καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα εξ αυτού του λόγου θα συνιστά «Γεγονός Ευθύνης Δημοσίου» (όπως αναφέρεται στο άρθρο 14.5), με ό,τι αυτό συνεπάγεται… Σχετικές ερωτήσεις προς τον υπουργό Υποδομών για τις πιθανές καθυστερήσεις του έργου έχουν ήδη καταθέσει οι βουλευτές Ηρακλείου Νίκος Ηγουμενίδης (ΣΥΡΙΖΑ) και Βασίλης Κεγκέρογλου (ΚΙΝ.ΑΛΛ.).

Η υποθήκη

Την ίδια στιγμή συνεχίζονται οι αντιδράσεις για την υποθήκευση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» στην ΕΤΕπ ως αντάλλαγμα για το δάνειο 180 εκατ. ευρώ για το έργο. Χθες ο περιφερειάρχης Κρήτης και ο δήμαρχος Ηρακλείου βρέθηκαν στο υπουργείο Υποδομών, όπου ο υφυπουργός Γιάννης Κεφαλογιάννης και ο γ.γ. του υπουργείου Γιώργος Καραγιάννης τούς επιβεβαίωσαν αρχικά ότι η δανειακή σύμβαση περιλαμβάνει κατά γράμμα τους όρους που από τις 24/1 έχει αποκαλύψει η «Εφ.Συν.» με βάση παλαιότερο έγγραφο της ΕΤΕπ, αλλά τόνισαν πως δεν πρόκειται για «υποθήκη». Το σχέδιο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων προβλέπει παράλληλη αξιοποίηση της έκτασης των 3.000 στρεμμάτων που απομένει στο Ηράκλειο με συγκεκριμένα βήματα που φτάνουν μέχρι και στην εύρεση του επενδυτή και με προφανή σκοπό από την αξιοποίηση αυτή να διασφαλίσει την αποπληρωμή του δανείου.

Ο δήμαρχος και ο περιφερειάρχης ζήτησαν εξηγήσεις γιατί η Αυτοδιοίκηση αποκλείστηκε από τον σχεδιασμό αυτό, ενώ ειδικά ο δήμαρχος Ηρακλείου Βασίλης Λαμπρινός επισήμανε πως μέρος της έκτασης (περίπου 600 στρέμματα) ανήκει στον δήμο και πως για ολόκληρη την έκταση του υπάρχοντος αεροδρομίου θα εκπονηθεί μελέτη για ειδικό χωρικό σχέδιο. Από την πλευρά τους οι εκπρόσωποι της κυβέρνησης παραδέχτηκαν ότι ήταν παράλειψη να μην ενημερωθούν οι τοπικές αρχές για τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, αλλά δεσμεύτηκαν πως στο εξής σε όλα τα βήματα θα λαμβάνονται υπόψη οι θέσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. «Δεν μας καλύπτει πλήρως η δέσμευση αυτή, εμείς θα προχωρήσουμε στη σύνταξη ειδικού χωρικού σχεδίου και θα απαιτήσουμε να έχουμε λόγο για ό,τι κι αν συμβεί στην έκταση του σημερινού αεροδρομίου», λέει στην «Εφ.Συν.» ο κ. Λαμπρινός.

Ο κ. Βασίλης Λαμπρινός, δήμαρχος Ηρακλείου.

Στο ΣτΕ

Την Παρασκευή, μία μέρα πριν από την επίσκεψη του πρωθυπουργού στην Κρήτη, εκδικάζεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας η προσφυγή των κατοίκων του Καστελλίου εναντίον του νόμου με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης για το νέο αεροδρόμιο. Αιτία της προσφυγής είναι ότι πριν από την αδειοδότηση του έργου δεν πραγματοποιήθηκε εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, διαδικασία αναγκαία και απαιτητή σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2011/92/Ε.Ε., εφόσον οι επιπτώσεις του έργου είναι πολύ ευρύτερες γεωγραφικά. Επίσης, δεν έχει ληφθεί υπόψη η Οδηγία 92/43/ΕΟΚ για την Προστασία Ειδών και Οικοτόπων. Από το 5ο Τμήμα του ΣτΕ η υπόθεση έχει παραπεμφθεί στη Μείζονα Ολομέλεια του Σώματος με πρωτοβουλία της τέως προέδρου του ΣτΕ και νέας Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου, ενώ οι κάτοικοι έχουν ήδη προαναγγείλει και προσφυγή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια για την παραβίαση της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

Το Σάββατο η κυβέρνηση από κοινού με την κοινοπραξία διοργανώνουν μια φιέστα πανηγυρικού τύπου για την επίσημη έναρξη των εργασιών στο νέο αεροδρόμιο, ακριβώς έναν χρόνο μετά την επίσης πανηγυρική υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Οι μόνοι που δεν πανηγυρίζουν πάντως είναι οι κάτοικοι και οι τοπικοί φορείς, που περιμένουν απαντήσεις σε όλα τα παραπάνω.

ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Κ. Μητσοτάκης: Σε πέντε χρόνια το αεροδρόμιο στο Καστέλλι
«Σε πέντε χρόνια από τώρα αυτό το στολίδι θα είναι έτοιμο να υποδεχθεί τους νέους του επισκέπτες», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στην τελετή έναρξης των εργασιών κατασκευής του νέου...
Κ. Μητσοτάκης: Σε πέντε χρόνια το αεροδρόμιο στο Καστέλλι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Προβληματισμός στο Καστέλλι για τα συνοδά έργα του αεροδρομίου
Την αντίδραση του Δήμου Μινώα Πεδιάδος και τοπικών βουλευτών προκαλεί η αποκάλυψη εγγράφου της ΤΕΡΝΑ με βάση το οποίο η εταιρία απαιτεί την άμεση μετατόπιση κεντρικού αγωγού ύδρευσης και μάλιστα με έξοδα του...
Προβληματισμός στο Καστέλλι για τα συνοδά έργα του αεροδρομίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αεροδρόμιο Καστελλίου: Καταγγέλλουν απαλλοτριώσεις χωρίς αποζημίωση
Εκτός αποζημιώσεων, παρά το γεγονός ότι απαλλοτριώνονται οι εκτάσεις τους, φαίνεται ότι μένουν περίπου 1.000 ιδιοκτήτες γεωργικών εκτάσεων στις οποίες θα κατασκευαστεί το αεροδρόμιο στο Καστέλλι, καθώς ισχύει...
Αεροδρόμιο Καστελλίου: Καταγγέλλουν απαλλοτριώσεις χωρίς αποζημίωση
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Υπογράφηκε η σύμβαση με την ΕΤΕπ για το αεροδρόμιο Καστελλίου
Μπήκαν οι υπογραφές για την σύμβαση της συγχρηματοδότησης από πλευράς ΕΤΕπ για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλλι. Το ύψος της χρηματοδότησης θα φτάσει τα 180 εκατομμύρια ευρώ.
Υπογράφηκε η σύμβαση με την ΕΤΕπ για το αεροδρόμιο Καστελλίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στο ΣτΕ το Καστέλλι
Τις σοβαρές παραβάσεις της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας αλλά και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου καταγγέλλουν με προσφυγή τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας φορείς και κάτοικοι...
Στο ΣτΕ το Καστέλλι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Υποθηκεύουν το «Καζαντζάκης»
Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δανειοδοτεί το έργο με 180 εκατ. ευρώ με όρο την αξιοποίηση της έκτασης-φιλέτο του σημερινού αεροδρομίου. Τα χρήματα θα εκταμιεύονται βάσει οδικού χάρτη εκποίησης της έκτασης του...
Υποθηκεύουν το «Καζαντζάκης»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας