Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στο ΣτΕ το Καστέλλι
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στο ΣτΕ το Καστέλλι

  • A-
  • A+
Ακύρωση του νόμου για το νέο αεροδρόμιο ζητούν κάτοικοι και φορείς του Ηρακλείου με τα επιχειρήματα ότι για την αδειοδότηση του έργου δεν πραγματοποιήθηκε σύγχρονη εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων και ότι δεν έχει ληφθεί υπόψη η Οδηγία 92/43/ΕΟΚ για την Προστασία Ειδών και Οικοτόπων. Κίνηση - προάγγελος για προσφυγή και στα ευρωπαϊκά δικαστήρια.

Τις σοβαρές παραβάσεις της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας αλλά και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου που επιφέρει ο νόμος 4612/19, με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης για το αεροδρόμιο Καστελλίου, καταγγέλλουν με προσφυγή τους στο Συμβούλιο της Επικρατείας φορείς και κάτοικοι του Ηρακλείου.

Η αίτηση ακύρωσης του νόμου κατατέθηκε στις 25 Ιουλίου από την «Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδος» και την «Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου» αλλά και από πολίτες της περιοχής.

Οπως τονίζει στην «Εφ.Συν.» ο πληρεξούσιος δικηγόρος Γιώργος Μπάλιας, αναπληρωτής καθηγητής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, η κύρωση με νόμο της σύμβασης παραχώρησης που υπεγράφη μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του αναδόχου, επέχει θέση αδειοδότησης του έργου.

Για τις αδειοδοτήσεις αντίστοιχων έργων όμως, η ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι ιδιαίτερα αυστηρή και επιβάλλει πριν από την άδεια να έχουν υπάρξει τα στάδια ελέγχου και αντιμετώπισης των συνεπειών στο ευρύτερο περιβάλλον. «Κάτι τέτοιο δεν συνέβη στην περίπτωση του αεροδρομίου στο Καστέλλι», αναφέρει ο κ. Μπάλιας.

Οπως τονίζεται και στην προσφυγή, πριν από την αδειοδότηση του έργου δεν πραγματοποιήθηκε εκτίμηση περιβαλλοντικών επιπτώσεων, διαδικασία αναγκαία και απαιτητή σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2011/92/Ε.Ε., εφόσον οι επιπτώσεις του έργου είναι πολύ ευρύτερες γεωγραφικά από την περιοχή αυτού καθαυτού του έργου και επηρεάζουν τον άνθρωπο, την πανίδα και τη χλωρίδα, το έδαφος, τα ύδατα, τον αέρα, το κλίμα και το τοπίο, τα υλικά αγαθά και την πολιτιστική κληρονομιά.

Αντίθετα, το έργο προωθήθηκε για αδειοδότηση μόνο με τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του 2009, η οποία δεν περιλαμβάνει σημαντικές παραμέτρους της νέας περιβαλλοντικής νομοθεσίας καθώς έχουν παρέλθει πλέον δέκα χρόνια από τη σύνταξή της.

Επιπλέον, για την αδειοδότηση του έργου δεν έχει ληφθεί υπόψη η Οδηγία 92/43/ΕΟΚ για την Προστασία Ειδών και Οικοτόπων, παρά το γεγονός ότι επηρεάζονται καθοριστικά η Ζώνη Ειδικής Προστασίας «Αστερούσια Ορη (Κόφινας)» με κωδικό GR4310013, η Ειδική Ζώνη Διατήρησης με κωδικό GR4320002 - «Δίκτη» (Οροπέδιο Λασιθίου, Καθαρό, Σελένα, Κράσι, Σελάκανο, Χαλασμένη Κορυφή) και η Ειδική Ζώνη Διατήρησης με κωδικό GR4310006 - Δίκτη: Ομαλός της Βιάννου (Σύμη-Ομαλός).

Αγνόησαν τους οικοτόπους

Οπως αναφέρεται στην αίτηση ακύρωσης, από το αδειοδοτημένο έργο λείπει παντελώς η απαιτούμενη καταγραφή των φυσικών οικοτόπων, των ζωικών και των φυτικών ειδών αλλά και η αξιολόγηση των επιπτώσεων στις προστατευόμενες περιοχές και στα είδη πανίδας και χλωρίδας χάριν των οποίων ορίστηκαν οι περιοχές αυτές ως προστατευόμενες και εντάχθηκαν στο οικολογικό δίκτυο Natura 2000.

Συμπτωματικά μάλιστα, την ίδια μέρα που κατατέθηκε η προσφυγή για το αεροδρόμιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ε.Ε., επειδή δεν προστατεύει επαρκώς τους φυσικούς οικοτόπους και τα είδη που περιλαμβάνονται στο δίκτυο Natura 2000.

Οι προσφεύγοντες τονίζουν πως η αδειοδότηση του έργου ενδύθηκε τον μανδύα του νόμου για την ψήφιση του οποίου δεν παρασχέθηκε η αναγκαία πληροφόρηση και γνώση στους βουλευτές, κάτι που φάνηκε και από τα πρακτικά της συζήτησης στη Βουλή, ενώ συνολικότερα δεν πραγματοποιήθηκε δημόσια διαβούλευση για τις σημαντικές παραμέτρους του έργου.

Κίνδυνος για ελαιόδενδρα

Εν τέλει, η κυρωθείσα με νόμο σύμβαση παραχώρησης, εφόσον δεν υπήρχαν οι αναγκαίες προβλέψεις για την περιβαλλοντική προστασία, παραβιάζει το άρθρο 8 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, το οποίο αφορά το δικαίωμα στην ιδιωτική ζωή, στο οποίο σύμφωνα με τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου ενσωματώνεται και το δικαίωμα σε ένα υγιές περιβάλλον.

Εκ μέρους των προσφευγόντων, ο Γιώργος Μαυραντωνάκης, πρόεδρος της «Πρωτοβουλίας για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας», τονίζει στην «Εφ.Συν.» πως οι κάτοικοι είναι αποφασισμένοι να αντιταχθούν στο έργο με κάθε πρόσφορο μέσο καθώς το αεροδρόμιο θα σημάνει ξερίζωμα χιλιάδων ελαιόδεντρων και καταστροφή λόγω ρύπανσης όλων των υπολοίπων από τα οποία ζει σήμερα η εύφορη περιοχή.

«Επιπλέον σχεδιάζουν ένα πανάκριβο αεροδρόμιο που θα επιβαρύνει υπέρογκα τόσο τους μόνιμους κατοίκους της Κρήτης όσο και τον τουρισμό, τη στιγμή που υπάρχει ήδη αεροδρόμιο στο Ηράκλειο, το οποίο μπορεί να επεκταθεί», τονίζει ο κ. Μαυραντωνάκης, επισημαίνοντας πως η προσφυγή στο ΣτΕ είναι μόνο το πρώτο βήμα και πως οι παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας θα τεθούν υπόψη και των ευρωπαϊκών δικαστηρίων.

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σήμερα στο ΣτΕ οι προσφυγές κατά του αεροδρομίου στο Καστέλι
Προς συζήτηση στη σημερινή συνεδρίαση του Συμβουλίου της Επικρατείας εισάγονται οι τρεις προσφυγές εναντίον του προωθούμενου έργου κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι. Την πρώτη προσφυγή έχουν...
Σήμερα στο ΣτΕ οι προσφυγές κατά του αεροδρομίου στο Καστέλι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Εντός τριμήνου η απόφαση για την προσφυγή των κατοίκων του Καστελλίου
Στο Συμβούλιο της Επικρατείας εκδικάστηκε η προσφυγή των κατοίκων του Καστελλίου, οι οποίοι κάνουν λόγο για σοβαρές παραβάσεις της ευρωπαϊκής περιβαλλοντικής νομοθεσίας αλλά και της Ευρωπαϊκής Σύμβασης για τα...
Εντός τριμήνου η απόφαση για την προσφυγή των κατοίκων του Καστελλίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι επτά «καυτές» προτεραιότητες
Ο Δήμος Πεδιάδας και οι απατηλές υποσχέσεις για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι - «Μηδαμινά τα έσοδα από τα ανταποδοτικά, μας αποκλείουν από το Δ.Σ. της εταιρείας παρά τις υποσχέσεις», λέει ο δήμαρχος. Καταθέτουν...
Οι επτά «καυτές» προτεραιότητες
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ηράκλειο: Αναζητούν ρόλο για το μέλλον του «Ν. Καζαντζάκης»
Τη συγκρότηση Διαπαραταξιακής Επιτροπής προκειμένου να γίνει διαβούλευση για την «αξιοποίηση» του υφιστάμενου αεροδρομίου «Ν. Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο, προωθεί η δημοτική αρχή Ηρακλείου.
Ηράκλειο: Αναζητούν ρόλο για το μέλλον του «Ν. Καζαντζάκης»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αεροδρόμιο Καστελλίου: Βουνό τα προβλήματα πριν καν το «καλημέρα»
Λίγα 24ωρα πριν ο Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράψει στην Κρήτη την επίσημη έναρξη των εργασιών για το νέο αεροδρόμιο, η ανάδοχος εταιρεία ΤΕΡΝΑ βάζει «φωτιά» στα σχέδια καθώς απαιτεί τη μετακίνηση κεντρικού αγωγού...
Αεροδρόμιο Καστελλίου: Βουνό τα προβλήματα πριν καν το «καλημέρα»
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αντιδράσεις για το ξεπούλημα του «Ν. Καζαντζάκης»
Δήμοι και Περιφέρεια Κρήτης δηλώνουν άγνοια για τις προθέσεις της κυβέρνησης να εκποιήσει τα 3.000 στρέμματα του υπάρχοντος αεροδρομίου για να φτιάξει το νέο στο Καστέλλι • Ζητούνται εξηγήσεις στη Βουλή.
Αντιδράσεις για το ξεπούλημα του «Ν. Καζαντζάκης»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας