Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κυρώθηκε από την Ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση για το νέο αεροδρόμιο

Μακέτα του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου.

Κυρώθηκε από την Ολομέλεια της Βουλής η σύμβαση για το νέο αεροδρόμιο

  • A-
  • A+
Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, αποκάλυψε ότι το όνομα που θα προτείνει στον Πρωθυπουργό θα είναι αυτό του σπουδαίου Κρητικού ζωγράφου «EL GRECO – Δομίνικος Θεοτοκόπουλος».

Με ευρεία συναίνεση υπερψήφισε η Ολομέλεια της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, παρά τις αντιπαραθέσεις κυρίως για ευθύνες στην καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου, για τις αποζημιώσεις σχετικά με τις απαλλοτριώσεις και για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων.

Υπέρ της κύρωσης της σύμβασης - παραχώρησης τάχθηκαν όλα τα κόμματα, πλην του ΚΚΕ και της Χρυσής Αυγής.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, δεσμεύτηκε ότι το αμέσως επόμενο διάστημα και σε συνεργασία με τον υπουργό Δικαιοσύνης θα φέρει δικαιότερη ρύθμιση, όπως είπε, για τους επαγγελματίες αγρότες των οποίων απαλλοτριώνεται μεγάλο ποσοστό αγροτικής γης.

Ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για ένα σύγχρονο ανταγωνιστικό αεροδρόμιο με αναπτυξιακή υπεραξία, τονίζοντας ότι είναι στον αντίποδα της πολιτικής που είχε επιβάλει ο νεοφιλελευθερισμός.

«Είναι ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο με προβλέψεις για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και υπέρ των πολιτών. Πρώτη φορά προβλέφθηκαν ανταποδοτικά τέλη 2% επί του τζίρου της εταιρείας που, όπως εκτιμάται, θα φθάσουν στα 184 εκατομμύρια ευρώ προς όφελος της τοπικής κοινωνίας», τόνισε ο κ. Σπίρτζης ενώ έδωσε έμφαση στην «ισχυρή παρουσία του Δημοσίου στην εταιρεία του αεροδρομίου με ποσοστό συμμετοχής 45%», καθώς και στην «απαγόρευση μεταβίβασης των μετοχών του Δημοσίου κάτω από το 35%, για να μην δοθεί ποτέ η δυνατότητα ξεπουλήματος του».

Ο κ. Σπίρτζης κατηγόρησε τη ΝΔ ότι ταυτίζεται με τις συντηρητικές αδιέξοδες πολιτικές του κ. Βέμπερ, ενώ χαρακτήρισε «ταξικό κολαστήριο» τις εξαγγελίες του προέδρου της ΝΔ Κυριάκου Μητσοτάκη και τόνισε ότι η συντηρητική παράταξη δεν μπορεί «να αποκρύψει το αποκρουστικό της πρόγραμμα» για την οργάνωση του κράτους και της κοινωνίας.

Ακόμα, είπε πως τόσο η ΝΔ όσο και το ΠΑΣΟΚ ακολούθησαν συντηρητικές νεοφιλελεύθερες πολιτικές στα μεγάλα έργα, υιοθετώντας τις ίδιες ευρωπαϊκές επιταγές και σχεδιάζοντας τα όχι με βάσει τις ανάγκες της κοινωνίας αλλά της βιωσιμότητας τους.

Απαντώντας, τόσο ο εισηγητής της ΝΔ Χρήστος Μπουκώρος όσο και ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του κόμματος Κώστας Τασούλας έκαναν λόγο για «συστηματική προπαγάνδα» του ΣΥΡΙΖΑ εναντίον της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης που αποδεικνύει, όπως είπαν, «τον πανικό του μπροστά στην εκλογική του συντριβή που βλέπει ότι έρχεται στις ευρωεκλογές της 26ης Μαΐου».

Ο κ. Μπουκώρος σημείωσε ότι με την επικύρωση της σύμβασης του αεροδρομίου στο Καστέλι «μπαίνουμε σε μια νέα εποχή για όλη τη χώρα και πρέπει να κερδηθεί ένα τριπλό στοίχημα: Η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για τη μελέτη και κατασκευή του στους επόμενους 60 μήνες, η αξιοποίηση του υφιστάμενου αεροδρομίου Νίκου Καζαντζάκη με καινοτόμες δράσεις και η ολοκλήρωση εντός χρονοδιαγραμμάτων όλων των συνδέσεων του νέου αεροδρομίου με τους οδικούς άξονες της Κρήτης».

«Μιλάμε για ένα ολιστικό έργο που είχε εξαγγελθεί επί Γιώργου Σουφλιά, είχε δύο καθυστερήσεις επί κυβέρνησης Σαμαρά και 7 καθυστερήσεις επί δικών σας ημερών. Η ΝΔ θα είναι αρωγός του έργου ώστε τα επόμενα 5 χρόνια να παραδοθούν σε χρήση όλες οι υποδομές του», πρόσθεσε ο κ. Μπουκώρος.

Από την πλευρά του, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ξυδάκης σε μία γενικότερη αναφορά για το πολιτικό κλίμα των ημερών, κατηγόρησε τη ΝΔ ότι επιδίδεται στη λασπομαχία και τόνισε ότι ο ελληνικός λαός καταλαβαίνει την πολιτική απέχθεια που έχει η ΝΔ απέναντι στην εργατική τάξη, τους συνταξιούχους, τους εργαζόμενους και τους δημοσίους υπαλλήλους.

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Νικόλαος Ηγουμενίδης, έκανε λόγο για έργο μακράς πνοής και τόνισε ότι η χωροθέτησή του στο Καστέλι, είναι αποτέλεσμα ώριμης σκέψης και εξαντλητικής διαβούλευσης και θα συμβάλει στην αναβάθμιση Κρήτης και της ευρύτερης περιοχής.

Ο ειδικός εισηγητής της ΔΗΣΥ Βασίλης Κεγκέρογλου αντέτεινε ότι «μόνο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ ήταν αυτή που τόλμησε να κατεδαφίσει τον νόμο του ΠΑΣΟΚ του 1982 για τα εργασιακά δικαιώματα».

Ο κ. Κεγκέρογλου κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ για μεγάλη και αδικαιολόγητη καθυστέρηση του έργου ενώ επεσήμανε ότι η λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου είναι τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας και θα πρέπει να γίνει με τρόπο που θα ωφεληθεί η τοπική κοινωνία.

«Το έργο είναι παραπάνω από αναγκαίο και δικαιώνει και την τοπική κοινωνία και την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ που πήρε τις πολιτικές αποφάσεις το 2002-2003 για την επιλογή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, κόντρα στις θέσεις που λάμβαναν υπόψη τα συμφέροντα ορισμένων κατηγοριών και λιγότερο τα συμφέροντα της Κρήτης», τόνισε ο κ. Κεγκέρογλου.

«Για σκυλοκαβγά που είναι άσχετος με τα μεγάλα προβλήματα της κοινωνίας» έκανε λόγο ο εισηγητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης. «Είστε οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος και εδώ και στην Ευρώπη», ανέφερε.

Ο κ. Συντυχάκης χαρακτήρισε ληστρική επένδυση την κύρωση της σύμβασης την οποία υποστηρίζουν όχι μόνο η κυβέρνηση αλλά και η ΝΔ και η ΔΗΣΥ.

«Με τη νέα σύμβαση το ελληνικό δημόσιο παραχωρεί τα αποκλειστικά δικαιώματα του νέου διεθνούς αεροδρομίου σε επιχειρηματικούς ομίλους. Το κράτος πριμοδοτεί με 180 εκατ. ευρώ τον ιδιώτη και χρεώνεται και τις απαλλοτριώσεις. Είναι απολύτως ψέματα τα όσα ισχυρίζεται η κυβέρνηση. Η παραχώρηση σε ιδιώτη της κατασκευής και εκμετάλλευσης του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι δεν διασφαλίζει ούτε το περιβάλλον, ούτε την ασφάλεια ούτε την υγεία των κατοίκων ούτε και τη διαφάνεια», υποστήριξε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ.

Η εισηγήτρια του Ποταμιού Αντιγόνη Λυμπεράκη, έκανε λόγο για ένα αναγκαίο αναπτυξιακό έργο και υπογράμμισε ότι πρέπει να σταματήσει η οξεία κριτική περί ομηρίας της επιχειρηματικότητας σημειώνοντας ότι αυτή η λογική και τακτική τραβά τη χώρα προς τα πίσω.

«Η συνεργασία του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα είναι προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος. Οι ιδεοληψίες μας κοστίζουν. Αυτό φαίνεται καθαρά στην περίπτωση του Ελληνικού που κάθεται 18 χρόνια αναξιοποίητο. Για εμάς στο Ποτάμι είναι σαφές ότι η κατασκευή και λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι είναι ένα μεγάλο, σημαντικό και αναγκαίο έργο υποδομής για τη Κρήτη, το Ηράκλειο και ολόκληρη τη χώρα», κατέληξε.

Και το όνομα αυτού… «El Greco – Δομίνικος Θεοτοκόπουλος»

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης στη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, αποκάλυψε το όνομα που θα προτείνει στον Πρωθυπουργό θα είναι αυτό του σπουδαίου Κρητικού ζωγράφου «EL GRECO – Δομίνικος Θεοτοκόπουλος».

Ο ίδιος ο υπουργός τόνισε πως το νέο αεροδρόμιο θα πρέπει να φέρει ένα ισχυρό «brand name».

Νωρίτερα, ο εισηγητής του νομοσχεδίου και βουλευτής Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Ηγουμενίδης αναφέρθηκε στις βασικές πλευρές του νομοσχεδίου και στις ειδικές προβλέψεις για την τοπική κοινωνία.

Ο Νίκος Ηγουμενίδης, απευθυνόμενος από το βήμα της Βουλής σε μερίδα της Αντιπολίτευσης τόνισε ότι «στην Αριστερά δεν αντιμετωπίζουμε τις υποδομές ως μέσο πλουτισμού των εμπλεκόμενων μερών» και εξήγησε ότι «το αεροδρόμιο θα συμβάλει στην αναβάθμιση του ρόλου της Κρήτης -και φυσικά της χώρας- στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου».

Ειδικά για τη διαγωνιστική διαδικασία, ο Νίκος Ηγουμενίδης σημείωσε ότι «η σύμβαση που θα κυρώσουμε στο τέλος της σημερινής συζήτησης στην Ολομέλεια προστατεύει από πιθανές μελλοντικές αξιώσεις του κατασκευαστή το δημόσιο και την κοινή εταιρεία με τον παραχωρησιούχο».

Αναφερόμενος συγκεκριμένα στο άρθρο 6 της σύμβασης και σε όλες τις τυχόν περιπτώσεις (πχ. γεωτεχνικές συνθήκες, διαφοροποίηση εσόδων στο υπάρχον αεροδρόμιο Ηρακλείου, τυχόν θέματα λειτουργίας του στρατιωτικού αεροδρομίου, προβλήματα εκσκαφών κ.ά), ο Νίκος Ηγουμενίδης υπογράμμισε: «Όλα τα παραπάνω είναι κίνδυνοι και ρίσκα που δεν τις αναλαμβάνει το ελληνικό δημόσιο ή η εταιρεία που μετέχει το ελληνικό δημόσιο. Αυτό είναι προφανές ότι προστατεύει το δημόσιο από τον κατασκευαστή».

Σχετικά με την πρόβλεψη για διακριτό ανοικτό δημόσιο διεθνή διαγωνισμό για τον ανεξάρτητο μηχανικό, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ διευκρίνισε ότι: «Μέχρι τώρα στις παραχωρήσεις, όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και στο εξωτερικό, ο ανεξάρτητος μηχανικός κατέβαινε συνήθως μαζί με την προσφορά του παραχωρησιούχου. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί δεν έχει καμία εξάρτηση από τον παραχωρησιούχο».

Αναφορικά με τη συμμετοχή του Δημοσίου, ο Νίκος Ηγουμενίδης υπογράμμισε το μεγάλο ποσοστό που κατέχει το δημόσιο, προσθέτοντας ότι «τα έσοδα πάνω από τα 6,5 εκατ. επιβατών του «Νίκος Καζαντζάκης», πηγαίνουν μόνο στο δημόσιο και ότι δεν μπορεί να μεταβιβαστεί το 35% της εταιρίας πουθενά αλλού».

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ έδωσε έμφαση και στις ειδικές προβλέψεις για την τοπική κοινωνία, επαναλαμβάνοντας ότι τα ανταποδοτικά οφέλη στην τοπική κοινωνία φτάνουν το 2% του τζίρου. Σημειώνεται ότι με βάση τη Σύμβαση Παραχώρησης θα διατίθεται με αποφάσεις του Υπουργού κατά ποσοστό 1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και κατά 1% για την ενίσχυση της ανάπτυξης στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου καθώς και σε άλλες κοινωφελείς δράσεις.

«Για να έχουμε μια σύγκριση, στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» τα ανταποδοτικά οφέλη ήταν 0% για τους όμορους Δήμους και θα ξεκινήσουμε εμείς, την κουβέντα για τα ανταποδοτικά των όμορων Δήμων, ακόμη και σήμερα, στην περιοχή του «Ελευθέριος Βενιζέλος», είπε χαρακτηριστικά ο βουλευτής Ηρακλείου.

Απευθυνόμενος σε μερίδα της Αντιπολίτευσης, ο Νίκος Ηγουμενίδης τόνισε ότι «Σε αυτή την προσπάθεια η αριστερά -και εδώ είναι η διαφορά μας, από τη συντηρητική παράταξη – δεν βλέπουμε τις υποδομές ως αναγκαίες προεκλογικές χάντρες και καθρεφτάκια για την εξαγορά εκλογικών συνειδήσεων. Δεν αντιμετωπίζουμε τα έργα υποδομών ως μέσο πλουτισμού των εμπλεκόμενων μερών».

Ο Νίκος Ηγουμενίδης ανέφερε χαρακτηριστικά ότι για την Αριστερά «οι υποδομές που έχει ανάγκη η πατρίδα, οι υποδομές που βελτιώνουν την καθημερινότητα του πολίτη είναι συστατικό στοιχείο της Ελλάδας μετά τα μνημόνια. Είναι ταυτοτικό στοιχείο της Ελλάδας της νέας εποχής».

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Σπίρτζης: Μεγάλο επενδυτικό έργο για την Κρήτη το νέο αεροδρόμιο
Ο υπουργός προανήγγειλε βελτιωτικές αλλαγές για τις αποζημιώσεις σε όσους είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και απαλλοτριώνονται πάνω από 75% των οικοπέδων τους λόγω του νέου αεροδρομίου.
Σπίρτζης: Μεγάλο επενδυτικό έργο για την Κρήτη το νέο αεροδρόμιο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Το υπόμνημα του Δήμου Μινώα Πεδιάδος για το αεροδρόμιο Καστελλίου
Ο δήμαρχος Μινώα Πεδιάδας συμμετείχε στην συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, τοποθετήθηκε και παράλληλα κατέθεσε µε σχετικό υπόμνημα, τις θέσεις του Δήμου για το αεροδρόμιο...
Το υπόμνημα του Δήμου Μινώα Πεδιάδος για το αεροδρόμιο Καστελλίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι
Υπέρ τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ, ΝΔ και ΔΗΣΥ. Το ΚΚΕ και η Χρυσή Αυγή καταψήφισαν επί της αρχής του το νομοσχέδιο, ενώ η Ένωση Κεντρώων επιφυλάχθηκε για την Ολομέλεια.
Υπερψηφίστηκε το νομοσχέδιο για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Λόγια του... αέρα για το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου
Μια λεόντειο σύμβαση παραχώρησης και μπόλικες αίολες υποσχέσεις φέρνει προς ψήφιση στη Βουλή η κυβέρνηση για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλλι.
Λόγια του... αέρα για το νέο αεροδρόμιο Καστελλίου
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αντάλλαξαν βέλη για το Καστέλλι
Σε υψηλούς τόνους πραγματοποιήθηκε η ακρόαση φορέων στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής σχετικά με τη σύμβαση κατασκευής του νέου αεροδρομίου Ηρακλείου στο Καστέλλι. Κατά την τρίωρη διαδικασία...
Αντάλλαξαν βέλη για το Καστέλλι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας