Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Λοξός διάδρομος, αντί του αεροδρομίου στο Καστέλλι» (βίντεο - γραφήματα)

Η πρόταση για την επέκταση του λοξού διαδρόμου στο αεροδρόμιο Ηρακλείου. Σχετική διπλωματική εργασία έχει κατατεθεί ήδη στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο (Σχολή Αρχιτεκτόνων).

Γράφημα: Γ. Παπαματθαιάκης

«Λοξός διάδρομος, αντί του αεροδρομίου στο Καστέλλι» (βίντεο - γραφήματα)

  • A-
  • A+

Μια νέα πρόταση για την λειτουργική αναβάθμιση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» με την επέκταση του υπάρχοντος λοξού διαδρόμου, η οποία λύνει οριστικά τα προβλήματα επικινδυνότητας και θορύβου που αντιμετωπίζει η Νέα Αλικαρνασσός, κατατέθηκε τον Ιούλιο του 2018 στο Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο. 

Εξηγώντας την πρόταση αναβάθμισης ο ηρακλειώτης αρχιτέκτονας Γιώργος Παπαματθαιάκης τονίζει πως η επέκταση του υπάρχοντος λοξού διαδρόμου είναι μία εφικτή λύση η οποία μάλιστα συνεπάγεται μικρότερο κόστος κατασκευής αλλά και μικρότερη παρέμβαση στον θαλάσσιο χώρο σε σχέση με το τη μελέτη επέκτασης του 2001.

 

Επίσης, ο ίδιος εξηγεί με σχηματικές απεικονίσεις την εξάλειψη τόσο του κινδύνου για τον οικισμό της Αλικαρνασσού από τις προσαπογειώσεις όσο και του θορύβου καθώς ολόκληρη η περιοχή βγαίνει εκτός των ορίων ασφαλείας που θέτει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για το σχεδιασμό αεροδρομίων κοντά σε κατοικημένες περιοχές.

Γράφημα: Γ. Παπαματθαιάκης

Γράφημα: Γ. Παπαματθαιάκης

Γράφημα: Γ. Παπαματθαιάκης

Γράφημα: Γ. Παπαματθαιάκης

Μεγαλύτερο και από το Καστέλλι

Στη μελέτη προβλέπεται αεροπορική κίνηση αντίστοιχη με του σχεδιαζόμενου αεροδρομίου στο Καστέλλι και με ίδιο μήκος διαδρόμου προσαπογείωσης (3.200 μ). Ωστόσο, σε πολλά σημεία φαίνεται πως στη Νέα Αλικαρνασσό, μετά την αποχώρηση της 126 Σμηναρχίας Μάχης,  «χωράει» ένα αεροδρόμιο μεγαλύτερο ακόμα και από αυτό που σχεδιάζεται για το Καστέλλι. Συγκεκριμένα στη μελέτη προβλέπονται μία παραπάνω θέση στάθμευσης αεροσκαφών  (36 αντί για 35), μεγαλύτερος σε έκταση επιβατικός σταθμός (64.000 τ.μ. αντί για 60.000 τ.μ. ), περισσότερες αίθουσες αναμονής επιβατών (19 αντί για 12) και σημαντικά περισσότερες θέσεις πάρκινγκ  αυτοκινήτων (4.000 αντί για 1.500 που προτείνονται στο Καστέλλι).  

Γράφημα: Γ. Παπαματθαιάκης

Η πρόταση υπό τον τίτλο «Στρατηγικός σχεδιασμός εναέριας και επίγειας υποδομής στον Αερολιμένα Ηρακλείου» κατατέθηκε στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών -  Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού ως διπλωματική εργασία των φοιτητριών Μαρίας Δήμα και Αθανασίας Σταυροπούλου. Η εργασία είναι διαθέσιμη στη βιβλιοθήκη Δοξιάδη στο συγκρότημα ΕΜΠ Πατησίων (το αποθετήριο όπου φυλάσσονται όλες οι διπλωματικές εργασίες)  είτε σε ηλεκτρονική μορφή με σύνδεση από κάποια από τις βιβλιοθήκες του ΕΜΠ (Πατησίων, Ζωγράφου), στις οποίες έχουν πρόσβαση τόσο οι φοιτητές του ιδρύματος όσο και το ευρύ κοινό. 

Χωρίς στρατηγική εκτίμηση 

Ο αρχιτέκτονας Γιώργος Παπαματθαιάκης στη συνέντευξή του επισημαίνει πως ποτέ δεν εξετάστηκε σοβαρά το σενάριο παραμονής του αεροδρομίου στη σημερινή του θέση και συνεπώς η απόρριψη της σχετικής ιδέας έγινε χωρίς επιστημονικά στοιχεία και επιχειρήματα. «Η εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τόσο μεγάλα έργα που έχουν ευρύτερες επιπτώσεις στον κοινωνικό, οικονομικό και περιβαλλοντικό τομέα» λέει ο ίδιος. Αντί αυτής πήγαμε κατευθείαν σε μια απλή Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (του 2009), που προσπαθεί να… «δικαιολογήσει» την επιλογή της θέσης για το Καστέλλι. Ακόμα και η αναθεώρηση της ΜΠΕ, το 2017, δεν έλαβε καν υπόψη της ότι στα χρόνια που μεσολάβησαν απελευθερώθηκε ο χώρος που καταλάμβανε η Πολεμική Αεροπορία δίπλα στο υπάρχον αεροδρόμιο.

Η Πολιτική Μεταφορά

Ο Γιώργος Παπαματθαιάκης, τονίζει ιδιαίτερα το ζήτημα της «πολιτικής μεταφοράς» στο Ηράκλειο, επισημαίνοντας πως πέρα από το αυξημένο κόστος για τον τουρισμό (που έχουν ήδη επισημάνει οι τουριστικοί φορείς) το νέο αεροδρόμιο θα είναι δυσβάσταχτο για τους κατοίκους της πόλης του Ηρακλείου.  Όπως επισημαίνει, το 15% της κίνησης που αντιστοιχεί στις κινήσεις εσωτερικού και αφορά άμεσα τον τοπικό πληθυσμό, είναι στην πραγματικότητα ένα πολύ μεγάλο νούμερο κινήσεων για τα δεδομένα μία πόλης στο μέγεθος του Ηρακλείου. [εικόνα 8]

Γράφημα: Γ. Παπαματθαιάκης

«Πρόκειται για 1,17 εκατομμύρια ετήσιες κινήσεις, κυρίως στις γραμμές Ηράκλειο - Αθήνα και Ηράκλειο - Θεσσαλονίκη» λέει ο ίδιος και συμπληρώνει πως στην πραγματικότητα είναι πάρα πολλοί ντόπιοι, κυρίως Ηρακλειώτες, που χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο και θα επιβαρυνθούν πολύ από την μετακίνησή του στο Καστέλλι. (Παραπάνω χρόνος πτήσης, παραπάνω χρόνος μετάβασης στο Καστέλλι με αντίστοιχη αύξηση αεροπορικών ναύλων και κόστους οδικής μετακίνησης). 

Πανευρωπαϊκά οι πόλεις με αντίστοιχη με το Ηράκλειο αεροπορική κίνηση (δηλαδή 6 με 8 εκατομμύρια το χρόνο) διαθέτουν αεροδρόμιο πολύ κοντά στον αστικό ιστό. Ο μέσος όρος των αποστάσεων είναι 12 χιλιόμετρα, την ώρα που το Καστέλλι βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 40 χιλιομέτρων. 

Γράφημα: Γ. Παπαματθαιάκης

Αντίστοιχα δυσανάλογος είναι και ο χρόνος μετάβασης στο αεροδρόμιο (από τα 12 λεπτά θα αυξηθεί στα 30 λεπτά) ενώ ο χρόνος πτήσης προς το Καστέλλι θα αυξηθεί κατά 5 με 10 λεπτά. Συνολικά, ο χρόνος που θα κάνει ένας επιβάτης από την Αθήνα για να φτάσει στο σπίτι του στο Ηράκλειο θα αυξηθεί έως και 40 λεπτά με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την οικονομική του επιβάρυνση. 

Γράφημα: Γ. Παπαματθαιάκης

«Η πρόταση για την επέκταση του υπάρχοντος αεροδρομίου, και μάλιστα σε κάποιους τομείς με μεγαλύτερες δυνατότητες και από αυτές του Καστελλίου, είναι η πλέον συμφέρουσα λύση και το θέμα θα έπρεπε να απασχολήσει όχι μόνο τους κατοίκους της Πεδιάδας που δραστηριοποιούνται ενεργά μέχρι σήμερα αλλά κυρίως τους Ηρακλειώτες που θα επηρεαστούν πολύ περισσότερο», αναφέρει ο Γ. Παπαματθιαιάκης.  

Σημειώνεται ότι την Κυριακή 4 Νοεμβρίου στις 11 το πρωΐ, η Πρωτοβουλία πραγματοποιεί Λαϊκή Συνέλευση, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Γυμνασίου- Λυκείου Καστελλίου Πεδιάδος, προκειμένου να συντονίσουν τις ενέργειές τους για τη αποτροπή της εγκατάστασης νέου αεροδρομίου στο ελαιοδάσος του Καστελλίου.

---------

Συνέντευξη: Μάριος Διονέλλης
Βίντεο: Στέλλα Μελιγκουνάκη - Μιχάλης Αλεξάκης
Παραγωγή: Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας

 

Βίντεο: Η συνέντευξη του αρχιτέκτονα Γιώργου Παπαματθαιάκη: 

  

ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Αρνούνται τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις στο Καστέλλι
Τις αποφάσεις για τις περίπου 500 πρώτες αποζημιώσεις για τις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις ιδιοκτησιών στην περιοχή της Πεδιάδος, όσον αφορά τη δημιουργία του αεροδρομίου Καστελλίου, υπέγραψε ο γ.γ. του...
Αρνούνται τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις στο Καστέλλι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Διαμαρτυρία στην Περιφέρεια κατά του αεροδρομίου στο Καστέλλι
Συνεχίζουν τις κινητοποιήσεις τους ενάντια στη δημιουργία αεροδρομίου στο Καστέλλι οι κάτοικοι και οι φορείς της περιοχής, πραγματοποιώντας το πρωΐ συγκέντρωση διαμαρτυρίας, έξω από το κτίριο της Περιφέρειας...
Διαμαρτυρία στην Περιφέρεια κατά του αεροδρομίου στο Καστέλλι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νέα κινητοποίηση κατά του αεροδρομίου στο Καστέλλι
Συγκέντρωση διαμαρτυρίας μπροστά στο κτίριο της Περιφέρειας Κρήτης, διοργανώνει η «Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας», την Τετάρτη 7 Νοεμβρίου, ενάντια στην...
Νέα κινητοποίηση κατά του αεροδρομίου στο Καστέλλι
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Καστέλλι: Το "οχι στο αεροδρόμιο" θα αποτυπωθεί στις εκλογές
Αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν τη δημιουργία αεροδρομίου στην περιοχή τους, εμφανίστηκαν για κόμη μία φορά οι κάτοικοι και οι σύλλογοι της Πεδιάδος, κατά την τελευταία ανοιχτή συνέλευσή τους. Όπως...
Καστέλλι: Το "οχι στο αεροδρόμιο" θα αποτυπωθεί στις εκλογές
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Νέα λαϊκή συνέλευση στο Καστέλλι για το αεροδρόμιο
Νέα λαϊκή συνέλευση διοργανώνει η «Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας» την Κυριακή 4 Νοεμβρίου στο Καστέλλι Πεδιάδος, με αφορμή τη σύμβαση παραχώρησης του έργου με...
Νέα λαϊκή συνέλευση στο Καστέλλι για το αεροδρόμιο
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Ρεκόρ αφίξεων στα αεροδρόμια Ηρακλείου και Σητείας
Πάνω από 1.200.000 ήταν οι αφίξεις επιβατών από το εξωτερικό στο αεροδρόμιο Ηρακλείου τον μήνα Σεπτέμβρίο, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, καθιστώντας το δεύτερο στη σχετική λίστα. Παράλληλα, ο...
Ρεκόρ αφίξεων στα αεροδρόμια Ηρακλείου και Σητείας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας