Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Βιώσιμη Κινητικότητα: Από την ουτοπία στην πραγματικότητα

Από την καμπάνια του Δήμου Ηρακλείου για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, τον Σεπτέμβριο του 2019.

Βιώσιμη Κινητικότητα: Από την ουτοπία στην πραγματικότητα

  • A-
  • A+
Αξιόλογες είναι οι δράσεις της "Εβδομάδας Κινητικότητας"που λαμβάνουν χώρα κατά διαστήματα στο κέντρο του Ηρακλείου. Δυστυχώς όμως μένουμε στην θεωρία. Γιατί με τις χωροταξικές και κυκλοφοριακές συνθήκες που επικρατούν σήμερα στην πόλη, μόνο για βιώσιμη κινητικότητα δεν μπορούμε να μιλάμε.

Τι νόημα έχουν τα δρώμενα όταν ο πεζός είναι υπό διωγμόν σε κάθε γωνιά της πόλης; Tι να την κάνει κανείς τη βόλτα με το ποδήλατο μια συγκεκριμένη μέρα,όταν δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει το μέσο στην καθημερινότητά του; Αλήθεια, σε πόσους δρόμους υπάρχει πεζοδρόμιο αρκετά φαρδύ και ελεύθερο από οχήματα και άλλα εμπόδια; Σχεδόν παντού προχειρότητα,αυθαιρεσία, ανομία, φυσική και αισθητική ρύπανση.

Πεζοδρόμια ανομοιόμορφα, με διαφορά ύψους, με σπασμένες πλάκες και πολλές φορές εντελώς ανύπαρκτα. Ράμπες ΑΜΕΑ προβληματικές ή κατειλημμένες από οχήματα. Και η απουσία Δημοτικής Αστυνομίας και ΕΛ.ΑΣ εμφανής, παρά την πρόσφατη εξαγγελία μνημονίου συνεργασίας των δύο φορέων. Ελάχιστα τα σημεία όπου επικρατεί μια σχετική αρμονία και όπου μπορεί ο πεζός να κινηθεί με ασφάλεια.

Για τους υποτιθέμενους ποδηλατοδρόμους, δε, ας μην το συζητήσουμε γιατί σίγουρα θα μελαγχολήσουμε. Κράτος και πολίτες, όλοι συνένοχοι σ'ένα διαρκές έγκλημα! Εν τω μεταξύ, είναι εύκολο να περπατήσεις στους πεζοδρόμους γύρω από τα Λιοντάρια. Δεν ισχύει όμως το ίδιο στο Καμαράκι, στον Μασταμπά, στις Μεσσαμπελιές ή στον Πόρο.

Κακά τα ψέματα, το Ηράκλειο δεν μπορεί να γίνει από τη μια μέρα στην άλλη ούτε ευρωπαϊκή πόλη - πρότυπο ούτε γραφική τουριστική πόλη. Κι αυτό λόγω των ιδιαιτεροτήτων της έλλειψης σχεδίου και της αυθαίρετης (και ακαλαίσθητης) δόμησης που το έχουν διαμορφώσει από πολύ παλιά. Μπορεί όμως κάλλιστα να γίνει μια πόλη λειτουργική που θα ενσωματώνει τη βιώσιμη κινητικότητα στην πράξη και όχι μόνο στα λόγια. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος χρειάζεται να γίνουν ορισμένες τομές, έστω κι αν αυτό δυσαρεστήσει κάποιους.

Μερικά μέτρα θα μπορούσαν να είναι τα εξής:

  • Πλήρης εφαρμογή του σχεδίου πόλης και επεκτάσεις αυτού με χαμηλή δόμηση,πανταχόθεν ελεύθερο και αρκετούς ελεύθερους χώρους.
  • Αναγκαστικές απαλλοτριώσεις- διανοίξεις όπου υπάρχουν τα γνωστά στενέματα και ανακατασκευή όλων των πεζοδρομίων, σε όλες τις περιοχές και όχι μόνο στις κεντρικές.
  • Συντήρηση των περιπατητικών διαδρομών που βρίσκονται πάνω στα Ενετικά Τείχη και περιμετρικά αυτών.
  • Πλακόστρωση και ευπρεπισμός της, σχεδόν ερειπωμένης, παλιάς πόλης. Παράλληλα, κατεδάφιση όλων των ετοιμόρροπων κτισμάτων.
  • Αποκλεισμός όλων των μηχανοκίνητων μέσων από την εντός τειχών ζώνη. Μόνο οχήματα έκτακτης ανάγκης και τροφοδοσίας, με αυστηρή τήρηση του ωραρίου για τα τελευταία.
  • Συγκρότηση ευέλικτης συγκοινωνίας από τον Δήμο με μικρά λεωφορεία και δίκαιη τιμολογιακή πολιτική. Η υπάρχουσα συγκοινωνία με τα δυσκίνητα λεωφορεία, τα οποία μάλιστα πληρώνει ακριβά ο Ηρακλειώτης, δεν μπορεί να ανταποκριθεί ούτε στις σύγχρονες ανάγκες μετακίνησης ούτε και στις ιδιαιτερότητες της πόλης.
  • Δωρεάν ή με μικρό αντίτιμο ποδήλατα-πατίνια-ηλεκτρικά σκούτερ στις εισόδους του κέντρου.

Εάν εφαρμοστούν τα παραπάνω, το Ηράκλειο θα γίνει μια πόλη κατά πολύ πιο ελκυστική, τόσο για τον μόνιμο κάτοικο, όσο και για τον επισκέπτη της. Η τοπική εξουσία πρέπει επιτέλους να ασχοληθεί με το συμφέρον της κοινωνίας και να πάψει να «χαϊδεύει τα αυτιά» συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων,οι οποίες δεν επιθυμούν καμιά απολύτως αλλαγή. Σε αντίθετη περίπτωση, το πρόβλημα θα συνεχιστεί στο διηνεκές και η βιώσιμη κινητικότητα θα παραμείνει στη σφαίρα της ουτοπίας για την πρωτεύουσα της Κρήτης.

ΑΡΘΡΑ
Ηράκλειο: Ποιος κάνει κουμάντο για τις αστικές συγκοινωνίες;
Ως γνωστόν στην Ελλάδα έχουμε συνήθως δύο μέτρα και δύο σταθμά. Ο τομέας των αστικών συγκοινωνιών δεν θα μπορούσε να ξεφύγει απ'αυτόν τον κανόνα. Έτσι ενώ οι κάτοικοι της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης...
Ηράκλειο: Ποιος κάνει κουμάντο για τις αστικές συγκοινωνίες;
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δήμος Ηρακλείου: Δράσεις για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας
Το Ηράκλειο φέτος διοργανώνει εξαιρετικά ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις που δίνουν την ευκαιρία στον πολίτη να ενημερωθεί, να ευαισθητοποιηθεί, να γνωρίσει καλύτερα την πόλη του.
Δήμος Ηρακλείου: Δράσεις για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Δήμος Ηρακλείου: Βραβείο για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα
Το πρώτο βραβείο για τις καινοτόμες δράσεις του στον τομέα της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας απέσπασε ο Δήμος Ηρακλείου, στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2018.
Δήμος Ηρακλείου: Βραβείο για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Οι δράσεις του Δήμου Χανίων για την Ευρωπαϊκή Βδομάδα Κινητικότητας
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης έχουν προγραμματιστεί δράσεις για παιδιά Δημοτικού Σχολείου, αθλητικές δραστηριότητες, μουσικά δρώμενα, διαδραστικές προβολές, σεμινάρια σωστής χρήσης ποδηλάτου, πρότυπα μαθήματα...
Οι δράσεις του Δήμου Χανίων για την Ευρωπαϊκή Βδομάδα Κινητικότητας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Στροφή στην «έξυπνη» και βιώσιμη μετακίνηση
​Οι «έξυπνες» λύσεις για τις αστικές μετακινήσεις ήταν διαχρονικά στα... αζήτητα των συναρμόδιων υπουργείων. Εχουν περάσει δύο δεκαετίες από τότε που ευρωπαϊκές πόλεις, κυρίως της Ολλανδίας, έκαναν τη στροφή...
Στροφή στην «έξυπνη» και βιώσιμη μετακίνηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας