Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Κλάδος των οραμάτων

Γιώργης Κλάδος (1923-2017)

Ο Κλάδος των οραμάτων

  • A-
  • A+

Βάδιζε βυθισμένος σε μια φωτεινή στοχαστικότητα σαν άγαλμα του Ροντέν στον δρόμο, που καλούσε τους πολίτες να αυτενεργήσουν στο μέτρο μιας δικής τους θεσπισμένης συλλογικότητας. Με το αγέρι του Ψηλορείτη ακινητοποιημένο στα μαλλιά, σαν αρχέγονο μουσικό δισκοπότηρο μιας αέναης πολιτισμικής παράδοσης που έπρεπε συνέχεια να διαβάζεται με τις κλίμακες του μέλλοντος.

Στα μάτια του δυο ριζίτικα κυμάτιζαν ως καθαρτήριο πυρ μιας σκέψης που φλεγόταν από την Αντίσταση και την ουτοπία των ιδεών, καθολικό πυροφάνι στα επερχόμενα σκότη. Αλλωστε ο Γιώργης Κλάδος (1923-2017) είχε μια απίστευτη ικανότητα να απωθεί τις σκοτεινές στιγμές της καθημερινότητας, με το μεγαλείο των οραμάτων της Αριστεράς και τη μαεστρία υλοποίησής τους.

Το 1980 δούλεψα στο ιστορικό βιβλιοπωλείο του «Πανδώρα», στην πλατεία Λιονταριών του Ηρακλείου, και διαπίστωσα την τεράστια γνώση που διέθετε για την κλασική λογοτεχνία και την ποίηση, απόρροια μιας συστηματικής αυτομόρφωσης. Γνώριζε τον αείμνηστο Νίκο Πουλαντζά, τον οποίο είχε φιλοξενήσει το καλοκαίρι του 1977 στα Ανώγεια. Ηταν ποιητής της πολιτικής πράξης και δάσκαλος του συγκεκριμένου, βαφτισμένος μέσα στη μαγεία της ουτοπίας.

Μετά τη διάσπαση του ΚΚΕ πέρασε στο ΚΚΕ Εσωτερικού, τις ιδέες του οποίου για την τοπική αυτοδιοίκηση εφάρμοσε ιδανικά στον Δήμο Ανωγείων, τον οποίο κατέστησε διεθνές πρότυπο. Με τη βαθιά παιδεία και τον κοινωνικό του ριζοσπαστισμό, δημιούργησε ένα μοντέλο αυτοδιοικητικό αλλά και πολιτικό, στο οποίο ο Πολιτισμός, η Οικολογία, η Αυτοδιαχείριση, η Πολιτική Ηθική, ως ακρογωνιαίος λίθος της κοινωνίας, μαζί με την ενίσχυση των γυναικών ως θεμελιακών υποκειμένων απελευθέρωσης της κοινωνίας, διαμόρφωσαν έναν πόλο εναλλακτικής πολιτικής.

Ο Πολιτισμός και η Οικολογία διαπερνούσαν κάθε δραστηριότητα, από την κτηνοτροφία, τη γεωργία, τον τουρισμό, τις υπηρεσίες ώς την καθαυτό καλλιτεχνική δημιουργία. Είχε κατανοήσει πως εκτός από διαμορφωτής της κοινωνικής συνείδησης ήταν και αυξανόμενος οικονομικός πόρος.

Πραγματοποίησε το 1980 το πρώτο συνέδριο για τον Ελληνικό Πολιτισμό με τον Νίκο Σβορώνο, τον Κωνσταντίνο Τσουκαλά, τον Κωστή Μοσκώφ, τον Νίκο Χατζηνικολάου, τον Γρηγόρη Σηφάκη, τον Κώστα Ζουράρι και άλλους, έκανε τις «Μουσικές Γιορτές Ανωγείων» με τον μαγικό Μάνο Χατζιδάκι, ο οποίος τον αποκαλούσε «σοφό», δημιουργώντας μια νέα γενιά καλλιτεχνών.

Ξεκίνησε τις ανασκαφές στο Ιδαίον Αντρον και στη Ζώμινθο με τον Γιάννη Σακελλαράκη. Εφερε ειδικούς από την UNESCO για να μάθουν στις υφάντριες των Ανωγείων ειδικές τεχνικές. Ιδρυσε το πρώτο ΚΑΠΗ στην Ελλάδα, κ.ά. Ο Κλάδος έδεσε υποδειγματικά την παράδοση με τη ριζοσπαστική πρωτοπορία.

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Σημαντικά Μινωικά ευρήματα στο ανάκτορο της Ζωμίνθου
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πληροφορία για την λειτουργία του κτιρίου, υπήρξε ο εντοπισμός του Αρχείου, με την εύρεση πινακίδας της Ιερογλυφικής/Γραμμικής Α' Γραφής.
Σημαντικά Μινωικά ευρήματα στο ανάκτορο της Ζωμίνθου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«Χρειαζόμαστε μια νέα ηθική του καπιταλισμού;» στο Ι.Μ.Σ. του Ρεθύμνου
Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου του Ρουρ και διευθυντής του Ινστιτούτου για τα Κοινωνικά Κινήματα, Στέφαν Μπεργκερ, θα μιλήσει σε εκδήλωση που θα πραγματοποιηθεί στις 20:30 στο Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών του...
«Χρειαζόμαστε μια νέα ηθική του καπιταλισμού;» στο Ι.Μ.Σ. του Ρεθύμνου
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Αυλαία» στην 8η Γιορτή Κρητικής Διατροφής
Ολοκληρώθηκε η σημαντικότερη οινογαστρονομική και πολιτιστική καλοκαιρινή εκδήλωση του Ρεθύμνου, στη διάρκεια της οποίας προβάλλονται οι άνθρωποι, τα προϊόντα και η παράδοση της Κρήτης.
«Αυλαία» στην 8η Γιορτή Κρητικής Διατροφής
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Κρήτη: Θέλουν ένταξη στην «Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά»
Πρόταση για καταγραφή της πολιτιστικής ταυτότητας των κτηνοτρόφων του Ψηλορείτη, με στόχο την ένταξη στο ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας, πραγματοποίησε ο Δήμος Ανωγείων.
Κρήτη: Θέλουν ένταξη στην «Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας