Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Της αμύνης τα παιδιά
AP Photo / Armando Franca
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Της αμύνης τα παιδιά

  • A-
  • A+

Οταν ο Γιούργκεν Κλοπ ανέλαβε τις τύχες της Λίβερπουλ στις 8 Οκτωβρίου του 2015, είχε μπροστά του πολλή δουλειά. Ανέλαβε μια ομάδα αποπροσανατολισμένη, κουρασμένη και με χαμηλό ταβάνι.

Τη σεζόν 2013-14, έφτασε μια ανάσα από τον τίτλο στην Πρέμιερ Λιγκ, δεν τα κατάφερε, ακολούθησε και η αποχώρηση του Λουίς Σουάρες και έτσι οι «κόκκινοι» κατέβηκαν πάλι επίπεδο.

Ερχόμενος από τη Γερμανία και από την εντυπωσιακή Ντόρτμουντ που ο ίδιος δημιούργησε, ο Κλοπ είχε κατά νου να επιχειρήσει κάτι αντίστοιχο και στο «Ανφιλντ».

Πολύ γρήγορα κατάφερε να φτιάξει μια θελκτική επιθετικά ομάδα, που έπαιζε ωραίο και αποδοτικό ποδόσφαιρο. Κι αυτό δεν έχει αλλάξει στα 3,5 χρόνια που κάθεται στον πάγκο της Λίβερπουλ.

Ομως, όπως λένε και στο μπάσκετ, η επίθεση κόβει τα εισιτήρια, αλλά τους τίτλους και τις επιτυχίες τούς φέρνει η άμυνα.

Μπορεί στην Μπουντεσλίγκα οι καλοί αμυντικοί να είναι σπάνιο είδος, όμως στην Πρέμιερ Λιγκ και το Τσάμπιονς Λιγκ χρειάζονται καλοί «σωματοφύλακες». Αυτό ο Κλοπ άργησε, μα το κατάλαβε. Με τον πλέον πικρό τρόπο, είναι η αλήθεια.

Το καλοκαίρι του 2016, αποφάσισε να ενισχύσει τα μετόπισθεν, επιλέγοντας παίκτες που ήξερε καλά ο ίδιος. Τους αμυντικούς Μάτιπ, Κλάβαν και τον τερματοφύλακα Κάριους. Αν εξαιρεθεί ο πρώτος, που και σήμερα το βράδυ στη Μαδρίτη θα είναι βασικός, οι υπόλοιποι απέτυχαν.

Το βασικό του πρόβλημα ήταν τόσο στους στόπερ όσο και στον γκολκίπερ, όμως με σταθερά, αποφασιστικά βήματα, διόρθωσε την κατάσταση.

Αρχικά, δεν έδωσε σημασία στους τερματοφύλακες και συνέχισε να πορεύεται με Μινιολέ-Κάριους. Αναζητούσε τον αμυντικό που θα έδενε όλες τις γραμμές. Και τον βρήκε πριν από ενάμιση χρόνο στο πρόσωπο του Βέρτζιλ Φαν Ντάικ. Ο θηριώδης Ολλανδός στόπερ καθυστέρησε 2-3 μήνες να προσαρμοστεί, αλλά, μόλις πήρε μπρος, έγινε απροσπέλαστος. Χάρη και σε αυτόν, η Λίβερπουλ προκρίθηκε στον περσινό τελικό του Τσάμπιονς Λιγκ.

Εκεί που φάνηκε το μεγάλο κενό…

Τα δύο παιδικά λάθη του τερματοφύλακα Κάριους στέρησαν από τους Αγγλους την ευκαιρία να διεκδικήσουν το τρόπαιο και ουσιαστικά το χάρισαν στη Ρεάλ Μαδρίτης. Το «πουλέν» του Κλοπ από τη Γερμανία δεν θα μπορούσε να σταθεί άλλο στη Λίβερπουλ και μοιραία δόθηκε δανεικός στην Μπεσίκτας. Εκεί συνέχισε τις μνημειώδεις «γκέλες», αποδεικνύοντας ότι η συγκεκριμένη θέση είναι και ψυχολογίας. Ο λεγάμενος δεν θα μπορέσει ποτέ ξανά στην καριέρα του να παίξει σε καλό επίπεδο…

Εκείνες τις μέρες, εκτέθηκε και ο ίδιος ο προπονητής του, που δήλωσε ότι «τα λάθη του Κάριους προήλθαν από διάσειση που υπέστη σε μια σύγκρουση με αντίπαλο».

Κάτι τέτοιο δεν συνέβη ποτέ. Απλά ο Κάριους δεν έκανε για τη Λίβερπουλ και… φρόντισε να το αποδείξει την πλέον ακατάλληλη στιγμή, εκεί που η μπάλα «έκαιγε».

Οταν ο Κλοπ συνήλθε, αποφάσισε να βγει στην αγορά και να ψάξει τον καλύτερο τερματοφύλακα που μπορούσε. Και τον βρήκε στο πρόσωπο του Αλισον.

Ο Βραζιλιάνος τερματοφύλακας άξιζε 70 εκατομμύρια ευρώ, όσα έδωσε η διοίκηση της ομάδας στη Ρόμα για να τον αποκτήσει. Βασικός και στην εθνική ομάδα της χώρας του, έχει παραγκωνίσει τον Εντερσον της Μάντσεστερ Σίτι.

Ο Αλισον έχει ένα σημαντικό προσόν: Τα εκπληκτικά ρεφλέξ. Μπορεί να αποκρούσει οποιοδήποτε σουτ και μας το έχει αποδείξει ουκ ολίγες φορές. Εχει και ένα ελάττωμα που το ήξερε καλά ο προπονητής του. Βραζιλιάνος γαρ, του αρέσει να κάνει κόλπα με την μπάλα. Να ντριμπλάρει αντιπάλους μέσα στην περιοχή, να κάνει εξόδους μακριά από την περιοχή του.

Από την πρώτη μέρα της παρουσίας του στο «λιμάνι», έπαιζε με τη φωτιά. Την πάτησε την τέταρτη αγωνιστική, σε ματς που η Λίβερπουλ νίκησε μέσα στο Λέστερ με 2-1. Το τραγικό λάθος του δεν στοίχισε, κάτι που ικανοποίησε διπλά τον Κλοπ, ο οποίος είπε τότε: «Ξέρω τον τρόπο που παίζει και δεν συμφωνώ. Καλύτερα που έκανε το λάθος τόσο νωρίς στη σεζόν και σε ματς που νικήσαμε και όχι αργότερα. Πιστεύω ότι θα βάλει μυαλό και δεν επιχειρήσει ξανά κάτι τέτοιο». Είχε δίκιο. Ο Αλισον έκοψε τα… καουμποϊλίκια και μετετράπη σε ακρογωνιαίο λίθο της φετινής πορείας της Λίβερπουλ.

Πολλοί δεν το θυμούνται, αλλά είχε βάλει το χεράκι του για μπορούν τώρα οι «κόκκινοι» να παίζουν στον τελικό. Στον τελευταίο αγώνα της φάσης των ομίλων, η Λίβερπουλ ήθελε μόνο νίκη επί της Νάπολι για να προκριθεί. Με σκορ 1-0 ή αλλιώς με διαφορά από δύο τέρματα και πάνω. Το πολυπόθητο γκολ ήρθε από τον Σαλάχ, όμως η πρόκριση παιζόταν ώς το τελευταίο λεπτό. Στις καθυστερήσεις του ματς, ο Μίλικ των Ιταλών βρέθηκε σε θέση βολής, στα τρία μέτρα από το γκολ. Ομως το σουτ του που κατευθυνόταν απευθείας στα δίχτυα για το 1-1 και τον αποκλεισμό, βρήκε «στοπ» στον Αλισον, ο οποίος με αυτή την τρομερή επέμβαση έκανε απόσβεση τουλάχιστον τα μισά χρήματα που δαπανήθηκαν γι’ αυτόν.

Παράλληλα με την εντυπωσιακή παρουσία του Αλισον, ο Φαν Ντάικ έχει ανεβάσει κατακόρυφα την απόδοσή του. Ελάχιστα λάθη μέσα στη χρονιά, τόσο λίγα που δεν είναι… φυσιολογικά για έναν αμυντικό.

Ο Ολλανδός εμπνέει εμπιστοσύνη, μπορεί να μαρκάρει ψηλούς και κοντούς αντιπάλους και μερικές αμυντικές ενέργειες και συμπεριφορές του θα διδάσκονται μελλοντικά σε αντίστοιχα σεμινάρια.

Δεν τίθεται αμφιβολία πως αυτή τη στιγμή είναι ο κορυφαίος στόπερ στον κόσμο και δικαίωσε τον Κλοπ που τον Γενάρη του 2018 πραγματοποίησε την πιο ακριβή μεταγραφή του ώς σήμερα, με 90 εκατ. ευρώ να δίνονται στη Σαουθάμπτον.

Αυτή τη στιγμή η Λίβερπουλ έχει την πιο ολοκληρωμένη ομάδα της σύγχρονης (τουλάχιστον) ιστορίας της. Κανείς δεν ξέρει αν θα καταφέρει είτε φέτος είτε τα επόμενα χρόνια να κατακτήσει τα τρόπαια που μπορεί και της αξίζουν. Το δεδομένο είναι πως ο Γιούργκεν Κλοπ κατάφερε με κόπο, ψάξιμο και δουλειά να βάλει όλα τα κομμάτια του παζλ στη θέση τους. Αν θα επιβραβευτούν αυτός και η ομάδα του, θα φανεί...

Η αγία επιθετική τριάδα

Η φετινή αγωνιστική χρονιά είναι η δεύτερη σερί που η Λίβερπουλ έχει λύσει το επιθετικό της πρόβλημα. Ο αριστεροπόδαρος Μοχάμεντ Σαλάχ στα αριστερά αποκτήθηκε το καλοκαίρι του 2017, για να συναντήσει το «δεκάρι» Ρόμπερτ Φιρμίνο σε ρόλο μοντέρνου σέντερ φορ και τον δεξιοπόδαρο Σαντιό Μανέ στα αριστερά. Ολοι μαζί έχουν δημιουργήσει μια «αγία τριάδα» που μπορεί να σκοράρει απέναντι σε κάθε άμυνα.

Φέτος μετρά 68 γκολ στις αντίπαλες εστίες, με τους Σαλάχ - Μανέ να έχουν από 26 και τον Φιρμίνο να ακολουθεί με 16. Και να φανταστεί κανείς ότι ο Αιγύπτιος δεν είναι σε καλή φόρμα. Επ’ ουδενί δεν μπορεί να συγκριθεί η τρέχουσα σεζόν με την περσινή, όπου πέτυχε 44 τέρματα και ανάγκασε όλο τον ποδοσφαιρικό πλανήτη να του υποκλιθεί.

Ειδικά μέσα στο 2019 ο Σαλάχ διανύει περίοδο παρατεταμένου ντεφορμαρίσματος. Μόλις δέκα γκολ σε 24 αναμετρήσεις, πολλές χαμένες ευκαιρίες και γενικά μια σειρά κακών αποφάσεων. Ομως ο Μανέ έχει σηκώσει το βάρος στην πιο ώριμη σεζόν της καριέρας του (έξι γκολ παραπάνω από πέρσι), ενώ ο Φιρμίνο παραμένει σταθερή αξία, αν και είναι στο -11 αφού το 2017-18 σημείωσε 27 γκολ.

Οι τρεις τους έχουν μάθει να παίζουν, να συνεννοούνται και να συνδυάζονται με τα μάτια κλειστά, κάτι που δεν είναι ακριβώς υπερβολή. Ο Φιρμίνο έχει καθιερώσει ένα… έθιμο, να σκοράρει μερικές φορές (ένα εύκολο γκολ) δίχως να κοιτάει το τέρμα και την μπάλα. Μοιάζει και είναι αλαζονικό, όμως τόσο μεγάλη είναι η αυτοπεποίθηση αυτής της τριάδας. Αφήστε που ποτέ δεν έχει χάσει κάποιο «no look» γκολ…

Το μεγάλο θετικό στοιχείο για τη Λίβερπουλ είναι ότι έχει μάθει να παίζει πια και χωρίς αυτούς. Μην ξεχνάμε πως στον φετινό επαναληπτικό ημιτελικό με την Μπαρτσελόνα το απίθανο 4-0 ήρθε με τους Φιρμίνο, Σαλάχ τραυματίες! Ομως εμφανίστηκε ο Οριζί να βάλει το νικητήριο γκολ, ο μέσος Ουινάλντουμ να πετύχει δύο τέρματα και να γίνει αυτή η μεγάλη ανατροπή.

Με τον Φιρμίνο να ξεπερνά οριακά τον τραυματισμό του, σήμερα οι τρεις τους θα βρεθούν ξανά παρέα στην επίθεση της Λίβερπουλ κι απ’ αυτούς περιμένει ο Κλοπ να σηκώσουν το μεγαλύτερο βάρος.

Ο... Ρομπέρτο Κάρλος των φτωχών

Σύμφωνοι, ο τίτλος είναι ιντριγκαδόρικος. Ο Αντριου Ρόμπερτσον δεν έχει ούτε την ταχύτητα, ούτε το φαρμακερό σουτ, ούτε γενικότερα την ποδοσφαιρική αξία του Ρομπέρτο Κάρλος. Ούτε ο ίδιος όμως δεν πρέπει να φανταζόταν την αγωνιστική ανοδική πορεία του, που τον καθιστά παίκτη-κλειδί για τη Λίβερπουλ.

Ο Σκοτσέζος Αντι εκδιώχθηκε σε ηλικία 15 ετών από την ομάδα Νέων της Σέλτικ διότι ήταν πολύ κοντός και λεπτός! Βρέθηκε στην άσημη Κουίνς Παρκ, όπου άρχισε να παίζει (ημι)επαγγελματικά. Με τα χρόνια έφτασε το 1,78 σε ύψος, πήρε τα κιλά που του αναλογούσαν, όμως στην ηλικία που άρχισε να προσπερνά τη φάση του ταλέντου (18-20) αυτός έπαιζε ακόμη σε ομάδες της χώρας του.

Επειτα από μια καλή χρονιά στην Νταντί, αποκτήθηκε από την αγγλική Χαλ για μια εναλλακτική λύση στο αριστερό άκρο της άμυνας. Μέσα σε τρία χρόνια, ακροβατώντας μεταξύ Πρέμιερσιπ και Τσάμπιονσιπ, έκανε «κλικ» στον Κλοπ.

Ο Γερμανός προπονητής δεν ήταν ευχαριστημένος από τον Αλμπέρτο Μορένο και ταυτόχρονα δεν ήθελε να χρησιμοποιεί άλλο σε θέση αριστερού μπακ τον δεξιοπόδαρο κεντρικό μέσο Μίλνερ. Με δέκα εκατομμύρια ευρώ απέκτησε τον Ρόμπερτσον και όλοι αρχικά απόρησαν. Ο Σκοτσέζος ξεκίνησε τη θητεία του στους «κόκκινους» ως αναπληρωματικός του Μορένο, όμως γρήγορα πήρε την ευκαιρία του.

Εγινε βασικός στο δεύτερο μισό της περασμένης αγωνιστικής χρονιάς και φέτος είναι αναντικατάστατος. Τι παίρνει απ’ αυτόν η Λίβερπουλ; Αδιάκοπο τρέξιμο, καλές αμυντικές επιδόσεις και έναν ακούραστο μπακ που δεν διστάζει να μετατρέπεται σε εξτρέμ βγάζοντας σέντρες και πατώντας στην αντίπαλη περιοχή.

Μπορεί να μην έχει βάλει ούτε ένα γκολ, αλλά έχει μοιράσει 13 ασίστ, τις περισσότερες απ’ οποιονδήποτε άλλον συμπαίκτη του!

Εκεί που πριν από 6-7 χρόνια έδειχνε πως θα μείνει ακόμα ένας φιλότιμος Σκοτσέζος παίκτης... περιορισμένης ευθύνης, σήμερα ο 25χρονος Αντι ετοιμάζεται για τον δεύτερο τελικό Τσάμπιονς Λιγκ της καριέρας του. Αυτός που κόπηκε από τη Σέλτικ λόγω… σουλουπιού, ο νυν αρχηγός της Εθνικής Σκοτίας.

 

ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
Θέλουν τον Κλοπ για πάντα
Στη διοίκηση της Λίβερπουλ δεν βλέπουν την κατάκτηση του Τσάμπιονς Λιγκ ως το τέλος μιας πορείας, αλλά ως την αρχή μιας μεγάλης γεμάτης τρόπαια ● Ετοιμο το νέο συμβόλαιο του Γερμανού προπονητή.
Θέλουν τον Κλοπ για πάντα
ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
Βαμμένα κόκκινα μαλλιά
Ο προχθεσινός τελικός δεν ήταν εφάμιλλος της υπόλοιπης τρελής σεζόν που ζήσαμε στο Τσάμπιονς Λιγκ. Ως εκ τούτου, το πιο εντυπωσιακό κομμάτι ήταν οι δικαιολογημένοι πανηγυρισμοί των παικτών και του τεχνικού τιμ...
Βαμμένα κόκκινα μαλλιά
ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
Ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος στη Γη!
Εν τέλει, εκπλήξεις δεν υπήρξαν. Η Λίβερπουλ επικράτησε με 2-0 και οδήγησε σε ένα απίστευτο ξέσπασμα χαράς. Ο Κλοπ αλώνιζε τον αγωνιστικό χώρο πάνω-κάτω χοροπηδώντας, τραγουδώντας και χορεύοντας.
Ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος στη Γη!
ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
Η τελευταία... υπέρβαση!
Λίβερπουλ και Τότεναμ, λοιπόν. Ο πιο πετυχημένος σύλλογος στο «Νησί» σε ευρωπαϊκό επίπεδο, απέναντι σε μια πρωτάρα από το Λονδίνο. Απόψε, οι «κόκκινοι» παίζουν στον ένατο τελικό της ιστορίας τους. Αντίθετα, οι...
Η τελευταία... υπέρβαση!
ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
«Κόκκινος συναγερμός» στη Μαδρίτη
Σε «κόκκινο συναγερμό» βρίσκεται από χθες η Μαδρίτη, εν όψει της καθόδου τουλάχιστον 50.000 Αγγλων για τον τελικό του Τσάμπιονς Λιγκ ανάμεσα σε Τότεναμ και Λίβερπουλ.
«Κόκκινος συναγερμός» στη Μαδρίτη
ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
Φόβος και τρόμος στη Μαδρίτη
Εν αντιθέσει με ό,τι θα συμβεί στο Μπακού, στη Μαδρίτη θα συρρεύσουν πάμπολλοι Αγγλοι οπαδοί για τον σαββατιάτικο τελικό Τσάμπιονς Λιγκ ανάμεσα στη Λίβερπουλ και την Τότεναμ.
Φόβος και τρόμος στη Μαδρίτη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας