Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Aφησε εποχή
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Aφησε εποχή

  • A-
  • A+

Συμπληρώνονται φέτος 50 χρόνια από την παρουσίαση ενός ιστορικού μοντέλου που άφησε εποχή. Πολύ μπροστά τεχνολογικά, έδειξε τον δρόμο στους λοιπούς κατασκευαστές. Καρπός συνεργασίας δύο μεγάλων ονομάτων, η περίφημη SM παρουσιάστηκε το 1970.

Oμως όλα άρχισαν μερικά χρόνια πριν. Το 1961, η Citroën άρχισε να εργάζεται στο project «S», μια σπορ παραλλαγή του επαναστατικού Citroën DS. Οπως ήταν συνήθεια της εταιρείας, πολλά πειραματικά αυτοκίνητα υπήρχαν σε εξέλιξη.

Η Citroën αγόρασε τη Maserati το 1968 με την πρόθεση να χρησιμοποιήσει την υψηλής απόδοσης μηχανολογική τεχνολογία της Maserati, για να παραγάγει ένα πραγματικό αυτοκίνητο GT, συνδυάζοντας την περίφημη υδραυλική ανάρτηση της Citroën με τον V6 κινητήρα της Maserati.

Οι Ιταλοί στρώθηκαν στη δουλειά, παρέχοντας τον Tipo C114 V6 των 2.7 λίτρων, με απόδοση 170 ίππων. Ετσι, βρέθηκε ο κατάλληλος κινητήρας για το υπεραυτοκίνητο που θα εξοπλιζόταν και με την υδροπνευματική ανάρτηση της DS.

Υπεύθυνος για τον σχεδιασμό της SM ήταν ο Robert Opron, ο οποίος στο παρελθόν είχε ασχοληθεί με τον σχεδιασμό αεροσκαφών και είχε την απαιτούμενη εμπειρία για να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερα αεροδυναμικό αμάξωμα με συντελεστή οπισθέλκουσας 0,26, διατηρώντας σε μεγάλο βαθμό τη γοητεία της DS.

Ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος πίσω από τον εμπρός άξονα και συνεργαζόταν με ένα μηχανικό κιβώτιο 5 σχέσεων το οποίο έστελνε την κίνηση στους εμπρός τροχούς. Στην εποχή της, η SM ήταν το ταχύτερο και ισχυρότερο προσθιοκίνητο όχημα παραγωγής, με τελική ταχύτητα 220 χλμ./ώρα!

Αργότερα, το μοντέλο προσφέρθηκε και με μια υπερκυβισμένη έκδοση του V6 κινητήρα, με χωρητικότητα 3.0 λίτρων και απόδοση 180 ίππων, η οποία συνδυαζόταν αποκλειστικά με αυτόματο κιβώτιο Borg Warner 3 σχέσεων.

Μία από τις σημαντικότερες τεχνολογικές καινοτομίες της SM ήταν το υδραυλικό τιμόνι με μεταβλητή υποβοήθηση που προσέφερε ελαφρύτερη αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης κατά το παρκάρισμα και σκληρότερη αίσθηση στον αυτοκινητόδρομο.

Οι καινοτομίες δεν σταματούσαν εκεί, καθώς υπήρχαν ακόμα και αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες, ενώ οι δύο από τους έξι προβολείς εμπρός (οι δυο εξωτερικοί) έστριβαν μαζί με το τιμόνι, φωτίζοντας το εσωτερικό της στροφής.

Η SM (ονομασία που λέγεται πως προέρχεται από το Systeme Maserati ή το Project S-Maserati) είχε τη μικρότερη απόσταση ακινητοποίησης από τα 100 χλμ./ώρα από τα αυτοκίνητα της εποχής, ενώ οι δημοσιογράφοι που την οδήγησαν τόνισαν ότι με τούτο το αυτοκίνητο μπορείς να ταξιδεύεις με 200 χλμ./ώρα για ώρες, χωρίς την παραμικρή ενόχληση.

Η πετρελαϊκή κρίση του 1973 ανάγκασε τη Citroën σε πτώχευση που οδήγησε στην εξαγορά της από την Peugeot. Η παραγωγή τερματίστηκε άδοξα. Συνολικά 12.924 μονάδες της SM βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής μεταξύ 1970 και 1975. Σήμερα, σε καλή κατάσταση κοστίζει περί τα 65.000 ευρώ.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Με στιλ δυναμικό
Πρόκειται για ένα αυθεντικό SUV σε ό,τι αφορά τις διαστάσεις, που ξεχωρίζει χάρη στο ιδιαίτερα δυναμικό του στιλ. Είναι σύγχρονο τεχνολογικά, με χώρους, ανέσεις και διατίθεται σε πολλές εκδόσεις.
Με στιλ δυναμικό
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Ο τίτλος στο Peugeot 208
Oι 25 δημοσιογράφοι μέλη του ανεξάρτητου δημοσιογραφικού θεσμού «Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα», μεταξύ αυτών και ο υπογράφων, επέλεξαν το Peugeot 208 ως «Αυτοκίνητο του 2020».
Ο τίτλος στο Peugeot 208
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Ενας άλλος Σκαραβαίος
Η έκθεση «Concept-car. Pure beauty», που πραγματοποιείται στο Musée National de la Voiture στο Compiègne της Γαλλίας, φιλοξενεί την Alfa Romeo Scarabeo, ένα από τα πιο ιδιαίτερα πρωτότυπα.
Ενας άλλος Σκαραβαίος
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Αναβίωση
Το έχει οδηγήσει ο John Lennon, όπως και ο Peter Sellers στις ξεκαρδιστικές κωμωδίες του Επιθεωρητή Κλουζό, ακόμα και η Βασίλισσα εθεάθη κάποτε μέσα στο αυτοκίνητο, στο πάρκο του Windsor Castle.
Αναβίωση
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Επιθετική μορφή
Οι σχεδιαστές του νέου Peugeot 508 προσπάθησαν να καταστήσουν σαφή τον μοναδικό τους στόχο: να αποστασιοποιηθούν από το συμβατικό 4θυρο αμάξωμα 3 όγκων και να στραφούν προς ένα coupé με πέντε πόρτες. Από την...
Επιθετική μορφή
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Διάκριση Coulthard
Η ομάδα μηχανοκίνητου αθλητισμού της IWC Schaffhausen έλαβε μέρος στον αγώνα του Goodwood Members’ Meeting για δεύτερη φορά. Στο τιμόνι της Mercedes-Benz 300 SL «Gullwing» βρέθηκε ο αστέρας της Φόρμουλα 1 και...
Διάκριση Coulthard

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας