Το 2016, όταν άρχισε να τρέχει συστηματικά ως μαραθωνοδρόμος, βρήκε μέσω του αθλητισμού το βήμα που έψαχνε για να τιμήσει την Κένυα αλλά και να καταγγείλει απάνθρωπες τοπικές συνήθειες... Λόγου χάρη, ο «σεξουαλικός εξαγνισμός» όπως ωραιοποιημένα χαρακτηρίζει η φυλή Λούο τον συνεχή βιασμό «από άνδρα-εξαγνιστή» κάθε γυναίκας που μένει χήρα. Η γεννημένη στην πόλη Κερίτσο, 30χρονη Ρουθ Τσέπνγκετιτς, νέα κάτοχος του παγκόσμιου ρεκόρ (2.09.56) στο ιστορικό αγώνισμα, ανήκει σε άλλη φυλή (Μασάι) αλλά, όπως ακούσαμε από τη φίλη της, Ούμρα Σακούρου, στέλεχος της ανώτερης αθλητικής αρχής στην αφρικανική χώρα, «πάντα μιλά-καυτηριάζει όλα αυτά και ονειρεύεται τη μελλοντική ειρηνική συνύπαρξη όλων των φυλών με σεβασμό στη διαφορετικότητα».
Επίσης μας είπε πως η νέα κάτοχος της κορυφαίας επίδοσης, με άλλη φίλη της, τη Σάμπρα, επίσης αθλήτρια, την ίδια εποχή, όταν έτρεχαν «ατέλειωτα χιλιόμετρα στα εθνικά πάρκα της πόλης της και όχι μόνο, δηλαδή σε τμήματα της άγριας φύσης, της “ζούγκλας” όπως συνηθίζεται να τ’ αποκαλούν οι... καθωσπρέπει Ευρωπαίοι και άλλοι ξένοι», εξέφραζαν κοινό όραμα! Οταν δημοσιογράφοι ή άλλοι αξιωματούχοι του αθλητισμού, γενικότερα της δημόσιας ζωής, τις ρωτούσαν «Πώς πάει η προετοιμασία και ποιος είναι ο χρόνος-επίδοση που θέλετε;», απαντούσαν μ’ ένα στόμα «Στόχος μας είναι ο χρόνος που θα πάψει να υποβιβάζει την Κένυα ως την αφρικανική χώρα με τις λιγότερες εκλεγμένες γυναίκες σε κυβερνητικά, γενικότερα σε δημόσια αξιώματα όπως συμβαίνει τώρα!».
Είχε προηγηθεί τρέξιμο, με χαρακτηριστικά περιήγησης, σε άγριο φυσικό περίγυρο, συχνά με χαλάζι, περιοδικό φαινόμενο του τροπικού κλίματος. Μόλις διαβάσατε κάποιες από (ή μήπως τις κύριες;) αιτίες, όσες γέννησαν το νέο παγκόσμιο ρεκόρ γυναικών στον Μαραθώνιο!
Αλήθεια, όταν, την προηγούμενη Κυριακή μάθαμε την εντυπωσιακή επίδοση της Ρουθ Τσεπνγκ Ετιτς (σ.σ: έτσι ακριβώς προφέρεται τ’ όνομά της στη μητρική γλώσσα και όχι με την απλοποιημένη, ενιαία εκφορά «εύρημα των ξένων μέσων ενημέρωσης για τη διευκόλυνση των δημοσιογράφων όταν αναφέρονται στη Ρουθ» όπως διευκρίνισε η Ούμρα), δεν σας κρύβουμε πως, μαθημένοι από ανάλογες καθοριστικές λεπτομέρειες της ζωής άλλων Αφρικανών αθλητών στο παρελθόν, ξεκινήσαμε την αναζήτηση στην Κένυα, έτοιμοι ν’ ακούσουμε ιδιαίτερες συνθήκες σχετικά και με τη νέα μητέρα της κορυφαίας επίδοσης στο Σικάγο.
Εκεί έγινε ο Μαραθώνιος, η Ρουθ Τσεπνγκ Ετιτς (όπως οφείλουμε λοιπόν να προφέρουμε τ’ όνομά της σεβόμενοι την τοπική διάλεκτο) έγινε η πρώτη γυναίκα που έτρεξε σε χρόνο μικρότερο των δύο ωρών και 10 λεπτών! Η επίδοσή της (2.09.56) είναι περίπου δύο λεπτά της ώρας μικρότερη από τον χρόνο της Τίνγκστ Ασέφα (2.11.52) από την Αιθιοπία, εκείνης δηλαδή που ήταν κάτοχος του παγκοσμίου ρεκόρ από τον περσινό Μαραθώνιο του Βερολίνου. Τον Φεβρουάριο πέθανε ο, επίσης Κενυάτης, Κέλβιν Κίπτουμ, κάτοχος του παγκόσμιου ρεκόρ στους άνδρες (2.00.35), σ’ εκείνον αφιέρωσε η συμπατριώτισσά του το δικό της ρεκόρ μόλις έσπασε το νήμα στο Σικάγο και βρήκε μπροστά της αδηφάγα μικρόφωνα και τηλεοπτικές κάμερες...
«Μαραθώνιος... Συμβολισμός-απαίτηση!»
Η δημιουργός του νέου παγκόσμιου ρεκόρ στον Μαραθώνιο κατέχει και το παγκόσμιο ρεκόρ γυναικών στον ημιμαραθώνιο (1/04/02). Επέστρεψε την Τετάρτη στην πόλη της. Μέσω του Ναϊρόμπι, απ’ όπου άρχισε η επικοινωνία της «Εφ.Συν.» με την Κένυα. Τη χώρα-γενέτειρα μεγάλων μαραθωνοδρόμων, γενικότερα δρομέων μεγάλων αποστάσεων, μαζί με το «ευχαριστώ Ελλάδα που μου χάρισες τον Μαραθώνιο», ακούσαμε λιτή μα ουσιαστική δήλωσή της: «Καλά φαντάζεστε. Η προετοιμασία, όχι μόνο σε στάδιο αλλά και σε φυσικό περιβάλλον, με φυσικές συνθήκες, προσθέτει στην αντοχή και στη θέληση! Ο Κίπτουμ δίδασκε όλους μας με τη στάση ζωής του και τη σχέση του με τον αθλητισμό, ειδικότερα με τον Μαραθώνιο. Ηταν, λοιπόν, εύλογη η αφιέρωσή μου σε αυτόν. Μακάρι η ικανότητα ενός μαραθωνοδρόμου να φθάνει στο καλό τέλος αφού νωρίτερα έχει νικήσει τη δυσκολία, τη φθορά, να διδάσκει τ’ αδιέξοδα της σύγχρονης ζωής... Να τους δείχνει πώς μπορούν, από αδιέξοδα, να γίνονται φως».
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας