Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Εφυγε» ένας θρύλος
AP PHOTO
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Εφυγε» ένας θρύλος

  • A-
  • A+

«Η μοναδική πραγματική νίκη στον κόσμο της Formula 1 είναι η μέρα που αποχωρείς από τη δράση εν ζωή», είχε πει ο Νίκι Λάουντα, αποποιούμενος τον όρο «θρύλος», με το επιχείρημα ότι ταιριάζει μόνο σε άτομα που έχουν ήδη φύγει από τη ζωή...

Ο Αυστριακός πρώην πιλότος, παγκόσμιος πρωταθλητής του 1975 και του 1977 με Ferrari και του 1984 με McLaren και κατόπιν επιχειρηματίας, άφησε την τελευταία του πνοή το βράδυ της Δευτέρας σε νοσοκομείο της Ζυρίχης.

Η υγεία του είχε επιβαρυνθεί μετά την εγχείρηση μεταμόσχευσης πνεύμονα στην οποία είχε υποβληθεί τον περασμένο Αύγουστο και μια ίωση στις αρχές του 2019. Παράλληλα υποβαλλόταν και σε αιμοκάθαρση.

Γεννημένος το 1949 στη Βιέννη, ο Λάουντα πήγε κόντρα στη ζάπλουτη και αριστοκρατική οικογένειά του και, αντί να ασχοληθεί με τη βιομηχανία χαρτιού και τον τραπεζικό χώρο, αφοσιώθηκε από μικρός στους τέσσερις τροχούς.

Δεν δίστασε να κόψει κάθε σχέση με τους οικείους του για να αφοσιωθεί σε καριέρα πιλότου μονοθέσιων, παίρνοντας δάνεια και αγοράζοντας μια θέση στη March και κατόπιν στην BRM.

Με την πρώτη έκανε το ντεμπούτο του στη Formula 1 το 1971, στο γκραν πρι της Αυστρίας. Το μεγάλο άλμα έγινε το 1974 όταν τον απέκτησε η Ferrari.

Με την ιταλική ομάδα, ο Αυστριακός πιλότος κατέκτησε την πρώτη του νίκη, στις 28 Απριλίου 1974 στην Ισπανία. Η πρόοδός του ήταν εντυπωσιακή και κατάφερε να πανηγυρίσει τον παγκόσμιο τίτλο την επόμενη χρονιά.

Ως άνθρωπος ήταν ιδιαίτερα σκληρός, εγκεφαλικός, πανέξυπνος και έλεγε πάντα αυτό που σκεφτόταν χωρίς φίλτρο στη γλώσσα.

Ως χαρακτήρας δεν άρεσε σχεδόν σε κανέναν, αλλά τον σέβονταν άπαντες. Αυτός ο σκληρός χαρακτήρας τού επέτρεψε να δώσει μια απαράμιλλη μάχη με τον θάνατο και να βγει νικητής.

Ασχετα αν σε εκείνο το τρομακτικό ατύχημα του 1976 στο γκραν πρι του Νίρμπουργκρινγκ βρίσκεται η ρίζα των αναπνευστικών προβλημάτων που τελικά του στοίχισαν τη ζωή...

Ο Νίκι Λάουντα είχε προειδοποιήσει τότε τους διοργανωτές του γερμανικού γκραν πρι αλλά και τους συναθλητές του ότι η πίστα είναι τεράστια (23 χλμ. και 177 στροφές) και δεν υπάρχουν επαρκή μέτρα ασφαλείας. Κάτι που βίωσε ο ίδιος.

Στον δεύτερο γύρο, το μονοθέσιό του συγκρούστηκε στις μπαριέρες με ιλιγγιώδη ταχύτητα και έπιασε φωτιά. Ο Λάουντα υπέστη εγκαύματα 3ου βαθμού, καθώς το κράνος του είχε γλιστρήσει και το κεφάλι του εκτέθηκε στις φλόγες, ενώ εισέπνευσε τοξικά αέρια που έκαναν μεγάλη ζημιά στους πνεύμονες και στο αίμα του.

Τον έβγαλε από το αυτοκίνητο με κίνδυνο και της δικής του ζωής ο Αρτούρο Μερθάριο, που με τους επίσης οδηγούς Γκάι Εντουαρντς, Μπρετ Λάνγκερ και Χάραλντ Ερτλ σταμάτησαν στο σημείο του ατυχήματος.

Ο Λάουντα αρχικά περπάτησε, αλλά κατόπιν έπεσε σε κώμα στο νοσοκομείο. Μέχρι και πάστορας ήρθε στο προσκεφάλι του για την τελευταία μετάληψη.

Ομως ο Αυστριακός πρωταθλητής επέζησε. Υποβλήθηκε σε επίπονες πλύσεις στους πνεύμονες και απανωτές εγχειρήσεις, και όχι μόνο βγήκε από το νοσοκομείο, αλλά έξι εβδομάδες μετά το ατύχημα επέστρεψε στη Formula 1 και στη μάχη του με τον Τζέιμς Χαντ για τον παγκόσμιο τίτλο.

Με το μισό αυτί αποκολλημένο και τις πληγές του ακόμα να αιμορραγούν κάτω από τους επιδέσμους... Και τερμάτισε 4ος στο βολάν της Ferrari του!

Το απόλυτα τετράγωνο μυαλό του όμως υπολόγισε το ρίσκο στο γκραν πρι της Ιαπωνίας, που διεξαγόταν κάτω από καταρρακτώδη βροχή, και αποφάσισε να εγκαταλείψει τη συγκεκριμένη μάχη.

Δεν εγκατέλειψε όμως τον πόλεμο και επέστρεψε στους τίτλους το 1977, πριν φύγει από τη Ferrari.

Toν Σεπτέμβριο του 1979, πριν από τις κατατακτήριες δοκιμές στον Καναδά, ο Λάουντα αποφάσισε να εγκαταλείψει τη Formula 1, αγανακτισμένος από το χαμηλό επίπεδο της Brabham. Στράφηκε στον επιχειρηματικό χώρο, δημιουργώντας την αεροπορική εταιρεία Lauda Air.

Ομως δεν μπόρεσε να μείνει για πολύ μακριά από τα πάντοκς του παγκόσμιου πρωταθλήματος. Επέστρεψε στη δράση το 1982, στο βολάν της McLaren.

Ηδη στον τρίτο αγώνα του, στο Λονγκ Μπιτς, ανέβηκε στο βάθρο. Και δύο χρόνια αργότερα κατέκτησε τον τρίτο παγκόσμιο τίτλο του, με μισό βαθμό διαφορά από τον ομόσταβλό του Αλέν Προστ. Το 1985, αποχώρησε πια οριστικά, ύστερα από 3 τίτλους, 25 νίκες, 54 βάθρα και 24 πολ ποζίσιον.

Η συμβολή του στο κορυφαίο πρωτάθλημα των 4 τροχών δεν περιορίστηκε στην αγωνιστική του καριέρα. Ηταν αυτός που το 1993, ως τεχνικός σύμβουλος στη Ferrari, τους συμβούλευσε να πάρουν τον Μίχαελ Σουμάχερ.

Tον «άκουσαν» τρία χρόνια αργότερα. Το 2012 ανέλαβε μη εκτελεστικός διευθυντής στη Mercedes και ήταν μέλος της διαπραγματευτικής ομάδας που έφερε τον Λιούις Χάμιλτον στα «ασημένια βέλη».

Το μάτι του πάντα διέκρινε τους πρωταθλητές. Ο αρχηγός της Mercedes και στενός συνεργάτης τού Λάουντα, Τότο Βολφ, τόνισε χθες πως «δεν χάσαμε μόνο έναν ήρωα που πρωταγωνίστησε στην πιο απίθανη επιστροφή στη δράση που έχουμε δει ποτέ, αλλά και έναν άνθρωπο που πλούτισε τη σύγχρονη Formula 1 με το ξεκάθαρο μυαλό και την ξεχωριστή ειλικρίνειά του».

Την ειλικρίνεια με την οποία ο Λάουντα δεν είχε διστάσει να πει, έξαλλος με τα πάμπολλα ηλεκτρονικά βοηθήματα, πως «τα τωρινά μονοθέσια μπορεί να τα οδηγήσει και ένας χιμπατζής!».

ΑΛΛΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ
Ολα θα είναι... σαν καινούργια!
​Η φετινή σεζόν της Formula 1 ξεκινάει στην Αυστραλία, με τα μονοθέσια πιο μεγάλα, πιο γρήγορα, πιο επιθετικά, να τεστάρουν τις οδηγικές ικανότητες των πιλότων τους. Ομως οι αλλαγές θα φέρουν μεταβολή και στην...
Ολα θα είναι... σαν καινούργια!
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ
Το αποκορύφωμα της κόντρας Σένα-Προστ
Ισως δεν έχουν υπάρξει πιο «άσπονδοι ομόσταβλοι» στην ιστορία της Formula 1. Και η κόντρα τους κορυφώθηκε στο γκραν πρι της Σουζούκα σαν σήμερα, 22 Οκτωβρίου, του 1989... Πρόκειται για τους Αϊρτον Σένα και...
Το αποκορύφωμα της κόντρας Σένα-Προστ
ΑΛΛΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ
Περίπατος του Χάμιλτον, κόλαση για τις Ferrari
Μία εβδομάδα μετά την έναρξη του πρωταθλήματος της Formula 1 στο Σπίλμπεργκ, μονοθέσια και οδηγοί συγκεντρώθηκαν πάλι εκεί. Ηταν η πρώτη φορά στην Ιστορία που έγιναν back-to-back γκραν πρι στην ίδια πίστα.
Περίπατος του Χάμιλτον, κόλαση για τις Ferrari
ΑΛΛΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ
Επιτέλους, εκκίνηση
Το παγκόσμιο πρωτάθλημα ξεκινάει με το πρώτο γκραν πρι στην Ιστορία που διεξάγεται κεκλεισμένων των θυρών. Νέες συνθήκες, διαφορετική νοοτροπία, άγνωστη διάρκεια, αλλά ίδιοι πρωταγωνιστές.
Επιτέλους, εκκίνηση
ΑΛΛΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ
Επτά ομάδες καταγγέλλουν τη συμφωνία FIA - Ferrari
Απομένουν 10 μέρες μέχρι τη διεξαγωγή του πρώτου γκραν πρι της χρονιάς στην Αυστραλία, όμως στην Formula 1 επικρατεί νευρικότητα συμφωνία της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA) με τη Ferrari.
Επτά ομάδες καταγγέλλουν τη συμφωνία FIA - Ferrari

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας