Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Μπορούμε να ελπίζουμε στις ικανές μειοψηφίες»
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Μπορούμε να ελπίζουμε στις ικανές μειοψηφίες»

  • A-
  • A+
Πείσμα, ίσως αυταπάρνηση, δεν χρειάζονται μόνο για να καρπωθείς μια από τις τρεις πρώτες θέσεις μετά από πολύωρο κολύμπι στα... ηρωικά νερά των Σπετσών. Τα ίδια απαιτεί και η καθημερινότητα στη χώρα μας. Το βεβαιώνει η 31χρονη, κοινωνιολόγος και όχι μόνο, Αθηνά Τροχοπούλου. Κατανοεί πως κάποιοι αντίπαλοι κολυμβητές-συμπολίτες κλέβουν, αλλά προσδοκά «αμοιβαιότητα», «όραμα ανάπτυξης» στη δοκιμαζόμενη στεριά μας

Αποφασιστικότητα στη διατύπωση, καίριες οι παρατηρήσεις της. Τα λόγια της μοιάζουν με τις κινήσεις της στο νερό.

Μαγνήτισε η πληροφορία πως η 31χρονη Αθηνά Τροχοπούλου έχει σπουδάσει κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, παράλληλα πως συνεργάζεται με εταιρεία πληροφορικής. Ιδιαίτερες προσωπικές συνθήκες για την κολυμβήτρια που τερμάτισε τρίτη το προηγούμενο Σάββατο στις Σπέτσες, στα τρία χιλιόμετρα.

Το «Σπέτσαθλον», διοργάνωση ηλικίας έξι ετών υπό την αιγίδα του Δήμου Σπετσών και του ΕΟΤ, καλωσόρισε και φέτος συμπολίτες, άνδρες και γυναίκες κάθε ηλικίας. Οσους θέλησαν να δοκιμάσουν τις αντοχές τους στην κολύμβηση και στο τρίαθλο (κολύμβηση, ποδήλατο, τρέξιμο).

Αρχικά, με επιφύλαξη, τη ρωτήσαμε αν η ίδια η διοργάνωση εξελίχθηκε ανώδυνα για τους συμμετέχοντες:

«Με ικανοποίηση διαπίστωσα και πάλι πως ήταν καλό το επίπεδο της οργάνωσης στις Σπέτσες.

»Υπήρχε ο αναγκαίος ναυαγοσώστης, γενικότερα υπήρξε υπευθυνότητα από τους διοργανωτές και η εμπειρία μου από ανάλογες διοργανώσεις υπαγορεύει πως ήταν παρούσα η μέριμνα για ασφάλεια, αυτό πρέπει να είναι το βασικό ζητούμενο, αλλά δυστυχώς δεν το βρίσκεις παντού στη χώρα μας και σε ανάλογες διοργανώσεις.

»Δυστυχώς, κατανόησα πως κάποιοι από τους αντίπαλους κολυμβητές και κολυμβήτριες κάθε ηλικίας έκλεβαν την ώρα του αγώνα!

»Γνωρίζω πως αυτό συμβαίνει και στο εξωτερικό, η διαφορά είναι -βεβαιώνω γι’ αυτό- πως στη χώρα μας το πλατύ κοινό δεν αθλείται επειδή του αρέσει συνειδητά η άθληση αλλά κυρίως για να εκτονωθεί!

»Ξενίζει αυτό όταν αναφέρεσαι στην Ελλάδα με την πλούσια αθλητική παράδοση από την αρχαιότητα, αλλά ο αθλητισμός δεν είναι στην κουλτούρα μας, ιδιαίτερα η άθληση στην εποχή μας, όχι πάντα με τον κατάλληλο-ασφαλή τρόπο, γίνεται επειδή το πλατύ κοινό δεν έχει τα λεφτά που είχε σε άλλες εποχές.

»Αν και όταν η κοινωνία μας επανέλθει στην πρότερη της κρίσης κατάσταση, μαζί της θα επανέλθουν και οι ίδιοι συμπολίτες στην παλιότερη επανάπαυση και στατική ζωή. Μεταξύ άλλων και μακριά από την άθληση.

»Πρόβλημα παιδείας είναι κι αυτό… Είπα “παιδεία”, άρα τονίζεται η αποστολή των εκπαιδευτικών. Βλέπεις τους περισσότερους, για την ακρίβεια δασκάλους που -οφείλουν να- είναι και πρότυπα σωματικά, απεριποίητους, με περιττά κιλά.

»Δεν είναι γνώστες, άρα δεν μπορούν και να μεταδώσουν κυρίως στα μικρότερα παιδιά την αξία της άθλησης.

»Υπάρχουν βέβαια και παιδαγωγοί-ικανές εξαιρέσεις ώστε να εμποδίζεται, έστω και περιστασιακά, η καταφυγή σε γυμναστήρια, όπου σε πολλά από αυτά καραδοκούν τα αναβολικά, ο κίνδυνος του ντόπινγκ.

»Με μια λέξη, η άθληση εκτός των τεσσάρων τοίχων δεν είναι στην κουλτούρα της πλατιάς μάζας των νεοελλήνων».

Αθηνά Τροχοπούλου

ΕΦ.ΣΥΝ. / ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΛΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

• Αναστρέψιμη η ίδια πραγματικότητα;

Οι συμπεριφορές-κλειδιά για να εμπνευστούν τα σημερινά παιδιά ώστε να αλλάξει μελλοντικά η ίδια στάση ζωής είναι των δασκάλων και των γονέων. Δεν αλλάζει βέβαια παρόμοια παγιωμένη συμπεριφορά από τη μια μέρα στην άλλη.

Η γνώση μου από κοινωνίες του εξωτερικού οι οποίες, χωρίς να τις εξιδανικεύω, έχουν λύσει το ίδιο πρόβλημα, υπαγορεύει μια προτροπή προς τους Ελληνες γονείς: «Μάθετε να προσέχετε τον εαυτό σας ώστε, μεταξύ άλλων, να σεβαστείτε το σώμα σας».

• Η ενστικτώδης απάντηση του συμπολίτη της εποχής μας είναι «πιέζομαι αφόρητα τα τελευταία χρόνια της κρίσης, έχω άλλες προτεραιότητες».

Πιέζεται, πιεζόμαστε, αλήθεια. Περνάμε δύσκολα ως λαός, δεδομένο και σεβαστό είναι αυτό. Αλλά αν και ιστορικά είχαμε συχνά πολλές, ανάλογες και μη, δυσκολίες σε βάθος χρόνου στο παρελθόν, αποδείχθηκε σε όλες τις εποχές πως δεν θέλαμε να δούμε μπροστά.

Αλληλοσεβασμός! Λέξη-κλειδί. Απουσιάζει στην καθημερινότητα, ακόμη και στα τωρινά χρόνια της πίεσης, ναι μεν ως λαός σπεύδουμε όπως έχει αποδειχθεί για βοήθεια συμπολιτών που έχουν ανάγκη μετά από επώδυνα γεγονότα αλλά, λες και δεν μπορούμε να διδαχθούμε τίποτα από αυτά, όταν επιστρέφουμε στην καθημερινότητα είμαστε ανεπίδεκτοι μαθήσεως.

Η παιδεία μας είναι το πρόβλημα, να γιατί είμαστε μια άναρχη κοινωνία. Αγανάκτηση! Χωρίς να βγάζω τον εαυτό μου απ’ έξω.

• Ως κοινωνιολόγος πώς αντικρίζετε τους νέους τού σήμερα-κληρονόμους της ίδιας πραγματικότητας και πολίτες τού αύριο;

Επίσης με ανησυχία. Απουσιάζει η συλλογικότητα, βασιλεύει ο εγωισμός, προϋποθέσεις και αποτελέσματα είναι αυτά του εγκλωβισμού τους. Μεταξύ άλλων, της λανθασμένης χρήσης κινητών τηλεφώνων και λοιπών ηλεκτρονικών μέσων.

Μπορώ να ελπίζω σε καλύτερο αύριο μόνο αν οι μεγαλύτεροι δώσουμε καλό παράδειγμα ώστε τα παιδιά να βγουν από αυτό το ασφυκτικό κέλυφος.

Αλλά για να τα βοηθήσουμε, επιστρέφω σ’ ένα από τα προηγούμενα συμπεράσματά μου, οφείλουμε να πετύχουμε επιτέλους αυτή την περιζήτητη αμοιβαιότητα, τον αλληλοσεβασμό στην καθημερινότητα.

Απτά παραδείγματα; Πού παρκάρουμε, πώς βρομίζουμε με τα σκουπίδια μας τους κοινόχρηστους χώρους...

Σχολεία, παράδειγμα, όραμα

Αυτόβουλα επανέφερε την αναφορά στην αθλητική συνείδησή μας. Πιο σωστά, στην απουσία της:

«Ο αθλητισμός, η γνώση του με συγκροτημένο τρόπο, σε ωθεί, εκτός των άλλων, να σέβεσαι και το περιβάλλον αλλά και το ίδιο το σώμα σου.

»Τα ίδια εγχώρια συμπτώματα, αλλά και γνώση μου από κοινωνίες του εξωτερικού, τις οποίες, επαναλαμβάνω, δεν τις εξιδανικεύω αλλά αναγνωρίζω τον μεγαλύτερο βαθμό ετοιμότητας που διαθέτουν, με οδηγούν στο συμπέρασμα πως πρέπει να δοθούν άμεσα ανάλογα ερεθίσματα στα σχολεία μας.

»Μακάρι οι λίγοι συγκροτημένοι δάσκαλοι σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης να μη σταματήσουν να ελπίζουν πως το καλό παράδειγμά τους θα ενεργοποιήσει τους γύρω τους. Πριν μίλησα για “πρόβλημα παιδείας”, αναπόφευκτα λοιπόν αναφέρομαι τώρα στη σημασία των δασκάλων. Των λίγων, της ικανής μειοψηφίας επαναλαμβάνω, που έχουν όραμα!

»Δεν έχω στόχο να σπείρω απαισιοδοξία, επισημάνσεις κάνω και τις υπογράφω με τη διαβεβαίωση πως ναι, υπάρχουν ικανές μειοψηφίες σε πολλούς χώρους, σε πολλές κοινωνικές ομάδες. Στις οποίες μπορούμε να ελπίζουμε!».

* Ευχαριστούμε για τη φιλοξενία το καφέ-μπαρ και χώρο πολιτιστικών εκδηλώσεων «Cienfuegos» (Ελ. Βενιζέλου 37, Μελίσσια).

ΑΛΛΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ
«Θέλω να γίνω πολιτικός για... σίγουρα λεφτά»!
Τρεις νέες γυναίκες, προπονήτριες κολύμβησης παιδιών. Παιδιών της κρίσης που ονειρεύονται αλλά και «βγάζουν άρνηση, ανάγκη εκτόνωσης, απουσία αυτοσυγκέντρωσης»... Η Τζορτζίνα, η Σοφία, και η Αναστασία...
«Θέλω να γίνω πολιτικός για... σίγουρα λεφτά»!
ΑΛΛΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ
«Η Ντόχα; Πιο εύκολος αντίπαλος από τον Οβετ»
Φλεγματικός (ως Αγγλος), ρατσιστής(;) αν και οραματιστής «πιο δίκαιων προκρίσεων για τους αθλητές», βρίσκεται στα χαρακώματα και για την επιλογή της Ντόχα ως τόπου τέλεσης του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Στίβου....
«Η Ντόχα; Πιο εύκολος αντίπαλος από τον Οβετ»
ΑΛΛΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ
«Χρυσός» στο παγκόσμιο κολύμβησης ο Απόστολος Παπαστάμος
Το χρυσό μετάλλιο στο παγκόσμιο πρωτάθλημα κολύμβησης εφήβων-νεανίδων στη Βουδαπέστη κέρδισε ο Απόστολος Παπαστάμος, που «έσπασε» τα χρονόμετρα στα 400 σημειώνοντας παγκόσμιο και πανελλήνιο ρεκόρ στην...
«Χρυσός» στο παγκόσμιο κολύμβησης ο Απόστολος Παπαστάμος
ΑΛΛΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ
«Εποχή να κάνουμε τα λόγια πράξεις!»
Το χρυσό στη σουηδική πόλη Γκέβλε, λοιπόν, ο Μίλτος Τεντόγλου το είχε προαναγγείλει πριν φτάσει στον ευρωπαϊκό Βορρά: «Θα πάω εκεί για να νικήσω! Δεν έχω άλλη σκέψη από την πρώτη θέση!» μας είχε πει… Όπερ και...
«Εποχή να κάνουμε τα λόγια πράξεις!»
ΑΛΛΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ
«Ηθική παρέμβαση, εκπολιτισμός...»
Αντοχή, ισορροπία, ταχύτητα. Ο Θωμάς Τρίμμης τις βιώνει στην αθλητική καινοτομία «Crossfit» του 21ου αιώνα. Είναι, επίσης, ναυαγοσώστης και γυμναστής ειδικής αγωγής στην ανάγωγη κοινωνία μας.
«Ηθική παρέμβαση, εκπολιτισμός...»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας