Θρίλερ, χιούμορ και σπάνιες γυναίκες

giannis_laspias.jpg

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Λασπιάς Ο σκηνοθέτης Γιάννης Λασπιάς

Η «Φονική παγίδα» («Deathtrap») του Ιρα Λέβιν (μεγάλη επιτυχία του Μπρόντγουεϊ) είναι ο τίτλος της μαύρης κωμωδίας που παίζεται στο Αγγέλων Βήμα, στο πλαίσιο της θεματικής του θεάτρου «Ζούμε την Ανατροπή!». Το έργο ισορροπεί ανάμεσα στο θρίλερ και τη μαύρη κωμωδία με συνεχείς ανατροπές, φλεγματικό χιούμορ, εμπνευσμένους διαλόγους μεταξύ των ηρώων που υποδύονται οι Αντώνης Λουδάρος, Τζένη Μπότση, Γιάννης Κουκουράκης, Αργύρης Γκαγκάνης, Αλεξάνδρα Παντελάκη.

«Γέλιο, πόνος και ισχυρά συναισθήματα εναλλάσσονται μέσα από αιφνίδιες καταστάσεις και μια πλοκή με απροσδόκητη εξέλιξη», λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης, Γιάννης Λασπιάς. «Το ανέβασμα του "Deathtrap" ήταν για μένα αρκετά δύσκολο εγχείρημα, όπως η σκηνοθεσία κάθε μαύρης κωμωδίας, ειδικά στην περίπτωση ενός θρίλερ-κωμωδίας, είδος με το οποίο δεν είχα καταπιαστεί στο παρελθόν.

Αντώνης Λουδάρος, Τζένη Μπότση, Γιάννης Κουκουράκης, Αργύρης Γκαγκάνης, Αλεξάνδρα Παντελάκη στη «Φονική Παγίδα», Αγγέλων Βήμα Αντώνης Λουδάρος, Τζένη Μπότση, Γιάννης Κουκουράκης, Αργύρης Γκαγκάνης, Αλεξάνδρα Παντελάκη στη «Φονική Παγίδα», Αγγέλων Βήμα |

Μετά το περσινό έργο του Ρούμπιο "Tres" που σκηνοθέτησα στο θέατρο Olvio αρχικά και μετά στο θέατρο Αλμα, το ανέβασμα της "Φονικής παγίδας” ήταν μια εντελώς διαφορετική εμπειρία για μένα. Θα έλεγα ότι από μόνο του το έργο ήταν μεγάλη πρόκληση, αλλά μου αρέσει να πειραματίζομαι τόσο στην υποκριτική όσο και στη σκηνοθεσία με διαφορετικά είδη θεάτρου και γραφής.

»Ωστόσο, όπως στο έργο του Ρούμπιο, έτσι και στο έργο του Λέβιν, ακραίες συμπεριφορές ανθρώπων αντιμετωπίζονται με χιούμορ, χωρίς να χάνεται στιγμή η σοβαρότητα, η κρισιμότητα των περιστάσεων. Είμαι πολύ τυχερός που τόσο ικανοί ηθοποιοί και συνεργάτες πίστεψαν στο έργο και σε εμένα και δόθηκαν στην παράσταση με την ψυχή τους. Είναι όλοι εξαιρετικοί στους ρόλους, δίνουν ζωή σε μια ιστορία που όμοιά της δεν υπάρχει. Το σημαντικότερο είναι πως κανένας τους δεν βασίστηκε στις ευκολίες του, αλλά μεταμορφώθηκαν κυριολεκτικά προκειμένου να πλησιάσουν τους χαρακτήρες του έργου».

Μάνια Παπαδημητρίου, Αγγελική Καρυστινού, Καμίλ Κλοντέλ και Κονστάνς Πασκάλ στο θέατρο Πόλη Μάνια Παπαδημητρίου, Αγγελική Καρυστινού, Καμίλ Κλοντέλ και Κονστάνς Πασκάλ στο θέατρο Πόλη |

Αλλά ο Γιάννης Λασπιάς γράφει κιόλας. Το έργο του «Καμίλ Κλοντέλ Mudness» παίζεται στο θέατρο Πόλη σε σκηνοθεσία του Πάνου Κούγια, με τη Μάνια Παπαδημητρίου στον ρόλο της Καμίλ Κλοντέλ, την Αγγελική Καρυστινού στον ρόλο της Κονστάνς Πασκάλ και τη Μαρίνα Χρονοπούλου να συνοδεύει στο πιάνο παίζοντας με δικές της δημιουργικές συνθέσεις για την παράσταση.

Η υπόθεση διαδραματίζεται στον εγκαταλελειμμένο χώρο μιας γκαλερί, που η σύνθεσή του θυμίζει παρατημένη σκηνική εγκατάσταση ψυχιατρικής πτέρυγας. Ενα πιάνο ενεργοποιεί τον χώρο και συνοδεύει ό,τι σε λίγο θα γεννηθεί. Η πρώτη γυναίκα γλύπτρια Καμίλ Κλοντέλ και η πρώτη γυναίκα ψυχίατρος Κονστάνς Πασκάλ συναντιούνται σε έναν φανταστικό πρωτότυπο διάλογο σχέσης γιατρού-ασθενούς.

Η Καμίλ και η Κονστάνς δεν συναντήθηκαν ποτέ, αλλά έζησαν και εργάστηκαν στην ίδια πόλη, την ίδια χρονική περίοδο, μοιράστηκαν παρόμοιες εμπειρίες, αντιμετώπισαν κοινές δυσκολίες και δόθηκαν με το ίδιο πάθος στον έρωτα. Η μία θα μπορούσε άνετα να βρίσκεται στη θέση της άλλης, αφού πάλευαν με τα ίδια αδιέξοδα. Δύο σημαντικές γυναίκες που σπούδασαν, εργάστηκαν και ερωτεύτηκαν σε μια σκληρή εποχή για τη θέση της γυναίκας στο κοινωνικό σύνολο. Δύο γυναίκες που κατάφεραν μέσα από αντίξοες συνθήκες να διακριθούν σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία.

«Οι άνθρωποι που επιλέγουν να ζήσουν όπως θέλουν και όχι όπως τους υπαγορεύουν συγκεκριμένοι κανόνες και ηθικές δομές, πάντοτε με γοήτευαν, ανεξαρτήτως φύλου», λέει ο Γιάννης Λασπιάς. «Το πάθος, η δημιουργία, η αυτοκαταστροφή της Καμίλ Κλοντέλ, όπως αποτυπώνονται στα υπέροχα γλυπτά της, μου έδωσαν το έναυσμα να ψάξω την ιστορία της και την εποχή της. Κάπως έτσι ανακάλυψα και πολλές άλλες ιστορίες γυναικών που έζησαν μια ζωή στιγματισμένη ή καταπιεσμένη επειδή διάλεξαν να μην ακολουθήσουν τα "πρέπει" του οικογενειακού και κοινωνικού περιβάλλοντος.

Μια κρυφή ζωή, καλά προστατευμένη, που βγήκε στο φως πολλά χρόνια αργότερα, ήταν και εκείνη της Κονστάνς Πασκάλ, μετανάστριας από τη Ρουμανία που κατάφερε να σπουδάσει ιατρική στο Παρίσι, όταν ελάχιστες γυναίκες το αποτολμούσαν, πόσο μάλλον αν ήταν και μετανάστριες.

»Η φανταστική τους συνάντηση που περιγράφω στο βιβλίο μου, προέκυψε ακριβώς μέσα από τον δεσμό γιατρού και ασθενή, αλλά κυρίως μέσα από τα κοινά τους βιώματα εκείνα τα χρόνια όπου προορισμός της γυναίκας ήταν εκείνος της συζύγου και μάνας. Επαγγέλματα όπως η γλυπτική και πόσο μάλλον η ιατρική ήταν κατ' εξοχήν αντρικά και το δικαίωμα του έρωτα με συντρόφους πέραν του συζύγου για μια γυναίκα φάνταζε αδιανόητο.

Οι γυναίκες της Δύσης απέκτησαν το φυσικό τους δικαίωμα στην "ανθρώπινη υπόσταση" μέσα από σκληρή πορεία ζωής αμέτρητων αιώνων. Ο αποκλεισμός, ο σωματικός και πνευματικός τους βιασμός ήταν ανηλεείς, κτηνώδεις και απάνθρωποι. Θύματα αυτής της εξοντωτικής τακτικής υπήρξαν τόσο η Καμίλ Κλοντέλ όσο και η πρώτη γυναίκα ψυχίατρος της Γαλλίας, η Κονστάνς Πασκάλ».

Αγγέλων Βήμα (Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια, τηλ.: 210 5242211). «Φονική παγίδα» του Ιρα Λέβιν. Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου. Σκηνοθεσία-Μουσική επιμέλεια: Γιάννης Λασπιάς. Φωτισμοί: Βαγγέλης Μούντριχας. Κοστούμια: Χριστίνα Πανοπούλου. Σκηνικά: Αρετή Μουστάκα. Παίζουν: Αντώνης Λουδάρος, Τζένη Μπότση, Γιάννης Κουκουράκης, Αργύρης Γκαγκάνης, Αλεξάνδρα Παντελάκη. Δευτέρα, Τρίτη 21.00.

 

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας

Μέλος της
ΕΝΕΔ