Στο «Αρχιπέλαγος» των αναμνήσεων

theodorakis.jpg

Μίκης Θεοδωράκης, Μαίρη Λίντα με την με την πιανίστα Τατιάνα Παπαγεωργίου Μίκης Θεοδωράκης, Μαίρη Λίντα με την με την πιανίστα Τατιάνα Παπαγεωργίου

Χαμένα ντοκουμέντα, ξεχασμένα τραγούδια, ιστορίες που δεν ξέραμε, αναμνήσεις πολλές, συγκίνηση άπειρη.

«Είναι πολύ συγκινητικό να συναντιόμαστε 50 και πλέον χρόνια μετά για να ξαναπαρουσιάσουμε τον κύκλο τραγουδιών “Αρχιπέλαγος”», είπε χθες ο Μίκης Θεοδωράκης απευθυνόμενος στη Μαίρη Λίντα, αλλά αυτή η φράση δεν μπορούσε να αποτυπώσει την συναισθηματική φόρτιση της συνάντησής τους.

Μισό και πλέον αιώνα μετά τη συγγραφή του συγκεκριμένου έργου, ο μεγάλος συνθέτης έκανε ξανά πρόβα με την τραγουδίστρια, καθώς στις 4 Δεκεμβρίου εκείνη μαζί με την πιανίστα Τατιάνα Παπαγεωργίου παρουσιάζουν στο Παλλάς τα εμβληματικά έργα του συνθέτη, εμπνευσμένα από την Κρήτη και την ελληνική θάλασσα: τα πρώτα Παιδικά Τραγούδια του 1937, το «Κρητικό Κοντσέρτο» για πιάνο κι ορχήστρα σε πρώτη εκτέλεση, ο αγαπημένος κύκλος τραγουδιών «Αρχιπέλαγος» και σκηνές από το φημισμένο μπαλέτο «Αλέξης Ζορμπάς».

Συμμετέχει η Συμφωνική Ορχήστρα και τα Μπαλέτα της Οπερας του Κιέβου (με χορηγία του Ιδρύματος Μπούμπουρα).

Να σημειώσουμε ότι το «Αρχιπέλαγος» ηχογραφήθηκε με πρώτη ερμηνεύτρια τη Μαίρη Λίντα και τον Γρηγόρη Μπιθικώτση, σε ποίηση του συνθέτη και των Δημήτρη Χριστοδούλου, Νίκου Γκάτσου, Οδυσσέα Ελύτη, Γιάννη Θεοδωράκη, Πάνου Κοκκινόπουλου.

Κατά τη διάρκεια της προχθεσινής πρόβας η Λίντα ερμήνευσε τραγούδια όπως τα «Σε πότισα ροδόσταμο», «Μυρτιά», «Ροδιά τετράκλωνη» και θυμήθηκε στιγμές της πρώτης ηχογράφησης στο στούντιο με τον Μανώλη Χιώτη.

Μίκης Θεοδωράκης

Νωρίτερα ο Μίκης Θεοδωράκης είχε αποκαλύψει πως τους στίχους του τραγουδιού «Σε πότισα ροδόσταμο» ο Νίκος Γκάτσος τους είχε γράψει σ' ένα σημειωματάριό του, ενώ η αρχή της μελοποίησης έγινε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού που έκαναν με τη Λίντα και τον Χιώτη, όταν κατέβηκαν για πρωινό στο ξενοδοχείο.

Το «Κρητικό Κοντσέρτο», από την άλλη, θα παρουσιαστεί πρώτη φορά, 66 χρόνια μετά τη δημιουργία του, σε νέα μορφή κι ενορχήστρωση της πιανίστας κι ακαδημαϊκού μουσικολόγου Τατιάνας Παπαγεωργίου.

Το έργο γράφτηκε από τον Μίκη το 1951 όσο βρισκόταν στα Χανιά, στη συνέχεια χάθηκε και η Τ. Παπαγεωργίου το έφερε στο φως μετά από διδακτορική έρευνα που έκανε σε Βρετανικό Πανεπιστήμιο.

«Η Κρήτη ήταν λυτρωτικός τόπος τότε για μένα» σημείωσε ο συνθέτης, καθώς στην πόλη αυτή επέλεξε να πάει μετά την αποφυλάκισή του από τη Μακρόνησο.

Τέλος, ο παγκοσμίως αναγνωρίσιμος «Ζορμπάς» (θα παρουσιαστεί στο β' μέρος) επίσης εμπεριέχει στοιχεία της κρητικής παράδοσης και του πνεύματος της αιγαιοπελαγίτικης μουσικής. Μεταξύ αυτών και η δημοφιλής «Απαγωγή» («Θα πάρω μια βαρκούλα καρδούλα μου») με το οποίο ο Θεοδωράκης πήρε το Α’ βραβείο στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης το 1961 με ερμηνεύτρια τη Μαίρη Λίντα.

Τότε μάλιστα είχε επιλέξει να το παρουσιάσει με Συμφωνική Ορχήστρα και τον Μανώλη Χιώτη στο μπουζούκι, άποψη αρκετά πρωτοποριακή για την εποχή. Κάτι αντίστοιχο θα συμβεί και τώρα στο Παλλάς με τη Συμφωνική της Εθνικής Οπερας του Κιέβου -υπό την διεύθυνση Oleksiy Baklan. Σολίστ στο μπουζούκι θα είναι ο μέγας δεξιοτέχνης της νέας γενιάς Θανάσης Βασιλάς.

Οσο για την είδηση της πρόβας: ο Μίκης Θεοδωράκης κρατώντας το tablet στο οποίο έχει όλο του το έργο έδειξε στη Μαίρη Λίντα ανέκδοτα τραγούδια του ζητώντας της να τα τραγουδήσει εκείνη:

«Ηθελα πάντα να τα ερμηνεύσεις εσύ. Εφτασε η στιγμή να το κάνεις με τη συμβολή της Τατιάνας Παπαγεωργίου».

 Info:

Παλλάς, 4/12 στις 8.00μμ. Τιμές: 18 €, 22 €, 25 €, 50 €, VIP 100 €. Τα έσοδα θα δοθούν στον Πανελλήνιο Σύλλογο Παραπληγικών.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας