Στην τελική ευθεία για το MOMus

mmst.jpg

Δημήτρης Αληθεινός  Χωρίς τίτλο, 1975 Δημήτρης Αληθεινός Χωρίς τίτλο, 1975 | Δωρεά του καλλιτέχνη-Συλλογή Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Προάγγελος της ένωσης των δύο μουσείων σύγχρονης τέχνης -αίτημα και προσπάθεια που αγγίζουν τη δεκαετία- είναι η πολυφωνική πρώτη κοινή έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (εντός της ΔΕΘ) και έχει τίτλο «Συμφωνία σε 20 μέρη. Σύγχρονα έργα από τις συλλογές του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης». Η προοπτική της ενότητας τονίστηκε στην κοινή συνέντευξη Τύπου με τη συμμετοχή του Μουσείου Φωτογραφίας και στην οποία παρουσιάστηκε ο προγραμματισμός του 2018 λίγο πριν από την ψήφιση στη Βουλή και ίδρυση του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης (MOMus).

Η κοινή έκθεση έχει αναφορές σε 200 περίπου καλλιτέχνες και δείχνει ουσιαστικά το μέλλον της πορείας των δύο μουσείων. «Η έκθεση δίνει ένα δείγμα του τι θα καταφέρουμε μαζί και τι θησαυροί υπάρχουν στα αρχεία μας. Η χρονιά ήταν συναρπαστική, είχε δράση και τα καλύτερα αποτελέσματα. Ολα αυτά συμπίπτουν με μία θεσμική διαδικασία.

Francisco Infante-Arana – Nonna Goriunova   Francisco Infante-Arana – Nonna Goriunova από τη σειρά Artifact, 1979/2006 | Συλλογή Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

»Μπήκαμε στην τελική ευθεία για το ΜOMus», τόνισε ο Ανδρέας Τάκης, πρόεδρος δ.σ. του ΚΜΣΤ. Στον ίδιο τόνο και οι δηλώσεις των υπολοίπων, με τη Θούλη Μισιρλόγλου, διευθύντρια του ΜΜΣΤ, να βλέπει «ένα στοίχημα γιατί έρχονται τα έργα διαφορετικών μουσείων σε διάλογο», και τον Εμμανουήλ Μαραγκούλη, πρόεδρο του Μουσείου Φωτογραφίας, να υπογραμμίζει ότι «η συνένωση είναι αναγκαία συνθήκη για να περάσει η Θεσσαλονίκη σ’ ένα νέο στάδιο με αντίκτυπο όχι μόνο εντός συνόρων, αλλά ευρύτερα».

Από την πλευρά της, η Ξανθίππη Χόιπελ, πρόεδρος δ.σ. του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης υπενθύμισε το ξεκίνημα πριν από 9 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων πέρασαν 7 υπουργοί Πολιτισμού, και απαντώντας στα σχόλια του τελευταίου διαστήματος είπε ότι με το MOMus «δεν πάμε να σώσουμε το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Το μουσείο μπορούσε να ζήσει και έτσι, αλλά δεν θα καταφέρναμε αυτό που θέλαμε. Τα σχόλια που έχουν γίνει είναι άδικα».

Σε ό,τι αφορά τον προγραμματισμό για το τρέχον έτος, στο ΚΜΣΤ παρατείνεται ώς τα τέλη Απριλίου η έκθεση «Η θέα από το παράθυρό μου. Εκδοχές της οικίας στη Ρωσική Πρωτοπορία. Εργα από τη συλλογή Κωστάκη». Eως τις 6/5 έκθεση του Κώστα Τσώλη με τίτλο «Another Day in Paradise», ενώ έως τις 14/4 αναπτύσσεται παράλληλα «Η Μνήμη της Επανάστασης. Σύγχρονοι Ελληνες Εικαστικοί», εκδοχή 70 σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών για τα σύμβολα, τις εικόνες και τους πρωταγωνιστές της Οκτωβριανής Επανάστασης.

Από τις 23/5 έρχεται η «Russian Avant-garde Revisited / (Επαν)έκθεση της συλλογής Κωστάκη» σε όλους τους ορόφους του ΚΜΣΤ, που θα αναδεικνύει παράλληλα και το πορτρέτο του εμπνευσμένου συλλέκτη Γιώργου Κωστάκη. Με ενδιαφέρον, τέλος, αναμένεται (28/8) η έκθεση της πλήρους συλλογής αφισών της απεργίας των φοιτητών στο Harvard τον Απρίλιο του 1969 με τίτλο «Harvard Strike».

Η συλλογή, μάλιστα, θα δοθεί στο ΚΜΣΤ από τον αρχιτέκτονα Αλέξανδρο Τζώνη και τη σύζυγό του ιστορικό Αρχιτεκτονικής Liane Lefaivre. Στο ΜΜΣΤ θα δούμε την έκθεση «Αμερικανοί καλλιτέχνες από τη συλλογή Γιώργου Κητή» (1/6 – 16/9), στο πλαίσιο του εορτασμού της Αμερικής ως τιμώμενης χώρας της ΔΕΘ. Στο πλαίσιο του αφιερώματος του ΜΜΣΤ στον Ιόλα, θα παρουσιαστούν τρεις εκθέσεις γι’ αυτόν (από 1/6), ενώ θα εγκαινιαστεί ο νέος θεσμός τα «Βραβεία Ιόλα».

Στο Μουσείο Φωτογραφίας έρχονται οι «selfimages» (27/2) με 130 περίπου έργα 33 Ελλήνων δημιουργών και τον Σεπτέμβριο η «Photobiennale».

Στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, λιμάνι) από τις 30/3 έως 5/4 ανοίγει μια ιδιαίτερη δράση «To Whom It May Concern», βιωματικά εργαστήρια με ανθρώπους που ζουν με τον HIV στη Θεσσαλονίκη, που θα καταλήξει σε μια δημόσια εικαστική εγκατάσταση.

Επίσης, τον Απριλιο θα διεξαχθεί το Φεστιβάλ «OFF BORDERS Electronic Music/Video Art/Performance Art» και το Ιούνιο το «Resilient Futures» για το πώς οραματίζονται οι εικαστικοί με οικολογικές ανησυχίες το μέλλον του πλανήτη.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας