Σε τροχιά... ανάκαμψης

megaro_mousikis.jpg

Μέγαρο Μουσικής Ο Βρετανός αρχιμουσικός σερ Ρότζερ Νόρινγκτον | ACTION IMAGES

Με μια δόση αισιοδοξίας διαβάσαμε χθες το πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για τη σεζόν 2018- 2019. Μετά από αρκετό καιρό σε θολό τοπίο, χωρίς καθαρό στίγμα, ανήμπορο να δείξει ανταγωνιστικό και με τα οικονομικά προβλήματα να το κρατούν καθηλωμένο σε μέτριες επιλογές το Μέγαρο φαίνεται να δείχνει σημάδια επανάκαμψης.

Τίποτα φυσικά ακόμα δεν θυμίζει τη λάμψη του παρελθόντος, αλλά η εγγύηση που προσφέρουν διεθνείς αστέρες και σπουδαία σχήματα που αναμένουμε το επόμενο διάστημα όπως η σταρ βιολονίστρια Ανε-Ζοφί Μούτερ, η Φιλαρμονική του Λονδίνου, ο Βρετανός αρχιμουσικός σερ Ρότζερ Νόρινγκτον, ο βιρτουόζος του πιάνου Nικολάι Λουγκάνσκι, η Chamber Orchestra Vienna-Berlin, o μαέστρος Θεόδωρος Κουρεντζής, η Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας, o Ουίλιαμ Κρίστι, η περίφημη πιανίστα Eλίζαμπετ Λεόνσκαγια, o διάσημος Τούρκος συνάδελφός της Φαζίλ Σάι, η σοπράνο Λιουντμίλα Μοναστίρσκα, το σύνολο Les Arts Florissants, ο διακεκριμένος Ουκρανός βιρτουόζος του βιολιού Βαλερί Σοκόλοφ, ο μαέστρος Μιχαήλ Πλετνιόφ, o Ρισάρ Γκαλιανό, το πρωτοποριακό Nederlands Dans Theater I, o Ολλανδός συνθέτης-σκηνοθέτης Μισέλ φαν ντερ Αα είναι μια καλή αρχή, δεδομένων των συνθηκών.

Συμφωνική και μουσική δωματίου, έθνικ, τζαζ, όπερα, θέατρο, ελληνική δημιουργία, μπαλέτο και σύγχρονος χορός, διευρυμένα εκπαιδευτικά προγράμματα που απευθύνονται ακόμη και σε βρέφη 8 μηνών και φυσικά δορυφορικές απευθείας μεταδόσεις παραστάσεων συνθέτουν το πλέγμα του φετινού καλλιτεχνικού προγραμματισμού του πολύπαθου οργανισμού.

◼ Με βασικό πόλο έλξης τον κύκλο Μεγάλες Ορχήστρες-Μεγάλοι Μαέστροι-Μεγάλοι Ερμηνευτές (που άλλωστε στο παρελθόν υπήρξε το βαρύ πυροβολικό του) το Μέγαρο εγκαινιάζει τη νέα καλλιτεχνική περίοδο με την Εθνική Ορχήστρα της Ρωσίας (διευθύνει ο Μιχαήλ Πλετνιόφ, 18/11) και τον φημισμένο βιρτουόζο του πιάνου Νικολάι Λουγκάνσκι.

◼ Εκρηκτική προμηνύεται η μουσική συνάντηση ανάμεσα στον διάσημο Τούρκο πιανίστα Φαζιλ Σάι και τον Βρετανό αρχιμουσικό σερ Ρότζερ Νόρινγκτον που θα βρίσκεται στο πόντιουμ της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Λονδίνου (13/12).

◼ Το πολυβραβευμένο σύνολο Balthasar Neumann Ensemble and Choir, υπό τη διεύθυνση του ιδρυτή και μουσικού διευθυντή του Τόμας Χένγκελμπροκ, ερμηνεύει το «Ρέκβιεμ» του Μότσαρτ (25/1/2019).

◼ Ο δικός μας «μαέστρος-φαινόμενο» Θεόδωρος Κουρεντζής και η MusicAeterna έρχονται να ταράξουν τα νερά με μια δική τους εκδοχή στο «Ρέκβιεμ» του Βέρντι (16/4/2019).

◼ Η μεγάλη σταρ του βιολιού Ανε-Ζοφί Μούτερ, πλαισιωμένη από την Chamber Orchestra Vienna-Berlin (σύνολο που απαρτίζεται από φημισμένους σολίστ της Φιλαρμονικής της Βιέννης και της Συμφωνικής του Βερολίνου), ερμηνεύει Μότσαρτ (20/5/2019).

Η βιολονίστρια Ανε-Ζοφί Μούτερ Η βιολονίστρια Ανε-Ζοφί Μούτερ |

◼ Ο Γερμανός πιανίστας Κρίστοφερ Παρκ, από τους πλέον εντυπωσιακούς της γενιάς του, συμπράττει με το βιεννέζικο σύνολο Wiener Concert-Verein (16/3/2019, διευθύνει ο Μ. Λογιάδης), ενώ ο Γάλλος δεξιοτέχνης του ακορντεόν και του μπαγιάν Ρισάρ Γκαλιανό ερμηνεύει Πιατσόλα με την ΚΟΑ (υπό τον Βλαδίμηρο Συμεωνίδη, 21/2/2019).

◼ Οι φίλοι του βιολιού θα απολαύσουν φέτος τον διακεκριμένο Ουκρανό βιρτουόζο Βαλέρι Σοκόλοφ με την ΚΟΘ (διευθύνει η Ζωή Τσόκανου, 1/2/2019).

◼ Τέλος, η μεγάλη κυρία του πιάνου Eλίζαμπετ Λεόνσκαγια παρουσιάζει όλες τις σονάτες του Σούμπερτ σε έναν πιανιστικό άθλο (20/10, 29/11, 27/3/2019) που θα διαρκέσει τις δύο επόμενες καλλιτεχνικές περιόδους.

Οπερα - Μουσικό Θέατρο

◼ Το χρυσό δίδυμο Ουίλιαμ Κρίστι (διεύθυνση ορχήστρας) - Ρόμπερτ Κάρσεν (σκηνοθεσία) και το σύνολο Les Arts Florissants παρουσιάζουν το σπάνιο προκλασικό έργο «Η όπερα του ζητιάνου» των Τζον Γκέι-Γιόχαν Κρίστοφ Πέπους (1- 2/11).

◼ Ζωντανή σκηνική δράση και 3D προβολές δημιουργούν στην εντυπωσιακή όπερα δωματίου «Blank Out» του Μισέλ φαν ντερ Αα. Το λιμπρέτο βασίζεται σε έργο της ποιήτριας Ινγκριντ Γιόνκερ, η οποία θεωρείται η Νοτιοαφρικανή Σίλβια Πλαθ (30, 31/3/2019).

◼ «Οι στοιχειωμένοι» (28/2 και 1-2/3/2019) τιτλοφορείται η νέα παραγωγή-ανάθεση του Μεγάρου στον Δημήτρη Μαραμή (μουσικό δράμα σε τρία μέρη), ενώ η σοπράνο Λιουντμίλα Μοναστίρσκα και ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς συμπράττουν σε ένα γκαλά όπερας με την ΚΟΑ υπό τον Μίλτο Λογιάδη (1/12).

Χορός

Το πρωτοποριακό Nederlands Dans Theater Το πρωτοποριακό Nederlands Dans Theater |

Αδιαμφισβήτητα το πρωτοποριακό Nederlands Dans Theater I με πολύ φανατικό κοινό στην Ελλάδα ξεχωρίζει μεταξύ των φετινών καλεσμένων.

Αυτή τη φορά έρχονται με χορογραφίες των Σ. Λεόν - Π. Λάιτφουτ - Κρ. Πάιτ και το νέο έργο του Μάρκο Γκέκε (2–5/2/2019).

Επίσης, μεταξύ άλλων, η Ομάδα Griffόn παρουσιάζει το νέο έργο της Ιωάννας Πορτόλου «Elizabeth» (4-6/4/2019), ο Aντρέα Ράμα τη χορογραφία του «A Line Supreme» (28, 29/11)

Ζωντανές μεταδόσεις

Σε άμεση επαφή με την αφρόκρεμα των τεχνών και τη διεθνή πραγματικότητα μας φέρνουν οι δορυφορικές μεταδόσεις παραστάσεων από τη νεοϋορκέζικη Μητροπολιτική Οπερα, τα Μπολσόι και το Βρετανικό Εθνικό Θέατρο.

Αν πρέπει να διαλέξετε, μη χάσετε για κανένα λόγο τον «Βασιλιά Λιρ» του Σέξπιρ (5/10) μαγνητοσκοπημένη μετάδοση από το λονδρέζικο Duke of York’s Theatre με τον μέγα Ιαν ΜακΚέλεν στον ομώνυμο ρόλο (σκηνοθεσία Jonathan Munby).

Αλλά και την «Αΐντα» του Βέρντι (6/10) σε απευθείας μετάδοση από τη MΕΤ (σκηνοθεσία Sonja Frisell), όπου συναντούνται επί σκηνής η κορυφαία υψίφωνος Ανα Νετρέμπκο και η «σαρωτική» Ανίτα Ρατσβελισβίλι, η οποία εντυπωσίασε ως Κάρμεν στην παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής φέτος στο Ηρώδειο.

Γέφυρες

Κρυφές και φανερές συνάφειες ανάμεσα στις τέχνες και στα ποικίλα μουσικά είδη αναζητά για άλλη μια χρονιά (την 22η της ιστορίας της) η σειρά Γέφυρες στις οποίες περιμένουμε τον Διεθνή Διαγωνισμό Σύνθεσης για ταινία animation (13/5/2019), τη σύγχρονη πανκ όπερα-περφόρμανς «Το σπήλαιο» των Ελλης Παπακωνσταντίνου/ομάδας ODC Ensemble (9,10/10), την «Ορχήστρα Βασίλης Τσιτσάνης» σε πρώτη εμφάνιση με τη Δήμητρα Γαλάνη και τη Νατάσα Μποφίλιου (4, 5/12) κ.ά.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας